هنوز هم زخم‌ها و نشان‌های دوپارگی برلین را می‌توان یافت!

0

دروازه براندنبورگ

از آگوست ۱۹۶۱ تا نوامبر ۱۹۸۹ دیواری به مدت ۲۸ سال و ۲ ماه و ۲۷ روز برلین را به دوپاره تقسیم کرده بود. دروازه براندنبورگ زمان درازی نماد این دوپارگی در کشور آلمان بود؛ دروازه‌ای که حتی پس از سقوط دیوار برلین، در ۹ نوامبر ۱۹۸۹، هنوز بسته مانده بود. تازه در ۲۲ دسامبر ۱۹۸۹ مردم برلین توانستند بی‌هیچ مانعی از میان بنای یادبود شهرشان عبور کنند.

گالری ایست‌ ساید

گالری “ایست ساید” دیواری‌ست در کرانه رود اشپری در منطقه فریدریشزهاین برلین. این دیوار با طولی بیش از ۱،۳ کیلومتر، بخشی از دیوار باصطلاح پس‌کرانه برلین است که در سال ۱۹۹۰ به پرده نقاشی هنرمندان سراسر جهان تبدیل گشت. پل اوبرباوم پلی‌ست بر روی رود اشپری که فضای هموار و یکدست‌اش جاذبه‌های توریستی فراوانی دارد. البته در جریان پروژه‌های ساختمانی بخش‌هایی از دیوار از آن جدا شده‌اند.

بنای یادبود دیوار برلین

در اینجا می‌توان “نوار مرگ” را مشاهده کرد. کار ساخت دو دیوار در برلین به موازات هم از سوی دو آلمان از سال ۱۹۶۱ آغاز شد. تمام خانه‌های موجود در فاصله دو دیوار تخریب شدند و بین دو دیوار محدوده‌ای ایجاد شد که به آن “نوار مرگ” می‌گفتند. این بخش به طول ۸۰ متر و برج نگهبانی آن بازسازی شده است. در اینجا یاد قربانیانی را گرامی می‌دارند که می‌خواستند از دیوار برلین بگذرند و به غرب بروند اما کشته شدند.

سنگ یادبود دیوار برلین

تقریبا دیگر در هیچ جای شهر اثری از دیوار به‌چشم نمی‌خورد. شرق و غرب برلین مدت مدیدی‌ است که در کنار یکدیگر و با هم رشد می‌کنند. در اینجا قاب سنگی سیاهی را می‌بینید که در مرکز شهر برلین و بر مسیر عابران پیاده نصب شده است؛ سنگی که خاطره دیوار برلین را به یاد می‌آورد.

چک‌پوینت چارلی

این گذرگاه مرزی یکی از مشهورترین آثار دیدنی شهر برلین محسوب می‌شود. تنها دیپلمات‌ها یا میهمانان خارجی اجازه عبور از این گذرگاه را داشتند. در سال ۱۹۶۱ نیروهای نظامی روس و آمریکا همراه با تانک‌ها و دیگر سلاح‌های سنگین‌شان در اینجا در برابر هم قرار گرفتند و اوضاع می‌رفت که بحرانی شود.

محل یادبود هوهن‌شون‌هاوزن

از سال ۱۹۹۴ زندان پیشین وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) به محل یادبودی برای قربانیان رژیم مستبد کمونیستی بدل گشته است. در این محل یادبود به بازدیدکنندگان درباره وضعیت زندان و شیوه‌های بازجویی و شکنجه زندانیان در جمهوری دمکراتیک آلمان توضیح داده می‌شود.

ایستگاه شنود تویفلزبرگ

پس از جنگ جهانی دوم از این منطقه برای دفن زباله استفاده می‌شد. تویفلزبرگ، یا کوه شیطان که بلندترین نقطه در غرب برلین بوده، در واقع از جمع‌آوری و روی هم انباشتن ویرانه‌های به جای مانده از جنگ شکل گرفته است. در دوران جنگ سرد آمریکایی‌ها از این کوه به عنوان ایستگاه شنود استفاده می‌کردند. آنان می‌توانستند از این نقطه تمام مخابره‌ها و مکالمه‌های بلوک شرق را دریافت، شنود یا آن را مختل کنند.

پل گلینیکر

تبادل اطلاعات توسط جاسوسان موضوعی‌ است که به نظر می‌آید تنها در فیلم‌های سینمایی مطرح است. اما همین پل میان دو شهر برلین و پوتسدام سه بار صحنه چنین عملیاتی بوده است. استیون اسپیلبرگ، کارگردان آمریکایی، از این مکان تاریخی به‌عنوان صحنه برای فیلم خود “پل جاسوسان” استفاده کرد.

موزه جاسوسی آلمان

بازدیدکنندگان این موزه تعاملی که نزدیک میدان پوتسدام در برلین قرار دارد، با جهان جاسوسان آشنا می‌شوند. یکی از موضوع‌های ویژه‌ای که این موزه به آن می‌پردازد جاسوسی در دوره جنگ سرد است. در میان بیش از ۳۰۰ اثر این نمایشگاه، خودروی”ترابی” ساخت آلمان شرقی با دوربین عکاسی مادون قرمز نیز به چشم می‌خورد.

جاده‌ی دیوار

این جاده که طولی به مسافت ۱۶۰ کیلومتر دارد، از میان شهر برلین و نیز از اطراف آن می‌گذرد. ژاپنی‌ها از خوشحالی فروپاشی دیوار و وحدت دو آلمان فضای شهر برلین را به درختان گیلاس ژاپنی آراستند. بهار هر سال فضایی در امتداد پل بوزه در محله پانکوو سرشار از شکوفه می‌شود. این پل نخستین گذرگاه مرزی برلین بود که به روی مردم آن گشوده شد؛ در شبی که دیوار سقوط کرد؛ در نهم نوامبر ۱۹۸۹.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.