فیلم کمک – معرفی، نقد و خلاصه داستان – The Help 2011

0

فیلمنامه‌نویس و کارگردان: تیت تایلور

بازیگران: ویولا دیویس (ایبیلین کلارک)، اوکتاویا اسپنسر (مینی جکسون)، جسیکا چاستین (سلیا فوت)، اما استون (اسکیتر فلان)، ۱۴۶ دقیقه. درجه نمایشی: ۱۳-. PG

کمک فیلم خوب و تأثیرگذاری است که از روی کتابی به همین نام ساخته و ارائه شده است. رمان کمک، نوشتهٔ کاترین استاکت، ظرف دو سالی که از آغاز انتشار آن می‌گذرد بیش از پنج میلیون نسخه فروش کرده است. تیت تایلور، کارگردان فیلم کمک، دوست دوران کودکی کاترین استاکت است.

تایلور و استاکت‌زاده و بزرگ‌شدهٔ شهر جکسون در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا هستند. تایلور که فیلمنامهٔ اقتباسی فیلم‌اش را هم نوشته، رسم همشهری‌گری را به جا آورده و در فیلم خود کاملاً به خط اصلی داستانی کتاب و کاراکترهای آن و اساساً لحن و حس و حال منبع اصلی وفادار باقی مانده، و این نکته‌ای است که می‌تواند شدیداً مورد پسند میلیون‌ها هوادار کتاب قرار بگیرد.

فیلم شاید نتواند ارتباط نزدیکی با تماشاگران غیرآشنا با کتاب کاترین استاکت برقرار کند اما قطعاً در برآورده ساختن انتظارات و توقعات کسانی که کتاب استاکت را خوانده‌اند و به امید تماشای شخصیت‌های محبوب این کتاب به سینماها رفته‌اند، به توفیق می‌رسد.

سفارش طراحی سایت در کارلنسر با قیمت توافقی
لیزر هموروئید درمان بواسیر در کلینیک تخصصی هموروئید تهران

قصهٔ فیلم در شهر جنوبی جکسون در سال ۱۹۶۳ می‌گذرد؛ در دورانی که قوانین جداسازی نژادی در ایالت‌های جنوبی آمریکا به شدت اجرا می‌شد و سیاه‌پوستان براساس این قوانین تنها مجاز به استفاده از تسهیلات عمومی و رفاهی خاص خودشان بودند. دولت محلی شعار «جدا اما برابر» را در این مورد طرح کرده بود که معنایش این بود که سیاهان باید از سفیدها جدا باشند اما از امکانات برابر با آن‌ها برخوردار باشند.

اما این شعار در عمل رعایت نمی‌شد و در نتیجه امکانات و تسهیلات عمومی اختصاص داده شده به سیاهان بسیار نازل‌تر از امکانات و تسهیلات عمومی خاص سفیدپوستان بود. علاوه بر این تبعیض آشکار، سیاه‌پوستان در ایالت‌های جنوبی آمریکا به عنوان شهروندان فرودست در خدمت سفیدپوستان بودند. فیلم کمک به همین ویژگی اخیر می‌پردازد. فیلم قصهٔ زنان سیاه‌پوستی است که به عنوان خدمتکار و کلفت در خانه‌های اربابان سفیدپوست خویش کار می‌کردند، بدون این‌که از کوچک‌ترین مواهب مادی یا رضایت‌مندی‌های معنوی برخوردار شوند.

اسکیتر فلان (اما استون)، دختر سفیدپوستی است که پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه ایالتی به خانهٔ خود در شهر کوچک جکسون برگشته است. اسکیتر موفق می‌شود به عنوان یک ستون‌نویس شغلی در روزنامهٔ محلی برای خودش پیدا کند. اما این شغل جذابیت چندانی برای اسکیتر ندارد. اسکیتر پس از آشنایی با زن سیاه‌پوستی به اسم ایبیلین کلارک (ویولا دیویس) پی می‌برد که داستان واقعی داستان زندگی‌های احساسی زنان سیاه‌پوستی است که عملاً بچه‌های کارفرماهای سفیدپوست خود را بزرگ می‌کنند بدون این‌که از کوچک‌ترین رضایت‌مندی‌های مادی یا معنوی برخوردار شوند.

شخصیت سوم قصه، زن سیاه‌پوست دیگری است به اسم مینی جکسون (اوکتاویا اسپنسر) که مثل ایبیلین خدمتکار و پرستار بچهٔ خانواده‌های سفیدپوست است. مینی در حال‌حاضر در خانهٔ یک زن موطلایی سفیدپوست شلخته به اسم سلیا فوت (جسیکا چاستین) کار می‌کند. سلیا فقط روزها از خدمات مینی استفاده می‌کند زیرا می‌خواهد این‌طور نزد شوهر پولدارش جلوه بدهد که غذاهای خوشمزه‌ای که وی می‌خورد دست‌پخت خود اوست و خانهٔ تمیز و مرتبی هم که وی می‌بیند ثمرهٔ مهارت‌های خانه‌داری خود اوست.

اسکیتر موفق می‌شود ایبیلین و مینی را وادار کند که داستان‌های زندگی خود را صادقانه بیان کنند. هم‌زمان، اسکیتر با یک مسئلهٔ خانوادگی نیز مواجه می‌شود: زن سیاه‌پوستی که برای ۲۹ سال در خانهٔ آن‌ها کار می‌کرده ناگهان ناپدید شده است. مادر اسکیتر راز این ناپدید شدن ناگهانی را می‌داند اما…

کمک گرچه به تمامی وجوه مقولهٔ تبعیض نژادی در آمریکای اواسط دههٔ شصت میلادی نمی‌پردازد اما حداقل یک ویژگی منحصر به فرد در قیاس با فیلم‌های مشابه دارد. فیلم این نگرش تازه را مطرح می‌کند که برای درک مقولهٔ تبعیض نژادی باید در درجهٔ اول به سراغ سفیدپوستان رفت و با نگاهی آسیب‌شناسانه به کشف نقایص روحی و روانی آن‌ها پرداخت.

این رویکرد فیلم زمانی ارزش پیدا می‌کند که بدانیم بر اکثر فیلم‌های مرتبط با مقولهٔ تبعیض نژادی توجه اصلی معطوف سیاه‌پوستان و رنج‌های آن‌ها می‌شود و طرف دیگر ماجرا (سفیدپوستان) عملاً به حاشیه رانده می‌شوند. فیلم کمک از چند بازی بسیار خوب سود می‌برد که در راس همهٔ این بازی‌ها باید به بازی‌های تاثیرگذار ویولا دیویس و اوکتاویو اسپنسر اشاره کرد؛ بازی‌هایی که بدون شک فیلمنامهٔ خوب اقتباس شده تیت تایلور نقش مهمی در شکل‌گیری آن داشته است.

   

پستهای اخیر

چگونه حالت شب (Dark Mode) اینستاگرام را در اندروید و iOS فعال کنیم؟

ویژگی Dark Mode روی دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها یک مزیت بزرگ است. حالت تاریک یا حالت شب می‌تواند امکان استفاده از دستگاه‌ها در نور کم را ممکن است و مانع از آسیب بیشتری به کره چشم شود. همین‌طور، مانع از مزاحمت و اختلال‌هایی می‌شود که با نور شدید…

شرکت هیوندای، بوستون داینامیکس -شرکت معروف سازنده روبات‌های حیوان‌نما- را خرید

گروه هیوندای موتور اعلام کرد بخش عمده‌ای از سهام شرکت Boston Dynamics را از شرکت فناوری ژاپنی Softbank خریداری کرده است. هیوندای با این خرید، گام بسیار بزرگی به سوی دنیای رباتیک موبایل برداشت. شرکت بوستون داینامیکس بیشتر به خاطر ساخت…

مینی‌سریال جدیدی که باید ببینید: کاتلا، رازهای شهر آتشفشانی

همان طور که قبلا هم در `پست‌های معرفی مینی سریال‌ها در «یک پزشک» نوشته بودم، در دوران همه‌گیری کرونا ما مدتی است که با فصل طلایی مینی‌سریال‌ها مواجه شده‌ایم و هر چند وقت یک بار یک مینی سریال دیدنی، غافلگیرمان می‌کند. برای همین است که من…

زندگینامه و فیلم‌های مریل استریپ به بهانه زادروز او

مری‌ لوئیز‌ استریپ متولد 1951 در بسکینگ ریج نیوجرسی است. در 12 سالگی آموزش آواز دید تا‌ خواننده اپرا شود، اما با بازی در تئاترهای دبیرستانی به بازیگری علاقه‌مند شد‌ و به ایفای نقش‌های اول‌ تئاترهای‌ دبیرستانی پرداخت. و بعد از دبیرستان به…

تصاویر سوررئال و پرمعنی لیزا آیساتو

لیزا آیساتو یک هنرمند و نویسنده شناخته شده در زمینه کتاب‌های کودکان در نروژ است. سابقه کار او به سال 2008 برمی‌گردد، زمانی که تعدادی از کتاب‌هایش را منتشر کرد و نیز به دیگر نویسندگان در زمینه تصویرگری کتاب‌هایشان کمک کرد و آثاری را هم به…

تویوتا تصویر واضح و با کیفیتی از پیکاپ توندرا ۲۰۲۲ منتشر کرد

در چند روز اخیر، تصاویری از خودروی توندرا ۲۰۲۲ در اینترنت منتشر شد اما شرکت تویوتا در اقدامی جالب، به جای رد این تصاویر یا اعلام موضعی خنثی، تصمیم گرفت آتش طرفداران این پیکاپ اندازه بزرگ را با انتشار یک عکس رسمی با کیفیت و وضوح بالا،…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.