چطور آبریزش بینی را درمان کنیم – علت‌های آن

0

آبریزش بینی ممکن است مثل چکه کردن شیر آب به نظر بیاید، ولی وسیله کاملی برای آب‌بندی کردن خود بینی است.

آبریزش بینی فرایندی برای شستن بینی است. چیزی که این شستشو را لازم می‌کند می‌تواند یک ماده آلرژی‌زا یا ویروس سرماخوردگی باشد یا اینکه بدن بخواهد از طریق دفع مایع حاوی پروتئین‌ها، آب نمک، و پادتن‌ها از بینی از شر این مواد خلاص شود.

سرماخوردگی باعث آبریزش شدید بینی می‌شود. ولی اگر بیشتر اوقات آبریزش بینی دارید، به احتمال ۵۰ تا ۸۰ درصد دچار آلرژی هستید. برخی داروها مثل مسدودکننده گیرنده‌های بتا که بیماری‌های قلبی و فشار خون را کنترل می‌کنند نیز باعث آبریزش بینی می‌شوند. عفونت سینوس هم آبریزش بینی می‌آورد.

یک گرفتاری به نام التهاب رگ جنبشی بینی گاهی باعث احتقان دائمی بینی و ترشح پشت بینی همراه با عطسه کردن و آبریزش بینی می‌شود. در این بیماری، بینی ناگهان برای چند دقیقه، اغلب اول صبح، دچار آبریزش شدید می‌شود.

تغییر ناگهانی دما(مثلا در اسکی بازها)، تغییر مقدار رطوبت، تنش روانی، تغییرات هورمونی، و خستگی هم باعث التهاب رگ جنبشی بینی می‌شوند.

درمان آبریزش بینی

داروی اضافی نخورید. اگر فقط آبریزش بینی دارید، یک داروی ضدحساسیت بخورید؛ اگر بینی گرفته است، یک داروی ضداحتقان بخورید. داروهای سرماخوردگی معمولا چند دارو برای برطرف کردن علائم مختلف دارند. بهتر است فقط دارویی را بخورید که ناراحتی موجود را برطرف کند و از خوردن داروهای دیگر خودداری کنید.

داروهایتان را کنترل کنید. چون برخی داروها باعث آبریزش بینی می‌شوند، فهرستی از داروهای مصرفتان تهیه کرده و به پزشک نشان دهید. شاید عوض کردن یکی از آن‌ها آبریزش را برطرف کند.

افشانه بینی مصرف کنید. اگر قرص ضدحساسیت آبریزش بینی را بند نیاورد، پزشک ممکن است استفاده از افشانه حاوی مواد استروئیدی را توصیه کند. در موارد شدید التهاب رگ جنبشی بینی، پزشک گاهی افشانه‌ای به نام ایپراتروپیم تجویز می‌کند.

ورزش را ترک نکنید. اگر احساس سرماخوردگی بدون تب یا سرفه می‌کنید، کمی ورزش ملایم مثل پیاده روی توانایی بدن را در مقابله با آن بالا می‌برد. همچنین تحقیقات نشان داده است که ورزش خطر گرفتن سرماخوردگی از اطرافیان را کاهش می‌دهد.

سینوس را بشویید. اگر عفونت سینوس عامل آبریزش است، شستن سینوس به روش زیر برایتان خوب است:

یک چهارم قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب جوشیده سردشده حل کنید. آب را در مشت بریزید و بینی را در آن بگذارید، بالا بکشید و سپس خالی کنید. هر بار یک طرف بینی را بشویید. استفاده از سرم فیزیولوژیایی هم برای این کار مناسب است.

مقابله با آلرژی

ضد حساسیت بخورید. اگر آلرژی شما خفیف است خوردن یک قرص ضدحساسیت آن را درمان می‌کند.

نزد پزشک بروید. اگر خوردن داروهای ضدحساسیت شما را خواب آلوده می‌کند، پزشک می‌تواند داروی دیگری برایتان تجویز کند. یکی از این داروها کرومولین است که باعث توقف آبریزش بینی در هنگام تماس با ماده آلرژی‌زا می‌شود. داروهای استروئیدی انتخاب بعدی برای مقابله با آلرژی است

از آلرژی‌زا دوری کنید. اگر می‌دانید به گل یا غذای خاصی حساسیت دارید و باعث آبریزش بینی می‌شود، از آن‌ها دوری کنید. با حذف و اضافه کردن یک به یک مواد از برنامه غذایی خود می‌توانید غذایی را که به آن حساسیت دارید پیدا کنید.

آب زیاد بخورید. برای جبران آب از دست رفته از طریق آبریزش بینی مایعات زیاد بنوشید. برای مرطوب نگاه داشتن مخاط بینی هم گذاشتن دستگاه بخور در اتاق خواب مناسب است. برای جلوگیری از رشد قارچ و کپک روی دستگاه بخور، آن را هر روز با سرکه بشویید.

اتاق خواب را پاک نگاه دارید. برای جلوگیری از ایجاد آلرژی، روی ملافه‌ها و وسایل اتاق خواب را نایلن بکشید، پرده‌ها را هر ماه تمیز کنید، و قالی و مبل پارچه‌ای را از اتاق خارج کنید. از روتختی بدون پرز و بالش الیاف مصنوعی به جای پر استفاده کنید. گنجه را مرتب کنید و درها را ببندید تا خاک در اتاق ننشیند.

از جاروی برقی استفاده کنید. جارو کردن اتاق با جاروی برقی به جای جاروی دستی مانع بلند شدن خاک می‌شود. وسایل را هر روز با دستمال مرطوب گردگیری کنید.

لوازم آرایش مناسب مصرف کنید. استفاده از لوازم آرایش بیبو و کمترحساسیت‌زا امکان آبریزش ناشی از آلرژی نسبت به آن‌ها را کاهش می‌دهد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.