کاربرد و مزایای فیزیوتراپی زانو چیست؟

0

رپورتاژ

از جمله روش‌هایی که در فیزیوتراپی زانو به کار می‌رود، ورزش‌هایی است که به بهبود حرکت ، تسکین درد و تقویت جریان خون در زانو کمک می‌کنند و به این شکل باعث بهبود سریعتر و بازگرداندن عملکرد بدنی و سطح آمادگی بدنی می‌شود. هدف اصلی از فیزیوتراپی آسانتر کردن فعالیت‌های روزمره‌‌ای مانند راه رفتن، ورود به رختخواب و خارج شدن از آن یا بالا رفتن از پله‌ها را برای افراد است. این کار ممکن است به شکل یک برنامه درمانی اختصاصی یا در کنار با سایر روش‌های درمانی تجویز شود. انجام فیزیوتراپی معمولاً برای کمک به بهبود بیماران پس از انجام عمل‌های جراحی خاص، جراحات و بیماری‌ها و مشکلات مزمنی مانند آرتروز لازم است. روش‌های فیزیوتراپی شامل ترکیبی از آموزش دادن بیماران، درمان‌های دستی، ورزش و تکنیک‌هایی مانند آب درمانی، گرما درمانی، سرما درمانی، تحریک الکتریکی و اولتراسوندتراپی است. (از سایت کلینیک درمان زانو درد امید)

یکی از کاربردهای مهم فیزیوتراپی زانو، درمان درد­ زانو و توانبخشی بعد از جراحی­های زانو ­می­باشد.

فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی زانو

تمرینات مورد استفاده در فیزیوتراپی برای مشکلات زانو ، شامل ورزش‌هایی برای تقویت و کشش مفاصل و عضلات خاص است. هدف از فیزیوتراپی زانو، بهبود قدرت عضلات زانو ، بهبود حرکت و کاهش درد زانو است. برخی از تمریناتی که برای مشکلات زانو توصیه می‌شوند عبارتند از: (به نقل از سایت درمان مشکلات پا امید)

  • بلند کردن پا به شکل صاف: به پشت دراز بکشید ، یکی از پاهایتان را از زانو خم کرده و پای دیگر را صاف نگه داشته آن را از زمین بلند کنید و به آرامی از 1 تا 5 بشمارید. سپس پا را به زمین برگردانید. این تمرین را باید 10 بار ، برای 4-5 ست تکرار، دو بار در روز انجام دهید.
  • حرکت پله ( استپ آپ): پای راستتان را روی یک پله ( استپ) قرار دهید. حال پای چپ را نیز روی استپ بالا آورده، سپس اول پای راست و بعد پای چپ را پایین ببرید. این تمرین را تا جایی که به نفس نفس بیافتید تکرار کنید. به تدریج که پیشرفت می‌کنید ، سعی کنید دفعات تکرار حرکت را افزایش دهید.
  • اسکات زانو: برای انجام این حرکت می‌توانید از یک صندلی یا میز برای حفظ تعادل خود کمک بگیرید. حرکت اسکات را تا جایی که زانو از انگشت شست پا جلو نزند انجام دهید. تمرین را حداقل 10 بار تکرار کنید. با قوی‌تر شدن عضلات، سعی کنید حرکت را کمی سختتر کرده و اندکی بیشتر پایین بروید.
  • کشش زانو: روی لبه یک صندلی بنشینید و به آرامی پایی که جراحی شده را به سمت بالا کشیده و آن را صاف کنید. حدودا برای 10 تا 15 ثانیه در این حالت باقی مانده و بعد به وضعیت اولیه برگردید.
  • کشش غیر فعال زانو: برای این تمرین، به 2 صندلی که در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند ، نیاز دارید. روی یک صندلی بنشینید و یک پای خود را روی صندلی دیگر قرار دهید. یک حوله را لوله کرده، آن را زیر مچ پا قرار داده و به مدت 5 دقیقه، یک بسته یخ  با وزنی در حدود 5 تا 10 پوند روی زانوی خود قرار دهید.
  • پمپ مچ پا: برای انجام این تمرین ، روی زمین یا یک سطح صاف با پاهای کشیده بنشینید و پاهای خود را از مچ به آرامی تا حد ممکن به جلو و عقب بکشید.
  • کشش عضله چهار سر ران (ایستاده): صاف بایستید. برای حفظ تعادل ، یک دستتان را روی یک دیوار قرار دهید. با دست دیگر پاشنه پای خود را گرفته و زانوی آسیب دیده خود را به سمت باسنتان بکشید تا روی پای خود احساس کشش کنید.
  • حرکت استپ: با پای آسیب دیده خود روی یک چهارپایه (استپ/ پله) بروید و سپس پایین بیایید. شما می‌توانید چهارپایه یا استپ را روبرو یا در کنار پای مصدوم خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که چهارپایه پایدار و ایمن است.
  • دوچرخه سواری و پیاده روی کنید.

هر سوالی که درباره تمرینات درمانی خود دارید را با فیزیوتراپیست خود مطرح کنید. شما می‌توانید از تمرینات ابتدایی‌تری که در بالا شرح داده شد شروع کرده و کم کم در هماهنگی با فیزیوتراپیست خود تمرینات پیشرفته‌تری انجام دهید. حتما باید برنامه درمانی خود را به دقت رعایت کرده و تمریناتی که پزشک معالجتان برایتان تجویز کرده را به خوبی اجرا کنید.

فیزیوتراپی آرتروز زانو

فیزیوتراپیست‌ها در درمان غیر جراحی آرتروز زانو نقش اساسی دارند. شما ممکن است برای کاهش درد و بهبود حرکت ، قدرت و عملکردتان به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید. هدف اصلی از فیزیوتراپی آن است که به بیمار در یادگیری کنترل علائم ، به حداکثر رساندن سلامتی زانو و در صورت نیاز به جراحی به تعویق انداختن زمان آن کمک کند. اگرچه مدت زمان لازم برای بهبود در افراد مختلف متفاوت است ، اما شرایط بیماران معمولا طی دو تا چهار هفته با انجام یک برنامه درمانی خانگی پیشرفت خواهد کرد.

فیزیوتراپیست‌ها درمان را با راهکارهایی برای تسکین درد و علائم ، که شامل استراحت ، گرمادهی یا ماساژ موضعی است ، شروع می‌کنند. سپس به بیماران می‌آموزند که چطور از مفصل زانویشان که دچار آرتروز شده محافظت کنند. این کار با آموزش نکاتی درباره انتخاب فعالیت‌هایی که فشار و نیروی پیچش وارده بر زانو را به حداقل می‌رسانند ، شروع می‌شود. در واقع افرادی که فعالیت‌های خود را اصلاح کنند می‌توانند عوارض آرتروز زانو را کاهش دهند. به عنوان مثال، کسی که به طور معمول می‌دود، می‌تواند به جای دویدن پیاده‌ روی ، دوچرخه سواری یا شنا کند تا فشار وارده بر مفصل زانو کاهش یابد. برای محافظت از مفصل زانو، ممکن است لازم باشد انجام ورزش‌هایی که مستلزم پرش و شروع و توقف‌های سریع هستند، تعدیل و اصلاح و یا متوقف شوند.

فیزیوتراپیست ممکن است پیشنهاد کند بیمار از کفی‌های ضربه‌گیری که در کفش قرار می‌گیرند استفاده کند، تا از شدت ضربات را کاهش داده و از مفصل زانو محافظت کند. در موارد پیشرفته آرتروز زانو یا وقتی زانو خیلی دردناک باشد ، ممکن است فیزیوتراپیست به بیماران توصیه کند از عصا یا واکر برای کاهش فشار وارده بر مفاصل در هنگام راه رفتن استفاده کنند. به افرادی که مرتباً پیاده روی می‌کنند ،توصیه می‌شود  ترجیحا روی سطوح نرم و استاندارد یا چمن پیاده روی کنند. (برگرفته از سایت ارتوپدی فنی امید)

در مواردی که آرتروز زانو خفیف باشد، ممکن است فیزیوتراپیست یک کفی کفش برای بیمار تجویز کند. این کفی با کج کردن ( بلند کردن) پاشنه پا ، نحوه تراز زانو را تغییر داده ، و مانند یک بریس تخلیه کننده وزن، فشار را از مفصل زانویی که دچار آرتروز است برمی‌دارد. پزشک برای بهبود حرکت زانو از تمرینات حرکتی و کششی استفاده خواهد کرد. همچنین تمرینات تقویتی برای مفاصل ران و زانو به بیمار آموزش می‌دهد که به پایداری زانو کمک کرده و باعث می‌شوند مفصل زانو در برابر ضربه و فشار مقاومت بیشتری داشته باشد.

توانبخشی بعد از عمل جراحی با استفاده از فیزیوتراپی زانو

درمان‌های فیزیوتراپی بعد از عمل بستگی به نوع جراحی انجام شده دارد. بعد از جراحی‌های‌ تعویض مفصل زانو و انواع خاصی از جراحی‌های استئوتومی یا برش استخوان تیبیا ( درشت نی)، برنامه‌های توانبخشی معمولاً کندتر و محتاطانه‌تر اجرا می‌شوند. اما بعد از جراحی‌های ساده‌ای مانند آرتروسکوپی، بیماران ممکن است بلافاصله تمرینات درمانی نسبتاً شدیدی را شروع کنند.

پس از ترخیص از بیمارستان، فیزیوتراپیست ممکن است قبل از درمان‌های فیزیوتراپی در مرکز توانبخشی، برای مدت کوتاهی در خانه، درمان‌های فیزیوتراپی برای بیمار انجام دهد. این روش‌های درمانی به منظور بهبود دامنه حرکتی و قدرت زانو و پیشرفت ایمن و بی خطر بیمار در انجام انجام فعالیت‌های روزمره و راه رفتن طراحی شده‌اند. در فیزیوتراپی پیشرفته ، هبه دف آن است که بیمار کمک کند تا درد خود را تحت کنترل در آورده، تحرک زانو به حداکثر رسیده و قدرت و کنترل عضلات بهبود پیدا کند. وقتی فرایند بهبودی در مسیر درست خود قرار گرفت، مراجعات منظم بیمار به مرکز فیزیوتراپی پایان می‌یابد. اگرچه بیماران همچنان می‌توانند به فیزیوتراپیست خود رجوع کنند، اما مسئولیت انجام و ادامه تمرینات درمانی به عنوان بخشی از یک برنامه خانگی روزمره به عهده خود بیمار خواهد بود.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.