جیمز دین، یاغی هالیوود

0

شاید اگر عشق سرعت نبود یا شاید اگر مرد جوانی که از روبرو می‌آمد، به موقع پورشه جیمز دین را می‌دید، ستاره پرفروغ این هنرپیشه بااستعداد به این زودی خاموش نمی‌شد. این یاغی کوتاه‌قامت ۲۴ سال عمر کرد و با سه فیلم جادوانی شد.

شصت سال از مرگ جیمز دین می‌گذرد؛ ستاره‌ای که تنها ۲۴ سال عمر کرد، اما در همین مدت کوتاه و با بازیگری در سه فیلم توانست به جمع ستارگان فراموش‌نشدنی هالیوود بپیوندد. از این یاغی کوتاه‌قامت عکس‌های زیادی به جای مانده که برخی از آنها در ذهن فیلم‌دوستان حک شده است. تصویری از جیمز دین در پشت صحنه فیلم “غول”.

در تمام تاریخ سینما و هالیوود شاید هیچ بازیگری به اندازه جیمز دین با توجه به حضور کوتاهش در سینما شهرت نداشته باشد. شاید او بخشی از شهرتش را پس از مرگ اتفاقی و زودرسش به دست آورد. اما به هرحال عکسهایی که از او گرفته شده حاکی از آن است که این بازیگر در زمان خود نیز به شهرت قابل توجهی دست یافته بود.

دهه پنجاه میلادی آغاز شکل گیری فرهنگ تازه ای در آمریکا بود، فرهنگ جوانان سرکش و بی قید نسبت به سیستم بسته آمریکای پس از جنگ. هنر و جامعه آمریکایی در حال تغییر بود و فیلمهایی چون وحشی و اتوبوسی به نام هوس و شکوه علفزار نشان از آن می داد که نسل متفاوتی از جوانان به روی کار می آید.

در این میان جیمز دین با سه فیلم شرق بهشت ( الیا کازان)، غول ( جورج استیونس)و شورش بی دلیل ( نیکلاس ری)، هر سه با موضوع محوری جوان سرکش جایگاه ویژه ای در میان این نسل پیدا کرد.

جیمز دین مجموعا در سه فیلم بلند حضور داشت که آخرین آن، شورش بی دلیل کمی پس از مرگش نمایشش عمومی پیدا کرد.

جیمز بایرون دین هشتم فوریه سال 1931 در ایالت ایندیانای آمریکا متولد شد. در 18 سالگی به کالیفرنیا رفت و در آنجا تحصیلاتش را در رشته تئاتر دانشگاه یو سی ال ای آغاز کرد. نخستین نقش نمایشی را در 1950 بازی کرد و سال پس از آن به نیویورک رفت تا در نمایشهای جدی تر بازی کند.

او در سال 1952 به اکتورز استودیو رفت و زیر نظر لی استراسبرگ در کنار مارلون براندو و مونتگومری کلیف به یکی از برجسته ترین بازیگران مکتب “متد اکتینگ” بدل شد. نخستین نقشش را در فیلم شرق بهشت و به فاصله چند ماه دو فیلم غول و شورش بی دلیل را پشت سرهم بازی کرد.

او پنجاه سال پس از مرگش همچنان ستاره ای جهانی است. مجله بازرگانی فوربز درآمد او ناشی از فروش آثارش را در سال 2004 ، پنج میلیون دلار برآورد کرده که با این رقم در رده پانزدهم فهرست پر درآمدترین چهره های درگذشته جهان قرار گرفته است.

جمیز دین در روز هشتم فوریه سال ۱۹۳۱ در ایندیانا به دنیا آمد. مادرش در سن ۲۹ سالگی بر اثر سرطان از دنیا رفت. او نزد مادربزرگ و یکی از خاله‌هایش بزرگ شد.

جیمز دین در خانه‌ای رشد کرد که در دل طبیعت و مزارع قرار داشت. او در همان دوران کودکی و نوجوانی به بازیگری، هنر و رقص علاقمند شد، در گروه‌ تئاتر مدرسه فعالیت داشت و در دوران فراغتش به موسیقی، رقص و کوزه‌گری می‌پرداخت.

او پس از پایان دوران مدرسه راهی نیویورک شد تا رویای بازیگری را تحقق بخشد. جیمز دین کار در دنیای فیلم را با بازیگری در تئاتر و تلویزیون آغاز کرد. او در سال ۱۹۵۱ با ایفای نقشی کوچک در فیلم جنگی Fixed Bayonets! به کارگردانی ساموئل فولر وارد سینما شد.

بازی درخشان او در قطعه‌ی نمایشی “ضد اخلاق” که اقتباس از اثری از آندره ژید بود، مورد استقبال هالیوودی‌ها قرار گرفت و پای او را در سال ۱۹۵۳ به هالیوود باز کرد. الیا کازان، کارگردان معروف هالیوود، در همان سال قصد ساختن فیلمی با اقتباس از “شرق بهشت”، رمان معروف جان اشتاین‌بک را داشت و به دنبال بازیگری توانمند می‌گشت. او ایفاگری نقش اصلی را سرانجام به جیمز دین سپرد.

بازی در “شرق بهشت” که داستان آن در دوران جنگ جهانی اول روی می‌دهد، اولین نامزدی اسکار را برای جیمز دین به همراه داشت. نمایی از فیلم “شرق بهشت”.

دومین حضور به‌یادماندنی جیمز دین بر پرده سینما در فیلم “شورش بی‌دلیل” (یاغی بی‌هدف)، ساخته نیکلاس ری بود. عصیانگری نقشی بود که بعدها نیز با چهره‌ی جیمز دین پیوند خورد. این فیلم یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های دهه پنجاه میلادی بود.

جیمز دین پیش از مرگ در فیلم معروف “غول”، به کارگردانی جرج استیونس، ایفاگری یکی از نقش‌ها را برعهده گرفت. این فیلم آخرین نقش‌آفرینی این هنرپیشه محبوب بود. او برای این فیلم برای دومین بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد. “غول” در سال ۱۹۵۶ و پس از مرگ جیمز دین در سانحه رانندگی به نمایش درآمد. با این سه فیلم اصلی بود که جیمز دین به یک اسطوره بدل شد.

جیمز دین از همان دوران نوجوانی علاقه زیادی به اتومبیل‌های کورسی و عشق سرعت داشت. او با نخستین حقوقی که از بازیگری در فیلم و تلویزیون دریافت کرد، یک اتومبیل خرید و در مسابقات اتومبیلرانی نیز شرکت می‌کرد.

جیمز دین در روز ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۵۵ بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. نخست گمان می‌رفت که این سانحه رانندگی بر اثر سرعت زیاد اتومبیل او روی داده است. بعدها مشخص شد که جیمز دین در بروز این سانحه بی‌تقصیر بوده است. تصویری از خودروی داغان‌شده‌ی جیمز دین.

جیمز دین چندی پس از مرگش به جایگاهی ویژه و اسطوره‌ای در میان فیلم‌دوستان دست یافت. در سال ۱۹۹۹ بود که او ازسوی انجمن فیلم آمریکا به‌عنوان هجدهمین بازیگر برتر تاریخ هالیوود برگزیده شد. تصویری از سنگ قبر جیمز دین.

منابع: بی بی سی و دیچه وله


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5