تست پوستی توبرکولین یا PPD چیست؟

0

تست پوستی توبرکولین یا PPD با بیشترین گستردگی، در غربالگری سل نهفته به کار برده می‌شود. این تست پاسخ سلول‌های T را مورد سنجش قرار می‌دهد.

PPD در تشخیص سل فعال از ارزش کمی برخوردار است، زیرا حساسیت و ویژگی آن پایین می‌باشد و قادر به افتراق میان عفونت نهفته و بیماری فعال نمی‌باشد.

درمان عفونت نهفته سل: بخش عمده‌ای از کنترل سل در ایالات متحده عبارت است از: تجویز ایزونیازید به افراد مبتلا به سل نهفته و خطر بالای بیماری فعال.

تجویز ایزونیازید: تجویز ایزونیازید به مدت ۹-۶ ماه، خطر سل فعال را تا ۹۰% کاهش می‌دهد. اثر محافظتی مادام العمر است.

پروفیلاکسی با ایزونیازید، خطر ابتلا به سل را در مبتلایان به عفونت HIV کاهش می‌دهد.

پروفیلاکسی براساس PPD:

شروع ایزونیازید براساس میزان آندوراسیون پس از تست PPD در گروه‌های مختلف متفاوت است. ابتدا ۵ واحد از PPD به ناحیه قدامی ساعد تزریق می‌شود و ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد – میزان ناحیه سفتی یا اندوراسیون (برحسب میلی متر، اندازه‌گیری می‌شود؛ – قطر قرمزی ملاک ما نمی‌باشد.

در برخی موارد واکنش به تست PPD با گذشت زمان کاهش می یابد، در این موارد اگر تست یک هفته بعد تکرار شود، واکنش پوستی مجددا بوجود می‌آید (آزمون دو مرحله ای).

1- در افراد در تماس نزدیک با بیماران سلی، افراد HIV مثبت یا کسانی که در Chest x Ray آن‌ها سل التیام یافته وجود دارد، اندوراسیون ۵ میلی متر در تست PPD، اندیکاسیونی برای تجویز ایزونیازید می‌باشد.

۲- در سایر افرادی که در معرض خطر هستند قطر اندوراسیون باید ۱۰ میلی متر باشد تا ایزونیازید تجویز شود.

۳- در افرادی که خطر سل در آن‌ها بسیار پایین است، قطر اندوراسیون باید ۱۵ میلی متر باشد تا پیشگیری با ایزونیازید آغاز شود (بجز با اهداف استخدامی که غربالگری طولی موردنیاز است و TST در این افراد با خطر پایین، اندیکاسیون ندارد).

از تست IGRA هم برای تشخیص سل نهفته استفاده می‌شود. دو استثناء در دو گروه از افراد زیر حتی اگر TST و IGRA منفی باشد باید اقدام به پروفیلاکسی با ایزونیازید نمود؛ به عبارت دیگر در این دو گروه بدون توجه به میزان PPD TST)، پروفیلاکسی با ایزونیازید اندیکاسیون دارد.

١- شیرخواران و کودکانی که در تماس با افراد مبتلا به سل بوده‌اند.

۲- افراد HIV مثبت که با افراد مبتلا به سل، تماس داشته‌اند. در مبتلایان به عفونت HIV باید قبل از درمان سل نهفته، وجود سل فعال در آن‌ها Rule out شود.

در صورت عدم وجود ۴ علامت سرفه، تب، کاهش وزن و تعریق شبانه، سل فعال رد می‌شود.

به طور کلی در تمام بیماران قبل از درمان س ل نهفته با ایزونیازید باید وجود سل فعال Rule out شود.

نکات مهم در تست‌های تشخیصی سل

1- مهمترین کاربرد آزمون PPD ) TST )، غربالگری عفونت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است.

۲- تست سنجش آزاد شدن اینترفرون گاما (IGRAs) برای تشخیص مایکوباکتریوم توبرکلوزیس از TST، اختصاصی‌تر است.

۳- در افراد بالای ۵ سال، تست IGRAs برای تشخیص عفونت نهفته سلی نسبت به TST ارجح‌تر است ولی در افراد کمتر از ۵ سال، TST روش ارجح است.

۴- تست Xpert MTB / RIF یک تست سریع با حساسیت و ویژگی بالا می باشد که برای موارد زیر به کار برده می‌شود:

الف) تست اولیه بر روی CSF در افراد مشکوک به مننژیت سلی

ب) به عنوان تست اولیه در کودکان و بالغین مبتلا به سل MDR یا سل همراه با عفونت HIV

دریافت کنندگان پیوند عضو با PPD بیشتر یا مساوی ۵ میلی متر باید ایزونیازید دریافت نمایند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5