با مصوبه مجلس تعرفه وارادات گوشی‌های موبایل به اصطلاح لوکس بالای 600 دلار، افزایش می‌یابد

0

معمولا این ماه‌ها و این چند ساله، خبری مبنی بر ارزان یا مناسب شدن قیمت‌ها یا کیفیت خدمات نداشته‌ایم و این روند همچنان ادامه دارد.

امروز خبرگزاری‌های اعلام کردند که، تعرفه واردات گوشی‌های موبایل بالای 600 دلار بیشتر شده و از 6 درصد به 12 درصد افزایش خواهد یافت.

ما هنوز جزئیات این خبر را نداریم، اما انتظار می‌رود که که در بخش گوشی‌های پرچم‌دار و حتی نیمه بالایی گوشی‌های میان رده، خریداران ایرانی مجبور شوند که چند میلیون تومانی بیشتر بپردازند.

جای شکرش باقی است که آستانه قبلی که قرار بود اجرایی شود و طبق آن گوشی‌ها و تبلت‌ها بالای 300 دلار مشمول همین طرح می‌شدند، نهایی نشد.

اما این مصوبه چه تاثیری روی بازار فناوری و همچنین ذوق و شوق کاربران گوشی‌باز و علاقه‌مند به فناوری خواهد داشت؟

تاثیر کوتاه مدت افزایش تقاضا برای خرید گوشی‌های پرچم‌دار فعلی تا قبل اجرایی شدن طرح خواهد بود. البته گمان می‌رود که فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین خیلی زود به این خبر واکنش نشان بدهند و آنچنان که انتظار می‌رود به صورت قطره‌چکانی گوشی عرضه کنند. امیدواریم این طور نشود. در فرصت باقیمانده هم انتظار می‌رود که ورود گوشی‌های مسافری مضاعف شود.

اما برای بررسی تاثیر میان مدت و نیز بلندمدت چیزهای دیگری را باید وسط بکشیم.

مسئله اینجاست که آیا واقعا در دنیای امروز گوشی‌های بالای 600 دلار لوکس هستند؟

جالب است که هنوز هم برخی گوشی‌های پرچم‌دار سابق، با این یک سال یا بیشتر از عرضه‌شان گذشته، در حد بحرانی همین 600 دلار قرار دارند. اگر به فروشگاه آنلاین آمازون تشریف ببرید می‌بینید که گوشی‌هایی که الان دیگر با توجه به مدل‌هایی جدید از طیف پرچم‌دار به طیف بالایی گوشی‌هایی میان رده، تنزل مقام یافته‌اند، قیمتی بین 600 تا 750 دلار دارند.

پیکسل 5 – نوت 20 – اس 20 سامسونگ – وان پلاس 8 پرو – وان پلاس 8T، نوت 10 پلاس، هواوی P30 PRO

حالا بسته به زمان و فروشگاه کمی ارزان‌تر یا گران‌تر …

برای قشر دارا و مرفه، مسلما پرداخت چند میلیون تومان بیشتر، مشکل خاصی نیست. حتی شاید برخی از دسترس‌ناپذیرتر شدن این گوشی‌ها برای قشر متوسط هم به صورت متناقض خوشحال هم بشوند.

در چند سال اخیر که کلا قشر متوسط در جامعه ما، تحلیل رفت، بسیاری از امیدها و پتناسیل‌ها هم نیست شدند و به محاق رفتند.

در واقع گوشی‌ها، برای قشر متوسط روزنه‌ای هستند که هنوز خود را در جامعه جهانی بپندارند. یک دهه پیش را تصور می‌کنم، آن زمان که با فاصله نسبتا کمی از رونمایی گوشی‌ها، قشر متوسط هم می‌توانستند آنها را تهیه کنند.

برای خود من در آن زمان، شخصا بیش از آنکه امکانات گوشی مطرح باشد، هیجان عمده این بوده که مثلا به فاصله کوتاهی، حتی زیر یک ماه از زمان نوشتن پست رونمایی آی‌فون، همان گوشی را در دستان خود لمس می‌کردم. یک حس خوب بودن در جامعه جهانی و در خط فناوری.

اما چه کنیم که مدت‌هاست، همین فناوری‌های ساده قابل انتقال، از شایسته‌ترین قشری که عاشقش بودند، دریغ شده و ظاهرا ماجرا همچنان ادامه خواهد داشت.

دست‌کم مدل‌ها بیسیک آی‌فون یا سامسونگ، چیز لوکسی نیستند. تا چند صباح می‌شود از خیر لنز‌های متعدد گوشی‌های جدید یا صفحات لبه تا لبه آنها گذشت و آنها را چندان کاربردی ندانست. اما این زمان پرهیز هم حدی هم دارد و گوشی‌های در دست قشر قابل توجهی از جامعه در حال باستانی شدن هستند!

سابق بر این شاید من به شما روحیه می‌دادم که تا زمانی که از گوشی استفاده درستی کنید، شاید تفاوتی بین یک گوشی میان‌رده حتی نیمه پایینی، با گوشی پرچمدار نباشد. اما همین گزاره هم تنها در صورتی درست که مواد محتوایی خام مصرفی گوشی، یعنی همان اینترنت با سرعت و کیفیت خوب و بهایی ارزان برای همه در دسترس باشند که در این بخش هم با توجه به اخبار این چند روزه و تحولات این دو سه ماهه، چیزهایی خوبی برای گفتن نداریم.

به هر حال آرزو می‌کنیم که سال 1400 سالی برون‌رفت از این محدودیت‌ها باشد و فراتر از گوشی‌ها که تنها بهانه و ابزار هستند، شادی و امید را میان توده مردم حس کنیم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5