زندگینامه رزا لوکزمبورگ + گالری عکس

0

رزا لوکزمبورگ، یکی از رهبران و نظریه‌پردازان مهم جنبش کارگری آلمان، و کارل لیبکنشت، از رهبران جنبش سوسیالیستی این کشور،  در ۱۵ ژانویه سال ۱۹۱۹ به قتل رسیدند.

رزا لوکزمبورگ، مبارز خستگی‌ناپذیر جنبش کارگری آلمان

رزا لوکزمبورگ (Rosa Luxemburg) از بانفوذترین زنان تاریخ مبارزات سیاسی اروپاست. این نظریه‌پرداز برجسته جنبش کارگری از موسسان حزب کمونیست آلمان بود. او به آزادی‌های گسترده‌ سیاسی و “سوسیالیسم دموکراتیک” باور داشت و معتقد بود کمونیست‌ها نباید بدون خواست اکثریت مردم حکومت کنند. او به همراه کارل لیبکنشت صد سال پیش توسط نظامیان راستگرا بازداشت شد و پس از شکنجه به قتل رسید. عکس در سال ۱۹۰۷ گرفته شده است.

رزا لوکزمبورگ


چهره محبوب جنبش سوسیالیستی آلمان

لوکزمبورگ ۵ مارس ۱۸۷۱ در شهرک زاموش در پادشاهی لهستان زاده شد. او از جوانی جزو فعالان سوسیالیست لهستان بود. ۱۶ ساله بود که تحت نظر پلیس قرار گرفت و در سال ۱۸۸۸ ناچار به مهاجرت به سوئیس شد. او در دانشگاه زوریخ نخست فلسفه و ریاضیات و سپس حقوق و اقتصاد آموخت. در سال ۱۸۹۷ به آلمان رفت تا در حزب سوسیال دموکرات، بزرگ‌ترین حزب کارگری اروپا و عضو انترناسیونال سوسیالیستی فعالیت کند. تصویر: سال ۱۹۱۴، برلین.


رزا لوکزمبورگ، منتقد رفورمیسم

لوکزمبورگ مقالات خود در نقد تئوریک نظرات رفورمیستی در جنبش کارگری آلمان را در نشریه‌ی “عصر جدید” منتشر کرد. او بعدها با دیگر آثار خود، از جمله با نقدهایی که بر سیاست‌های لنین و بلشویک‌ها در روسیه و در دفاع از آزادی و دموکراسی سوسیالیستی نوشت، به یکی از نظریه‌پردازان مهم جنبش کارگری در اروپا تبدیل شد. تصویر زیر لوکزمبورگ و لیبکنشت، رهبران سوسیالیست‌های آلمان را در سال ۱۹۰۹ در لایپزیگ نشان می‌دهد.


دیدگاه انتقادی نسبت به درک جزم‌گرایانه از مارکسیسم

گرچه لوکزمبورگ اندیشه‌های مارکس را قبول داشت، اما درکی جزم‌گرایانه از مارکسیسم نداشت و دیدگاه‌های انتقادی خود را نسبت به آن حفظ کرده بود. او معتقد بود مارکسیسم جهان‌بینی‌ای انقلابی است که باید دائما برای رسیدن به شناخت تازه‌تر تلاش کند. به باور او هیچ چیز برای مارکسیسم بدتر از منجمد شدن در یک قالب فکری ثابت نیست. در تصویر زیر لوکزمبورگ را درسال ۱۹۰۷ در همایش سوسیال دمکراتها در اشتوتگارت می‌بینیم.


هشدار نسبت به خطرات دیکتاتوری

لوکزمبورگ طبق آموزه‌های مارکس پیروزی انقلاب سوسیالیستی را فقط به صورت جهانی میسر می‌دانست. او ضمن ستایش انقلاب روسیه، لنین و تروتسکی را متهم می‌کرد که در گزینش میان دیکتاتوری و دموکراسی، دیکتاتوری را انتخاب کرده‌اند، منتها دیکتاتوری مشتی انقلابی را. تصویر: لوکزمبورگ (وسط) همراه کلارا زتکین (چپ)، سوسیالیست و از فعالان جنبش زنان آلمان، در سال ۱۹۱۴.


انتشار کتاب “انباشت سرمایه”

رزا لوکزمبورگ در سال ۱۹۱۳ مهم‌ترین اثر خود را منتشر کرد که “انباشت سرمایه” نام دارد. او در این اثر برخی مفاهیم مارکس مانند “انباشت سرمایه” و “ارزش اضافه” را مورد سنجش قرار داد. او در این کتاب همچنین “نظریه‌ی امپریالیسم” خود را مطرح و تصریح کرد که “امپریالیسم ضرورتی تاریخی و واپسین مرحله‌ی تکامل سرمایه‌داری است”.


آزادی مبارز سوسیالیست از زندان

رزا لوکزمبورگ به خاطر سخنرانی علیه جنگ و دیگر فعالیت‌های انقلابی خود تقریبا در تمام سال‌های جنگ جهانی اول در زندان بود. سرانجام انقلابی که رزا لوکزمبورگ در آلمان در انتظارش بود در نوامبر ۱۹۱۸ فرا رسید و باعث آزادی او از زندان شد. کارل لیبکنشت در این ایام تشکیلات اسپارتاکوس را سازماندهی کرده بود. او و رزا لوکزمبورگ روزنامه‌ی “پرچم سرخ” را منتشر کردند.


تاسیس حزب کمونیست آلمان

در اول ژانویه‌ی سال ۱۹۱۹ حزب کمونیست آلمان تاسیس شد و برنامه‌ای که رزا لوکزمبورگ برای “اتحادیه‌ی اسپارتاکوس” نوشته بود، مورد پذیرش نمایندگان کنگره‌ی موسسان این حزب قرار گرفت. رزا لوکزمبورگ به کمونیست‌ها توصیه کرده بود که در انتخابات پارلمانی آینده شرکت و برای تداوم انقلاب تبلیغ کنند. اما این درخواست مورد پذیرش اکثریت حزب قرار نگرفت. تصویر: گرامیداشت لوکزمبورگ و لیبکنشت در ژانویه ۱۹۵۳، برلین شرقی.


سرکوب “قیام اسپارتاکوس”

نیروهای رادیکال انقلابی در حزب کمونیست ۵ ژانویه ۱۹۱۹ به اعتصاب عمومی فراخواندند. لیبکنشت از خواست آنان حمایت کرد اما لوکزمبورگ این مرحله‌ی انقلاب را شتاب‌زده می‌دانست. انقلابیان در خیابان‌ها سنگربندی کردند و دولت موقت فرمان سرکوب “قیام اسپارتاکوس” را داد. نظامیان این قیام را سرکوب کردند و صدها تن را کشتند. تصویر مربوط است به تشییع جنازه لیبکنشت در راه گورستان فریدریشزفلده برلین، ۲۵ ژانویه ۱۹۱۹.


رزا لوکزمبورگ: به قتل رسیده در ۱۵ ژانویه ۱۹۱۹

رزا لوکزمبورگ و کارل لیبکنشت در ۱۵ ژانویه‌ی ۱۹۱۹ در برلین توسط نیروهای نظامی بازداشت شدند. لوکزمبورگ را به هتلی منتقل کردند و پس از شکنجه در حال بیهوشی به داخل اتومبیلی منتقل کردند. سپس با شلیک گلوله‌‌ای به شقیقه‌اش به زندگی او پایان دادند و پیکر بی‌جانش را در کانال آبی در برلین انداختند. جسد رزا لوکزمبورگ پس از چهار ماه از آب گرفته شد. زندگی رزا لوکزمبورگ الهام‌بخش زنان مبارز زیادی بوده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5