پیلینگ یا لایه‌برداری پوست چیست و چطور سطح پوست را صاف و جوان‌تر می‌کند؟

0

روش های پیلینگ و تجدید سطح صورت، برای صاف شدن، جوان تر شدن، رنگ یکنواخت تر و کمی سفت تر شدن پوست انجام می شوند. این روش ها برای بیمار جوانی که پوست محکم تری دارد، اما اسکار یا رنگدانه در صورت دارد، عالی هستند. پیلینگ شیمیایی یا لیزری همچنین می توانند برخی ضایعات پیش سرطانی یا سرطانهای سطحی پوست را بردارند، بنابراین، این روش ها علاوه بر منافع زیبایی، دارای برخی منافع پزشکی نیز هستند. | برای درمان لکه های تیره، لیزرهای مختلف وجود دارد، اما اگر کیفیت پوست شما به طور کلی آسیب دیده باشد، پیلینگ کامل صورت بهتر است.

یک قاعده کلی و خوب برای میزان اصلاح، وسعت تخریب یا عمق ضایعات است (آسیب های نور خورشید، سیگار، آکنه و غیره). هر قدر آسیب پوست بزرگتر باشد، اصلاح باید وسیع تر صورت گیرد (و زحمت بیشتری به پوست داده شود). هر قدر عمق ضایعات بیشتر باشد، طول درمان بیشتر است. پیلینگ سریع، ظاهری بهتر و بهبودی سریع تری) به شما می بخشد، اما اصلاح بهتری ایجاد نمی کند. در هر صورت، انجام مکرر پیلینگ های کوتاه مفید است، به ویژه اگر با داروهای موضعی همراه باشند. مهم نیست از کدام روش درمانی استفاده می کنید، به هر صورت باید پس از درمان از پوست خود محافظت و مراقبت کنید.

رویکرد شیمیایی برای پوست بهتر

پیلینگ شیمیایی استفاده از محلول مواد شیمیایی در آب است که روی صورت مالیده می شود. طرز اثر آن، کشتن یک یا چند لایه از پوست است که به تدریج پوست اندازی می کند. عمق پوست اندازی به عوامل متعدد مانند نوع ماده شیمیایی، غلظت آن و مدتی که روی پوست باقی می ماند و بستن یا باز ماندن پس از استعمال، بستگی دارد. پیلینگ سبک تر در عمق کمتری به پوست آسیب می رساند و در مدت یک تا پنج روز بهبود می یابد. در پیلینگ عمیق تر، سطح پوست در مدت هفت تا چهارده روز بهبود می یابد.

خطر پیلینگ عمیق برای کسب نتیجه ای کامل این است که ممکن است به اسکار ختم شود. من در مورد عمق پیلینگ و در جریان عمل، با توجه به نشانه هایی که در پوست می بینم، قضاوت می کنم. ضخامت پوست صورت یکنواخت نیست، بنابراین عمق پیلینگ باید در نواحی مختلف تنظیم شده تا از ایجاد اسکار جلوگیری شود.

آلفاهیدروکسی اسید ( A . H . A )

پیلینگ ( A . H . A که از محصولاتی نظیر اسیدهای لاکتیک، گلیکولیک و اسید معده استفاده می کند، باعث می شود پوست صاف تر و درخشان تری ایجاد کند. این پیلینگها به بی حسی موضعی نیازی ندارند، بیمار می تواند بلافاصله پس از انجام عمل پیلینگ به کارهای روزانه بپردازد. هنگامی که پیلینگ به صورت متوالی و همراه با Retin- A ، ویتامین C و هیدروکینون انجام شود، می تواند به بهبود سطح پوست شما کمک کند. پیلینگ خطرات اندکی دارد. اما نمی توانید انتظار داشته باشید که با پیلینگ سبک، مشکلات بزرگ پوست مثل چین های عمیق تا تغییرات شدید رنگدانه حل شوند.

پیلینگ جسنر (Jessner)

محلول جسنر از اسید لاکتیک (یک آلفاهیدروکسی اسید)، اسید سالیسیلیک (یک بتاهیدروکسی اسید) و رزورسینول ساخته شده است. این محلول برای پیلینگ با عمق کم تا متوسط و در نواحی روشن، که در اثر آفتاب تیره شده است، به کار می روند تا پوست آسیب دیده از آفتاب را درمان کند. محلول را می توان روی صورت، گردن و سینه استعمال کرد، اما در مورد صورت باید احتیاط کرد. به مدت یک هفته پوست می اندازید، سپس پوست تازه ظاهر می شود. اگر زمان بیشتری برای بهبودی در نظر بگیرید، پس از حدود چهار هفته می توانید پیلینگ دوم را انجام دهید. مانند همه پیلینگ های پوستی، باید با استفاده از کرم های ضد آفتاب و استفاده از پوشش مناسب، از پوست خود در مقابل نور آفتاب محافظت کنید.

تری کلرواستیک اسید TCA

پیلینگ تهاجمی بعدی، استفاده از TCA است. سودمندی آن ایجاد رنگی یکنواخت تر در پوست است. علاوه بر این، خطوط و چروک صورت تا حد قابل توجهی کاهش می یابند و قابلیت انعطاف پوست باز می گردد، همچنین برخی ضایعات پیش سرطانی را بر می دارد.

پزشک می تواند پیلینگ TCA را با، یا بدون بیهوشی انجام دهد. اگر غلظت ماده بیشتر از ۱۵ درصد باشد (محلولهای TCA برای استفاده بالینی در غلظت های ۴۰-۵۰ درصدی در دسترس است)، توصیه می کنم کنترل بیشتری نسبت به داروهای آرام بخش و بی حسی موضعی و علائم حیاتی داشته باشید. احتمالا پزشک شما تجویز می کند که یکی دو روز قبل از پیلینگ داروهای آنتی بیوتیک یا ضد ویروس استفاده کنید و زمان بهبودی کامل ادامه دهید.

بهبودی پوست شما در مدت سه تا ده روز طول می کشد؛ البته این زمان باز به عمق پیلینگ بستگی دارد. اغلب، این پیلینگ به صورت متوسط تا عمیق انجام می شود، بنابراین پیلینگ در مدت ۱۰ تا ۷۰ روز کامل نمی شوند. پس از انجام پیلینگ ناراحتی کمی خواهید داشت. برای مراقبت از پوست پس از انجام پیلینگ، باید نکات زیر را رعایت کنید:

با کندن پوسته ها و زوائد، به پیلینگ کمک نکنید.

برای شستشو همواره با مرطوب کننده ها استفاده کنید.

پس از این که پوسته اندازی به طور کامل انجام شد، چهره شما تا حدی صورتی یا قرمز رنگ می شود، در این مرحله می توانید از لوازم آرایشی استفاده کنید. خطرات به طور عمده به نوع پوست شما بستگی دارد. هر قدر پوست تیره تر باشد، خطر افزایش رنگدانه ناشی از التهاب بیشتر خواهد بود (لکه های تیره). برای کاهش این عارضه، می توانید از رژیم های قبل از پیلینگ یا رژیم های سخت بعد از پیلینگ – که روز بعد از بهبودی آغاز می شود. استفاده کنید. یک رژیم درمانی حاوی گلیکولیک اسید، هیدروکینون و رتین – A به کنترل سلول های سازنده رنگدانه قبل از شروع پیلینگ کمک می کند، تا از بروز افزایش رنگدانه ها جلوگیری کند. کاهش رنگدانه ها معمولا پس از TCA اتفاق می افتد. احتمال ایجاد اسکار سطحی در هر یک از انواع پیلینگ یک خطر است، اما در این نوع پیلینگ این خطر کمتر است.

پیلینگ روغن Croton (کر چک هندی – حب السلاطین)

این نوع پیلینگ، از تهاجمی ترین شیوه های پیلینگ شیمیایی است. روغن Croton همواره جزئی از پیلینگ فنول بوده است

، اما در گذشته پزشکان تصور می کردند که فنول فعال ترین ماده موجود در محلول پیلینگ فنول است. اما شواهد جدید نشان داده اند که روغن Croton ماده فعال تری است. پیلینگ فنول در برداشتن چین ها بی نهایت مؤثر بود، اما پوست را خیلی بی رنگ می کرد. علاوه بر این، این پیلینگ خیلی دردناک بود و همیشه بهبودی آن با پوسته ریزی شدید سطح پوست همراه بود. پیل های روغن کروتن می توانند موجب تغییرات شدید عمقی شده و سفیدی کمتری در پوست ایجاد کنند (بر خلاف فنول). بسیاری از جراحان پلاستیک پیلینگ فنول را کنار گذاشته اند.

امروزه هنوز می توانید از پیلهای فنول به صورت شگفت انگیز سود ببرید – بدون از دست دادن رنگدانه پوست – برای این کار باید از پیل های روغن کروتن و فنول اصلاح شده استفاده کنید. برخی از فواید اولیه این پیل ها عبارتند از:

کاهش تعداد و عمق خطوط موجود در پوست افزایش قوام و سفتی پوست

برداشتن ضایعات پیش سرطانی و ضایعات سرطانی پوست این نوع پیل ها به بیهوشی نیاز دارند؛ توصیه می کنم بی حسی موضعی و آرام بخشی ایجاد شود و علائم حیاتی تحت کنترل قرار گیرند. احتمالا پزشک شما آنتی بیوتیک و داروهای ضدویروسی را یک روز پیش از پیلینگ آغاز می کند و تا زمان بهبودی کامل ادامه خواهد داد. بهبودی پس از ۵ تا ۱۰ روز به دست خواهد آمد. بلافاصله پس از پیلینگ باید به طور مکرر از مرطوب کننده ها استفاده کرد و تا زمان بهبودی کامل، باید از پوست مراقبت کرد. برخی از بیماران به داروهای مسکن نیاز دارند. تصویر ۶ نمونه ای از روند بهبودی را نشان میدهد.

باید انتظار داشته باشید پوست شما حداکثر به مدت شش ماه قرمز یا صورتی بماند. خطرات این نوع پیلینگ به نوع پوست شما بستگی دارد. هر قدر پوست تیره تر باشد، خطر بروز لکه های تیره بیشتر است. می توانید با یک درمان مقدماتی، شامل گلیکولیک اسید، هیدروکینون و رتین – A این خطر را کاهش دهید و به سلولهای سازنده رنگدانه کمک کنید که از تیرگی پوست بعد از پیلینگ (افزایش رنگدانه جلوگیری شود. از دست دادن رنگدانه غیر معمول است و از لکه دار شدن پوست اجتناب می شود. اسکار سطحی برای هر نوع پیلینگ یک خطر است، اما شایع نیست. می توان پیش از پیلینگ داروهای آنتی بیوتیک و ضدویروس را تجویز کرد و پس از آن ادامه داد تا خطر عفونت باکتریایی و ویروسی کاهش یابد (تبخال، زخم سرما). | پیلینگ بدن

پیلینگ بدن روز به روز رایج تر می شود، اما محدودیت هایی دارد: نمی توان از پیلینگ عمیق استفاده کرد، زیرا پوست بدن بر خلاف پوست صورت خوش رفتار نیست. من از یک لایه نازک گلیکولیک اسید که به وسیله تروی کلرواستیک اسید (TCA) تقویت شده است، برای پیلینگ گردن، قفسه سینه و پشت و اندام های فوقانی و تحتانی استفاده می کنم. برای نتیجه ای خوب، پیلینگ مکرر ضروری است. می توانید انتظار برطرف شدن رنگدانه های نامنظم و کاهش عمق خطوط ظریف و چروک های کوچک را داشته باشید.

تجدید سطح با لیزر

امروزه جراحان زیبایی و متخصصین پوست، برای تجدید سطح از دو نوع لیزر استفاده می کنند: لیزر کربن دی اکسید (Co2) و لیزر Erbium YAG. تفاوت آنها بسیار کم است، بیشتر پزشکان با تردید به این تفاوت نگاه می کنند. بسیاری از پزشکان احساس می کنند لیزر Co2 کاهش بیشتری در چروکها ایجاد می کند، اما قرمزی ایجاد شده پس از درمان پایدارتر است، و کاهشی نیز در رنگدانه های پوست دیده می شود. تصویر ۷ نتایج درمان با لیزر Co2 را نشان می دهد.

لیزر erbium YAG نیز تغییر و اصلاح خوبی در چروکها ایجاد می کند، اما به مدت طولانی پوست قرمز شده نخواهید داشت و احتمال از دست دادن رنگدانه ها بسیار کمتر است. لیزر ترکیبی ( Co2 , erbium YAG) که در حال حاضر در بازار رایج است، مزایای هر دو نوع لیزر را در درمان نشان داده است.

پیلینگ لیزری فواید زیر را به همراه دارد

کاهش تعداد و عمق خطهای صورت

بازیافتن قابلیت انعطاف

افزایش قوام و سفتی پوست

کاهش تیرگی های ناخواسته پیلینگ لیزری را می توان در بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی با آرام بخش انجام داد. احتمالا پزشک داروهای ضدمیکروبی و ضد ویروسی برای شما تجویز می کند که باید از روز قبل از پیلینگ شروع و تا بهبودی کامل مصرف شوند. پس از انجام پیلینگ لیزری، بهبود خواهید یافت و ۷ تا ۱۰ روز پس از عمل می توانید آرایش کنید. مراقبت پس از پیلینگ شامل کاربرد مواد مرطوب کننده تا حصول بهبودی کامل است. همچنین پزشک داروهای ضد درد تجویز می کند. ممکن است صورت شما صورتی یا قرمز شود و تا چند ماه پس از عمل باقی بماند. قرمزی پس از درم ابریژن معمولا در مدت یک ماه برطرف می شود.

خطر اصلی درمان با لیزر تیرگی گذرای پوست است، اما از دست دادن رنگدانه ها بلندمدت خواهد بود. ممکن است نتیجه تا یکسال به دست نیاید. پزشکان، به ویژه هنگام انجام پیلینگ تهاجمی بر روی پوست های افراد تیره یا سبزه محتاط هستند، زیرا ایجاد تیرگی تمایل به دائمی بودن داشته و پنهان کردن آنها دشوار است. مشکلات فوری افزایش رنگدانه را می توان با رژیم درمانی حاوی گلیکولیک اسید، هیدروکینون و رتین – A درمان کرد؛ این پیش درمانها سلولهای سازنده رنگدانه را تحت کنترل قرار می دهد و از افزایش رنگدانه پس از پیلینگ جلوگیری می کند.

اگر پوستی تیره دارید و خواهان تجدید سطح لیزری هستید، سعی کنید پزشکی را بیابید که از لیزر erbium YAG استفاده کند، زیرا خطر از دست دادن رنگدانه به میزان قابل ملاحظه ای با این روش کاهش می یابد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.