مروری بر تعدادی از نخستین‌ها

0

نخستین برنامه موسیقی از رادیو (۱۹۳۱)

هفتم اکتبر ۱۹۳۱ میلادی، نخستین برنامه موسیقی از رادیو پخش شد، و به این ترتیب بزرگترین قدم برای توسعه امور رادیویی برداشته شد. زیرا شنوندگان رادیوها بخاطر شنیدن قطعات موسیقی دلخواهشان توجه بیشتری به رادیو پیدا کردند. اولین برنامه موسیقی از ایستگاه رادیوی بندر معروف نیویورک پخش شد، و شامل یک برنامه یک ساعته آواز موسیقی و اپرا بود، که توسط ارکستر «جولی کانسر» پخش شد.

نخستین برنده جایزه صلح (۱۹۷۵)

24 اکتبر ۱۹۷۵ میلادی، نخستین جایزه معروف به «جایزه صلح» به نیلز بور فیزیک‌دانو دانشمند معروف دانمارکی داده شد و از آن به بعد هر سال این جایزه که عبارت از یک مدال طلا و مبلغی حدود ۷۵ هزار دلار پول نقد است، به کسی که بیش از هر کس دیگر در راه استفاده از اتم برای صلح خدمت کرده باشد داده میشود.

جایزه صلح سال ۱۹۸۵، به دو پزشک شوروی و امریکایی مشترکا تعلق گرفت. این در پزشک در رأس یک سازمان جهانی پزشکان علیه جنگ هسته ای و ارائه عوارض ناشی از بروز چنین جنگی فعالیت دارند.

نخستین دانشگاه آمریکا (دانشگاه هاروارد) (۱۶۳۶)

۲۸ اکتبر ۱۶۳۶ میلادی – ششم آبانماه – دانشگاه معروف «هاروارد» یکی از بزرگترین و مهمترین دانشگاههای ایالات متحده آمریکا فعالیتهای فرهنگی، علمی، و تحقیقاتی خود را آغاز کرد «هاروارد» که در نزدیکی «بوستون» واقع شده، در ناحیه ای بنام کمبریج ساخته شده است، و به سبب آنکه بسیاری از بزرگان سیاست و اقتصاد ایالات متحده آمریکا و جهان از فارغ التحصیلان آن بوده اند، به «دانشگاه رجال» معروفیت یافته

نخستین خبرنگار زن در جهان (۱۸۶۸)

در ۱۱ نوامبر ۱۸۶۸ میلادی، «الیزابت کوچرین» نخستین زن خبرنگار جهان قدم به عرصه وجود گذاشت. وی در سن ۱۹ سالگی به کار مطبوعات پرداخت، و اولین مقاله اش با نام مستعار «نلی بیلی» چاپ شد، و نخستین مأموریت وی تهیه رپرتاژی در باره جزیره دیوانگاه بود که با موفقیت روبرو شد، و بعدها برای خبر گرفتن به دور دنیا مسافرت کرد، وی در روز ۲۲ آوریل ۱۹۱۲ میلادی درگذشت.

نخستین بمباران هوایی در جهان (۱۹۱۱)

نخستین بمباران هوایی در جهان، بطور قطع توسط خلبان ایتالیایی «جولیو گاوتی» در سال ۱۹۱۱ در جنگ بین ایتالیا و عثمانی در لیبی انجام گرفت، او از هواپیمای خود چند بمب کوچک به سوی سربازان ترک عثمانی انداخت، که اثر روانی آن بیش از تأثیر نظامی بود.

نخستین شهری که با نور برق روشن شد (۱۸۷۹)

در ۳۱ دسامبر ۱۸۷۹ میلادی (دهم دیماه) برای نخستین بار از وجود الکتریسیته برای روشن کردن یک شهر استفاده شد، و این شهر نیویورک بندر معروف آمریکا بود. در این شب بخشی از شهر نیویورک که «منلو پارک» نام داشت، با نور برق روشن شد، عامل اصلی این روشنایی «توماس ادیسون» مخترع مشهور آمریکایی بود.

نخستین ساختمانی که ادیسون با نیروی الکتریسیته آن را روشن کرده بود، کاخ سفید، مقر ریاست جمهوری آمریکا، در واشنگتن بود.

نخستین کبریتی که ساخته شد (۱۸۳۷)

نخستین بار در ۳۱ دسامبر ۱۸۳۷ میلادی، کبریت، بعنوان وسیله تامین حرارت و روشنایی، توسط «جان واکر» داروساز انگلیسی اختراع شد، کبریتی که جان واکر ساخته بود، به سختی روشن می شد، و خطراتی نیز برای مصرف کنندگان داشت. پس از وی دانشمندان دیگر برای تکمیل آن کوشیدند، و سرانجام در سال ۱۸۵۵ میلادی یک شیمیدان سوئدی به نام «توبکر» از مخلوط کردن دو ماده شیمیایی (فسفر و کلرات دو پطاس) کبریت امروزی را ساخت.

نخستین دانشمندی که علم تشریح را پایه گذاری کرد (۱۵۶۴)

آندره وزالیوس، طبیب معروف و جراح نامدار بلژیکی نخستین کسی بود، که علم تشریح را پایه گذاری کرد، به همین جهت نیز، به پدر این علم معروفیت بافت، و در بسیاری از دانشکده های طب اروپا نیز تدریس کرد. کتاب مشهور او به نام «کارخانه بدن انسان» نخستین اثری است که در باره «وظایف الاعضاء» نگاشته شده، و خود وی نیز نخستین طبیبی است، که جایگاه اصلی شخصیت بشری را در دستگاه «مغز و عصب» میدانست. او به سال ۱۵۶۴ میلادی درگذشت.

نخستین کتاب چاپی (۸۶۸)

کهن ترین کتاب چاپی نسخه ای از کتاب مقدس بودائیان به نام «دایموند سوترا» می باشد، که در سال ۱۹۰۰ میلادی در غاری که در ترکستان (شوروی – آسیای میانه) کشف گردیده است.

این کتاب در سال ۸۶۸ میلادی با چاپ چوبی توسط شخصی بنام «وانگ چیه» به چاپ رسیده، و به یاد پدر و مادرش بطور رایگان هدیه کرده بوده است. کتاب مذکور شکل طوماری دارد، طول آن ۶ متر و صفحاتش جمعه ۶ صفحه است و یک صفحه هم با منبت کاری چوبی بصورت مصور بر آن اضافه شده است.

نخستین راهپیمایی در فضا (۱۹۶۵)

روز ۱۸ مارس ۱۹۶۵ کیهان نورد شوروی بنام «الکسی لئونوف» نخستین انسانی بود، که از سفینه فضایی خود خارج شد، و در فضای لایتناهی به «راه پیمایی» پرداخت. او، در این راه پیمایی بوسیله کابل مخصوصی به سفینه خود «وسخود دوم» متصل بود، این آزمایش برای تحقیقات فضایی حائز اهمیت خاصی بود.

نخستین کشتی که کره زمین را دور زد (۱۵۱۹)

نخستین کشتی که بر گرد کره زمین گردش کرد، کشتی اسپانیایی «ویکتوریا» بود. فرماندهی کشتی در نیمه اول مسافرت با «ماژلان» دریانورد معروف بود، و پس از مرگ وی «خوآن سپاستیان ولکانو» عهده دار فرماندهی شد. کشتی در ۲۰ سپتامبر ۱۵۱۹ از اسپانیا به راه افتاد و در ۶ سپتامبر ۱۵۲۲ بازگشت.

نخستین کشوری که پول در آن رواج یافته (۶۰۰ پیش از میلاد)

اکثر مورخان بر این نظر، عقیده یکسانی دارند، که پول یا سکه نخستین بار در کشور «لیدیا» رایج گشته است. هرودوت مورخ یونانی معروف به پدر تاریخ می نویسد:

در میان ملتها مردم لیدیا اولین کسانی هستند، که در سده پنجم پیش از میلاد مسیح از زر و سیم برای مصرف زندگی سکه زدند.

کهن ترین سکه ای که امروز وجود دارد، مربوط به قرن هفتم پیش از میلاد است. این سکه مربوط به زمان پادشاهی «کروسوس» فرمانروای لیدیا است، که در سال ۵۴۷ پیش از میلاد از کورش پادشاه هخامنشی شکست خورد، و کشورش جزء امپراطوری هخامنشیان گردید.

پول مسکوک از کشور لیدیا در سده هفتم پیش از میلاد به شهرهای بونان، سپس به سیسیل و ایتالیا و چندی پس از آن به خاورزمین رسید، و مردم مشرق زمین آن را شناختند.

نخستین پزشکی که جهان با نام او آشناست (۴۵۰۰ پیش از میلاد)

نخستین پزشکی که از وی نام برده شده، پزشک مصری به نام «ایمخوت» می باشد، که ظاهرا در حدود ۴۵۰۰ سال پیش از میلاد در مصر میزیسته است.

نخستین نسخه پزشکی (۲۷۰۰ پیش از میلاد)

نخستین نسخه های پزشکی که تاکنون به دست آمده، متعلق به دکتر لولو پزشک شهر «اور» می باشد، که در ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد به امر پزشکی اشتغال داشته است.

نخستین کسی که برای کنسرو مواد غذایی مطالعه عملی را آغاز کرد (۱۷۹۵ میلادی)

برای نخستین بار، یک فرد فرانسوی بنام «نیکلا آپر» به مطالعه و تحقیق عملی در باره کنسرو کردن مواد غذایی پرداخت، و در سال ۱۸۰۹، بعد از ۱۴ سال کار تجربی، گزارش جامعی در مورد کنسرد کردن مواد غذایی با حرارت در ظروف در بسته، به مؤسسه کمک به صنایع ملی فرانسه داد، و این آغاز فعالیت عملی برای پیدایش صنایع مواد غذایی بود، و نام این فرانسوی همواره با نام صنایع مواد غذایی همراه است.

نخستین ماشین تولید سرما (۱۸۵۹)

در سال ۱۸۵۹ میلادی «فردینان – کاره» ماشین تولید سرما توسط گاز آمونیاک را اختراع کرد، و به نام وی به ثبت رسید.

یخچال های خانگی مدرن امروزی از نحوه کار همین ماشین اقتباس و تکمیل گردیده است و مردم جهان که از مزایای یخچال های خانگی برخوردارند، در واقع مرهون اختراعی هستند که «فردینان – کاره» در نتیجه سالها تلاش خود پدید آورد.

نخستین دایره المعارف جهان (۱۷۵۲ میلادی)

نخستین دایره المعارف جهان توسط دنیس دیدرو (۱۷۸۴-۱۷۱۳) نویسنده مشهور فرانسوی طرح ریزی شد، و از سال ۱۷۵۲ تا سال ۱۷۷۲ به مدت ۲۰ سال جلد به جلد در پاریس انتشار یافت مشهورترین همکاران دیدرو در نگارش دایره المعارف عبارت بودند از:

منتسکیو، روسو، بوفون، هلوتیوس و مارمونتل، ولتر نیز بعدا به جمع نویسندگان آن پیوست، و رسما ریاست نویسندگان را به عهده گرفت.

نخستین دایره المعارف جهان در حقیقت فهرست مجاهدات و مساعی انسان است، و این اولین کتابی است مشتمل بر فرهنگ جامع و مفصل بشری، و حاوی جمیع معلومات آن عصر از شیمی، فیزیک، ریاضی، فلسفه، و انواع حکومتها و طبقات اجتماع و تاریخ و اصول و فروع ادیان، موسیقی و فولکلور. بیشترین مسائل فلسفی این کتاب را «دیدرو» نوشته است.

نخستین کاشفان اصول فرضیه رادار (۱۹۲۲ میلادی)

اصول فرضیه رادار برای نخستین بار در سال ۱۹۲۲ میلادی توسط دکتر «هویت تیلور» و «لئویانگ» دو نفر دانشمند آمریکایی کشف و بر جهان دانش عرضه شد.

در همان سال آزمایشگاه نیروی هوایی آمریکا در واشنگتن این تئوری ها را مورد عمل قرار داد و به نتیجه رسید. در سال ۱۹۳۶ نیروی دریایی آمریکا برای پاره ای از کشتی های جنگی تعبیه کرد. نخستین کشتی که از رادار استفاده کرد، کشتی یو، اس، اس نیویورک و در سال ۱۹۳۸ بود.

هنگام جنگ جهانی دوم، دستگاه های رادار آمریکایی در پولهاربر نزدیک شدن هواپیمای ژاپنی را اطلاع داد. ولی نکته جالب اینکه در آن هنگام هرگز تصور نرفت که نزدیک شدن هواپیمای ژاپنی برای حمله و عملیات جنگی است، و بدین جهت اقدامات دفاعی برای مقابله با آنها به عمل نیامد.

در تکمیل اختراع رادار دانشمندان انگلیسی نیز دست دارند، بدین معنی که از سال ۱۹۳۰ به بعد دانشمندان این کشور به تکمیل آزمایش های تیلور و یونگ پرداختند، و خود جداگانه موفق شدند، دستگاههای راداری اختراع و تکمیل کنند.

نخستین کسانی که اختراع تلویزیون را به ثبت رسانیدند (۱۹۴۱ میلادی)

نخستین کسانی که موفق شدند در این زمینه اختراع خود را بصورت مقدماتی به ثبت برسانند عبارت بودند از «ولادیمیر زوریکین» و «فیلو فرالسورس» این دو نفر هر یک تا مدتی به تنهایی و جداگانه قصد داشتند اختراع خویش را تکمیل کنند.

از سال ۱۹۳۰ به بعد تئوری تلویزیون در آزمایشگاه های مجهز کشورهای گوناگون مورد عمل واقع گردید، و روز به روز کامل تر شد. در سال ۱۹۴۱ (اول ژوئیه) دانشمندان طرز کار نخستین تلویزیون را مشاهده کردند. نخستین فرستنده تلویزیونی که عملا شروع به کار کرد در سال ۱۹۴۱ و از عمارت امپایر استیت بیلدینگ در نیویورک بود، که در حدود ده هزار دستگاه گیرنده از آن استفاده می کرد.

کارشناسان شرکت آر. سی. آ آمریکایی در سال ۱۹۴۶ لامپهای تلویزیون را تکمیل کرده، و کم و بیش بصورت امروزی در آوردند، تا اینکه اختراع ترانزیستور، دگرگونی کلی در ساختمان تلویزیون پدید آورد.

نخستین مخترع تلویزیون رنگی (۱۹۴۴ میلادی)

در سال ۱۹۴۴، ج. ل. برد مخترع انگلیسی موفق به ساختن نخستین تلویزیون رنگی گردید، و پس از آن پیتر گلد مارک مخترع آمریکایی اختراع او را تکمیل کرده، و تلویزیون رنگی را کم و بیش بصورت امروزی در آورد.

نخستین برنامه تلویزیون رنگی جهانی در بیست و پنجم ژوئن ۱۹۵۱ به مدت یک ساعت در آمریکا اجرا گردید. اجرای این برنامه و تکامل بعدی آن مدیون زحمات دانشمندان و کارشناسان شرکت الکتریکی آر، سی، آ بوده است.

نخستین آزمایش موشک (۱۹۲۹ میلادی)

دکتر ربرت گدارد (۱۹۴۵-۱۸۸۲) یکی از دانشمندان آمریکایی در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۲۹ در ناحیه «او برن» ایالت ماساچوست، نخستین موشک را با موفقیت آزمایش کرد.

دکتر گذارد، بیست اختراع در مورد موشک و تکمیل آن به ثبت رسانید، و پس از مرگش دولت آمریکا در اوت ۱۹۶۰ مبلغ هنگفتی به وارث وی خانم گدارد (همسرش) بابت این اختراع پرداخت. از سوی دیگر مؤسسه توسعه اختراعات به نام «گورگنهایم» مبلغ یک میلیون دلار به مناسبت آغاز این اختراع بدست دکتر گدارد، به همسرش پرداخت.

گدارد نخستین کسی است که موشک با سوخت مایع را به هوا فرستاد. هم اکنون نیز دو نوع از موتورهای اختراعیش در این زمینه به کار گرفته شده اند.

اختراع و تکمیل موشک بصورت امروزی مدیون زحمات و کوشش های دانشمندان دیگر نیز هست. این دانشمندان یکی هرمان او برت آلمانی و دیگری کنستانتین رتسیل کفسکی روسی میباشند.

نخستین کاشف اولین قرص مسکن (۱۹۰۰ میلادی)

نخستین قرص شیمیایی و دارویی برای اولین بار توسط یک داروساز باتجربه آلمانی به نام «فیلکس هوفمان» ساخته شد، این قرص که معروفیت جهانی پیدا کرد همان است که امروزه به نام آسپیرین نامیده می شود. فیلکس هوفمان که تحصیلات خود را در رشته شیمی به پایان رسانیده بود، یک کارگاه داروسازی دایر کرد، و این قرص را برای تسکین دردهای کوچک و عوارض ساده سرماخوردگی درست کرده بود.

از نخستین مخترعان فن عکاسی (۱۷۶۵ میلادی)

یکی از نخستین مخترعان فن عکاسی «لیسه فور – نیه پس» معروف ترین شیمیدان فرانسوی است. وی همزمان با فعالیتهای «اگر» مخترع دیگر عکاسی، به تکمیل این اختراع پرداخت. «لیسه فور – نیه پس» که از مشهورترین شیمیدان های فرانسه در قرون هیجدهم و نوزدهم میلادی به شمار می رفت، روز ۱۱ نوامبر ۱۷۶۵ میلادی در «شالون – سور – سائون» از مادر زاده شد، و پس از ۶۸ سال زندگی در اوج افتخار ۲۸ ژانویه ۱۸۳۳ از دنیا رفت.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.