میتوکندری را نخستین بار چه کسی کشف کرد؟

2

میتوکندری Mitochondria

سال اکتشاف: 1898

میتوکندری‌ها از بخش‌های مهم هر سلول هستند که انرژی تولید می‌کنند و د.ان.آ مجزایی دارند.

چه کسی آن را کشف کرد؟

کارل بندا Carl Benda


میتوکندری مولدهای انرژی هر سلول هستند. یکی از اجزای کوچکی که در مایع هر سلول (سیتوپلاسم) شناور است. میتوکندری از جمله مهم‌ترین بخش‌های هر سلول – به جز هسته – محسوب می‌شوند.

میتوکندری‌ها، د.ان.آ جدایی دارند. شما به آن‌ها متکی هستید. آن‌ها هم به شما متکی هستند، معهذا موجودات زنده مجزایی محسوب می‌شوند که ارزش بیشماری در کارکرد سلول و تاریخ تکامل بشر دارند. کشف آن‌ها در ۱8۹۸ نقطه عطفی در میکروبیولوژی محسوب می‌شد.


رابرت هوک انگلیسی در ۱۶۶۵ سلول را کشف کرد، با اختراع میکروسکوپ‌های قوی‌تر دانشمندان به سلول گیاهان و جانوران توجه زیادی نشان دادند.

اما مشکلات فنی، پیشرفت آن‌ها را دچار مشکل می‌کرد. تنظیم میکروسکوپ‌های قوی‌تر مشکل‌تر بود و فقط می‌توانست بر منطقه کوچک‌تری تمرکز کند. در ۱۸۴۱ میکروسکوپ ((؟؟؟)) اختراع شد و این مشکل را حل کرد.

نمونه بافت‌ها می‌باید رنگ شود تا بخش‌های جداگانه هر سلول در زیر میکروسکوپ قابل رویت باشد اما رنگ کردن سلول باعث مرگ آن می‌شد و بخش‌هایی از سلول را هم غیر قابل رویت می‌کرد. در ۱۸۷۱ کامینو گوگلی، روش رنگ‌آمیزی را ابداع کرد که آن را «واکنش سیاه» نامید. این روند به دانشمندان فرصت داد تا بتوانند داخل سلول و آن سوی غشای سلولی را هم ببینند.

در ۱7۸۱ فلیسه فونتان توانست هستهٔ سلول را پیدا کند. در ۱۸۹۱ ویلهلم والدیر سلول‌های عجیبی را کشف کرد.

کارل بندا در ۱۸۵۷ در جنوب آلمان متولد شد. او در جوانی مجذوب دنیای میکروسکوپ شده بود و یکی از نخستین کسانی بود که خود را میکروبیولوژیست نامید. بندا تلاش می‌کرد تا اجزای درونی سلول را ببیند.

در ۱۸۹۸ مشخص شده بود که سیتوپلاسم (مایع درون سلول) مایعی یکدست و ساده نیست. ذرات ریزی در آن شناور بودند که کسی نمی‌دانست وظیفه آنها چیست؟

بندا توانست صدها ذره کوچک را در سیتوپلاسم تشخیص دهد و فکر می‌کرد این ذرات باعث می‌شوند شکل سلول حفظ شود. بنابراین آن‌ها را میتوکندری (به یونانی یعنی رشته‌های نگه‌دارنده) نامید. نه او و نه دانشمند دیگری توانستند حدس بزنند که این ذرات وظیفه به خصوصی بر عهده دارند. حوالی ۱۹۱۰ که میکروسکوپ‌ها اصلاح شده بودند بعضی از دانشمندان حدس می‌زدند که میتوکندری‌ها مولدهای نیرو هستند. در سال ۱۹۲۰ دانشمندان ثابت کردند که میتوکندری‌ها ۹۰ درصد انرژی لازم برای سلول را فراهم می‌کنند.

در ۱۹۶۳ معلوم شد میتوکندری‌ها دارای (د.ان.آ) خاص خود هستند. معنای این حرف این بود که ما مجموعه‌ای هستیم از ذرات میکروسکوپی و بدن انسان در همکاری اجزا با یکدیگر معنا پیدا می‌کند.

همه این‌ها با کشف بندا آغاز شده بود، گرچه خود او نمی‌دانست که اهمیت نهایی کشفی که کرده چیست؟


میتوکندری مولد نیروی سلول است. حتی انرژی که برای پلک زدن لازم است از میتوکندری حاصل می‌شود. در ۱۹۹۶ بلیندا سورین، 1576 پله عمارت «امپایراستیت» را در ۱۲ دقیقه و ۱۹ ثانیه تا بالا دوید و رکورد جدیدی به دست آورد. تصور کنید میتوکندری‌های بدن او می‌باید چقدر انرژی تولید کنند!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. es.d می گوید

    اندامکی که از مادرانمان به ارث برده ایم(عمل لقاح:میتوکندری های اسپرم در دم قرار دارند و در هنگام لقاح از بین می روند.)

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      مطلقا این طور نیست که ژنوم میتوکندریایی مادر، هیچکاره باشند. در پزشکی دسته مهمی از بیماری‌های دقیقا به صورت انحصاری و از طریق ژنوم میتوکندری به فرزندان منتقل می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5