فیلم به رنگ ارغوان و بازی درخشان حمید فرخ نژاد در نقش بهزاد در آن

0

بهزاد (حمید فرخ نژاد)

به رنگ ارغوان – ۱۳۸۳

بازی قدرتمند و چند لایه حمید فرخ نژاد در نقش یکی از مهم‌ترین کاراکتر‌های تاریخ سینمای ایران (در جدی‌ترین فیلم سیاسی سینمای ایران) برگ برنده به رنگ ارغوان است. فرخ نژاد در نقش یک مامور اطلاعاتی، همزمان شخصیتی ساده لوح و دست و پا چلفتی و کاراکتری باهوش و جدی را توامان ایفا کرده و در ارائه این تصویر پارادوکسیکال چنان تعادل ظریفی برقرار کرده که هر دو شخصیت کاراکتر بهزاد برای تماشاگر جا افتاده و تعویض و تبدیل نقش‌ها را می‌پذیرد. حس موجود در ادای دیالوگ‌ها و بازی فرخ نژاد در هر سکانس به قدری تازه و تاثیرگذار است که گویی هر کدام از آن‌ها را با فاصله کمی قبل از فیلمبرداری حفظ کرده و جلوی دوربین آمده است! و این بهترین زمینه برای برقراری ارتباط تماشاگر با قهرمان فیلم است.

بهزاد گزارش اول را با «هوالقادر» می‌فرستد که استعاره‌ای است از قدرت و سیطره وری بر زندگی ارغوان؛ در گزارش سوم که با «هوالکاشف» آغاز می‌شود، سوژه کاملا تحت کنترل است و بهزاد لحظه به لحظه به ارغوان نزدیک‌تر می‌شود؛ گزارش پنجم با «هوالقاضی» و طرح این پرسش که آیا سوژه من ارغوان کامرانی است؟ به مافوق ارسال می‌گردد، حالا دیگر نه از آن قدرت ابتدایی خبری است و نه از آن کنکاش و جستجو. گزارش ششم بعد از «هوالعادل» با تقاضای بازگشت از ماموریت ارسال می‌شود و حد فاصل گزارش ششم و هفتم همان جایی ست که بهزاد به خود فرصت شنیدن ندای درون را داده و گزارش وضعیت قرمز می‌دهد. خطری که ارغوان را تهدید می‌کند بی‌تابش کرده، شتاب و هراس (آن چه برای یک مامور اطلاعاتی ممنوع است) وارد کارش شده و وقتی در نهایت تصمیم به ترک شهر می‌گیرد در مواجهه با خواسته ارغوان که از او کمک می‌خواهد، قید

همه چیز را می‌زند و از جنبنده‌ای مامور و معذور به انسانی فاعل و مختار تبدیل می‌شود و آیا بهتر از این می‌توان با تصویر و کلام از عشق و اخلاق (و مهم‌تر از هر دو این‌ها انسان بودن) گفت؟ !

سفارش طراحی سایت در کارلنسر با قیمت توافقی
لیزر هموروئید درمان بواسیر در کلینیک تخصصی هموروئید تهران

این مرد تنومند و زمخت با سیمایی درشت و صدایی بم که کارش دیده بانی و استراق سمع است، یگانه قهرمان آثار حاتمی کیا و کامل‌ترین شخصیت آثار اوست. حتی فراتر از حاج حیدر و حاج کاظم که دن کیشوت‌وار خود را قربانی ارزش‌های فراموش شده و ایده آل‌های ذهنی خود می‌کنند و تصویر قهرمانی زخم خورده و ناکام را برای همیشه در ذهن تماشاگر زنده نگه می‌دارند، بهزاد برخلاف قهرمانان دیگر فیلم‌های حاتمی کیا، که از ابتدا تا انتها کاراکتر‌هایی ثابت و غیر قابل انعطاف‌اند، در طول فیلم از دنیای جبر و وظیفه که همه چیزش در رمز و کد خلاصه شده و زبانی جز منطق و استدلال قادر به رمزگشایی آن نیست، قدم به دنیای شورانگیزی می‌گذارد که حاضر است برای عشق زمینی خود یک شبه چوب حراج به تمامی داشته‌هایش (از موقعیت شغلی گرفته تا ورود به صحنه‌ای که می‌تواند جانش را به خطر اندازد)‌زده و در پاسخ به جمله اعتراضی مافوقش («این تمرده! تو جای من بودی چیکار می‌کردی؟ ») پیشنهاد حذف خود را می‌دهد و در نهایت برای بودن کنار معشوق، قید هویت رسمی خود را می‌زند و با نام و ظاهری دیگر کنارش می‌ایستد و این استحاله شخصیت یکی از بهترین نمونه‌های استحاله شخصیت در سینمای ایران است که نه آنقدر سفارشی و شعاری از آب درمی آید که توی ذوق تماشاگر بخورد، و نه از وی شخصیتی عبث و ناتمام باقی می‌گذارد، نمازی که بهزاد از ابتدا تا انتهای فیلم می‌خواند و ما تنها لحظاتی از آن را می‌بینیم و هیچگاه به پایان نمی‌رسد، نشانه‌ای ست از فرآیند تحول و بازسازی شخصیت بهزاد که در انتهای فیلم به پایان می‌رسد.

به رنگ ارغوان در کنار آژانش شیشه‌ای و ارتفاع پست نمونه شاخصی از سینمای «فرد در برابر سیستم است که در این جا هم با ضد قهرمانی طرفیم که کنش‌ها و واکنش‌هایش بر اساس قانون و منطق پذیرفتنی نیست اما تماشاگر را همراه خود کرده و بسته به نگاه او، تمام با بخشی از آن چه انجام می‌دهد، مورد تایید قرار می‌گیرد و در به رنگ ارغوان با نقطه اوج و تکامل یافته این نگاه مواجه‌ایم. اگر حاج کاظم آژانش شیشه‌ای در اوج عصیان، مردم را نشانه رفت و آن‌ها را به دلیل فراموشی برخی از اصول و ارزش‌ها به چالش کشید و میان خود و آن شاهدان بی‌اختیار خط کشی کرد، قاسم ارتفاع پست از دل همان مردم به روی مامور حراست پرواز اسلحه کشید و بالاخره در به رنگ ارغوان که از همان ابتدای فیلم با مرزبندی و خط کشی‌های شفاف و صریحی طرقیم، عشق بهزاد همه معادلات را تغییر داده و به جای حذف مهر‌های که در جبهه مقابل اوست و بی‌تفاوت به خط کشی‌های خودی و غیر خودی تغییر موقعیت داده و کنار ارغوان می‌ایستد.

   

پستهای اخیر

نسخه ویژه‌ ۷۰ سالگی تویوتا لندکروز پرادو : زیبا، کارا و با استایل نوستالژیک

غول خودروسازی ژاپن می‌خواهد تولد ۷۰ سالگی لندکروز پرادو خود را جشن بگیرد و غافلگیر یبزرگ این مراسم، رونمایی نسخه ویژه‌ای از این خودروی شاسی‌بلند محبوب و معروف است. هفتاد سال پیش، تویوتا براساس فلسفه ساخت یک شاسی بلند شهری و کوچک‌تر نسبت…

اپلیکیشن Messages اندروید مجهز به رمزنگاری دوسویه شد؛ حتما این ویژگی را فعال کنید

پروژه رمزنگاری انتها به انتهای گوگل برای اپلیکیشن Messages در اندروید از نسخه بتا خارج شده است. به این معنی که سرانجام می‌توانید اطمینان حاصل کنید هیچ‌کسی نمی‌تواند پیام‌های خصوصی شما با افراد دیگر را در بین راه شنود یا رهگیری کند. گوگل…

مخترع اینترنت -تیم برنرز لی- کد منبع اصلی خود را به صورت NFT به حراج گذاشت

با این روندی که فروش چیزهای مختلف به صورت NFT طی می‌کند، شاید ما هم باید بگردیم و ببینیم چیزی را می‌توانیم در زندگی و دوران فعالیت خود پیدا کنیم که بشود به صورت NFT فروخت و باقی عمر را در آسایش گذارند؟! بعد از اخبار عجیب فروش چیزهایی…

ویندوز ۱۱ لو رفت – مرور تصویری برخی ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ و البته صدای استارت‌آپ جدید…

خبر داغ امروز این است که یک نسخه از سیستم عامل بعدی مایکروسافت، یعنی ویندوز 11 به صورت آنلاین درز پیدا کرده است. روز سه‌شنبه -دیروز- یک کاربر چینی در سایت بایدو، اسکرین شات‌هایی که ادعا می‌کند از ویندوز 11 گرفته، منتشر کرده است. این نسخه…

فروش بالای مک با پردازنده M1 حسادت رقبا را برانگیخته است؛ بازار پی‌سی آتش زیر خاکستر است

مک در سالی به سر می‌برد که هر سازنده پی‌سی به آن حسادت می‌کند. به گزارش موسسه International Data Corp، محصول M1 اپل نسبت به مدت مشابه گذشته، با دو برابر ظرفیت فروش خود را آغاز کرده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل در ماه آوریل گفت بیش از نیمی…

تصاویر جدیدی از سدان مفهومی جدید جتکو و ایران خودرو که «سمند جدید» نامیده می‌شود

مدت‌ها است شرکت جتکو با همکاری ایران خودرو مشغول طراحی و ساخت یک سدان جدید مفهومی است که «سمند جدید» نامیده می‌شود. ابتدا، یک سال پیش و در بازدید برخی نمایندگان مجلس از گروه صنعتی ایران خودرو، ماکت اولیه خودروی مفهومی جتکو به نمایش در…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.