ضعف بدنی در هنگام بعداز ظهر نشانه چیست؟

0

صبح برمی‌خیزید و سرحال آماده شروع یک روز خوب هستید. مثل برق کارهایتان را انجام می‌دهید. و در بعدازظهر از رمق می‌افتید.

چه چیز انرژی و چابکی شما را گرفته و باعث این ناتوانی غیرعادی می‌شود؟ آیا موضوع جدی است؟ نه زیاد. این ضعف ناگهانی یک عمل طبیعی، نشانه سلامت، و ناشی از آهنگ عادی روزانه بدن است و یک ساعت زیست شناختی در درون بدن دستگاه‌های خواب بیداری را تنظیم می‌کند

در صبح، ما به دنبال یک خواب شبانه سرحالیم و انرژی و آمادگی ما برای کار در بالاترین حد است. یک افت در بعدازظهر روی می‌دهد و خواب آلودگی ظهور می‌کند، یعنی ساعت طبیعی چرت. سپس در عصر توان فعالیت دوباره بالا می‌رود.

این ضعف در افراد مختلف شدت‌های متفاوت دارد. به طور کلی، عمق این افت انرژی بستگی به شدت خواب آلودگی و مقدار خواب شبانه فرد دارد. اگر کم خواب و کم استراحت هستید، در ساعت چرت، که معمولا بین 1 و 3 بعدازظهر است، سرحالی فروکش می‌کند و خواب آلودگی شروع می‌شود. این ضعف شدید بعدازظهر شاید به خاطر تمایل شدید بدن به چرت زدن باشد، ولی می‌تواند نشانه این نیز باشد که در طول شبانروز از خواب شبانه کافی نیروبخش برخوردار نیستید.

اگر واقعا دچار کمبود خواب باشید، این افت کوچک ممکن است به بزرگی کوه شود. برای بیشتر ما، این ضعف بعدازظهرچند خمیازه و کمی ناراحتی معمولی ایجاد می‌کند. اما اگر پشت میز کارتان از حال می‌روید، یا در حال رانندگی با خواب آلودگی می‌جنگید، این علامت اخطاری است که خواب شما به حد خطرناکی کم است. این ضعف شدید معمولا به این معنی است که دیگر شب آنقدر دیر، و کلا آنقدر نامنظم نخوابید. گاهی نیز این ضعف می‌تواند علامت اختلال جدی‌تر خواب باشد که از بازگشت توان بدن در هنگام خوابیدن جلوگیری می‌کند. علت احتمالی این امر بی‌نفسی(آپنه )شبانه، یعنی قطع‌گاه گاه تنفس در هنگام خواب است.

غذای ظهر هم می‌تواند باعث ضعف بعدازظهر شود. ناهار پر از کربوهیدرات و کم پروتئین می‌تواند با بالا بردن سطح سروتونین مغز، که ماده‌ای خواب آور است، باعث کاهش انرژی و هشیاری در بعدازظهر شود.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

ضعف بعدازظهر به طور مرتب روی می‌دهد، حتی اگر برنامه خواب منظمی داشته باشید. ضعف به مدت دو هفته یا بیشتر در تمام بعد از ظهر و حتی شب روی می‌دهد. ضعف بعدازظهر بر کار و سلامتتان تأثیر گذاشته است (مثلا اگر رانندگی می‌کنید یا کار سنگین انجام می‌دهید).

درمان ضعف بعدازظهر

ضعف بعدازظهر ممکن است مسئله مهمی نباشد، ولی نباید نادیده گرفته شود. کاهش هشیاری می‌تواند به حوادثی در هنگام رانندگی و در مراکز صنعتی منجر گردد. در اینجا چند روش تقویت انرژی برای برگرداندن حالت عادی و رها شدن از دست ضعف بعدازظهر گفته می‌شود.

کمی قدم بزنید. ده دقیقه راه رفتن سریع بیش از خوردن شیرینی و غذای سرپایی انرژی را بالا می‌برد. این راه رفتن باعث بیداری عمومی بدن می‌شود که برخی از دستگاه‌های مختلف مغز و بدن را تا دو ساعت فعال می‌کند.

چرتی بزنید. اگر موقعیت کاری شما اجازه می‌دهد، کمی بخوابید. چرت کوتاهی می‌تواند نیروبخش باشد. این چرت هیچ وقت نباید از یک ساعت بیشتر شود، و هیچ‌گاه بعد از ساعت ۴ بعدازظهر نباشد.

شب به قدر کافی بخوابید. اگر کمبود خواب دارید، بیشتر دچار افت توان در طول روز می‌شوید. خوابیدن به اندازه کافی در شب و داشتن برنامه خواب منظم ضعف روزانه را کاهش می‌دهد.

برنامه کاری خود را عوض کنید. فعالیت‌های کم تحرک تر، مثل رانندگی، مطالعه، و کار دفتری را برای صبح یا عصر بگذارید که سرحال‌تر هستید. دوره ضعف را صرف فعالیت‌های اجتماعی، مثل صحبت تلفنی، ملاقات با همکاران، و کارهای جسمانی بکنید.

صبحانه را فراموش نکنید. نخوردن صبحانه باعث خلاء انرژی در طول روز می‌شود، حتی اگر ناهار کاملی بخورید. روز را با صبحانه کافی کم چربی، شامل غلات، میوه تازه، نان گندم سبوس نگرفته، و شیر سرشیرگرفته شروع کنید. مطمئن باشید مشکلی نخواهید داشت.

ناهار مناسبی بخورید. بهترین ناهار نسبت متعادلی از پروتئین‌ها و کربوهیدرات هاست. نمونه خوبی از ناهار ضدضعف و پرانرژی شامل ترکیبی از موادی مثل ماهی، انواع ماکارونی، برنج، سیب زمینی پخته، سالاد میوه، سبزیجات، گوشت لخم یا سوپ آن است.

الکل مصرف نکنید. الکل ماده‌ای کندساز است و مثل هر داروی کندساز دیگر می‌تواند شما را مثل کوه سنگین کند. تنقلات شیرین نخورید. به دنبال جوشش انرژی ناشی از خوردن قند، خستگی تشدید می‌شود. آب نبات و مواد قندی شاید مفید باشند، ولی اینها می‌توانند ضعف را شدیدتر کنند. میوه تازه یا ذرت بوداده تنقلات بهتری هستند.

قهوه یا آب معدنی بخورید. قهوه یک محرک قوی است که شما را از این حالت رخوت بیرون می‌آورد. مواظب باشید که صبح قهوه بیش از حد نخورید، چون خوردن بیش از چهار فنجان آن عصر زودتر شما را خسته کرده و ضعف را حتى بدتر می‌کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5