کالری (واحد انرژی) توسط چه کسی ابداع شد؟

0

سال اکتشاف: 1843

این کشف چه می‌گوید؟

تمام شکل‌های انرژی برابر و قابل تبدیل به یکدیگرند.

چه کسی آن را کشف کرد؟

جیمز ژول James Joule


ما می‌دانیم که کارهای مکانیکی، الکتریسیته، شتاب، گرما، نیروی مغناطیسی و غیره، قابل تبدیل به یکدیگرند. همیشه در این روند مقداری انرژی تلف می‌شود. این دانش نقش بزرگی در گسترش صنایع و فناوری ما داشته. ۲۰۰ سال قبل این نظریه به فکر هیچ‌کس نرسیده بود.

جیمز ژول کشف کرد که هر شکلی از انرژی می‌تواند به مقدار برابری از گرما تبدیل شود. او نخستین دانشمندی بود که مفهوم اشکال مختلف انرژی و چگونگی تبدیل آن‌ها به یکدیگر بررسی کرد. کشف ژول پایه قانون حفظ انرژی و مایه گسترش علم ترمودینامیک شد.


جیمز ژول به سال ۱۸۱۸ در لانکشایر انگلستان در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمد. او به مطالعه علوم نظر معلمان خصوصی پرداخت و در ۲۰ سالگی در کارخانه‌های عصاره‌کشی خانواده به کار پرداخت و تلاش کرد که نیروی محرکه کارخانه را از بخار الکتریسیته مبدل کند. او به مطالعه موتورها و مدارهای الکتریکی پرداخت و متوجه شد که سیم‌های الکتریکی هنگام انتقال جریان داغ می‌شوند. او متوجه شد مقداری از الکتریسیته به گرما تبدیل می‌شود.

برای او مهم بود مقدار این کمبود و نحوه تبدیل آن را مشخص کند. او زیاد به مسائل ایمنی خود و دیگران توجه نداشت. بارها خدمتکار او بر اثر تکانه‌های الکتریکی به زمین افتاده و بیهوش شده بود. گرچه او نتوانست کارخانه‌اشان را با نیروی برق به کار اندازد، این آزمایش‌ها توجه او را به تبدیل اشکال انرژی به یکدیگر معطوف کرد.

ژول عمیقاً مذهبی بود و اعتقاد داشت میان نیروهای طبیعت یکپارچگی وجود دارد. او گمان می‌کرد که گرما شکل طبیعی و نهایی برای محاسبه اشکال متفاوت و برابر از انرژی است.

ژول توجه خود را معطوف کرد به تبدیل انرژی مکانیکی به گرما. در زندگی واقعی هر جسم در حال حرکت (با انرژی مکانیکی شتاب) سرانجام متوقف می‌شود. چه اتفاقی برای انرژی آن می‌افتد؟ او یک رشته آزمایش انجام داد و از آب برای اندازه‌گیری مقدار تبدیل حرکت مکانیکی به گرما استفاده کرد.

دو تا از آزمایش‌های ژول بسیار معروف شدند. اول، او یک سیلندر مسی پر از هوا را در ظرف آبی فرو برد و درجه حرارت آب را اندازه گرفت و سپس هوا را به داخل سیلندر تلمبه کرد تا فشار درون آن به ۲۲ اتمسفر رسید. قانون گازها می‌گفت کار مکانیکی که انجام شده تا این فشار هوا را تولید کند موجب تولید گرما هم می‌شود. اما آیا به راستی چنین بود؟ ژول افزایش دمایی برابر 285/0 درجه فارنهایت را در آب اندازه گرفت. بله، انرژی مکانیکی به گرما مبدل شده بود.

بعد ژول چند پدال را – مثل پارو -به میله‌ای فلزی متصل کرد و در آب فرو برد و پدال‌ها را به گردش درآورد. انرژی مکانیکی می‌باید به گرما مبدل شود اما آیا به راستی چنین بود؟

ژول نتوانست تغییر دما را اندازه‌گیری کند، پس رو به جیوهٔ مایع آورد و همین آزمایش را انجام داد. به هم زدن جیوه باعث تولید گرما شد.

ژول متوجه شد تمام انواع انرژی قابل تبدیل به مقدار برابر گرماست. او نتیجه آزمایش‌های خود را به سال ۱۸۴۳ منتشر کرد و برای انرژی گرمایی ضابطه مشخصی ارائه کرد و آن را ژول نامید، هرچند زیست‌شناسان ترجیح می‌دهند از واحد دیگری به نام کالری استفاده کنند (یک کالری = 18/4 ژول). با این کشف که هر نوع انرژی قابل تبدیل به مقدار برابری گرما است، ژول راه را برای مطالعه انرژی، مکانیک و فناوری هموار کرد.


مقدار کالری که روی بسته‌بندی‌های غذایی نوشته شده کیلوکالری است. کیلوکالری 1000 برابر واحدی است که در شیمی و فیزیک استفاده می‌شود. کالری مقدار انرژی مورد نیاز برای بالا بردن درجه حرارت یک گرم آب به مقدار یک درجه سلسیوس است. اگر طی حرکات ورزشی مثلاً ۳۵۰۰ کالری بسوزانید حدود ۶۰۰ گرم وزن کم می‌کنید. ورزش‌های سخت و سنگین‌تر تقریباً باعث می‌شود ۱۰۰۰ کالری در ساعت انرژی مصرف شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5