تاریخچه سفرهای کاوشگرها به مریخ

0

سفر به مریخ از دهه ۱۹۶۰ آغاز شد، اما حدود دو سوم آنان ناموفق بودند. در ادامه گاهشمار مهم ترین مأموریت مریخ ذکر شده است:

– ۲۸ نوامبر ۱۹۶۴- ماینر۴ (آمریکا)، اولین پرواز اطلاعاتی موفقیت آمیز به مریخ در جولای ۱۹۶۵ انجام شد. این فضاپیما توانست اولین تصاویر نمای نزدیک از سطح مریخ را به زمین ارسال کند.

– ۳۰ نوامبر۱۹۶۴- زوند۲ (اتحاد شوروی) پرواز اطلاعاتی از کنار مریخ. در مه ۱۹۶۵ تماس قطع شد.

– ۱۹ مه ۱۹۷۱- مارس ۲ (اتحاد شوروی) مدارگرد و فرودگر در ماه نوامبر به مریخ رسید. فرودگر منهدم شد اما مدارگرد تصویرها و اطلاعاتی را مخابره کرد.

– ۳۰ مه ۱۹۷۱- ماینر ۹ (آمریکا) مدارگرد در نوامبر به مریخ رسید و نقشه برداری سراسری مریخ و تحقیق در مورد جو آن را به انجام رساند.

– ۲۵ جولای ۱۹۷۳- مارس ۵ (اتحاد شوروی) مدارگرد در فوریه ۱۹۷۴ به مریخ رسید و اطلاعاتی را از این سیاره کسب کرد.

– ۲۰ آگوست ۱۹۷۵- وایکینگ ۱ (آمریکا) مدارگرد و فرودگر در ژوئن ۱۹۷۶ به مریخ رسید. مدارگرد از سطح مریخ تصویربرداری کرد. فرودگر تصویرهایی را به زمین ارسال و نمونه هایی از سطح مریخ را جمع آوری کرد.

– ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۲- مشاهده گر مریخ (آمریکا) ارتباط این مدارگرد با زمین در آگوست ۱۹۹۳ یعنی سه روز پیش از زمان تنظیم شده برای ورود به مدار مریخ قطع شد.

– ۷ نوامبر ۱۹۹۶- کاوشگر سراسری مریخ (آمریکا)،  این مدارگرد در سپتامبر ۱۹۹۷ به مریخ رسید و نقشه برداری از سطح سیاره را آغاز کرد. طی این نقشه برداری شکافی عظیم در سطح سیاره و طوفان های گرد و غبار شدیدی آشکار شد.

– ۴ دسامبر ۱۹۹۶- رهیاب مریخ (آمریکا) در ۴ جولای ۱۹۹۷ در مریخ فرود آمد که به پربیننده ترین رویداد فضایی تبدیل شد. فرودگر هزاران تصویر را به زمین ارسال کرد. رهپوی مریخ نیز در سطح سیاره به حرکت درآمد و ۵۵۰ تصویر ارائه کرد.

– ۱۱ دسامبر ۱۹۹۸- مدارگرد مارس کلایمیت (آمریکا)، به دلیل استفاده از دو سیستم اندازه گیری مختلف (یکی بر حسب مایل و دیگری بر حسب کیلومتر) در سپتامبر ۱۹۹۹ در بدو ورود به مریخ منهدم شد.

– ۷ آوریل ۲۰۰۱- اودیسه (آمریکا)، ۲۴ اکتبر به مریخ رسید و هدف آن یافتن آب و یخ مدفون شده در مناطق کم عمق و بررسی شرایط آب وهوایی سیاره بود. در عین حال اودیسه می تواند به عنوان تقویت کننده فرودگرهای بعدی مریخ نیز عمل کند.

– ۲ ژوئن ۲۰۰۳- مارس اکسپرس، اولین مأموریت تمام اروپایی که به سیاره ای دیگرارسال شد و فرودگر بیگل ۲ را به همراه برد. قرار بود بیگل ۲ در سطح مریخ نقب هایی حفر کند و به تحقیق در جو مریخ بپردازد.

– ۱۰ ژوئن ۲۰۰۳- رهنوردهای مارس اکسپدیشن (آمریکا)، روبات روی موشک دلتا ۲ نصب شد. آب تنها موضوع تحقیقاتی این مأموریت است. روبات دوم که رهنورد مارس اکسپدیشن B یا آپورچونیتی (فرصت) نام دارد در ۷ جولای به پرواز درآمد.

– ۱۹ دسامبر ۲۰۰۳- بیگل ۲ از موشک مارس اکسپرس جدا شد.

– ۲۵ دسامبر- بیگل۲ دچار مشکل شد و نتوانست پس از فرود علائمی را به زمین مخابره کند. تلاش برای برقراری ارتباط با بیگل ۲ تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مسافران مریخ

مدارگرد مارس اکسپرس

(بریتانیا / مؤسسه فضایی اروپا)

زمان رسیدن: ۱۹ دسامبر

وظایف:

– پرتاب بیگل ۲ به سطح مریخ

– تصویربرداری از سطح مریخ

– نقشه برداری از ترکیب موادمعدنی و جو مریخ

– تعیین ساختار مواد تشکیل دهنده سطح و تأثیر جو بر آن

فرودگر بیگل۲

(بریتانیا / مؤسسه فضایی اروپا)

زمان رسیدن: ۵ دسامبر با استفاده از چتر در سطح مریخ فرود آمد

وظایف:

– تعیین ساختار زمین شناختی، معدنی و شیمیایی مریخ

– جست وجو برای یافتن نشانه های حیات

– مطالعه آب و هوا و اقلیم مریخ

رهنوردهای اکتشافی مریخ

(آمریکا ‌/ ناسا)

زمان رسیدن: ۴ و ۲۵ ژانویه

وظایف:

– دو رهنورد در دو قسمت مختلف مریخ فرود می آیند

– جمع آوری نمونه هایی از خاک، مواد معدنی و صخره ها برای جست وجوی سرنخ هایی از وضعیت اقلیمی و نقش آب


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5