آکیرا کوروساوا – زندگینامه و فعالیت‌های هنری و سینمایی و فهرست آثار – Akira Kurosawa

0

تاریخ تولد : ۲۳ مارس ۱۹۱۰ در توکیو

تاریخ مرگ : ۶ سپتامبر ۱۹۹۸ در توکیو

فیلم های مهم : راشومون ( ۱۹۵۰ ) ، هفت سامورایی ( ۱۹۵۴ ) ، سریر خون ( ۱۹۵۷ ) ، ، دژ پنهان ( ۱۹۵۸)، یوجیمبو ( ۱۹۶۱ ) | ریش قرمز ( ۱۹۶۵ ) . درسو اوزالا( ۱۹۷۲ ) ، کاکهمون شبح جنگجو ( ۱۹۸۰) ، آشوب ( ۱۹۸۵ )

دلایل شهرت

فیلم راشومون اولین و مهم ترین فیلمی بود که به نوعی کوروساوا را به شهرت و اعتباری جهانی رساند ، راشومون نه تنها باعث شناساندن کروساوا شدکه اساسا سینمای ژاپن با این فیلم خودرا به جهان معرفی کرد پیش از این سینمای ژاپن در عرصه جهانی حضور نداشت حضور موفقی نداشت اما این فیلم تمام نگامها را به این کشور شرق آسیایی معطوف کرد

سفارش طراحی سایت در کارلنسر با قیمت توافقی
لیزر هموروئید درمان بواسیر در کلینیک تخصصی هموروئید تهران

راشومون روایتی بدیع و نفس گیر دارد که تا آن زمان و البته تا اکنون نظیرش با این کیفیت ساخته نشده بود ن و داستان  راشمون در یک جنگل اتفاق می افتد . تجاوز و یک قتل اتقاق می افتدو کسانی که رویداد هارا دیده اند ، هرکدام روایتی متفاوت را از خود نقل می کنندکه هرکدام در تناقض با دیگری استکوروساوابامهارت های خوددر استفاده از دوربین و فلاش بک حقیقت را به شکل و شمایل  دیگری به مخاطب عرضه می کند راشمومون شگفتی جشنوارهی ونیز در سال ۱۹۵۱ بود و توانست شیر طلایی این جشنواره را از آن خود کند . همچنین پس از آن جایزی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را در همان سال دریافت کرد

 چند کلمه که دنیای فیلمساز را می سازند

مرگ و زندگی ، سامورایی ، ژاپن ، اسطوره ، نبرد ، حقیقت ، اکستریم لانگ شات .

همکاران مورد علاقه

توشیرو میفونه بازیگر مورد علاقهٔ کوروساوا بود . علاقهٔ او به این بازیگر قدرتمند ژاپنی با سبب همکاری آنها در ۱۶ فیلم سینمایی شد .

جوایز مهم

شیر طلایی جشنواره ونیز برای راشومون ( ۱۹۵۱ ) ، جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی برای راشومون ( ۱۹۵۱ ) ، جایزه اسکار بهترین فیلم انگلیسی برای درسو اوزالا ( ۱۹۷۵ ) ، نامزد بهترین کارگردانی برای فیلم آشوب ( ۱۹۸۶ ) ، جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز سزار فرانسه برای کاگه مورث( شبح جنگجو ) ( ۱۹۸۱ ) ، جایزه افتخاری آکادمی اسکار برای یک عمر دستاورد سینمایی ( ۱۹۹۰ ) ، جایزه خرس نقره ای بهترین کارگردانی جشنواره برلین برای دژپنهان ( ۱۹۵۹ ) ، نخل طلای جشنواره کن برای کاگه موشه ( ۱۹۸۰ ) ، شیر طلایی افتخاری جشنواره ونیز ( ۱۹۸۲ ) ، شیر نقره ای جشنواره ونیز برای هفت سامورایی ( ۱۹۵۴ ) و بسیاری از جوایز ریز و درشت دیگر…

چند جملهٔ از دیگران درباره او

جان ملن ( منتقد آمریکایی ) : « آثار کوروساوا مثل داستان های قرن نوزده به صورت سوم شخص روایت می شوند . این فیلم ها بیشتر رئال هستند و دقیقا مثل آثار داستان نویس های اولیه که رئالیسم برایشان بسیار اهمیت داشت هستند . او همانند یک حماسه پرداز پا به سن گذاشته بارها یه موضوع را یاداور میشود .

آکیراایواساکی نیز معتقد است تمام فیلم های کوروساوا در یک موضوع مشترک .جمع شده اندشکل وجودی انسان اکثر فیلمهای وی به شرح موقعیت و جایگاه انسانی می پردازد ساتیا جیت رای : « بدون هیچ تردیدی ، کوروساوا با وجود تاثیراتی که از غرب پذیرفته ، در عمق وجودش خیلی ژاپنی تراز آن است که ما تصورش را می کنیم . » کاجیرویاماموتو ( کارگردان معروف ژاپنی ) : « اولین ملاقاتم با کوروساوا ، در سر جلسه امتحان ورودی بود . در جواب سئوال ما ثابت کرد که خیلی چیزها را علاوه بر سینما می داند . به عنوان مثال ، دانش زیادی درباره هنر داشت و آدمی هم نبود که هنر را برای سرگرمی و تفنن دنبال کند . وقتی از او در مورد هنرمند مورد علاقه اش پرسیدم اوکنو تایگا ، نقاش مشهور قرن هجده ژاپن که کارش به خاطر تصویرپردازی طبیعت مشهور است را نام برد . دلایلی را هم که برای دوست داشتن آنها ابراز کرد بسیار قانع کننده بود . کوروساوا از آن آدمهایی بود که ما به دنبالشان بودیم ، افرادی که می توانستیم در استودیوی خود به آنها آموزش دهیم ، افرادی که آینده ای مطمئن و درخشان را برایشان متصور بودیم . کوروساوا با معیارهای ما سازگاری داشت و در نتیجه ، من او را برای استخدام به استودیو پیشنهادکردم .

منابع الهامش

کوروساوا را باید شدیدا تحت تاثیر ادبیات روس بدانیم که این هم به علاقهٔ برادرش به این ادبیات نیز بر می گردد . کوروساوا علاقهٔ فراوانی به آثار تولستوی ، داستایوفسکی و گورکی داشت و این تاثیر پذیری صرفا در نگاه هنری وی خلاصه نمی شود و بعدها مستقیما به اقتباس از آثار داستایوفسکی و گورکی نیز می پردازد ضمن اینکه علاقهٔ فراوان وی به شکسپیر نیز غیرقابل انکار است و اقتباس از آثار شکسپیر یکی از بهترین دوره های کاری کوروساوا را رقم زده است . او فیلم آشوب را بر اساس شاه لیر ، فیلم سریر خون را بر اساس مکبث و خواب بد را بر اساس هملت شکسپیر ساخت .

 یک سکانس مهم از فیلم هایش

وقتی پای انتخاب یک قاب مهم با یک سکانس مهم از آثار یک فیلمساز در حد و اندازهی کوروساوا پیش می آید معمولا به فیلم های تاثیر گذار و ماندگار در تاریخ سینما اشاره می شود . به فیلمی که تاثیرگذاریش غیرقابل انکار باشد . روباهاگرچه در حد اندازه های فیلم محبوب و مشهور هفت سامورایی و یا راشومون نیست ، اما مگر می شود قاب های بی نهایت صادقانهٔ کوروساوا را در رویاها از یاد برد ؟ قاب هایی که از دل و جان کوروساوای پا به سن گذاشته در انتظار مرگ بیرون آمده اند کوروساوا فیلم های بهتر و مشهورتری دارد اما رویاها آنقدر به عقاید و هنر ما نزدیک است که نمی توان از آن یادی نکرد . در اپیزود آخر فیلم ، وقتی مسافر از آن پیر دهکده می پرسد که بدون برق و روشنایی چه کار میکنید پیرمرد جواب می دهد که از شمع استفاده می کنیم . مسافر می پرسد شبها را چطور روشن می کنید و پیرمرد می گوید که من دوست ندارم شبهایم آنقدر روشن باشد که ستاره ها را نبینم . و این چقدر ما را یاد صحنه ای از فیلم مادر اثر مرحوم علی حاتمی می اندازد که امین تارخ به اکبر عبدی میگوید « تلخی با قند شیرین نمیشه ، شب را بی چراغ باید روشن کرده.»

مؤلفه های سبکی و مضمونی تکرار شونده

کوروساوا فیلمساز صاحب سبکی بود و توانست سبکی جدید را در سینمای ژاپن و کلا در سینمای جهان بدعت گذاری کند . لانگ شات ها و اکستریم لانگ شات های وی آنچنان شهرتی یافت که تاثیرات اش را در آثار خیلی از فیلمسازان بزرگ دنیا می توان مشاهده کرد . او معتقد بود دور بودن دوربین از بازیگران بر عملکرد آنها تاثیر می گذارد و کیفیت بازی آنها را فراتر می برد . ضمن اینکه به دلیل استفاده از نماهای بسیار دور و صحنه های پرهزینهٔ نبرد ، معمولا عادت به استفاده از چند دوربین داشت . او علاقهٔ فراوانی نیز به استفاده از افکت وایپ داشت و همینطور اهمیت فراوانی به فضاسازی های طبیعی در آثارش می داد . استفادهٔ او از باران ، مه ، برف و اینگونه شرایط آب و هوایی برای ایجاد یک فضای خاص و مطلوب ، شهرت فراوانی دارد . : اما از نظر مضمونی ، با وجود تاثیرپذیری اش از ادبیات غرب و به خصوص روسیه ، به شدت تحت تاثیر فرهنگ خود ژاپن بود . معمولا سینمای کوروساوا را از نظر | مضمونی به دو دسته تقسیم می کنند : فیلم هایی که در یک برههٔ زمانی خاص تاریخی و دربارهٔ اسطوره های ژاپن و سامورایی ها هستند و فیلم هایی که جنبهٔ اجتماعی در دوران معاصر دارند .

و مرگ و زیستن نیز یکی از مهم ترین مضامین فیلم های کوروساواست چرا که دو بخش جدایی ناپذیر زندگی | انسان است . او مرگ را در برخی آثارش می ستاید و اساسا معتقد است مرگ خود می تواند زیستن باشد و همین نگاه باعث شده است تا اکثر قهرمانان آثار او نه فقط در بیرون که در درونشان باید به درک درستی از زیستن و مرگ برسند . البته این نوع نگاه به نوعی ریشه در عقاید چند صد سالهٔ ژاپنی ها و اساسا شرق آسیایی ها دارد . منش سامورایی و نیز عرفان شرقی مرگ و کیفیت آن را در جایگاهی همتراز و حتی در برخی موارد فراتر از زیستن و زندگی می بیند . در شاهکار هفت سامورایی ، اگر چه داستان و ایدهٔ مرکزی کوروساوا تغییر کرد ، اما همه از ایدهٔ اصلی و اولیهٔ وی اطلاع داریم . ایدهٔ او داستان یک روز از زندگی یک سامورایی است که با ارتکاب یک اشتباه جان خود را | نثار مرگ می کند و خودکشی کند . پس بی دلیل نیست که کوروساوا در مقام یک هنرمند ژاپنی که اتفاقا خیلی به عقاید و منش سرزمین اش پایبند است به آن بپردازد . اما آن چیزی که کوروساوا از این نگاه شرقی بیرون کشید نه صرفا تکرار و یاد آوری تمام آن رسوم و عقاید است و نه شکل غربی و منحرف شدهٔ آن . کوروساوا با درک درستی از این عقاید ، و دانش وسیعی به ادبیات و هنر غرب داشت ، شکل منطقی تری از آن را ارائه داد . شکلی که محتوا را بدون فرم بیهوده و بی ثمر می داند.

فیلم‌های ناتمام

کوروساوا در سالهای آخر عمر پرفراز و نشیب اش در فکر ساخت فیلمی به نام پس از باران بود که عمرش کفاف نداد . در سال ۱۹۹۸ و پس از سکتهٔ مغزی ، از جهان رخت بر بست و این پروژه توسط تاکاشی کوئیزومی ، یکی از نزدیک ترین دوستانش ساخته شد . کوئیزومی از اواسط دههٔ هشتاد میلادی تا اواخر عمر کوروساوا ، دستیار وی درآثارش بود . علاوه بر این فیلم ، کوروساوا در سال های میانی دهه هشتاد قصد تولید مستندی به نام نو مدرن را نیز داشت که اتفاقا تصاویری را نیز برای این مستند تهیه کرد . اما به دلیل آغاز تولید فیلم آشوب ، این تصاویر به آرشیو ملی ژاپن اهدا شد . این روزها خبر می رسد که قرار است پروژهٔ ناتمام نو مدرن به سرانجام برسد و آرزوی کوروساوا برای ساخت این مستند ، پس از گذشت دوازده سال از مرگ اش به برآورده شود . تاثیرات سیاسی و اجتماعی اش کوروساوا نگاه اجتماعی انتقادی و تجدیدنظرطلبانه ای داشت که از باورهای سیاسی چپ وی نشات می گرفت . کوروساوا در جوانی فعالیت های سیاسی غیرمستقیمی داشته است که در تمام آنها رد پایی از تفکرات مارکسیستی را می توان یافت ، علاقهٔ فراوانش به ادبیات روس به خصوص ماکسیم گورکی و نیز فیلمسازانی چون آیزنشتاین نیز بر این امر صحه میگذارند.

   

پستهای اخیر

نسخه ویژه‌ ۷۰ سالگی تویوتا لندکروز پرادو : زیبا، کارا و با استایل نوستالژیک

غول خودروسازی ژاپن می‌خواهد تولد ۷۰ سالگی لندکروز پرادو خود را جشن بگیرد و غافلگیر یبزرگ این مراسم، رونمایی نسخه ویژه‌ای از این خودروی شاسی‌بلند محبوب و معروف است. هفتاد سال پیش، تویوتا براساس فلسفه ساخت یک شاسی بلند شهری و کوچک‌تر نسبت…

اپلیکیشن Messages اندروید مجهز به رمزنگاری دوسویه شد؛ حتما این ویژگی را فعال کنید

پروژه رمزنگاری انتها به انتهای گوگل برای اپلیکیشن Messages در اندروید از نسخه بتا خارج شده است. به این معنی که سرانجام می‌توانید اطمینان حاصل کنید هیچ‌کسی نمی‌تواند پیام‌های خصوصی شما با افراد دیگر را در بین راه شنود یا رهگیری کند. گوگل…

مخترع اینترنت -تیم برنرز لی- کد منبع اصلی خود را به صورت NFT به حراج گذاشت

با این روندی که فروش چیزهای مختلف به صورت NFT طی می‌کند، شاید ما هم باید بگردیم و ببینیم چیزی را می‌توانیم در زندگی و دوران فعالیت خود پیدا کنیم که بشود به صورت NFT فروخت و باقی عمر را در آسایش گذارند؟! بعد از اخبار عجیب فروش چیزهایی…

ویندوز ۱۱ لو رفت – مرور تصویری برخی ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ و البته صدای استارت‌آپ جدید…

خبر داغ امروز این است که یک نسخه از سیستم عامل بعدی مایکروسافت، یعنی ویندوز 11 به صورت آنلاین درز پیدا کرده است. روز سه‌شنبه -دیروز- یک کاربر چینی در سایت بایدو، اسکرین شات‌هایی که ادعا می‌کند از ویندوز 11 گرفته، منتشر کرده است. این نسخه…

فروش بالای مک با پردازنده M1 حسادت رقبا را برانگیخته است؛ بازار پی‌سی آتش زیر خاکستر است

مک در سالی به سر می‌برد که هر سازنده پی‌سی به آن حسادت می‌کند. به گزارش موسسه International Data Corp، محصول M1 اپل نسبت به مدت مشابه گذشته، با دو برابر ظرفیت فروش خود را آغاز کرده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل در ماه آوریل گفت بیش از نیمی…

تصاویر جدیدی از سدان مفهومی جدید جتکو و ایران خودرو که «سمند جدید» نامیده می‌شود

مدت‌ها است شرکت جتکو با همکاری ایران خودرو مشغول طراحی و ساخت یک سدان جدید مفهومی است که «سمند جدید» نامیده می‌شود. ابتدا، یک سال پیش و در بازدید برخی نمایندگان مجلس از گروه صنعتی ایران خودرو، ماکت اولیه خودروی مفهومی جتکو به نمایش در…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.