سازو کار دستگاه تنفس انسان – آناتومی و فیزیولوژی

0

خون تیره در مقایسه با خون روشن، کربن دی اکسید بیشتری دارد. خون روشن در مقایسه با خون تیره، اکسیژن بیشتری دارد. در تنفس یاخت‌های هوازی، اکسیژن مصرف و کربن دی اکسید تولید می‌شود.

افزایش کربن دی اکسید خطرناک‌تر از کاهش اکسیژن است. کربن دی اکسید می‌تواند با آب واکنش داده و کربنیک اسید تولید کند و pH را کاهش دهد. کاهش pH همانند افزایش آن، می‌تواند عملکرد پروتئین‌ها را مختل کند.

اجزای دستگاه تنفس از نظر عملکرد

الف. بخش هادی اجزا: بینی، حنجره، نای، نایژه‌ها، نایژک‌ها و نایژک‌های انتهایی وظایف:  هدایت هوا به درون و بیرون دستگاه تنفسی و پاکسازی هوا از میکروب‌های بیماری‌زا و گرد و غبار – گرم و مرطوب کردن هوا و تولید صدا

بینی

ابتدای مسیر ورود هوا در آن با پوست مودار و ادامه آن با مخاط مژکدار پوشیده شده است که مایع مخاطی ترشح می‌کند و یاخته‌های مژکدار فراوانی دارد.

مخاط مژکدار در سراسر مجاری هادی بعدی نیز ادامه پیدا می‌کند.

نقش‌ترشحات مخاطی:

تخریب میکروب‌ها با لیزوزیم و مرطوب کردن هوا حرکت ضربانی مژک‌ها، ‌ترشحات مخاطی و ناخالصی‌ها را به سوی حلق میراند. شبکه وسیع رگ‌های بینی، هوا را گرم می‌کند. این شبکه به سطح درونی بینی بسیار نزدیک است. اولین سازوکار دفاعی دستگاه تنفسی انسان، مو‌های بینی است.

حنجره

بالای نای قرار دارد.

اجزا: 1- دیواره غضروفی ۲ -درپوشی به نام برچاکنای (اپی گلوت) 3- پرده صوتی

نقش: باز نگه داشتن مجرای هوا (دیواره غضروفی) – جلوگیری از ورود غذا به نای (اپی گلوت) – تولید صدا (پرده صوتی) – پرده‌های صوتی، چین خوردگی‌های مخاط به سمت داخل‌اند.

نای دیواره آن شامل چهار لایه است که از خارج به داخل عبارتند از:

لایه پیوندی – لایه غضروفی ماهیچه‌ای – لایه زیر مخاطی – لایه مخاطی

ضخیم‌ترین لایه دیواره نای، لایه غضروفی – ماهیچه‌ای است.

حلقه‌های C شکل دیواره نای، از بافت غضروفی تشکیل شده‌اند. لایه زیرمخاطی، غده‌های برون‌ریزی دارد که‌ترشحات آن‌ها به سطح لایه مخاطی میریزد. یاخته‌های لایه مخاطی، از نوع استوان‌های مژکدارند. بعضی یاخته‌های پوششی نای، مژک ندارند.

بین لایه ماهیچ‌های نای و ماهیچه دیواره مری، بافت پیوندی وجود دارد.

جهت ضربان مژک‌های لایه مخاطی در نای، نایژه و نایژک‌ها به طرف بالا اما در بینی به سمت پایین است.

نایژه‌ها

نای به دو نایژه اصلی تقسیم می‌شود که نایژه چپ طویل‌تر و نایژه راست قطورتر است.

– نایژه راست برخلاف نایژه چپ، بلافاصله پس از ورود به شش به دو انشعاب بزرگ تقسیم می‌شود.

هر نایژه به یک ش ش وارد و به نایژه‌های باریک‌تر تقسیم می‌شود. نایژه‌های اصلی برخلاف نای، حلقه‌های غضروفی کامل دارند.

هرچه نایژه باریک‌تر باشد، غضروف کمتری دارد. غضروف‌های نایژه‌های باریک، قطعه قطعه و غیرحلقوی است.

نایژک انشعابی از نایژه‌ها که دیگر غضروف ندارد، نایژک نامیده می‌شود. نایژک‌ها به دلیل نداشتن غضروف می‌توانند با تنگ و گشاد شدن، مقدار هوای ورودی یا خروجی را تنظیم کنند. | آخرین انشعاب نایژک در بخش هادی، نایژک انتهایی نام دارد.

ب. بخش مبادله‌ای

اجزا: 1 -نایژک‌های مبادله‌ای -۲ کیسه‌های حبابکی

– نایژکی که روی آن حبابک وجود دارد، نایژک مبادله‌ای نامیده می‌شود.

حبابک‌ها به صورت تکی یا مجموعه‌ای به نایژک مبادل‌های متصل‌اند. کیسه حبابکی، ساختاری خوشه‌ای دارد و از چندین حبابک تشکیل شده است. مخاط مژکدار، در نایژک مبادله‌ای به پایان می‌رسد. آخرین خط دفاعی دستگاه تنفسی مربوط به درشت خوار‌های (ماکروفاژ‌های مستقر در حبابک هاست. ماکروفاژ‌ها، جزء یاخته‌های دیواره حبابک محسوب نمی‌شوند.

یاخته‌های دیواره حبابک‌ها نوع اول که فراوان‌تر است، از نوع سنگفرشی و به شکل چند وجهی با یک هسته در مرکز دیده می‌شود.

این یاخته‌ها مبادله گاز‌های تنفسی را بر عهده دارند.

نوع دوم که به تعداد خیلی کمتر دیده می‌شوند و ظاهری کاملا متفاوت دارند، عامل سطح فعال را به سطح درونی حبابک‌ها‌ ترشح می‌کنند.

عامل سطح فعال (سورفاکتانت) با کاهش کشش سطحی، باز شدن حبابک‌ها را تسهیل می‌کند.

تولید سورفاکتانت، از اواخر دوران جنینی آغاز می‌شود و پس از تولد نیز ادامه دارد.

مویرگ‌های اطراف حبابک

مویرگ‌های خونی فراوان، اطراف حبابک را احاطه کرده‌اند. دیواره حبابک‌ها همانند دیواره مویرگ‌های خونی، از بافت پوششی سنگفرشی یک لایه تشکیل شده است. دیواره مویرگ و دیواره حبابک، در جا‌های متعدد، یک غشای پایه مشترک دارند.

اکسیژن موجود در حبابک، برای ورود به گویچه قرمز، باید از ۵ غشا عبور کند. مولکول‌های اکسیژن و کربن دی اکسید، می‌توانند با عبور از یک غشای پایه، بین حبابک و خون مبادله شوند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.