معروف‌ترین میدان‌های جهان کدامند؟

0

میدان‌ها در تاریخ، همیشه مهم بوده و هستند. جمع شدن در میدان و حتی عبارتی مثل «به میدان آمدن» هم همین‌ها را نشان می‌دهد. میدان، محوطه‌ای برای جمع شدن و دانستن و دیدن است و یکی از المان‌های ثابت شهرسازی در تاریخ بوده؛ جایی در قلب شهر که همه مسیرها به آن می‌رسیده‌اند حتی گسترش تکنولوژی و فضای مجازی هم نتوانسته از اهمیت آن کم کند. میدان با فلکه فرق دارد. فلکه جایی است که دور آن می‌چرخند؛ همان طور که چرخ وفلک وفلکه آب هم همین کار را می‌کنند اما میدان محل تجمع است.

میدان تقسیم / استانبول ترکیه

میدانی توریستی استانبول یکی دو ماه میشود وارد خبرهای سیاسی جهان شده است. انتقادات به ۱۰ سال نخست وزیری رجب طیب اردوغان، هزاران نفر را به این میدان کشاند. اولین بهانه، تصویب تخریب پارک ۷۰ ساله گزی استانبول و همین طور ساخت موزه‌ای در گوشه میدان تقسیم بود اما کم کم دامنه اعتراضات به سیاست‌های داخلی و خارجی اردوغان مثل دخالت در سوریه، همسایه | جنوبی ترکیه کشید. پلیس ترکیه هم با گاز اشک آور و ماشین آبپاش سراغ حاضران در تقسیم آمد. میدان تقسیم در غرب استانبول و بخش اروپایی آن قرار دارد و قبلاپادگانی نظامی بوده. در اواخر حکومت عثمانی در این میدان، آب تقسیم می‌شد و برای همین به آن میدان تقسیم می‌گفتند. در وسط این میدان مجسمه جمهوریت قرار گرفته که سال ۱۹۲۸ میلادی (۱۳۰۷ شمسی) نصب شده است.

میدان سرخ / مسکو روسیه

سومین میدان بزرگ جهان بعد از میدان تیان آن من پکن و نقش جهان اصفهان. میدانی مستطیلی شکل با ۷۲ هزار متر مربع مساحت که اکثر خیابان‌های پایتخت مسکو به آن می‌رسند. کاخ کرملین و کلیسای سنت باسیل در کنار این میدان قرار دارند. ۶۸ سال است، ۲۰ هزار سرباز و دهها تانک در روز ۹ می‌(۱۹| اردیبهشت) به مناسبت سالگرد پیروزی بر آلمان‌ها در جنگ جهانی دوم در این میدان رژه می‌روند. بعد از مراسم رژه هم سنگفرش‌ها را که زیر شنی تانکها خرد شده، عوض می‌کنند. میدان سرخ تا ۶۰۰ سال قبل، بازار روز مسکو بود. در قرن پانزدهم، این میدان ساخته شد و اسمش را میدان تثلیت (پدر، پسر، روح القدس) و در سال ۱۶۶۰ میلادی، اسمش را میدان سرخ گذاشتند. در حقیقت سرخ در روسی معنای زیبا و جذاب را | می‌دهد و انتخاب رنگ قرمز توسط کمونیست‌ها هم به همین دلیل بوده است. بعد از سقوط کمونیست‌ها و شوروی، انواع کنسرت‌ها و رژه‌ها و تجمعات در این میدان برگزار می‌شود.

میدان کنکورد / پاریس / فرانسه

میدان گیوتین! در دوران انقلاب فرانسه و حدود ۳۰۰ سال قبل، گردن خیلی‌ها را مانند لویی شانزدهم و ماری آنتوانت، شاه و ملکه فرانسه در این میدان زدند. این میدان در شرق خیابان معروف شانزه لیزه قرار دارد.

میدان تحریر قاهره | مصر

معروف‌ترین میدان این روزهای جهان؛ جایی در مصر است که تا تقی به توقی می‌خورد، ملت به سمت آن سرازیر می‌شوند. میدان تحریر یا میدان آزادی، درست در قلب بخش قدیمی قاهره، پایتخت ۱۱۰۰ ساله مصر و در شرق رود نیل قرار دارد. محوطه آن، محل بازارهای محلی بود تا اینکه ۱۳۵ سال قبل، خدیو اسماعیل حاکم مصر، سر و شکلی به آن داد و برای همین به آن، میدان اسماعیلیه می‌گفتند. سال ۱۹۵۲ میلادی (۱۳۳۱ شمسی) وقتی جمال عبدالناصر، کودتا کرد نام میدان به تحریر یا آزادی تغییر پیدا کرد. ۲۵ سال بعد، وقتی انور سادات، رئیس جمهور مصر ترور شد، نام سادات را بر میدان گذاشتند؛ اما مردم آن را به نام آزادی می‌شناختند. میدان تحریر به نسبت میدان‌های معروف جهان، میدان بزرگی نیست ولی راه در رو زیاد دارد. حداقل ۱۰ خیابان اصلی قاهره به این میدان می‌رسند و برای همین هم هیچ وقت نمی‌شود، حاضران در میدان را محاصره کرد. مراکز حساس قاهره هم تقریبادور و اطراف میدانند مثل مجلس، وزارت کشور، سفارت آمریکا و انگلیس. علاوه بر این مسجد عمر مکرم و هتل هیلتون هم دور میدان هستند که اولی می‌تواند پاتوق تظاهرکنندگان باشد و بالکن‌های دومی هم محل استقرار خبرنگاران خارجی است، در سال ۱۹۷۷ میلادی (۱۳۵۶ شمسی) تظاهرات علیه افزایش قیمت خوراکیها در این میدان برگزار شد و در سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۱ شمسی) هم این میدان شاهد تظاهرات ضد آمریکایی علیه اشغال افغانستان بود اما اوج معروفیت میدان، تجمع علیه رئیس جمهور، حسنی مبارک بود که فوریه ۲۰۱۱ (بهمن ۱۳۸۹) انجام شد. پخش زنده تصاویر از میدان که با هجوم شترسواران حامی مبارک و درگیری‌ها همراه شد باعث شد تا مردم جهان ساعت‌ها به این میدان خیره شوند. در این دو سال، تجمعات و تحصن‌های زیادی در این میدان برگزار شده؛ مثل تجمع در روزهای خشم، بازپس‌گیری انقلاب، تمرد و… آخرین تجمع هم باعث کودتای ارتش علیه رئیس جمهور محمد مرسی شد.

میدان آزادی / تهران / ایران

نماد تهران که با مساحت ۵۰ هزار مترمربع در غرب پایتخت ایران قرار دارد. بنای میدان، ۴۲ سال قبل توسط حسین امانت و در مدت ۳۰ ماه ساخته شد. بنایی به ارتفاع ۴۵ متر و زیربنای ۷۸ هزار متر مربع که ۲۵ هزار تن سنگ و ۹۰۰ تن آهن برای ساخت آن به کار رفت. اسم اولیه میدان، «شهیاد» بود اما در مکالمات روزمره مردم، معنایش برعکس شد چون آن را «شیاد» صدا می‌زدند! بزرگترین تجمعات انقلاب، اینجا برگزار شد و مردم به صورت کاملا خود جوش نام میدان را آزادی گذاشتند. مراسم هرساله ۲۲ بهمن در این میدان برگزار می‌شود و تا چند سال قبل رژه نیروهای مسلح در ۲۹ فروردین هم اینجا برگزار می‌شد.

میدان تیان آن من / پکن / چین

بزرگ‌ترین میدان جهان. ۴۴۰ هزار متر مربع وسط دارد و حدود یک میلیون نفر را در خودش جا می‌دهد. در چهار طرف این میدان ۶۰۰ ساله بناهای قدیمی و باشکوهی قرار دارند. در شمال میدان مجموعه شهر ممنوعه که سالها محل حکومت شاهان چین بود، دیده می‌شود؛ مجموعه‌ای که تا ۱۰۰ سال پیش، ورود آدمهای عادی به آن ممنوع بود. در ورودی میدان به کاخ، دروازه‌ای به نام تیان آن من، ساخته شده که نام میدان هم از این دروازه گرفته شده که به معنای آرامش آسمانی است. در شرق میدان موزه ملی، در غرب آن کنگره خلق و در وسط آن جسد مومیایی شده مائو تسه تونگ، رهبر و موسس جمهوری خلق چین قرار دارد. این میدان ۶۰ سال قبل، بزرگ‌تر شد و ۴ برابر گسترش پیدا کرد تا بزرگ‌ترین میدان جهان شود؛ اما اتفاقی که نام میدان را جهانی کرد ماجرای کشتار ۳ هزار معترض در این میدان در بهار ۱۹۸۹ میلادی (اردیبهشت وخرداد ۱۳۶۸ شمسی) بود؛ کشتاری که زیر سایه سنگین سانسور خبری دولت چین قرار گرفت.

میدان سن پیتر / واتیکان / واتیکان

میدانی بیضی شکل که هزاران کاتولیک هر سال در آن جمع می‌شوند تا به سخنان پاپ گوش بدهند. در زمان انتخاب پاپ هم هزاران نفر به این میدان می‌آیند تا شاهد برخاستن دود سفید از دودکش کلیسای سن پیتر باشد که دیدنش به منزله انتخاب پاپ جدید است. در کنار میدان، کلیسای سنت پیتر که با ۲۰۰ هزار مترمربع مساحت، بزرگترین کلیسای جهان است، قرار دارد. نام این میدان برگرفته از نام پیتر، یکی از یاران حضرت مسیح است که در سال ۶۴ میلادی درگذشت و در این محوطه دفن شد.

میدان لولو / منامه / بحرین

میدان مرکزی منامه، پایتخت بحرین که به دلیل صید مروارید در این جزیره خلیج فارس به لولوبامروارید مشهور است. ۳۰ سال پیش به مناسبت برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس، مجسمه‌ای در این میدان نصب شد؛ مجسمه‌ای شامل ۶ بادبان به نشانه ۶ کشور حوزه جنوبی خلیج فارس که مرواریدی را میان گرفته بودند. دولت بحرین، اسم میدان را فلکه شورای همکاری گذاشت و تصویر آن را روی سکه‌های نیم دیناری حک کرد. این میدان ۳ سال قبل معروف شد؛ وقتی انقلابیون بحرینی در میدان جمع شدند و علیه حکومت آل خلیفه شعار دادند. ادامه تجمعات باعث شد تا شهرداری منامه در ۱۸ مارس ۲۰۱۱ (آخرین روز سال ۸۹)، با بولدوزر مجسمه را خراب و میدان را چهارراه کند.

منبع: دانستنیها – مرداد 92


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.