کتاب دختری که راز کهنه را آشکار کرد، نوشته استیگ لارسون

0

استیگ لارسون، ۱۹۵۴-۲۰۰۴ استیگ لارسون (۲۰۰۴-۱۹۵۴) نویسنده و روزنامه نگاری سوئدی بود. پیش از مرگ ناگهانی اش بر اثر سکته قلبی در نوامبر ۲۰۰۴، سه رمان جنایی را که بخشی از سه گانه ی «مجموعه هزاره» بود، به اتمام رساند. «دختری که رازی کهنه را آشکار کرد»، «دختری که با آتش بازی کرد» و«دختری که لانه زنبور را لگد کرد» پس از مرگ او منتشر شدند. این مجموعه سه گانه تا دسامبر ۲۰۱۱ بیش از ۶۵ میلیون نسخه در جهان فروش داشته است.


کتاب دختری که راز کهنه را آشکار کرد
نویسنده : استیگ لارسون
مترجم : میترا کیوان‌مهر
نشر قطره
۶۱۸ صفحه

جمعه ای در ماه نوامبر هر سال اتفاق می افتاد. تقریبا به صورت آیین درآمده بود و امسال هشتاد و دومین سال تولد او بود. در این روز یک دسته گل برای او فرستاده می شد، او بسته بندی کاغذی را باز می کرد و سپس گوشی تلفن را برمی داشت و به سربازرس مورل زنگ می زد. وقتی مورل بازنشسته شد، به دریاچه ی سیلیان در دالارنا نقل مکان کرد. آن ها نه تنها هم سن بودند، بلکه در یک روز به دنیا آمده بودند. این مسئله در نوع خودش جالب به نظر می رسید.

پلیس پیر همان طور که قهوه اش را می نوشید منتظر بود تا تلفن زنگ بزند.

– رسید.

-امسال چیست؟

-نمی دانم از چه نوعی است، باید کسی را پیدا کنم تا از او بپرسم. رنگش سفید است.» به گمانم نامه ای در کار نیست.

-«فقط گل. قاب آن مثل سال گذشته است. یکی از آن نمونه های من درآوردی.

-نشانی پستی چیست؟

-استکهلم.

-یادداشت چه طور؟

مثل همیشه. با حروف درشت و دست خطی زیبا و عمودی.» با گفتن این حرف، موضوع تمام شد و حداقل تا یک دقیقه ی دیگر کلمه ای ردوبدل نشد. پلیس بازنشسته به پشتی صندلی خود در آشپزخانه تکیه داد و پیپ خود را بیرون آورد. او می دانست که دیگر از او انتظار ندارند توضیحی کوتاه و یا سؤالی غیرمنتظره داشته باشد، طوری که موضوع را کمی روشن کند. از آن روزها مدت زیادی می گذشت و تبادل این حرف ها بین این دو مرد به صورت آیینی درآمده بود که رمز و راز خود را داشت؛ رازی که هیچ کس در جهان کم ترین علاقه ای به برملا کردن آن نداشت.

نام لاتین این گیاه لپتوسپرموم(میرتاسیا) روبینت بود، ارتفاعش به ده سانتی متر می رسید. برگ هایی سوزنی همراه با گلی سفید با پنج گلبرگ به پهنای /۲۵ سانتی متر داشت.

این گیاه بومی مناطق مرتفع استرالیا بود، یعنی منطقه ای که پوشیده از علف زارها است. نام این گیاه در آن منطقه، برف بیابان است. یک نفر در باغ های گیاه شناسی اوپسالا بعدها تأیید کرد که این گیاه به ندرت در سوئد کاشته می شود. این گیاه شناس در گزارشش نوشت که گیاه مزبور از خانواده ی درخت چای است. گاهی اوقات با خانواده ی

بسیار نزدیک خود لپتوسپرموم اسکوپاریوم که به وفور در نیوزلند رشد می کند، به اشتباه گرفته می شود. این گیاه شناس می گوید تفاوت این دو گیاه در این است که روبینت تعداد کمی دانه های صورتی روی نوک گل برگ هایش است که به ظاهر گل، حالت کمرنگی از صورتی می بخشد.

روبینت روی هم رفته گل هایی طبیعی دارد. هیچ خاصیت درمانی ندارد و نمی تواند مضر باشد. خوردنی هم نیست و در صنعت رنگ سازی گیاهی هم نمی توان از آن استفاده کرد. از طرف دیگر، مردم بومی استرالیا، منطقه و گیاهان اطراف آیرز راک را مقدس می دانند.

این گیاه شناس گفت که خودش قبلا این گیاه را از نزدیک ندیده است، اما پس از مشورت با همکارانش گزارش کرد که آن ها تلاش کردند این گیاه را در گلخانه ای در گوتنبرگ پرورش دهند و البته توانستند آن را با کمک گیاه شناسان تازه کار کشت کنند. رشد آن در سوئد سخت بود، چون محل رشد آن در آب و هوای خشک است و بایستی نیمی از سال را در فضای بسته بماند. در خاک آهک دار هم رشد نمی کند. باید از زیر، آن را آبیاری کرد. این گیاه به مراقبت زیادی احتیاج دارد.

از آن جایی که گیاه بسیار کمیابی است، ردیابی منشأ این نوع خاص راحت به نظر می رسید، اما در عمل، کار غیرممکنی بود. اسمش در هیچ دفتری ثبت نشده بود و هیچ مجوزی برای بررسی آن وجود نداشت. هر جایی که هواداران این گیاه از تعداد کم گرفته تا افراد بی شمار می توانستند به دانه ها با خود این گیاه دسترسی داشته باشند،

این دانه ها را بین دوستان ردوبدل کرده و یا با پست سفارشی دریافت می کردند و به هر نقطه ای از اروپا و استرالیا و نیوزلند می فرستادند.

اما فقط یک نقطه از مجموعه نقاط زندگی این گیاه اسرارآمیز بود که هر سال، اول نوامبر دسته گلی با پست از آن جا فرستاده می شد. این گل ها همیشه زیبا و از همه مهم تر کمیاب بودند و به هم فشرده می شدند. از میان کاغذی با نقشی از آب رنگ خودنمایی می کردند و در بسته بندی پانزده در بیست و پنج سانتی متری ارسال می شدند.

داستان عجیب این گل ها هیچ وقت در مطبوعات گزارش نشد؛ تنها تعداد کمی از مردم از آن باخبر بودند. سی سال پیش موضوع ورود مداوم این گل ها در آزمایشگاه جنایی ملی، توسط کارشناسان انگشت نگاری، خط شناسان، کارآگاهان جنایی و یکی دو نفر از نزدیکان و دوستان دریافت کننده ی گل، به طور دقیق بررسی شد. حالا بازیگران این نمایش فقط سه نفر هستند؛ پسر پیری که روز تولدش از راه می رسد، کارآگاه بازنشسته ی پلیس و کسی که گل را می فرستد. دو نفر اول به سنی رسیده اند که احتمال کم شدن تعداد افراد علاقه مند به این موضوع را زیاد می کرد.

پلیس مورد نظر، مرد باتجربه و سرسختی بود. او هرگز اولین پرونده ی کاری خود را فراموش نمی کرد؛ در آن پرونده، معتادی خطرناک را که رفتاری غیرقابل پیش بینی داشت، در پایگاه برق دست گیر کرد، آن هم قبل از این که بتواند به کسی آسیب برساند. او در طول دوران خدمتش افراد زیادی را دست گیر کرده بود، از جمله شکارچیان غیرمجاز، افرادی که همسرشان را کتک می زدند، افراد شیاد، سارقان اتومبیل و رانندگان خطرساز. او با دزدها، قاچاقچیان مواد مخدر، و بمب گذارهای آشوبگر سروکار داشته است. با ئه پرونده ی قتل و آدم کشی مواجه شده بود که در پنج مورد آن ها خود قاتل با پلیس تماس گرفت و با لحنی پشیمان اعتراف کرد که همسر یا برادر و یا یکی از خویشاوندانش را به قتل رسانده است. به حساب دو پرونده ی دیگر در عرض چند روز رسیدگی شد و در پرونده ای دیگر باید از پلیس ملی جنایی کمک می گرفتند و رسیدگی به آن دو سال طول کشید.

هر نه پرونده طوری حل و فصل شدند که رضایت خاطر پلیس را فراهم کرد، به این معنی که آن ها فهمیدند قاتل چه کسی است، اما از آن جایی که مدارک کمی در دست بود، دادستان کل تصمیم گرفت که در مورد آن ها اقدامی نکند.

سرانجام به دلیل قانون مرور زمان و عدم رضایت از پرونده، بازرس مافوق پرونده را مختومه اعلام کرد. اما در مجموع، وقتی به گذشته اش نگاه می کرد، تحت تأثیر قرار می گرفت.

او هرگونه حسی داشت غیر از احساس رضایت. موضوع «گل های بسته بندی شده» کارآگاه را چندین سال تحت فشار گذاشته بود. این آخرین پرونده ی او بود که حل نشده باقی مانده و او را سردرگم کرده بود. این وضعیت از هر جهت پوچ به نظر می رسید، چون پس از صرف هزاران ساعت فکر کردن در مورد موضوع، چه موقع انجام وظیفه و یا در اوقات فراغت، او نمی توانست بدون تردید بگوید که درواقع چه جنایتی رخ داده بود.

این دو مرد می دانستند هرکسی که گل ها را کنار هم می چیند، باید دستکش به دست داشته باشد، چرا که هیچ اثر انگشتی روی چارچوب قاب و یا شیشه وجود نداشت. این قاب را باید از یکی از مغازه های عکاسی با لوازم التحریر خریده باشد که در سراسر دنیا فراوان اند و هیچ ردی برای دنبال کردن آن ها وجود نداشت. این بسته معمولا در استکهلم پست می شد، اما سه بار از لندن، دو بار از پاریس، دو بار از کپنهاگ، یک بار از مادرید، یک بار از بن و یک بار از پنساکولا در فلوریدا پست شده بود. سربازرس بایستی به اطلس جهانی نگاهی می انداخت تا محل را پیدا کند.

پسر هشتاد و دو ساله ای که روز تولدش بود، پس از گذاشتن گوشی تلفن، مدت زیادی همان جا نشست و به گل های زیبا و پرمعنایی نگاه کرد که هنوز اسم شان را نمی دانست. بعد به دیوار بالای میزتحریرش نگاهی انداخت؛ چهل و سه دسته گل بسته بندی شده در قاب های شان روی دیوار نصب شده بودند. چهار ردیف ده تایی و یک ردیف چهار تایی در پایین آن ها در ردیف بالا، یکی از دسته گل ها در محل دسته گل نهم، سرجایش نبود. در این صورت تعداد گل برف بیابان به چهل و چهار می رسید.

او بدون هیچ مقدمه ای شروع به گریستن کرد. و نیز از بروز ناگهانی این احساس پس از تقریبا چهل سال شگفت زده شد…


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5