چطور بهترین غذای سگ ایرانی را انتخاب کنیم؟

1

رپورتاژ

تغذیه مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت و طول عمر سگ‌هاست و مطمئناً هر صاحب سگ مسئولیت‌پذیری به دنبال پیدا کردن بهترین غذا برای سگش می‌گردد. اما ویژگی‌های غذای سگ مناسب و باکیفیت چیست و چطور می‌توانیم بهترین غذای سگ ایرانی را انتخاب کنیم؟ در این مقاله در مورد انتخاب بهترین و باکیفیت‌ترین غذای سگ ایرانی صحبت می‌کنیم تا بتوانید با خیالی آسوده‌‍‌تر انتخاب کنید.

به عنوان یک صاحب سگ مسئولیت پذیر، بهترین کاری که می‌توانیم برای سگ خودمان انجام بدهیم تهیه غذایی سالم است که از نظر مواد مغذی بالانس خوبی داشته باشد. اما غذای سگ در سنین مختلف با هم فرق دارد و همین طور غذای سگ باردار، شیرده، عقیم شده و … با هم تفاوت‌هایی دارند و هر کدام ویژگی‌های خاصی باید داشته باشند. سگ‌ها برای زندگی سالم و سلامت به طیف وسیعی از مواد مغذی نیاز دارند. البته میزان نیاز سگ به این مواد به سن و نژاد و جثه سگ هم بستگی دارد. در ادامه در مورد رژیم غذایی مناسب برای سگ‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

چه نوع رژیم غذایی برای سگ مناسب‌تر است؟

برای تغذیه سگ چند راه دارید:
1. استفاده از غذاهای تجاری شامل غذای خشک سگ و غذای کنسروی
2. تهیه غذای خانگی برای سگ با دستور غذای مورد تائید دامپزشک
3.  ترکیبی از دو روش بالا (غذای تجاری + غذای خانگی)
توجه داشته باشید که غذای خانگی تنها در صورتی می‌تواند برای سگ کافی و مناسب باشد که ترکیبات و مقدار مواد اولیه کاملاً بالانس شده و مطابق با نیازهای تغذیه‌ای سگ باشد. در غیر این صورت غذای خانگی نه‌تنها برای سگ مفید نخواهد بود که در درازمدت باعث انواع مشکلات سلامتی مثل سوءتغذیه و کمبود انواع موادمعدنی و ویتامین‌ها و … می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای آشپزی از برنامه غذایی سگ مورد تایید دامپزشک استفاده کنید.
در ادامه در مورد انتخاب بهترین غذای تجاری برای سگ بیشتر صحبت می‌کنیم.

بهترین غذای سگ ایرانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

در سال‌های اخیر به دلایل مسائلی مانند گران شدن قیمت ارز و ممنوعیت واردات غذای سگ خارجی، اکثر صاحبان سگ به سمت خرید غذای سگ ایرانی روی آورده‌اند.
غذاهای سگ ایرانی که بیشتر به صورت غذای خشک عرضه می‌شوند خوشبختانه کیفیت قابل‌قبولی دارند؛ اما چطور بهترین‌ و باکیفیت‌ترینشان را انتخاب کنیم؟ برای این منظور باید در مورد نیازهای تغذیه‌ای سگ‌ها اطلاعات خوبی داشته باشید.
سگ‌ها «همه‌چیزخوار» هستند و اگرچه گوشت و پروتئین حیوانی بخش اعظمی از رژیم غذایی‌شان را تشکیل می‌دهد؛ اما به منابع غذایی دیگر مثل کربوهیدرات، غلات، میوه‌ها و سبزیجات هم نیاز دارند.
ترکیبات بهترین غذای خشک سگ باید شامل موارد زیر باشد:

  • انواع پروتئین: شامل پروتئین انواع گوشت مثل مرغ، گاو، بره، ماهی و … و همین‌طور پروتئین گیاهی
  • چربی: چربی‌های مفید مثل اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6
  • فیبر: در سبزیجات و غلات به‌وفور وجود دارد.
  • موادمعدنی: مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن
  • ویتامین‌ها: به ویژه ویتامین‌های A,B,C و D

هنگام انتخاب غذای خشک سگ ایرانی به این نکات توجه کنید!

پت پرس، به عنوان دانشنامه جامع حیوانات خانگی در ادامه توصیه‌هایی را در مورد غذای سگ ارائه می‌کند که توصیه می‌کنیم موقع خرید به آن‌ها حتما توجه کنید:

1- هیچ‌وقت صرفا به خاطر قیمت ارزان یک غذا را انتخاب نکنید!
در حال‌حاضر تنوع بسیار بالایی از غذای سگ ایرانی در بازار وجود دارد که شاید محسوس‌ترین تفاوت‌ آن‌ها در قیمتشان باشد. اگرچه قیمت بالا لزوما به معنای کیفیت بالاتر نیست، اما از طرف دیگر غذای سگ خیلی ارزان هم مطمئنا نمی‌تواند کیفیت خوب و مناسبی داشته باشد.
غذای سگ بی‌کیفیت و ارزان در دراز مدت لطمات زیادی به سلامت سگ می‌زند و علاوه بر درد و ناراحتی برای سگ، هزینه زیادی را برای درمان به صاحبان سگ تحمیل می‌کند.

2- ترکیبات غذای سگ را مطالعه کنید!
پشت بسته‌بندی غذای سگ ایرانی، ترکیبات مواد اولیه نوشته شده است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب وخرید سگ ایرانی حتما این اطلاعات را مطالعه کنید تا از کیفیت غذا مطمئن شوید.
محصولات معتبر غذای سگ موظف هستند که ترکیبات غذای خشک را به ترتیب بیشترین به کمترین درج کنند. به این ترتیب اولین ماده غذایی که در ترکیبات نوشته شده بیشترین حجم و درصد را در ترکیبات غذا دارد. بیشترین درصد ترکیبات بهتر است گوشت و پروتئین و چربی حیوانی باشد و بعد از آن مواد دیگر مثل غلات، سبزیجات و … استفاده شده باشد.

3- به آنالیز محصول و درصد موادمغذی توجه کنید!
علاوه بر ترکیبات، درصد موادمغذی مثل پروتئین، چربی، فیبر و برخی ویتامین‌ها و موادمعدنی هم پشت بسته‌بندی نوشته می‌شود. میزان مناسب این مواد تا حد زیادی به سن، نژاد، میزان فعالیت و وضعیت سلامتی سگ بستگی دارد و برای اطمینان بیشتر بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.
اما به طور کلی، اکثر غذاهای سگ ایرانی بین 20-30% پروتئین دارند که این مقدار در غذای خشک توله سگ بیشتر از غذای سگ بالغ است.
مقدار چربی مناسب در غذای سگ ایرانی هم به طور میانگین بین 9-14% است؛ البته اگر سگتان مستعد چاقی و اضافه‌وزن است میزان چربی غذا نباید بیشتر از 10% باشد.

چطور سگم را به غذای جدید عادت بدهم؟

تغییر ناگهانی غذا می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی برای سگ‌ها، به‌ویژه سگ‌های نژاد کوچک و عروسکی که گوارش حساسی دارند بشود.
تغییر غذای سگ می‌بایست به‌تدریج و در طول چند روز (حدوداً یک هفته) انجام شود تا از بروز هرگونه مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی جلوگیری شود.

  • در روزهای 1-2، یک‌سوم از غذای جدید را با غذای قبلی ترکیب کنید.
  • روزهای 3-4 مقدار غذای جدید را افزایش بدهید و نصف غذای جدید- نصف غذای قدیم ترکیب کنید.
  • روزهای 5-6 سه‌چهارم غذای جدید و یک‌چهارم غذای قدیمی را با هم ترکیب کنید.
  •  سرانجام در روز هفتم غذای جدید را در اختیار سگتان قرار بدهید.

بنابراین اگر با توجه به اطلاعات بالا، بهترین غذای سگ ایرانی را خریداری کردید؛ اما سگتان با خوردنش دچار اسهال یا مشکلات گوارشی شد لزوماً به معنای بد بودن آن غذا نیست. امیدوارم این مطلب به شما در مورد انواع غذای سگ و انتخاب بهترین گزینه با توجه به نوع و نژاد سگ، کمک کرده باشد. لطفا تجربیات و حتی نظرات خودتان را در مورد خرید و انتخاب غذای سگ با ما به اشتراک بگذارید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. رزاق می گوید

    ممنون از محتوای خوبتون خیلی تونست به من کمک کنه ?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.