کوارک Quark چیست و چگونه کشف شد؟

0

سال اکتشاف: 1962

این کشف چه می‌گوید؟

کوارک ها ذرات کوچکتر از اتم هستند که پروتون‌ها و نوترون‌ها را می‌سازند.

چه کسی آن را کشف کرد؟

موری گِل مان Murry Gell-Mann


دانشمندان نخست رشته‌های گیاهی را کشف کردند و بعد سلول‌ها را و بعد پی به وجود اتم‌ها و ملکول‌ها بردند. در اوایل قرن بیستم، دانشمندان الکترون‌ها را کشف کردند، سپس وجود پروتون و نوترون را حدس زدند. در هر مورد دانشمندان تصور می‌کردند کوچکترین ذره ماده را کشف کرده‌اند. هر بار معلوم شد که اشتباه می‌کرده‌اند.

کشف کوارک ها (ذرات بنیادین که پروتون‌ها و نوترون‌ها را می‌سازند) در 1964 دانش را به دنیای عجیب و ناشناختهٔ کوانتوم درون پروتون‌ها و نوترون‌ها سوق داد که دنیای جرم بدون وجود جرم است و انرژی و جرم بطور آزادانه با هم مبادله می‌شوند. این کشف دانش را یک گام غول آسا به پاسخ این سؤال اساسی نزدیکتر کرده است: ماده براستی از چه درست شده است؟ با پاسخ این سؤال جهانی که در آن زندگی می‌کنیم بسیار عجیب‌تر خواهد شد.


با پایان رسیدن قرن نوزدهم ماری کوری ثابت کرد اتم کوچکترین ذرهٔ ماده نیست خیلی زود دانشمندان ذره‌های کوچکتر از اتم را کشف کردند: الکترون‌ها و پروتون‌ها. در 1932 جیمز چادویک نوترون را کشف کرد یک بار دیگر دانشمندان تصور کردند کوچکترین ذره را پیدا کرده‌اند.

هنگامی که در 1930 شتابگرها اختراع شدند، دانشمندان توانستند نوترونها را خرد کنند و پروتون تولید نمایند در 1950 دانلد گلیسر «محفظهٔ حباب» را اختراع کرد. به ذرات کوچکتر از اتم شتابی نزدیک به سرعت نور کردند و به درون محفظه‌ای پر از گاز هیدروژن با فشار کم رانده شدند. هنگامی که این ذر ات با پروتون‌ها برخورد کردند (هستهٔ هیدروژن)، پروتون به ذراتی عجیب مبدل شد. هرکدام از این ذره‌ها خصوصیات حباب‌های بسیار خرد را از خود بروز دادند. دانشمندان نمی‌توانستند این ذرات را ببینند اما نشانه‌های حباب‌ها را مشاهده کردند.

دانشمندان با مشاهدهٔ تنوع و تعداد نشانه‌ها ذره‌های کوچک در محفظهٔ حباب (که خود نشانهٔ ذره‌های ناشناخته بودند) سردرگم شده بودند. آنها حتی نمی‌توانستند حدس بزنند این ذره‌های ریز چه می‌توانند باشند.

موری گِل مان به سال 1929 در مانهاتن متولد شد. او یک نابغهٔ واقعی بود و می‌توانست در سن سه سالگی اعداد بزرگ را به طور ذهنی درهم ضرب کند. در هفت سالگی او توانست در مسابقهٔ هجی کردن کلمات، بچه‌های دوازده ساله را شکست دهد. در هشت سالگی توانایی ذهنی او برابر با دانشجویان دانشگاه بود. گل مان در مدرسه شاگرد ناآرامی بود و زیر بار مقررات مدرسه نمی‌رفت. او به ندرت کارهای درسی‌اش را انجام می‌داد اگرچه انجام آنها برای او بسیار ساده بود.

سرانجام دبیرستان را به پایان رساند و به دانشکدهٔ ام. ای. تی رفت (در آن‌جا برای فرمی کار کرد) و بعد به دانشگاه پرینستون (در آن جا برای اوپنهایمر کار کرد.) در 24 سالگی او تصمیم گرفت به تحقیق دربارهٔ این ذره‌های ناشناخته بپردازد. نمودارها محفظهٔ حبابی دستگاهی بود که به دانشمندان این امکان را می‌داد تا اندازهٔ بار الکتریکی جهت و سرعت هر ذره را اندازه بگیرند، اما ماهیت ذره شناسایی نشده بود. در 1958 تقریباً از 100 عنوان برای نامیدن این ذرات ناشناخته استفاده می‌شد.

گِل مان اعتقاد داشت که طبیعت ساده و متناسب و موزون است. او هم چنین پذیرفته بود این ذرات کوچک مانند تمام مواد و نیروهای طبیعت محافظ انرژی هستند، (جرم انرژی و بار الکتریکی اینها هنگام برخورد با ذرات دیگر محفوظ می‌ماند و تلف نمی‌شود.)

گل مان این اصول را راهنمای خود قرار داد و شروع کرد به گروه‌بندی و ساده کردن واکنش‌هایی که در هنگام شکافت پروتون حاصل می‌شود. او روش اندازه‌گیری جدیدی ابداع کرده که از فیزیک کوانتوم گرفته بود. این روش، وضعیت کوانتومی هر ذره را محاسبه می‌کرد. گل مان متوجه شد که می‌تواند الگوهای ساده‌ای، هنگام شکافت ذرات یا ترکیب آنها، طراحی کند، گرچه بعضی از این الگوها از قانون محافظت انرژی پیروی نمی‌کردند. بعد او متوجه شد می‌تواند کاری کند تمام واکنش‌های بعدی هم از قوانین ساده پیروی کنند. اگر پروتون‌ها ونوترون‌ها مواد جامد نبودند و در عوض از سه ذرهٔ کوچکتر ساخته شده بود.

بعد از دوسال کار، گل مان نشان داد که سه ذرهٔ کوچک می‌باید درون پروتون‌ها و نوترون‌ها وجود داشته باشد گل مان با الهام از سطری از نوشته‌های جیمز جویس James Joyce: نویسندهٔ پرآوازه ایرلندی آثار مشهور او اولیس و بیداری فینه گانهاست. آنها را کوارک نامید.


جیمز جویس در سطری از رمان بیداری فینه‌گان نوشته، «سه ذره کوارک برای ماسترمارک!» می‌توانید اصل عبارت را پیدا کنید؟ این رمان متأسفانه در ایران منتشر نشده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.