مقاله ماکسیم گورکی در مورد سینما و نخستین تجربه رفتنش به سینما

0

فقط اگر میدانستید آنجا بودن چه غریب است، دنیایی است بدون صدا و بدون رنگ. آنجا همه چیز از زمین و درخت و مردم و آب و هوا به رنگ خاکستری همسانی در آمده‌اند. اشعه خاکستری خورشید از میان آسمان خاکستری گذر می‌کنند، چشمان خاکستری در صورت‌هایی خاکستری جای می‌گیرند و برگ‌های درختان به رنگ خاکسترند. این زندگی نیست، که سایه‌ای از آن است؛ این حرکت نیست، بلکه شبحی صامت از آن است.

پیش از آن که به دیوانگی یا غرقه شدن در بحر نمادگرایی محکوم شوم، میکوشم منظور خویش را بیان کنم. دیشب در نزد اومون بودم و سینماتوگراف لومیرها – آن عکاسی متحرک را مشاهده کردم. تاثیر خارق العاده آن چنان یگانه و پیچیده بود که در توانایی خود برای توصیف آن با تمام ظرایف شک کردم. هر چند در این سخن میکوشم أساس کار را بیان کنم.

وقتی در اتاقی که اختراع لومیرها را به نمایش می‌گذارند، چراغ‌ها خاموش می‌شود، به ناگاه بر پرده تصویر خاکستری عظیمی پدیدار میگردد؛ «خیابانی در پاریس»، سایه‌هایی از یک حکاکی ناهنجار. وقتی دقیق در آن خیره می‌شوی، کالسکه‌ها، ساختمان‌ها و مردم را در فیگورهایی مختلف میبینی که همه بی‌حرکت منجمد شده‌اند. این همه خاکستری است و آسمان بر فراز سر آنان نیز خاکستری. نمی‌توانی به هیچ چیز جدیدی در این صحنه‌های بسیار آشنا گمان بری، چون تصاویر خیابان‌های پاریس را بارها و بارها دیده‌ای. اما ناگهان حرکتی غریب در میان پرده آغازیدن می‌گیرد و تصویر جان می‌یابد. کالسکه‌ها از جایی در ژرفانمای تصویر وارد می‌شوند و مستقیم به سوی تو حرکت میکنند. به سوی تو که در آن تاریکی نشسته‌ای؛ جایی که مردم دور از آن می‌آیند و چون به تو نزدیک می‌شوند، بزرگتر و عظیم‌تر میگردند؛ در پس زمینه بچه‌ها با یک سگ بازی میکنند، دوچرخه سواران رکاب می‌زنند و عابران پیاده در حالی که راهی از میان کالسکه‌ها می‌جویند از خیابان می‌گذرند. تمام این حرکات با زندگی عجین می‌شوند و چون به کناره‌های پرده نزدیک می‌شوند، در جایی در فراسوی آن ناپدید می‌گردند.

و این همه در سکوتی غریب روی می‌دهد که به صدای جنبش چرخی، نه صدای پایی و نه صدای حرفی در آن به گوش می‌رسد. هیچ. حتی یک نت از سمفونی پیچیده‌ای که همواره حرکت مردم را همراهی می‌کند نیز به گوش نمی‌رسد. شاخ و برگ خاکستری خاکسترگون درختان در باد تاب می‌خورند و تصاویر ضدنور خاکستری مردم، به آن سان که محکوم به سکوتی ابدی‌اند و با فقدان رنگ در زندگی شان به ظلم و ستم مجازات شده‌اند، بی‌صدا بر زمین‌های خاکستری به پیش می‌روند.

لبخندشان بیرون است، حتی اگر حرکات شان سرشار از زندگی باشد و آن چنان سریع که تقریبا نامحسوس باشد. خنده‌هایشان بی‌صداست، اگر چه انقباض عضلات‌شان را در چهره‌های خاکستری شان ببینید. در پیش روی‌تان یک زندگی در غلیان است، یک زندگی در فقدان کلمات و محروم از طیف‌های زنده الوان. یک زندگی غمبار، تیره و تار، بی‌صدا و خاکستری.

دیدنش هول‌آور است، لیکن حرکات سایه‌ها است. تنها حرکت سایه‌ها است. نفرین‌ها و اشباح، ارواح خبیثه‌ای که طلسم خوابی ابدی را بر تمامی‌شهرها مسلط کرده‌اند، به ذهن متبادر می‌شوند و حس بکنید انگار خیل بی‌رحمانهٔ مرلین در برابر چشمان‌تان جامه عمل می‌پوشند. انگار اوست که تمام خیابان را سحر کرده ساختمان‌های چند طبقه را از بام تاپی در قامت یک متر فشرده نموده است؛ به همان نسبت، مردم را کوتوله کرده و توان سخن گفتن را از ایشان سلب کرده، آسمان و زمین را از تمام رنگمایه‌ها زدوده است تا همه یکسان خاکستری شوند.

در زیر این لفاف، او آفریده گروتسک خویش را به درون تاقچه‌ای اتاق تاریک یک رستوران سرانده است. ناگهان چیزی تق تق کند، همه چیز ناپدید می‌شود و یک قطار بر پرده ظاهر می‌گردد. به سرعت به سمت‌تان می‌آید. مراقب باشید! انگار به نظر می‌رسد به درون آن تاریکی که درون آن نشسته، پرتاب خواهد شد، شما را خرد و خاکشیر خواهد کرد، سپس در میان غبار و قطعات شکسته این سالن و این ساختمان پر از زن و شراب و موسیقی و فسق و فجور متوقف خواهد شد.

اما این هم قطار سایه‌ها است. لوکوموتیو بی‌صدا در فراسوی کنارهٔ پرده ناپدید میشود. قطار متوقف می‌شود و هیبت‌هایی خاکستری خاموش از ماشین پیاده می‌شوند، همان‌طور صامت دوستانشان را خوشامد می‌گویند، می‌خندند، راه می‌روند، می‌دوند، تکاپو می‌کنند و… ناپدید می‌شوند. و تصویری دیگر از راه می‌رسد. سه مرد سر میز نشسته‌اند و قماربازی میکنند. صورت‌هایشان در هم کشیده است و دست‌هایشان به سرعت حرکت میکند. حرص قماربازان با لرزش انگشتان و انقباض عضلات چهره‌های‌شان برملا میشود. آنان بازی میکنند. ناگهان به قهقهه می‌افتند و گارسونی که با نوشیدنی در کنار میزشان ایستاده است، هم به خنده می‌افتد. آنان تا زمانی که حریفان دو دسته شوند می‌خندند، اما کوچکترین صدایی شنیده نمی‌شود. انگار که این آدم‌ها مرده‌اند واشباح‌شان محکومند تا ابد در خاموشی ورق بازی کنند. یک تصویر دیگر باغبانی در حال آبیاری گل‌ها است. جریان خاکستری کمرنگ آب که از شیلنگ سرچشمه می‌گیرد، با لطافت افشانه می‌گردد و روی برگ‌ها و گیاهانی که در زیر بار آب گردن خم کرده‌اند، می‌پاشد. پسری وارد می‌شود، پا روی شیلنگ میگذارد و جریان آب را متوقف می‌کند. باغبان به دهانهٔ شیلنگ خیره می‌شود و پسر در همان زمان پا پس میکشد و آب با شدت به صورت باغبان می‌باشد. تصور می‌کنید شاید این آب به روی شما هم بپاشد و سعی می‌کنید روی خود را بپوشانید. اما به روی پرده، باغبان دیگر تعقیب پسر شیطان را در سراسر باغ آغاز کرده، او را گرفته و بایک فصل کتک ادب‌اش نموده است، اما کتک بی‌صدا است، همان گونه که نمی‌توان صدای غلغل آب را که از شیلنگ افتاده بر زمین فوران می‌کند، شنید. عاقبت این زندگی صامت و خاکستری آزار و افسردگی شما را آغاز می‌کند. انگار که هشداری در بطن خود دارد، آکنده از معنایی شریرانه اماگنگ که دل شما را به درد می‌آورد. شما فراموش می‌کنید کجایید. خیالات عجیب به سرتان می‌زند و خود آگاهی‌تان رو به افول و خنگی می‌گذارد… اما ناگهان در کنارتان، مهمل بافی شادمانه و آزارندهٔ زنی به گوش می‌رسد… و به‌یاد می‌آورید در ملک اومون ملک شارل اومون… اما در میان این همه جا چرا باید این اختراع چشمگیر لومیرها سر از این جا درآورد و در این جا به نمایش درآید؟ چرا این اختراع که بار دیگر بر توان و کنجکاوی ذهن بشر که تا ابد برای حل و درک مسایل تقلا می‌کند، مهر تایید زده است، در جریان حل رمز و راز حیات، بر حسب اتفاق بر ثروت و مکنت اومون بیفزاید؟ با این وجود هنوز اهمیت علمی اختراع لومیرها را کشف نکرده‌ام، اما بی‌تردید از این اهمیت برخوردار است و شاید در جهت منافع عمومی‌علم به کاراید که همانا بهبود وضعیت زندگی بشر و بسط درک اوست. این چیزی نیست که بتوان در نزد اومون یافت، در جایی که تنها فسادترویج می‌شود و عمومیت می‌یابد. پس چرا در نزد اومون، در میان «قربانیان نیازهای اجتماعی» و در میان تن پرورانی که در این جا به خرید بوسه آمده‌اند؟ چرا در میان این همه جا، این جا آخرین دستاوردهای علم را به نمایش میگذارند؟ و شاید خیلی زود، اختراع لومیرها تکمیل شود، اما با همان روح اومون ۔ تولون و کمپانی.

اما در کنار این فیلم‌هایی که تاکنون خاطرنشان کرده‌ام، صبحانه خانوادگی یک قطعهٔ سه نفره بی‌پیرایه و شاعرانه به نمایش درمی‌آید. زوجی جوان با نخستین فرزند کوچک و تپل مپل‌شان سر میز نشسته‌اند. آن دو عمیقا عاشق‌اند و بسی خوش و جذاب و شادمان، و فرزندشان بسیار بانمک است. این تصاویر تاثیری خوش و خوشایند به جا می‌گذارند. اما مگر این تصویر خانوادگی جایی در ملک اومون دارد؟

و باز فیلمی‌دیگر در راه است. زنان کارگر در تجمعی انبوه، شاد و خندان از دروازه‌های کارخانه به خیابان هجوم می‌آورند. این یکی هم جایی در ملک اومون ندارد، چرا این جا امکان یک زندگی پاک و پرزحمت رایادآور شویم؟ این یادآوری بی‌مورد است. در بهترین شرایط، این فیلم تنها به شکلی رنج بار به زنی نیش و طعنه می‌زند که بوسه‌هایش را می‌فروشد. من متقاعد شده‌ام این فیلم‌ها به زودی با گونه‌ای همخوان‌تر با لحن مسلط «کنسرت‌های پاریسی» جایگزین خواهند شد، به‌عنوان مثال، فیلم‌هایی با چنین عناوینی نمایش می‌دهند: «وقتی زن لباس عوض میکند»، «بانو در حمام»، ویا «زن جوراب به پا». آنان حتی ممکن است یکی به دوهای ناشایست میان یک زن و شوهر را به تصویر بکشند و تحت عنوان «موهبت‌های زندگی خانوادگی» تحویل خلق بدهند.

بله، بدون شک، قضایا به همین شکل پیش خواهد رفت. قطعات شاعرانه و بی‌پیرایه نمی‌توانند در بازار روسیه که تشنهٔ موضوعات تند و پرخرج است جایی پیدا کنند. من هم می‌توانم چند مضمون برای گسترش ابزار سینماتوگراف و مسببات و سرگرمی بازار پیشنهاد کنم. برای مثال:‌ یک طفیلی مطرح را به شیوه‌ی‌ترک‌ها بر نرده‌های پرچین به صلابه کشند، فیلم بگیرند و نمایش دهند. شاید خیلی تند نباشد، ولی کاملا آموزنده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.