بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک: تست فنی و بررسی میدانی

0

در سال ۱۳۹۰ دنا به عنوان یک خودروی جدید به بازار معرفی شد اما یکسان بودن نمای جانبی خودرو با سمند (بخش درها و ستونها) باعث شد تا علیرغم تلاش سازنده برای جا انداختن نام دنا به عنوان یک خودروی متفاوت از سمند، مشتریان همچنان آن را به عنوان یک خودروی جدید تلقی نکنند و از این رو برای عوض کردن ذهنیت مشتریان، در سال ۹۵ ایران خودرو اقدام به فیس لیفت دنا کرد و این خودرو را با تفاوت‌های نسبتا عمده نسبت به دنای معمولی با پسوند پلاس، به بازار معرفی کرد. اما باز هم این پایان کار نبود و قرار بود تا نسخه‌های دیگری از دنا پلاس با تفاوت‌های فنی نیز به بازار عرضه شوند. یکی از این نسخه‌ها دنا پلاس توربو بود و دیگری دنا پلاس اتومات دنا پلاس توربو به علت فراهم بودن پیش زمینه‌های تولید، خیلی زود توانست به بازار راه یابد اما به علت مشکلات ناشی از تحریم‌ها، عرضه دنا پلاس اتومات با مشکل روبرو گشت. بالاخره چندی پیش دنا پلاس توربو اتومات، به بازار عرضه شد.

طراحی ظاهری

صحبت درباره طراحی ظاهری دنا پلاس حتی از نوع توربو اتوماتش هم که باشد، باز هم یک امر تکراری است چرا که شرکت ایران خودرو برای به اصطلاح لوکس‌ترین تولید ملی خود زحمت تغییرات حداقلی را هم نسبت به نمونه‌های معمولی متحمل نشده است و تنها تفاوت نمونه‌های اتوماتیک نسبت به نمونه‌های معمولی در فارسی شدن فونت نوشته‌های روی صندوق و گلگیر خودرو و همچنین لوگوی SAT روی گلگیر سمت راننده خلاصه می‌شود و این مورد واقعا عجیب است چراکه طراحان شرکت می‌توانستند حداقل برای متفاوت‌تر شدن این نسخه اقدام به باز طراحی سپر عقب (برای هماهنگ‌تر شدن طراحی نمای عقب با حالت تهاجمی دماغه و ساید خودرو کنند و همچنین رینگ‌های جدیدی را برای لوکس‌ترین نسخه دنا پلاس تدارک ببینند.

در مجموع و در یک نگاه کلی و گذرا به دنا پلاس با خودرویی نسبتا زیبا اما قدری ناهماهنگ طرف هستیم که در نمای جلو حالت اخموی چراغ‌ها و جلوپنجره بزرگ و زاویه دار خودرو ما را به یاد میتسوبیشی لنسر می‌اندازد و در این بین نباید از گرافیک بسیار چشم نواز چراغ‌های جلو به همراه ابرویی نئون تایپ آن و دی لایت‌های نواری‌اش نیز غافل شد. خطوط شخصیت دنا پلاس در نمای جانبی را می‌توان تا حدی برگرفته از محصولاتی چون هیوندای سوناتا YF و یا مرسدس بنز سی کلاس نسل قبل دانست اما به نظر می‌رسد خصوصا خطی که از زیر دستگیره‌های ایزی اوپن درها عبور کرده است، بیش از حد تیز و لبه دار است و می‌توانست قدری ملایم‌تر باشد. با رسیدن به نمای عقب با طرحی مواجه هستیم که تماما شبیه مرسدس بنز C کلاس مدل ۲۰۱۰ بوده و از نکات زیبا در طراحی این بخش نیز می‌توان به گرافیک چشمگیر چراغ‌های عقب اشاره کرد که به روز و زیبا جلوه می‌کنند. به عنوان آخرین نکته در ارتباط با نمای ظاهری خودرو باید یادآور شویم که فونت فارسی دنا پلاس روی در صندوق و نیز نوشتهی فارسی توربو روی گلگیر نه تنها زیبا نیستند بلکه نوشتن نام و مشخصات هر خودرو به زبان ملی کشور تولید‌کننده امری نسبتا غیر مرسوم در صنعت جهانی خودرو به شمار می‌آید و پیش از این تنها در صنعت خودروی چین شاهد این اتفاق بوده‌ایم لازم به ذکر است که به گفته شرکت، در آینده و در تیپ L3 دنا پلاس اتوماتیک شاهد تغییراتی از جمله اسپویلر، دیفیوزر عقب و نیز رینگ‌های جدید خواهیم بود که باز هم کافی به نظر نمی‌رسد.

کابین خودرو

پیش از ورود به کابین خودرو تقریبا مطلع بودیم که با هیچ چیز جدیدی جز یک اهرم تعویض دنده اتومات مواجه نخواهیم شد اما هنگامی که لیست تغییرات رسمی شرکت در خصوص دنا پلاس توربو اتومات را نگاه می‌کردیم به یک بند جالب بر خوردیم: بازطراحی داشبورد با نشستن درون کابین به سرعت متوجه شدیم که این بند مربوط به تغییر بخش کامپیوتر سفری وسط کیلومتر شمار و دور موتور به خاطر نمایش اطلاعات مربوط به گیربکس اتومات و نیز حذف جالیوانی و جامدارکی کشویی داشبورد به علت جانمایی اهرم تعویض دنده جدید، اس.

در خور نگرش است که در این نسخه هرچند شاهد امکانات رفاهی و ایمنی نظیر فرمان برقی، ۴ عدد اربگ، سانروف و… هستیم اما انتظار آن می‌رفت که شاهد آپشن‌هایی مانند ورود و استارت بدون کلید، صندلی‌های گرمکن دار و چرمی و نیز بازطراحی صفحه کیلومتر شمار به صورت تمام دیجیتال و استفاده از مانیتور بزرگتر با کارایی بیشتر در کنسول مرکزی نیز باشیم؛ در کنار این موارد نیاز به بازطراحی رودری‌های عقب برای حذف قطعه پلاستیکی جداگانه پوشاننده لچکی نیز بیش از هر چیز دیگری درون کابین دنا پلاس احساس می‌شود.

پشت فرمان خودرو که قرار می‌گیریم متوجه خوش دست بودن و زیبایی اهرم تعویض دنده اتومات آن می‌شویم و فرمان چرم دوزی شده با دوختهای قرمز دنا پلاس نیز حس نسبتا خوبی دارد. نکته عجیب که به نوعی می‌توان آن را یادگار سمند نیز دانست، نزدیکی بیش از حد اهرم دنده در حالت P (پارک) به داشبورد است که باعث تماس انگشتان دست با کنسول مرکزی می‌گردد و یادآور ارگونومی اهرم دنده سمند در حالت دنده‌های یک، سه و پنج استا سانروف خودرو کوچک بوده و پرده آن نیز دستی است اما به هر حال از آن دسته از اپشن‌های مشتری پسند و به روز محسوب می گردد. فضای پا و نشیمن در هر دو ردیف جلو و عقب نسبت به سمند تنگتر احساس می‌شود و حتی دسترسی به کلیدهای تنظیم صندلی‌های جلو نیز هنگام بسته بودن درهای جلو به سختی امکان پذیر است. در نهایت باید گفت به نظر می‌رسد کابین دنا پلاس گرچه بین محصولات داخلی همچنان دارای طراحی مناسب و قابل قبول است اما احساس می‌شود نیاز به یک بازنگری و بازطراحی دارد و شاید با برخی از تغییراتی که ذکر شد در کنار استفاده از طرح چوب پیانویی و… شاهد کابینی به مراتب زیباتر و لوکس‌تر باشیم.

دامنه تغییرات فنی

استفاده از گیربکس اتومات ۶ سرعته ساخت DAE چین در دنا پلاس باعث شده تا بسیاری از قطعات فنی این خودرو دستخوش تغییر شوند که در ادامه به اختصار برخی از آن‌ها را برایتان بیان می‌کنیم در ابتدایی‌ترین بخش محفظه موتور شاهد استفاده از رادیاتور جدید مجهز به منبع انبساطی هستیم که باعث خنک کاری بهتر موتور و جلوگیری از افت توان آن می‌گردد. همچنین دسته موتور، سر شاسی و گلگیرهای داخلی خودرو نیز دچار تغییر شده‌اند. کویل و شمع‌ها عوض شده‌اند و پمپ هیدرولیک نیز به خاطر برقی شدن فرمان حذف شده است. به عنوان یکی از مهمترین تغییرات نیز باید به عوض شدن کمک‌های جلو بواسطه وزن بیشتر گیربکس اتومات و همچنین فاق ۵۰ لاستیکها اشاره کنیم که نرمی بهتری را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

توانایی‌های حرکتی

آماده حرکت می‌شویم و گیربکس اتومات را که دارای دو حالت اسپرت و برفی و نیز حالت تعویض دستی است، در حالت D قرار می‌دهیم. خودرو بدون تکان اضافی شروع به حرکت کرده و لرزشی در آن احساس نمی‌شود. پا را بیشتر روی پدال گاز میفشاریم تا ببینیم تعویض دنده‌ها چگونه صورت می‌پذیرد؛ گیربکس خودرو به طور قابل توجهی خوب و بینقص عمل می‌کند و شاهد تعویض‌های دقیق و اصطلاحا بدون هیچ گونه تقه و ضربه هستیم. با کوچکترین اشاره به پدال گاز، جعبه دنده تشخیص می‌دهد که وقت سبک کردن دنده است یا راننده نیاز به معکوس دارد. حالت اسپرت را امتحان می‌کنیم؛ در حالت اسپرت تغییر قابل ملاحظه‌ای جز تعویض دنده‌ها در دور موتور بالاتر عملا به چشم نمی‌آید و در حالت تیپ ترونیک هم نکته جالب آن بود که گیربکس، دقیقا مثل حالت تعویض اتومات، اجازه بالاتر رفتن دور موتور از ۴۵۰۰ را در دنده یک به راننده نمیداد شتاب‌گیری دنا پلاس با توجه به توربو بودن پیشرانه و قدرت ۱۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متری، قابل قبول و راضی‌کننده است اما وقتی که نیاز دارید این اسب سرکش را متوقف کنید به وضوح ضعف در ترمزهای این خودرو و فقدان سیستم کنترل پایداری را لمس می‌کنید و نیاز به ترمزهای قوی‌تر و بازدارنده‌تر کاملا احساس می‌گردد. دید پیرامون خودرو مناسب است و آینه‌های جانبی نیز پوشش مناسبی از طرفین خودرو دارند. فرمان برقی، رانندگی با این خودرو را خصوصا در فضاهای تنگ شهری به مراتب سهل‌تر کرده است و همچنین دیگر شاهد افت توان ناشی از پمپ هیدرولیک نیستیم اما باید توجه داشته باشید که این فرمان در سرعت‌های بالا آنچنان که مورد انتظار است، سفت نمی‌شود. نفوذ صدا به کابین خودرو همچنان از معضلات دنا پلاس بوده و انواع و اقسام صداهای باد، صدای پیشرانه، سوت توربو و… در کابین شنیده می‌شود که به نظر می‌رسد عایق‌بندی کابین باید مورد بازنگری قرار گیرد. پرتاب باد سیستم تهویه مناسب است اما دریچه‌های عقب کاربرد آنچنانی را از خود نشان نمی‌دهند.

ارزیابی نهایی

در کل می‌توان دنا پلاس توربو اتومات را تلاشی قابل توجه از جانب ایران خودرو دانست که هرچند بسیار دیر و با مقداری کم توجهی در طراحی، راهی بازار شده است اما در شرایط تحریم تا حدود زیادی قابل قبول به نظر می‌رسد. باید منتظر ماند و دید که دنا پلاس توربو اتوماتیک در دراز مدت و استفاده مداوم و طولانی و همچنین در بازار، در برابر رقیب درون خانوادگی خود یعنی تارا و سایر رقبای ایرانی و چینی مانند شاهین و چری آریزوها و… چه عملکردی از خود به نمایش می‌گذارد.

منبع: شماره 452 مجله ماشین


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.