علت بسته شدن و از کار افتادن سایت‌های مشهور دانلود فیلم و سریال مثل دیبا مووی – نایت موی – سلام دانلود – فردا دانلود و … چیست؟

0

تماشای فیلم و سریال در ایران، تا حدی با باقی دنیا متفاوت است. در دهه‌های دور، مشهورترین فیلم‌ها با فاصله کم با کیفیت نسل برتر هنرمندان دوبله، در سینماهای داخلی اکران می‌شد. اما الان به علل مختلف نه اکران فیلم‌های مشهور دنیا صورت می‌گیرد و نه علاقه‌مندان دنیای سینما می‌توانند به سهولت از سرویس‌های پخش جاری فیلم مثل نتفلیکس استفاده کنند.

به همین خاطر از گذشته دور، اگر از دوره‌ای که CD و DVD خریداری می‌شدند، صرف‌نظر کنیم به دانلود فیلم پناه می‌بردیم. سایت‌های دانلود ایرانی فیلم و سریال، در ابتدا چندان جامع نبودند و به صورت رندم تعدادی از آثار روز یا کلاسیک در آنها پیدا می‌شدند. به همین خاطر آن زمانی که سرعت اینترنت در ایران معقول شد، حرفه‌ای‌ترها اغلب از تورنت و سایت‌های دانلود خارجی استفاده می‌کردند.

با گذشت زمان و ایجاد یک اکوسیستم اقتصادی کارا، سایت‌های دانلود پوست انداختند و نسل سایت‌های مشابه تاینی موویز سربرآوردند. سایت‌هایی که طراحی خوبی داشتند و آثار سینمایی را می‌شد با طبقه‌بندی خوب، حتی بهتر از سایت‌های فرنگی در آنها پیدا کرد. با پرداخت مبلغی بسیار اندک هر کاربر می‌توانست تعداد انبوهی فیلم و سریال را با لینک مستقیم دانلود کند.

بعد از چندی سایت تاینی موویز بسته شد. اما سایت‌های مشابه دیگر در فاصله‌ای کوتاه همان عملکرد تاینی موویز را پیدا کردند و تفاوت خاصی ایجاد نشد.

همزمان با این تحولات سایت‌های پخش جاری فیلم و محتواهای ویدئویی یا VODهای ایرانی مثل آیو  – لنز – فیلیمو – نماوا سربرآوردند. آنها ابتدا مشتری زیادی نداشتند. اما به تدریج مخاطب خاص خود را پیدا کردند. آنها با قرار دادن تعداد زیادی فیلم و سریال ایرانی و خارجی قدیمی که پیش‌تر در آرشیو صدا و سینما صرفا پیدا می‌شدند، دوبله‌های قدیمی و حتی صرف بودجه برای دوبله آثار قدیم و جدید، مخاطب خاص خود را پیدا کردند. دسته‌ای از مردم هم که عادت داشتند و دارند که با کودکان و دیگر اعضای خانواده فیلم و سریال تماشا کنند، دیگر خیالشان راحت بود که محتواهای روی این سرویس‌های عاری از صحنه‌های خاص است.

اما سینمادوستانی هم بودند و هستند که اینگونه تعدیل‌ها را نمی‌پسندیدند و حتی اعتقاد داشتند که اینگونه حذفیات به مفهوم کلی آثار صدمه می‌زند.

به علاوه هنوز میانه خیلی از ما، با تماشای جاری خوب نیست و آن استرس قدیمی مبنی بر اینکه «مبادا الان اینترنت قطع یا کند» شود، هنوز در ذهن ماست. از دیگر سو، خیلی‌ها تمایل دارند که فیلم و سریال‌ها را آرشیو شخصی کنند و تا آنها را در هاردهای خود ذخیره کنند، خیالشان راحت نمی‌شود.

طبعا ادامه این روند دو اکوسیستم متفاوت رو به رشد به وجود آورد، سایت‌های دانلود که با حق اشتراک‌های ناچیز، اما داشتن مخاطب میلیونی، کارایی اقتصادی خوبی داشتند و VODهای ایرانی که مخاطب ویژه‌شان را داشتند. ضمن اینکه دسته‌ای از مواهب هر دو استفاده می‌کردند.

به زودی احساس شد که تضاد منافعی بین این دو گروه وجود دارد. حدود دو ماه پیش زمزمه‌های بالا گرفتن اختلاف، ظاهرا به دنبال استفاده از دوبله‌های اختصاصی برخی از VODها در سایت‌های دانلود رخ داد. اما اندکی بعد، با یک توافق ضمنی سایت‌های دانلود تعهد کردند که دیگر از دوبله‌های VODها استفاده نکنند و VODها هم شکایتی نکنند.

دور جدید و شدید، محدودیت سایت‌های دانلود از دیروز رخ داده است. هنوز هیچ خبر رسمی در مورد این قضیه منتشر نشده است. کاربرانی که وارد سایت‌های دانلود می‌شوند، شاهد صفحات اغلب به‌روز نشده سایت‌ها می‌شوند و وقتی می‌خواهند چیزی دانلود کنند، متوجه می‌شوند که لینک‌های دانلود کار نمی‌کنند.

در واقع «ظاهرا» با حکم مقام قضایی کلیه سرورهای داخلی که با سایت‌های دانلود همکاری می‌کردند، فعلا موقتا از خدمات‌رسانی به سایت‌های دانلود عذر خواسته‌اند.

در ضمن ما فعلا هیچ خبری از سوی دیگر ماجرا نداریم. یعنی نمی‌دانیم که آیا سایت‌های دانلود به خاطر ماهیت محتواهایی که منتشر کرده‌اند هم تحت پیگرد قرار گرفته‌اند یا خیر.

در هر حال همچنان صورت مسئله اصلی پابرجاست. اینکه با مخاطب‌های میلیونی که دوست دارند آثار روز دنیا را ببینند چه باید کرد؟ آنها نیازشان را بیش و کم به هر ترتیب برمی‌آورند.

شاید دغدغه برخی این باشد که برخی از شمار این مخاطب انبوه نوجوان هستند، به اصطلاح قوه تشخیص ندارند و یا دغدغه‌ای غیرهنری از دانلود فیلم‌ها داشته باشند. این دقیقا شبیه آن پارادوکس استفاده از اینترنت و بسیاری از جلوه‌های دیگر فناوری است.

به نظر می‌رسد که دغدغه‌های پوسته‌ای کاربران به تدریج خود به خود اصلاح می‌شود. یعنی فرضا مخاطب نوجوانی که چنان که افتد و دانی کارش جلو عقب زدن فیلم‌ها و مکث روی صحنه‌های خاص است (یک سناریویی بدبینانه و چرک و سیاه)، به تدریج قوه تمیز آثار هنری و ذوق زیبایی‌شناسی را به دست می‌آورد و طور دیگری به سینما می‌نگرد.

می‌ماند یک مسئله دیگر که مسئله رعایت کپی رایت جهانی باشد. در زمان خاص و شرایط اقتصادی متفاوت، مسلما فرقی نمی‌کند که شما کپی رایت یک هنرمند و موسسه فرهنگی داخلی را رعایت کنید یا خارجی را. اما در شرایط کنونی گمان نمی‌کنیم که علت تعطیلی کار سایت‌های دانلود این بخش کپی رایت جهانی باشد.

به هر ترتیب حکایت فیلم و سریال دیدن ما ایرانی‌ها شاید زمانی برای خودش دستمایه فیلم و یا مستندی جالب شود!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.