تشنج‌های کانونی یا پارشیل چیستند؟ علائم بالینی، تشخیص و درمان

0

طبقه‌بندی: تشنج‌های کانونی یا پارشیل براساس وضعیت هوشیاری بیمار به دو گروه زیر تقسیم می‌گردند:

1- تشنج پارشیل ساده: هوشیاری به طور کامل حفظ گردیده است.

۲- تشنج پارشیل کمپلکس: با اختلال هوشیاری همراه است.

تشنج پارشیل یا کانونی ساده

این تشنج‌ها موجب اختلال حرکتی، حسی، روانی یا اتونوم بدون اختلال هوشیاری می‌گردند.

EEG: نوار مغز، امواج غیرطبیعی در ناحیه محدودی از کورتکس را نشان می‌دهد.

تظاهرات بالینی

۱- در بعضی از بیماران تشنج‌های کانونی در منطقه بسیار محدودی مثل انگشتان دست آغاز شده و سپس به مناطق دیگر اندام گسترش می‌یابد به این وضعیت Jacksonian Marsh گفته می‌شود.

۲- سایر تظاهر تشنج‌های پارشیل ساده به قرار زیر هستند:

الف) تغییر در حس سوماتیک: پارستزی

ب) اختلالات بینایی: مشاهده نور یا توهم بینایی

ج) اختلالات تعادلی: احساس سقوط یا سرگیجه

د) اختلالات سیستم اتونوم: تپش قلب، سیخ شدن مو‌ها

۳- در حملاتی که منشاء آن‌ها لوب فرونتال یا تمپورال است ممکن است اختلال حافظه حین حمله با آفازی بعد از حمله وجود داشته باشد.

تشنج پارشیل یا کانونی کمپلکس

منشاء: تشنج‌های پارشیل یا کانونی کمپلکس از بخش تحتانی و داخلی لوب تمپورال و یا مناطق مجاوران در لوب فرونتال منشاء می‌یابند.

تظاهرات بالینی: تغییر محتوای هوشیاری مهمترین علامت این نوع تشنج می‌باشد. بیمار از اتفاقاتی که حین حمله رخ داده است هیچ خاطره‌ای ندارد ولی علائم ساده‌ای که در شروع تشنج ایجاد شده را ممکن است به یاد داشته باشد؛ به عنوان مثال ممکن است در شروع حمله، توهم بویایی داشته باشد و آنرا به خاطر بیاورد؛ به این علامت در شروع حمله تشنجی که فرد آن را به یاد می‌آورد؛ اورا گفته می‌شود.

اورا: به بخشی از حملات تشنجی که قبل از اختلال هوشیاری، رخ می‌دهند و بیمار بعد از بهبودی آنرا به یاد می‌آورد، او را گفته می‌شود. او را در حقیقت پیش درآمد حمله صرعی است که چندثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد.

اتوماتیسم: حرکات هماهنگ غیرارادی هستند که حین حمله صرع یا بلافاصله پس از آن ایجاد می‌شود و بیمار آن‌ها را به خاطر نمی‌آورد. این حرکات عبارتند از:

1- خاراندن ۲- ضربه زدن آرام به دست‌ها

۳- جویدن، قورت دادن، ملچ ملچ کردن لب‌ها و زیرلب حرف زدن

اتوماتیسم معمولا در حملات صرع لوب تمپورال رخ می‌دهد.

EEG: EEG در بین حملات تشنج پارشیل کمپلکس، طبیعی است یا ممکن است امواج غیرطبیعی سوزنی شکل یا امواج نوک تیز را نشان دهد.

چون حملات تشنج پارشیل کمپلکس از س طح داخلی لوب تمپورال یا قسمت تحتانی لوب فرونتال منشاء می‌گیرند و این مناطق دور از نقاط ثبت EEG هستند، لذا در حین حملات هم ممکن است EEG طبیعی باشد.

حملات تشنج پارشیل با انتشار ثانویه:

حملات پارشیل (کانونی) ممکن است به هر دو نیمکره مغز انتشار یافته و موجب حملات ژنرالیزه شوند. این حملات، تونیک – کلونیک هستند. انتشار ثانویه معمولا بعد از یک حمله پارشیل ساده به ویژه با منشاء لوب فرونتال رخ می‌دهد.

درمان:

کاربامازپین یا فنی توئین دارو‌های انتخابی برای تشنج‌های پارشیل و تشنج‌های پارشیلی هستند که به صورت ثانویه ژنرالیزه می‌گردند. این دو دارو به یک اندازه مؤثر می‌باشند ولی از نظر فارماکوکینتیک و اثرات توکسیک با هم فرق دارند.

1- فنی توئین: فنی توئین نیمه عمر طولانی‌تری دارد و این مزیت را دارد که یکبار در روز مصرف می‌شود. استفاده درازمدت از فنی توئین موجب عوارض ناخواسته زیبایی مثل رویش موی اضافی، خشن شدن چهره و هیپرتروفی لثه | می‌شود. به همین دلیل در بیماران جوانی که قرار است چند سال دارو مصرف نمایند از تجویز آن اجتناب می‌شود. نیمه عمرفنی توئین ۱۲ تا ۳۶ ساعت، دوز شروع آن ۲۰۰mg و دوزنگهدارنده آن ۳۰۰-۴۰۰mg در روز است که ۱ تا ۲ باردر روز مصرف می‌شود. سطح درمانی آن ۲۰-۱۰ میکروگرم در میلی لیتر می‌باشد.

٢- کاربامازپین: کاربامازپین باید ۲ تا ۳ بار در روز تجویز شود. یک مزیت کاربامازپین این است که رابطه بین دوز دارو و سطوح سرمی و توکسیک آن یک رابطه خطی است؛ در حالی که فنی توئین کینتیک اشباعی دارد به طوری که افزایش اندکی دردوز فنی توئین می‌تواند موجب عوارض شدید و مسمومیت شود.

لکوپنی، آنمی آپلاستیک یاهپاتوتوکسیسیته از عوارض جانبی کاربامازپین می‌باشند، لذا در بیماران مستعد به این عوارض باید از تجویزان اجتناب نمود.

٣- سایر دارو‌ها: لاموتریژین، گاباپنتین، توپیرامات، تیاگابین و فنوباربیتال هم برای تشنج‌های پارشیلی به کار برده می‌شوند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.