آبله مرغان چیست؟ علائم – مدت زمان خوب شدن آبله مرغان

0

آبله‌مرغان Varicella توسط ویروس واریسلا زوستر VZV ایجاد می‌شود.

اپیدمیولوژی آبله مرغان

آبله‌مرغان بیشتر در اواخر زمستان و در بهار ایجاد می‌شود و پیک سنی بروز بیماری ۵ تا ۱۰ سالگی است. ویروس از طریق تماس مستقیم با مایع وزیکول یا از طریق تنفسی منتقل می‌شود. بیماری از ۲ روز پیش تا ۷ روز پس از شروع راش و تا زمانی که تمام ضایعات کراسته شوند، مسری است.

تظاهرات بالینی آبله مرغان

دوره کمون معمولاً ۱۴ تا ۱۶ روز است. یک روز پیش از بروز راش، بیمار دچار تب، بی‌حالی و بی‌اشتهایی می‌شود. راش ابتدا در تنه ظاهر می‌شود، سپس به سروصورت و اندام‌ها گسترش می‌یابد. درگیری اندام‌ها شیوع کمتری نسبت به تنه و سروصورت دارد. ضایعات در ابتدا به شکل ماکول و پاپول هستند، در ادامه وزیکولی و سپس پوستولی می‌شوند و در نهایت خشک و کراسته می‌گردند. وزیکول‌های آبله‌مرغان برخلاف وزیکول‌های هرپسی فاقد فرورفتگی شبیه ناف هستند. وزیکول‌ها بر روی قاعده‌ای قرمز قرار دارند.

در آبله‌مرغان در هر ناحیه از بدن، ضایعات به اشکال مختلف به‌طور همزمان مشاهده می‌شوند.

ضایعات همیشه خارش‌دار هستند و گاهی خارش، شدید است.

ضایعات بر روی غشاهای مخاطی نیز دیده می‌شوند.

لنفادنوپاتی ممکن است ژنرالیزه باشد.

تشخیص افتراقی آبله مرغان

عفونت با ویروس کوکساکی A نیز موجب ضایعات وزیکولی و پوستولی می‌شود ولی ضایعات معمولاً محدود به اندام‌ها و اوروفارنکس است.

ویروس کوکساکی A موجب بیماری‌های زیر می‌شود:

  • Herpangina
  • Hand, foot & mouth disease

هرپانژین با فارنژیت وزیکولر تظاهر پیدا می‌کند.

در بیماری دست، پا و دهان، ضایعات وزیکولی کف دست‌وپا و داخل دهان ایجاد می‌شود.

گاهی HSV در زمینه پوست دچار اگزما یا آسیب‌دیده ضایعات گسترده‌ای ایجاد می‌کند که شبیه آبله‌مرغان است و به آن Eczema herpeticum یا Kaposi varicelliform eruption می‌گویند.

وزیکول‌های هرپسی ممکن است نافدار باشند. کشت نیز به افتراق آن‌ها کمک می‌کند. HSV معمولاً در محیط کشت به دست می‌آید ولی کشت VZV معمولاً منفی است.

درمان آبله مرغان

جهت درمان آبله‌مرغان اقدامات زیر توصیه می‌شود:

  • تجویز داروی ضد تب (غیر از آسپیرین)
  • پاشویه
  • رعایت بهداشت
  • تجویز داروی ضد خارش

تجویز آسیکلویر تجویز آسیکلویر در موارد زیر توصیه می‌گردد:

  • افراد با سن بیش از ۱۲ سال که سابقه واکسیناسیون ندارند
  • مبتلایان به بیماری مزمن پوستی یا ریوی
  • افراد تحت درمان با گلوکوکورتیکویید سیستمیک یا استنشاقی
  • افراد تحت درمان طولانی‌مدت با سالیسیلات

دوز آسیکلویر جهت درمان عفونت VZV بیش از عفونت HSV است.

عوارض آبله مرغان

عفونت باکتریال ثانویه ضایعات پوستی با استرپتوکوک یا استافیلوکوک شایع‌ترین عارضه آبله‌مرغان است. عفونت باکتریال معمولاً شبیه زرد زخم است ولی گاهی موجب سندرم شوک توکسیک TSS یا فاشئیت نکروزان می‌شود. پنومونی در کودکان سالم ناشایع است ولی در ۱۵ تا ۲۰ درصد بزرگ‌سالان سالم یا مبتلایان به نقص ایمنی روی می‌دهد.

گاهی سندرم رای Reye syndrome ایجاد می‌شود، بنابراین مصرف آسپیرین در این بیماران ممنوع است. گاهی آبله‌مرغان موجب عوارض نورولوژیک می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • Postinfectious encephalitis
  • Cerebellar ataxia
  • Transverse myelitis
  • Guillain Barre syndrome

در مبتلایان به نقص سیستم ایمنی، انتشار احشایی، آنسفالیت و پنومونی شایع است. اگر خانم بارداری در طی ۵ روز پیش تا ۲ روز پس از زایمان، دچار راش آبله‌مرغان (نه زونا) شود، پیش از تشکیل آنتی‌بادی در مادر، نوزاد حجم زیادی ویروس دریافت کرده است، بنابراین نوزاد دچار آبله‌مرغان نوزادی شدیدی می‌شود. برای پیشگیری از این عارضه، به نوزاد VZIG تزریق می‌شود و اگر VZIG در دسترس نباشد، ایمونوگلوبولین وریدی داده می‌شود.

پیشگیری آبله مرغان

کودکان دچار آبله‌مرغان هنگامی می‌توانند به مدرسه بازگردند که تمام وزیکول‌ها کراسته شده باشند. بیماران دچار آبله‌مرغان در صورت بستری باید در اتاق ایزوله نگهداری شوند.

واکسن واریسا در ۲ نوبت تزریق می‌شود. جهت پیشگیری پس از تماس در افراد مستعد می‌توان از VZIG در طی ۹۶ ساعت پس از تماس استفاده کرد. پس از این مدت می‌توان از آسیکلویر استفاده کرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5