جیمز کامرون – زندگینامه و فعالیت‌های هنری و سینمایی و فهرست آثار – James Cameron

0

تاریخ تولد: ۱۶ آگوست ۱۹۵۴

فیلم‌های مهم: بیگانه‌ها، ترمیناتور ۱ و ۲، تایتانیک، آواتار


* با نام کامل جیمز فرانسیس کامرون.

او در شهر کوچکی به نام کپوس کیسینگ در حومه انتاریو کانادا، نزدیک آبشارهای نیاگارا، به دنیا آمد. در پانزده سالگی هم‌زمان با تحصیلات متوسطه فیلم یک ادیسه فضایی (استنلی کوبریک) را دید و به سینما علاقه‌مند شد. خودش در این باره گفته‌است: «با دیدن این فیلم به فیلمسازی علاقه‌مند شدم. نمی‌توانستم تصور کنم که کوبریک چگونه این کارها را انجام داده‌است. مایل بودم آنچه را او انجام داده بود فرا بگیرم. چاره‌ای نبود جز اینکه دوربین سوپر هشت پدرم را قرض بگیرم و سعی کنم با سرعت‌های مختلف از اشیای دور و اطرافم فیلمبرداری کنم، و بعد نتیجه را روی پرده ببینم. او یک بار در زمانی که مسئول جابجایی غذای مدارس بود به سینما می‌رود و فیلم جنگ ستارگان را می‌بیندو زمانی که بیرون می‌آید به دوست خود می‌گوید:باید این فیلم را من می‌ساختم.»

* تحصیلات‌اش در زمینه فیزیک در دانشگاه ایالت کالیفرنیا را نیمه‌کاره رها کرد. او در نوجوانی به ستاره‌شناسی و داستان‌های علمی- تخیلی علاقه‌مند بود.

* فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی کوبریک را در مدتی کوتاه ده بار تماشا کرد. تحت تاثیر فیلم به فیلمبرداری با دوربین ۱۶ میلی‌متری و ساخت مدل کرد.

* جنگ‌های ستاره‌ای جورج لوکاس باعث شد تصمیم بگیرد کارگردان شود. سرمایه کوچکی جمع کرد و یک فیلم کوتاه ساخت، راجر کورمن فیلم‌اش را دید و به عنوان تکنیسین جلوه‌های ویژه در نیوورلد پیکچرز استخدام‌اش کرد.

* قبل از ورودش به سینما مدتی راننده کامیون بود.

* اولین کارگردانی است که فیلم‌هایی با بودجه‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته است.

* طرفدار پروپاقرص انیمه‌های ژاپنی است.

* به غیر از ترمیناتور (۱۹۸۴) همه فیلم‌هایش یا نامزد اسکار بهترین جلوه‌های ویژه شده‌اند یا این جایزه را برده‌اند.

* ۸ فیلم داستانی بلند ساخته (با احتساب پیرانا ۲). فیلم‌هایش در مجموع نامزد ۴۱ جایزه اسکار شده‌اند و ۲۱ بار آن را برده‌اند و حدود ۸ میلیارد دلار در سطح جهان فروش کرده‌اند.

* ۵ بار ازدواج کرده که سه بار آن با عوامل فیلم‌هایش بوده. یک تهیه‌کننده و دو بازیگر.

* جادوگر شهر از فیلم مورد علاقه‌اش است.

* در سال ۲۰۰۴ و بعد از انتخاب دوباره جورج بوش درخواست شهروند شدنش در آمریکا را پس گرفت.

* تکنولوژی المان جدانشدنی فیلم‌هایش است و تقریبا با هر فیلمی که می‌سازد امکانات جدیدی به صنعت سینما اضافه می‌کند.

* به بداخلاقی و سخت‌گیری سر صحنه شهرت دارد. همکارانش هنگام فیلمبرداری ترمیناتور ۲ تی‌شرتی می‌پوشیدند که رویش نوشته بود: نمی‌توانید مرا از چیزی بترسانید … من برای جیمز کامرون کار می‌کنم. کیت وینسلت گفته دیگر با او کار نمی‌کنم مگر این که دستمزد فوق‌العاده‌ای بگیرم. هنگام فیلمبرداری دروغ‌های راست دستشویی رفتن را ممنوع کرده و گفته بود هر کس صحنه را ترک کند اخراج می‌شود.

ژانر معمول فیلم‌هایش:

اکشن، علمی- تخیلی، مستند.

چند کلمه که دنیای فیلمساز را می‌سازند:

انسان، تکنولوژی، تخیل، دریا، زن قدرتمند، عشق، عظمت، فضا، آینده، آخرالزمان.

چند جمله از دیگران درباره او:

* کیت وینسلت: «او یک نابغه روانی است. نابغه از جنبه تخیل و بینش و روانی در زمنیه دستیابی به چیزی که می‌خواهد.»

* راجر ایبرت: «نکته مهم درباره جیمز کامرون این است که درگیر پروژه‌ای به عظمت آواتار می‌شود و خونسردی‌اش را حفظ می‌کند.»

* جیمز براردینلی: «جیمز کامرون بیش از ربع قرن است که مشغول سرگرم کردن سینماروهاست و از معدود کارگردانانی است که هنوز فیلم بدی نساخته است. من حاضرم برای فیلم‌هایی با این کیفیت هر قدر لازم باشد صبر کنم البته امیدورام تا فیلم بعدی‌اش ۱۲ سال فاصله نیافتد.»

جوایز مهم:

۲ گلدن گلوب برای کارگردانی تایتانیک و آواتار و ۳ اسکار کارگردانی، تدوین و بهترین فیلم برای تایتانیک.


فیلم‌های کامرون پر از سکانس‌های به یادماندنی است. نبرد پایانی بیگانه‌ها، تعقیب و گریز در مجراهای آب لس‌آنجلس در ترمیناتور ۲، غرق شدن تایتانیک و نابود شدن درخت محل سکونت ناوی‌ها در آواتار. مجله توتال فیلم در ویژه‌نامه‌ای که به مناسبت اکران آواتار درباره سینمای جیمز کامرون منتشر کرد سکانس ایستگاه پلیس ترمیناتور ۱ را بهترین سکانس فیلم‌های کامرون معرفی کرد. در آواتار جایی که جیک برای اولین بار پرواز کردن را تجربه می‌کند. فاصله بین زندگی روی ویلچر و آن پرواز سرخوشانه و لذت‌بخش را با جیک طی کرده‌ایم و به کمک تکنولوژی شگفت‌انگیز کامرون، موسیقی تاثیرگذار جیمز هورنر و بازی دیدنی سام ورتینگتون و زوئی سالدانا نزدیک‌ترین حس ممکن به پرواز کردن را هم تجربه می‌کنیم.

چند جمله مهم از او:

* همه می‌گویند من کمال‌گرا هستم. ولی این‌طور نیست، من درست‌گرا هستم. یک کار را آنقدر تکرار می‌کنم تا درست انجام شود. بعد می‌روم سراغ کار بعدی.

* این روزها نمی‌توانم فیلمی را ببینم و به این فکر نکنم که اگر سه‌بعدی بود چقدر بهتر می‌شد. همه چیز در تصویر سه‌بعدی بهتر است. در صحنه‌ای برفی که دو نفر ایستاده‌اند و حرف می‌زنند. شما هم روی برف هستید. برف را حس می‌کنید.

* درباره استنلی کوبریک: یادم می‌آید که هر بار با یک عالمه توقع و انتظار به تماشای فیلم جدید کوبریک می‌رفتم و پیش خودم فکر می‌کردم که آیا این بار هم می‌تواند مرا غافلگیر کند یا نه. و او هر بار این کار را انجام می‌داد. از کوبریک یاد گرفتم که هیچ کاری را دو بار انجام ندهم.

* درباره ایده «ترمیناتور»: در خواب تصویر یک شمایل آهنی را دیدم که ققنوس‌وار از دل آتش بیرون می‌آید. بیدار شدم مداد و کاغذ را برداشتم و شروع به نوشتن کردم. در رم بودم. مریض و آس و پاس. هیچ راهی برای برگشت به خانه نداشتم و ایتالیایی هم به زور صحبت می‌کردم و آدم‌هایی دوره‌ام کرده بودند که هیچ کمکی نمی‌توانستم ازشان بگیرم. خیلی احساس غریبی می‌کردم و در آن شرایط تصور یک روبات با تفنگ برایم کار سختی بود. در حین تجربه کردن غریبانه‌ترین لحظات عمرم، خلق یک شخصیت کار ساده‌ای بود.

منابع الهامش:

داستان‌های علمی- تخیلی که در نوجوانی می‌خوانده، فیلم‌های کوبریک و مجموعه فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای.

همکاران مورد علاقه:

بیل پکستن، مایکل بین، لنس هنریکسن، آرنولد شوارتزنگر، سیگورنی ویور، لیندا همیلتون، جیمز هورنر، راسل کارپنتر.

مولفه‌های سبکی و مضمونی تکرارشونده:

* تقابل انسان و تکنولوژی و نقش تکنولوژی در نابودی بشر از موضوعات مورد علاقه اوست و همیشه ردپایی از آن را می‌توان در فیلم‌هایش پیدا کرد. چه در ترمیناتورها که مستقیما به این موضوع پرداخت چه در تایتانیک که آن کشتی پرزرق و برق باعث مرگ هزاران نفر شد و چه در آواتار که شکل دیگری از تقابل تکنولوژی و بشر را به تصویر کشید و به نوعی تفاوت‌های دنیای بدوی و پیشرفته را نشان‌مان داد.

* آب و دریا یکی دیگر از مسائل مورد علاقه کامرون هستند و علاوه بر فیلم‌های بلند حفره و تایتانیک در پروژه‌های فراوان کوتاه و مستندی در این‌باره کار کرده است. کاراکترهای زن قدرتمند و مستقل هم از ویژگی آثار فیلم‌های کامرون محسوب می‌شود.

ویژگی آثار:

* همیشه سراغ پروژه‌های سنگین و بسیار پرخرج می‌رود و البته بهتر از هرکسی می‌داند که چگونه چندین برابر سرمایه فیلم را بازگرداند.

* برخلاف جلوه‌های بصری فیلم‌هایش که همیشه همه را به تحسین وا می‌دارد فیلمنامه‌هایش منتقدان زیادی دارد و معمولا صفت‌های سطحی و تکراری برای توصیف‌شان استفاده می‌شوند.

دستاوردهایش در سینما:

علاوه بر دستاوردهای فیلم‌هایش در زمینه جلوه‌های ویژه خدمات زیادی به صنعت سینما کرده است از جمله ساخت دوربین فیلمبرداری سه‌بعدی فیوژن به همراه وینس پیس، گسترش امکانات فیلمبرداری و روبات‌های کنترل از راه دور برای استفاده در زیر آب.


   

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.