راز رسیدن به موفقیت چیست؟ تعریف شکست کدام است؟

0

برای درک درست مفهوم موفقیت به این سوالات به خوبی فکر کنید. آیا تا به حال در مراحلی از زندگی خود، پیروز شده اید؟ به خواسته ای دست یافته اید؟ شکست را تجربه کرده اید؟ در دنیای تجارت و زندگی خود، مشکلات بر سر راه شما قرار گرفته است؟ چگونه با این مشکلات روبرو شده اید؟

پاسخ به این سوالات همگی به نوع احساس درونی شما، از اتفاقات روی داده برایتان، مربوط می شود. اگر پیروز شده باشید یا بر مشکلاتتان، چیره شده باشید، احساس امیدواری و رسیدن به خواسته هایتان در درون شما، شعله ور می گردد. این حالت را می توان “موفقیت” تعریف کرد. پس دقت کنید که موفقیت فقط به معنی رسیدن به اهداف نیست، بلکه احساس خوبی است که بعد از رسیدن به هدفمان آن را تجربه می کنیم. اگر هم که نتوانسته باشید بر مشکلات غلبه کنید، ممکن است نوعی احساس نا امیدی و ناتوانی در درون شما ایجاد گردد که اکثر مردم، به آن “شکست” می گویند.

موفقیت، شناخت توانمندی های خود و سعی در شکوفا ساختن این توانمندی ها، معنا می دهد. موفقیت را می توان یک حس درونی در برابر عوامل بیرونی تعریف کرد. همگی این حالتها با نوع دیدگاه شما در برابر عوامل محرک بیرونی، ارتباط مستقیم دارد. پس می توان گفت موفقیت، یعنی واکنش درونی مثبت به عوامل بیرونی که به نوعی شما با آنها مرتبط هستید.
موفقیت واقعی، با توجه به میزان فعالیت و برنامه ریزی که برای تبدیل شدن به انسانی کامل و مثبت انجام می دهید، اندازه گیری می شود.

موفقیت برای هر انسانی معنا و مفهوم متفاوتی دارد. موفقیت برای یک کارمند، انجام دادن دقیق وظایف و رسیدن به درجات عالی در شرکت خود می باشد. برای یک دانشجو، طی کردن صحیح مراحل دانشگاهی و دریافت عالی ترین مدارج علمی می باشد. برای یک بیمار، مبارزه با بیماری و رسیدن به سلامتی کامل می باشد. برای یک مدیر، رهبری درست زیر دستان و تعالی بخشیدن به مجموعه تحت نظر خود می باشد. برای یک تاجر و صنعتگر، افزایش خرید یا تولید باکیفیت و فروش موفق در بازار می باشد.

راز موفقیت

در روزگاران قدیم جوانی بود که تصمیم گرفت به راز موفقیت پی ببرد. بنابراین نزد پیری فرزانه رفت که در دل کوهی زندگی می کرد. وقتی پسرک آن مرد را در کلبه اش یافت، از او پرسید: “ای پیر دانا، می توانید راز موفق شدن در زندگی را به من نشان دهید؟”

پیرمرد مدتی سکوت کرد. بعد از چند دقیقه، جوان را همراه خودش به رودخانه ای در همان نزدیکی برد. آن ها وارد رودخانه شدند و آنقدر پیش رفتند تا این که سر جوان تقریبا در آب فرو رفت. جوان تلاش کرد تا سرش را بالا نگهدارد و بیشتر از این زیر آب نرود. در آن حالت از پیرمرد تقاضای کمک کرد؛ اما در کمال تعجب دید که پیرمرد نه تنها هیچ کمکی به او نمی کند، بلکه با تمام توان سرش را زیر آب می کرد. پیرمرد بعد از چند دقیقه، جوان را از آب بیرون آورد و به لب رودخانه رفتند و در کنار ساحل نشستند.

پیرمرد فرزانه از جوان پرسید: “آن موقع که سرت زیر آب بود، بیشتر از همه چه آرزویی داشتی؟” پسر جوان با حالتی پریشان و ناراحت پاسخ داد: “ای پیرمرد، این که سوال ندارد. دلم می خواست بتوانم نفس بکشم!” پیرمرد که متوجه شده بود به هدفش رسیده است، در جواب گفت: “پسرم، اگر همان قدر که دوست داری نفس بکشی، دوست داری موفق باشی، پس بدان که به راز حقیقی موفقیت پی برده ای”.

مقدمه

مشکلات زندگی روزمره ما، کم و بیش مشابه یکدیگرند. اختلاف نظر، تعارض و سازش، بخشی از مفهوم انسان بودن است. مشکلات مالی، پیری، بیماری، مرگ، سوانح و یا بلایای طبیعی از جمله مسائلی هستند که عملا زندگی انسان را با دشواری روبه رو می سازند. با وجود این، هستند کسانی که به رغم بروز چنین پیشامدهایی تسلیم یاس و افسردگی نمی شوند و به رویارویی با مشکلات بر می خیزند. این در حالی است که گروه دیگر در خود فرو رفته و دچار رخوت و جمود می شوند. کسانی که می دانند مشکلات بخشی از زندگی انسان ها را تشکیل داده و شادکامی را در عدم وجود مشکلات جستجو نمی کنند، موفقیت را به مفهوم کامل درک می کنند.
چه بسا هرکس در زندگی، بارها طعم تلخ شکست ها و ناکامی ها و سردی و گرمی روزگار را چشیده و طوفان بحران ها را تجربه کرده و فراز و نشیب و پستی و بلندی آن را از سر گذرانده باشد. لیکن، چه بسیار کسانی که در این وادی پر بیم و خطر، سر تسلیم فرود آورده و دست تقدیر و سرنوشت را بهانه فرجام کار خویش پنداشته و لاجرم پوچ و تهی گشته اند و یا به کنج خلوت گزیده اند و دست از مبارزه کشیده و شکست خورده اند.
این را بدانید که موفقیت، یک احساس درونی بسیار قدرتمند می باشد و به شرایط بیرونی بستگی ندارد. تفاوت موفقیت و شکست، در اتفاقی که می افتد نیست، بلکه تفسیر ما از این اتفاقات و عکس العمل ما در برابر این حوادث است که این تفاوت را ایجاد می کند. راه موفقیت، از درون هر یک از ما می گذرد. راهی که برای خیلی از ما بسیار پر فراز و نشیب به نظر می رسد و سدها و موانع بسیاری بر سر راه قرار می دهد. این موانع می توانند هر کدام از ما را متوقف کنند؛ پس ابتدا باید این موانع را به خوبی بشناسید.
شاید خیلی از ما، از نوع و شکل این موانع در درونمان، اصلا خبر نداشته باشیم و تمام مشکلات را از بیرون پیگیری کنیم. ولی این نکته حائز اهمیت است که این موانع، همگی در درون خودمان می باشد. هنگامی که به درون خود مراجعه می کنید و از احساس درونتان با خبر می شوید، فرقی نمی کند چه کسی باشید و چه چیزی درون زندگیتان داشته باشید، این احساس درونی است که شما را پیش خواهد برد. همه ی ما کم و بیش، تمام خواسته های خود را در بیرون دنبال می کنیم و هنگامی که به آنها نمی رسیم و به ظاهر شکست موقتی خورده و دنبال خواسته ی بعدی می رویم.
شاید یکی از این موانع جلوی پیشرفت شما را گرفته باشد و یا اینکه همگی آنها در درونتان وجود دارد. سعی کنید آنها را بشناسید، سپس راه های خراب کردن این سدها را پیدا کنید. تنها خودتان می توانید آنها را از بین ببرید. هنگامی که به خوبی بتوانید دلایل عقب افتادن خود از موفقیت را پیدا کنید، آنموقع است که احساس موفقیت را به خوبی شناخته اید. در این هنگام است که خواسته های بیرون نیز یکی یکی در دسترس است.
نکته ی دیگر این است که هر کدام از موانعی که در درونتان، شما را از موفقیت دور نگه می دارند، نباید دوباره تکرار گردند. اگر چندین بار یک مانع، جلوی پیشرفت شما را بگیرد، آنوقت است که دیگر، جزئی از وجود شما گشته است و می توان گفت، جزو باورهای شما شده است. این موانع درون ذهنتان لانه می کنند و کم کم تمام وجودتان را فرا می گیرند و ناراحتی و دلسردی را برایتان به ارمغان می آورند. باید با درونتان آشتی کنید و بدانید که تنها کسی که می تواند برایتان تلاش کند، خودتان هستید. هنگامی که خودتان را بشناسید، آنگاه می توانید شادی، موفقیت، رضایت، ایمان، اعتماد به نفس را در درون خود احساس کنید.

وقتی به نیازهای واقعی خودمان پی نمی بریم و یا وقتی نمی توانیم به خواسته هایمان برسیم، دیگر نمی توانیم در مورد خود واقعیمان احساس خوبی داشته باشیم و با آن ارتباط برقرار می کنیم. در چنین شرایطی، باید موانع راهمان را بشناسیم تا بتوانیم با استفاده از روش ها و ابزار های گوناگون، موانع سر راهمان را از میان ببریم و به خواسته هایمان برسیم. نکته دیگری که باید بدانیم این است که این موانع، به خودی خود از سر راهمان کنار نخواهند رفت و ما باید کاری بکنیم. در این هنگام است که تازه متوجه می شویم که چه چیزی بر سر راهمان وجود دارد.

در این کتاب سعی شده است، موانع اصلی پیش روی موفقیت به صورت جزئی تر و دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم. با بررسی دقیق و موثر این عوامل و یافتن راه های مقابله و غلبه بر آنها، می توانید گام های موفقیت را یکی بعد از دیگری طی کنید.

بطور کلی باورها و اعتقادات افراد در زندگی شان در قدم اول از والدین، معلمین، همسالان، تلویزیون، رسانه ها و… نشات می گیرد، و وقتی سنمان کم است فکر می کنیم بزرگترهایمان بیشتر از ما می دانند به همین خاطر به هرچه که می گویند اعتماد می کنیم. اما هرچه سنمان بالاتر می رود، این خود ما هستیم که اعتقادات و باورهایمان نسبت به دنیا را شکل می دهیم. هر انسانی چه بخواهد و چه نخواهد کمی از اعتقادات دوران کودکی اش در او می ماند و حتی گاهی اوقات بدون اینکه خودمان خبر داشته باشیم نیز درونمان لانه می سازند.

در این کتاب سعی شده است که به برخی از این باورها و اعتقادات، اشاره ای هرچند مختصر گردد که ممکن است زندگی هر انسانی، از جمله شما را به چالش بکشد. پس چنانچه احیانا این اعتقادات را در دورن خود می بینید، باید درصدد تغییر آنها برآیید.

هر یک از عوامل و مسائلی که در این کتاب به عنوان موانع موفقیت بیان شده است، برای ایجاد یک انگیزش و فرصت برای خودیاری شما بیان گردیده است. باورهای غلط یا رفتارهای نامناسب افراد شناسایی شده و مورد مطالعه قرار گرفته است. تاکید اصلی در این روش، کمک به شماست تا دریابید چرا گرفتار چنین باورهایی شده اید و رفتارهای ناشی از این باورها مورد بررسی قرار بگیرد. رفتارهایی که در مورد آنها بحث می کنیم، روش های روزمره زندگی ما هستند که ممکن است بسیار قابل قبول و خوشایند به نظر بیایند. اما در واقع برای شادکامی همه مضرند. در این کتاب به مشکلات عاطفی حاد و بالینی افراد هیچ نوع اشاره ای نشده و بیشتر به علائم و پیغامهای عصبی که همه ی ما به طور روزانه از خود بروز می دهیم پرداخته شده است؛ و سپس به راه کارهایی هر چند جزئی برای رفع موانع موفقیت پرداخته شده است.

هر یک از بخش های این کتاب، با ارائه راه کارهای ساده و قابل فهم، به نوع رفتار خودشکنانه خاتمه می دهد. ابتدا باید مشکل را شناخت و موارد بروز آن را بررسی کرد و برای مقابله با آنها دست به اقدام زد.
هرکدام از موانع مورد بحث، می تواند برای هر کدام از ما در طول زندگی روی دهد، هیچ کس نمی تواند بگوید که من از دیگران استثنا هستم. به غیر از افرادی که با تمام توان و تلاش این موانع را از سر راه خود کنار زده اند. ولی نکته اینجاست که تمام این موانع به یک نقطه باز می گردد و آن ذهن هر کدام از ماست. همچنین سعی شده است که باورهای غلط و رفتارهایی که باعث ایجاد روحیه شکست خوردگی در درونتان می شود، به صورت جداگانه بیان گردد.

هدف، کمک برای یافتن وجود اصلی خودتان می باشد. در زندگی روزمره ی همگی ما، ممکن است این رفتارها به چشم بخورد که خودمان دلیل رخ دادن آن را نمی دانیم و شادی و ناکامی خود را از دست می دهیم. در این کتاب سعی شده تا این موانع بیان شده و دلایل ایجاد و رفع آن مورد بحث قرار بگیرد.

شکست چیست؟

تا اینجا با معنای موفقیت تا حدودی آشنا شدید؛ حال با مثالی کوتاه، با معنای شکست بیشتر آشنا می شوید. آیا تا به حال در مسابقه ای شرکت کرده اید؟ قبل از مسابقه، خود را برای رویارویی با رقیبان آماده ساخته اید؟ چند درصد احتمال پیروزی و موفقیت را در خود می بینید؟ نکته قابل ملاحظه اینجاست که قبل از مسابقه همه به فکر پیروزی هستند، اما در این میان، تنها یک نفر در ظاهر برنده می شود و دیگران از رسیدن به پیروزی باز می مانند. بسیاری از کسانی که پیروز نشده اند، خود را بازنده احساس می کنند. اما به راستی این افراد شکست خورده محسوب می شوند؟
بازنده چه کسی است؟

در حقیقت “بازنده” به کسی می گویند که هرگز به خود اجازه نداده است که فعالیتی را آغاز کند، زیرا فکر می کند که شکست می خورد. باید این را به خاطر بسپارید که شکست و موفقیت، دو جزء از اجزاء مهم مسیر پیشرفت در زندگی همه انسانهاست. انسانهایی که در زندگی، تلاش را سرلوحه خود قرار می دهند، قبل از رسیدن به نتیجه نهایی، در زمره برندگان قرار می گیرند. زیرا ترس از شکست را از خود دور کرده اند.

تصمیم اولیه برای شروع، یعنی پیروزی و موفقیت و در ردیف برندگان قرار گرفتن. شما نباید به خود اجازه دهید که ترس و نا امیدی مانع حرکتتان شود. کسی که سعی و تلاش کند، هرگز بازنده نیست.

حال وقت آن است که بدانید هیچ شکستی در کار نیست و این فقط خطای ذهن شما در مقابل رویداد عدم پیروزی نهایی است.

نکته بسیار مهم: طبق تعریفاتی که در قسمت موفقیت داشتیم، احساس درونی منفی که با آن مواجه می شوید را می توان شکست نامید و این احساس منفی، ادامه زندگی ما را در قالبهای مختلف، تحت تاثیر خود می گیرد و یک شکست کوچک، چنان احساس منفی بزرگی را به همراه می آورد که در بعضی از انسانها، تا پایان عمرشان، همراهشان می ماند.
شکست درون ذهن هرکدام از ما به صورت های متفاوتی معنا پیدا کرده است. پس شکست یعنی نداشتن شناخت کافی و موثر از خود و نیروهای عظیمی که درون هرکدام از ما قرار دارد. مطمئن باشید که با دستیابی، شناخت و اعتماد به این نیرو، توانایی موفقیت در تمامی عرصه های زندگی خود و حتی تاثیر بر زندگی دیگران را خواهیم داشت. پس به خودتان اعتماد کنید و شکست نخورید.

داستان دو فرشته

دو فرشته مسافر برای گذراندن شب در خانه یک خانواده ثروتمند فرود آمدند. این خانواده رفتار نامناسبی داشتند و دو فرشته را به مهمانخانه مجللشان راه ندادند بلکه زیر زمین سرد خانه را در اختیار آنها گذاشتند. فرشته پیر بر دیوار زیرزمین شکافی دید و آن را تعمیر کرد وقتی فرشته جوان از او پرسید: “چرا چنین کاری کرده”؟ او پاسخ داد: “همه امور بدان گونه که می نمایند نیستند.
شب بعد این دو فرشته به منزل یک خانواده فقیر ولی بسیار مهمان نواز رفتند. بعد از خوردن غذایی مختصر زن و مرد فقیر رختخواب خود را در اختیار این دو فرشته گذاشتند. صبح روز بعد، فرشتگان زن و مرد فقیر را گریان دیدند. گاو آنها که شیرش تنها وسیله گذراندن زندگیشان بود در مزرعه مرده بود. فرشته جوان عصبانی شد و از فرشته پیر پرسید: “چرا گذاشتی چنین اتفاقی بیفتد”؟ خانواده قبلی همه چیز داشتند و با این حال تو کمکشان کردی اما این خانواده دارایی اندکی دارند و تو گذاشتی که گاوشان هم بمیرد.
فرشته پیر پاسخ داد: “وقتی در زیر زمین آن خانواده ثروتمند بودیم دیدم که در شکاف دیوار کیسه ای طلا وجود دارد از آنجا که آنان بسیار حریص و بد دل بودند شکاف را بستم و طلاها را از دیدشان مخفی کردم. دیشب وقتی در رختخواب زن و مرد فقیر خوابیده بودیم فرشته مرگ برای گرفتن جان زن فقیر آمد و من بجایش آن گاو را به او دادم.

داستان گوزن مغرور

گوزنی بر لب آب چشمه ای رفت تا آب بنوشد. عکس خود را در آب دید، پاهایش در نظرش باریک و اندکی کوتاه جلوه کرد. غمگین شد. اما شاخ های بلند و قشنگش را که دید شادمان و مغرور شد. در همین حین چند شکارچی قصد او کردند. گوزن به سوی مرغزار گریخت و چون چالاک می دوید، صیادان به او نرسیدند اما وقتی به جنگل رسید، شاخ هایش به شاخه درخت گیر کرد و نمی توانست به تندی بگریزد. صیادان که همچنان به دنبالش بودند سر رسیدند و او را گرفتند. گوزن چون گرفتار شد با خود گفت: دریغ پاهایم که از آن ها ناخشنود بودم نجاتم دادند، اما شاخ هایم که به زیبایی آن ها می بالیدم گرفتارم کردند!

شکست آنچیزی نیست که شما تصور می کنید

از دو داستان قبلی می توان این نتیجه گیری را داشت که، چه بسا گاهی اتفاقاتی که از آنها گله مندیم و آن را شکست تلقی می کنیم، پله ی صعود ما در ادامه ی راهی است که انتخاب کرده ایم و چیزهایی که در رابطه با آنها مغروریم و آن را موفقیت و پیروزی می دانیم، مایه ی کندی و سقوط در ادامه مراحل فعالیت ما باشد…!!!

همه امور بدان گونه که می نمایند نیستند و ما گاهی اوقات خیلی دیر به این نکته پی می بریم. شاید شکست مقدمه ای برای صعود و ترقی هر کدام از ما برنامه ریزی شده باشد. فقط کافیست به دقت به آن نگاه کنیم و متوجه شویم که شکست خوردن ممنوع است.
حال که تا حدودی با معانی و مفاهیم موفقیت و شکست آشنا شدید، بدیهی است که بدانیم راه های زیادی برای موفقیت وجود دارد؛ اما در این کتاب سعی شده است، ۴۰ عامل اصلی که باعث شکست و عدم موفقیت می شوند را مورد بررسی دقیقتری قرار دهیم. با بررسی دقیق و موثر این عوامل و راه های مقابله و غلبه بر آنها، می توانید گام های موفقیت را یکی بعد از دیگری طی کنید.


کتاب شکست ممنوع
بررسی ۴۰ مانع موفقیت در زندگی
نویسنده : حسین کریمی


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.