دیوید کراننبرگ – زندگینامه و فعالیت‌های هنری و سینمایی و فهرست آثار – David Cronenberg

0

تاریخ تولد: ۱۵ مارچ ۱۹۴۳ در تورنتو کانادا

فیلم‌های مهم

اسکنرز (۱۹۸۱)، عرصه تلویزیون (۱۹۸۲)، مگس (۱۹۸۶)، شباهت کامل (۱۹۸۸)، سور عریان (۱۹۹۱)، ام. باتر فلای (۱۹۹۳)، تصادف (۱۹۹۶)، اگزیستنز (۱۹۹۹)، عنکبوت (۲۰۰۲)، تاریخچهٔ خشونت (۲۰۰۵)، قول‌های شرقی (۲۰۰۷)

ژانر معمول فیلم‌هایش

دلهره آور، علمی تخیلی، درام‌های روانشناسانه.

چند جمله مهم از او

  • دانپزشک من روزی به من گفت: «خودم به اندازه کافی مشکل در زندگی‌ام دارم، پس چرا باید فیلم‌های تو را هم تماشا کنم؟»
  • هر انسانی یک دانشمند دیوانه است و زندگی هم آزمایشگاه او. همه ما تلاش می‌کنیم تا راه درست زندگی کردن، حل مشکلات و پایان دادن به هرج و مرج را پیدا کنیم.
  • وقتی در لجن هستی تنها می‌توانی لجن را ببینی، اگر تلاش کنی و خودت را به سطح آن برسانی، دوباره لجن را خواهی دید، اما این بار از زاویه‌ای دیگر. و علاوه بر آن می‌توانی چیزهای دیگری را هم ببینی. به این می‌گویند تسلی فلسفه.
  • به عنوان یک فیلمساز سئوالاتی را مطرح می‌کنم ولی جوابی به آن‌ها نخواهم داد. فیلمسازی یک اکتشاف فلسفی است. من تماشاگران را به یک سفر و جستجو در مورد این‌که چگونه فکر می‌کنند و چه احساسی دارند دعوت می‌کنم.
  • من یک اخلاق‌گرا نیستم، یک کانادایی هستم.
  • ساختن هر اثر هنری پالاینده است، عملی مثبت و خلاقانه است.
  • برای وفادار ماندن به یک کتاب باید به آن خیانت کرد. اقتباس مو به مو محکوم به شکست است، چون این دو رسانه کاملاً با هم تفاوت دارند و نقاط قوت و ضعف‌شان مکمل همدیگر نیست.
  • با پذیرفتن مسئولیت، به راحتی می‌توانید خودتان را نابود کنید.

جوایز مهم

نامزد بفتا در رشته بهترین فیلم برای قول‌های شرقی، برنده خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی از جشنواره برلین برای فیلم اگسیزتنز، نامزد نخل طلای کن برای دو فیلم عنکبوت و تاریخچه خشونت.

چند جمله از دیگران درباره او

  • دیوید تامسون: «وحشت برای کراننبرگ تفریح و یا عامل لذت نیست، بلکه بیانی خالصانه است برای یکی از بهترین کارگردان‌های حال حاضر دنیا. هر کس متولد شد و فکر کردن به مرگ رهایش نکرد باید به دیدن فیلم‌های کراننبرگ برود.»

چند کلمه که دنیای فیلمساز را می‌سازند

خشونت، بیماری، مرگ، مالیخولیا، حشرات، بدن انسان، توهم.

همکاران مورد علاقه

رونالد سندرس (تدوینگر)، کارول اسپایر (طراح صحنه)، هاوارد شور (آهنگساز)، پتر ساچیزتکی (فیلمبردار)، مارک اروین (فیلمبردار)، رابرت ای سیلورمن (بازیگر)، کلود هروکس (تهیه کننده)، نیکولاس کمپل (بازیگر)، لس کارلسون (بازیگر)، ویگو مورتنسن (بازیگر).

چند نکته از زندگی‌اش

  • پدرش خبرنگار و مدیر یک فروشگاه کتاب و مادرش هم یک نوازنده پیانو بود.
  • معمولاً طراحی لباس فیلم‌هایش را بر عهده خواهرش دنیس کراننبرگ می‌گذارد.
  • از نژادی آلمانی – هندی است.
  • پیشنهاد کارگردانی فیلم‌هایی مانند جنگ‌های ستاره‌ای: بازگشت جدای (۱۹۸۳)، تاپ گان (۱۹۸۶) و روبو کاپ (۱۹۸۷) را رد کرده است.
  • از کودکی علاقه فراوانی به حشرات داشت. رد این علاقه‌مندی را هم به راحتی می‌توان در آثارش جست و جو کرد.
  • فیلم زمستان ما را گرم نگاه می‌دارد (۱۹۶۵) به کارگردانی دیوید سکتر را هنگامی که در دانشگاه تورنتو مشغول تحصیل بود دید و از آن زمان تصمیم گرفت کارگردان شود.
  • حاضر شد از خیر دستمزدش به عنوان کارگردان برای فیلم عنکبوت (۲۰۰۲) بگذرد اما بتواند آن را کارگردانی کند.

مؤلفه‌های سبکی و مضمونی تکرار شونده

  • توهم به عنوان عاملی بیماری‌زا در فیلم‌های او نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. به عنوان مثال می‌توان از فیلم سور عریان نام برد.
  • عامل هراس در فیلم‌هایش معمولاً از طریق بیماری‌های جسمی و روانی شخصیت‌های اصلی ایجاد می‌شود.
  • استفاده نامتعارف و غیرمعمول از صحنه‌های اروتیک به عنوان عاملی هراس‌انگیز و دلهره‌آور.

یک سکانس مهم از فیلم‌هایش

تاریخچه خشونت فیلمی که نسبت به آثار گذشته گراننبرگ چندان هم رادیکال به حساب نمی‌آید و به نوعی سر آغاز دوره جدیدی از فیلمسازی اوست که بیشتر به جریان اصلی هالیوود نزدیک است. با تمام این اوصاف فیلم بسیاری از اله‌مان‌های همیشگی آثار او را در خود دارد، در این جا کراننبرگ از به تصویر کشیدن خشونت برای نفی آن استفاده می‌کند. کراننبرگ در هیچ فیلمی به اندازه این فیلم به ذات خشونت و ریشه‌های آن نزدیک نشده بود. غافلگیر کننده‌ترین سکانس تاریخچه خشونت لحظه کشته شدن دو قاتل رذل ابتدای فیلم، توسط تام استال (ویگو مورتنسن) است که با اجرای استادانه کراننبرگ کاملاً تأثیرگذار از آب در آمده است. در قاب بالا تام با یک چشم به تفنگ و با چشم دیگر به جمجمه متلاشی شده یکی از همان قاتل‌ها نگاه می‌کند و این یعنی سرباز کردن زخم کهنه‌ای که مدت‌ها بود آن را فراموش کرده بود. همکاری موفق کراننبرگ با مورتنسن دو سال بعد در فیلم تحسین شده دیگری به نام وعده‌های شرقی ادامه پیدا کرد.


   

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.