فیلم گاوخونی و بازی درخشان عزت الله انتظامی در نقش پدر در آن

0

پدر (عزت الله انتظامی)

گاوخونی – ۱۳۸۱

یکی از شخصیت‌های مهم و ماندگار در سینمای ایران که استاد عزت الله انتظامی نقش آن را بازی و شخصیت را از ادبیات به سینما آورده و جان بخشیده، نقش کابوس‌وار «پدر» در فیلم گاوخونی است. گاوخونی رمان جعفر مدرس صادقی است؛ بهروز افخمی آن را به سناریو تبدیل و کارگردانی کرده است. فیلمی متفاوت از همه‌ی کار‌های بهروز افخمی و چه بسا سینمای جاری ایران.

در این فیلم بهرام رادان هم یکی از بهترین و ماندگارترین نقش‌هایش را خلق کرده است. آیندگان بازی بهرام رادان در این فیلم را در زمر‌ه‌ی نقش‌های ماندگار نسل جوان سینمای ایران به یاد خواهند آورد. استاد انتظامی اما در این بحث و در این فیلم خوشتر درخشیده است. همانطور که فیلم گاوخونی مثل رمان‌اش، ساده اما پیچیده است، شخصیت‌ها هم پیچیده‌اند، حتی بیش از روش روایت اثر، خلق و باورپذیر کردن آن شخصیت‌ها در فیلم کاری بسیار دشوار است که استاد انتظامی و بهرام رادان و دیگران به خوبی جان بخشیده‌اند.

«پدر» در سراسر فیلم حضوری کابوس‌وار دارد. در حقیقت این فیلم کابوس‌ها و خاطرات جوانی است که از پدرش، زادگاه‌اش اصفهان و زاینده رود دارد، و چنان است که تو گویی همه چیز در نهایت به باتلاق گاوخونی ریخته و از بین می‌رود، استعار‌های امروزی که می‌تواند نشانگر بسیاری از زندگی‌ها و حیات اجتماعی سیاسی ملتی، کشوری خانواده‌ای و فردی باشد.

سفارش طراحی سایت در کارلنسر با قیمت توافقی
لیزر هموروئید درمان بواسیر در کلینیک تخصصی هموروئید تهران

«پدر» متعلق به نسلی است که مدام با خاطراتش زندگی می‌کند. تو گویی او هم پس از یک عمر زندگی در نهایت به باتلاق گاوخونی رسیده است و آن چه جاری و زنده است جریان سیال پشت سرش یعنی خاطرات است. کابوس‌های رادان، تا جایی جدی و عمیق است که وارد زندگی خصوصیش می‌شود. از این پس پدر را همه جا می‌بیند. در خانه دانشجویی در تهران، در کودکی، نوجوانی و جوانی، «پدر» فرزند را از همه‌ی تاریخی که بر او گذشته عبور می‌دهد. خاطرات «پدر» به تنهایی خاطرات سیاسی اجتماعی مهمی است که می‌تواند خاطرات یک ملت باشد، جنگ جهانی و پناه آوردن لهستانی‌ها به ایران و شرایط سیاسی و اجتماعی بحران‌زده، که این همه در حرف‌های پدر روایت می‌شود. لحظات درخشان آواز خواندن، دیالوگ‌ها و رقص کوتاه استاد انتظامی در کنار دیگر عوامل روایی ابعاد عمیقی هم به فیلم و هم به شخصیت «پدر» می‌بخشد.

پسر: آخه کجا داریم میریم، باتلاق که دیدن نداره

پدر: چطور دیدن نداره پسرم؟ همه زندگی ما توی این باتلاقه، هست و نیست ما، دار و ندار ما ریخته این تو!

در حقیقت پدر بزرگترین کابوس پسر است، هم در زندگی که پسر مدام خیال کشتن او را دارد، هم در مرگ که پدر همچون عنصر وجدانی همه جای زندگی را پر می‌کند. پدری با همه‌ی رنج‌های عاشقانه‌ها سرخوشی‌ها، قدرت، شوخ طبعی‌ها، اشک‌ها و غم‌ها همه جا جاری است. و همه‌ی این‌ها را در سکانس‌هایی از فیلم خلق کردن کار هر کسی نیست مگر استاد عزت الله انتظامی وقتی در آشپزخانه دانشجویی پسر آوازی می‌خواند:

دلم می‌خواد‌تریاکو ترکش کنم

صبح‌ها برم رودخونه ورزش کنم

دلم می‌خواد تو لاله‌زار راه برم

با دلبرم اینور و اونور برم

از راه نارنجستان می‌خوام برم لهستون

و روبه رو شدن با پسر و گفتگوی کوتاه بین آن دو هر لحظه درس بزرگی است از بازیگری وجان بخشی به شخصیتی فراموش نشدنی در سینمای ایران، ممکن است فکر کنید این شخصیت آنقدر نزد عموم مردم فراگیر نشده است که بتواند به عنوان شخصیت و نقش ماندگار مطرح شود. پاسخ ساد‌ه‌ی ما این است

که فیلم گاوخونی خود از آن دست فیلم‌هایی است که نمی‌تواند مخاطب عام را به خود جلب کند، چه بسا بسیاری از مردم این فیلم را در شبکه خانگی دیده باشند. این فیلم مهم حالا در خانه‌های بسیاری از مردم هست و حتما دیده شده است. کافی است کسی این فیلم را ببیند، غیر ممکن است بعد از آن فیلم را فراموش کند. بعد از گذر زمان به جز سکانس‌های زیبای بصری به همراه گفتار متن با صدای رادان، دو شخصیت در ذهن باقی می‌ماند، «پدر، پسره. از طرفی نگاه ما به ماندگاری یک شخصیت و نقش لزوما در اقبال عمومی نیست بلکه دایروی اثرگذاری هنری، تازگی و عمق و ریشه‌های اجتماعی فرهنگی و چه بسا سیاسی آن در فرهنگ و تاریخ هنر و زندگی است. از این منظر «پدر» با بازی استاد عزت الله انتظامی در فیلم گاوخونی در زمان باقی خواهد ماند. اگر در زمان‌های دور به فرض هیچ اثری از آثار بهروز افخمی نماند، گاوخونی با تهیه کنندگی علی معلم خواهد ماند.

شخصیت پدر با بازی استاد انتظامی، حتی فراتر از دو شخصیت به یاد ماندنی در فیلم روسری آبی و خانه خلوت و دیگر نقش‌های او بعد از گاوخونی است. شخصیتی هم متعارف و هم نامتعارف، مردی که با مراسم ختم مردگان مخالف بود. از طرفی ملاحظه کار در مسائل خانواده، نمایند‌ه‌ی طبقه متوسط که دستاش به دهانش می‌رسید، مردی جسور با پیشینه‌ی خاطراتی که انگار به وسعت تاریخ است. پدر، وجدان و حیثیت خانواده است، می‌خواهد پسر را که در تهران به ناچار گیر افتاده، به اصفهان یا به عبارتی به خویشتن برگرداند. این پدر همیشه زنده است، هم وقتی زنده است، هم وقتی مرده. نمایند‌ه‌ی نسلی که از وضعیت موجود خود ناراضی بودند، پدری که در بیداری و کابوس مدام در حال تربیت و انتقال تجربه به فرزند است، می‌خواهد به پسر ثابت کند که انتهای این رودخانه جاری چه در اصفهان و چه در تهران، چه در لهستان، چه در زندگی به باتلاق می‌رسد و ابعاد دیگری از شخصیت پدر که اساسا به کلمه در نمی‌آید و فقط در فیلم گاوخونی باید دید و درکش کرد. آن هم در بازی ظریف و به یادماندنی استاد عزت الله انتظامی.

   

پستهای اخیر

ویندوز ۱۱ معرفی شد: زیباتر، تجربه کاربری بهتر، امن‌تر با ویژگی‌های جدیدی برای گیمینگ و مالتی‌تسکینگ

مایکروسافت از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز خود رونمایی کرد. ویندوز ۱۱ یک رابط کاربری گرافیکی کاملا جدید و بازطراحی شده نسبت به ویندوز ۱۰ دارد و از آیکون‌ها، سایه‌ها، ترنسپرنسی‌ها، پوسته‌ها و نحوه تعامل جدیدی برخوردار است.…

پیکر بی‌جان جان مک‌آفی -خالق آنتی‌ویروس McAfee -در زندانی در اسپانیا پیدا شد – آیا او واقعا…

جان مک آفی، خالق نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس McAfee و یکی از کارآفرینان مشهور دهه‌های پیشین و نیز یکی از فعال رمزارزها، ساعاتی پس از قرار  استرادش به امریکا، در یکی از زندان‌های اسپانیا خودکشی کرد. روز چهارشنبه، جسد مرده وی در سلول زندانش…

۱۲ کشور دارای بیشترین جمعیت تحصیل کرده در جهان

آموزش موفقیت آینده یک کشور را تعیین می‌کند. همه کشورها به اهمیت نقش آموزش و پرورش پی بردند اما در رشد افراد تحصیل‌کرده دچار افت و خیز یا پیشرفت و پسرفت هستند. گزارش سال ۲۰۱۷ یونسکو نشان می‌دهد تعداد دانشجویان در حال تحصیل در سراسر جهان…

گوگل عکس جالبی را که این زن از یک مرغ دریایی در حال خوردن چیپس گرفته بود، خرید

عکس‌های منظره یا خبری خوب گاهی اوقات حاصل کار فتوژورنالیست‌های خبره است که با برنامه قبلی و با استفاده از تجهیزات کامل در زمان مناسب در منطقه‌ای حاضر می‌شوند و یک عکس هوش‌ربا ثبت می‌کنند. اما گاهی هم عکس‌های فوق‌العاده‌ای به تصادف، وقتی…

راه حل‌های ساده و عجیب که ابتدا یک مقدار احمقانه به نظر می‌‌رسند، اما واقعا پاسخ می‌دهند

در زندگی روزمره گاهی دو پاسخ برای نیازهای ما وجود دارد. یک پاسخ گران و خیلی فناورانه و وقت‌گیر و یک پاسخ خیلی ساده و تقریبا بدون هزینه و چه بسا یک مقدار عجیب و احمقانه. بعضی اوقات پاسخ ساده، نتایج خوبی ندارد، اما گاهی واقعا با همین پاسخ…

اشتراک مطالب توییتر از طریق استوری اینستاگرام آسان شد

هر شبکه اجتماعی، جو خاص خودش را دارد و متناسب با اتمسفر آن، انتظار فعالیت متفاوتی از کاربران حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای و اهل رسانه در آنها می‌رود. برای مثال شما نمی‌توانید با همان حال و هوای اینستاگرام در توییتر فعالیت کنید، چرا که سخت توسط…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.