جی.آر.آر. تالکین و دنیایی که در هابیت‌ها و ارباب حلقه ها خلق کرد

0

شاید در میان نویسندگان مختلف و برجسته جهان، جی.آر.آر. تالکین، جزو آنانی باشد که در تمامی آثارش همواره یک فضا و لحن کلی حاکم بوده است. در تحلیل آثار سایر داستان نویسان، آنچه از آن به عنوان برداشت و تحلیل کلی نام برده می شود بیش از همه معطوف به مضامین مشترک داستان هاست. مثلاً این گونه عنوان می شود که فلان نویسنده همواره به موضوعی مانند جنگ توجه نشان داده و به بررسی اثرات آن پرداخته است. اما در داستان های تالکین علاوه بر این که نگاه و بینش مشترکی بر کلیت آثار حاکم بوده، در عناصر داستانی نظیر شخصیت ها، ماجراها و … هم شباهت های فراوانی وجود دارد.

مثلاً شخصیت گندالف تقریباً در تمامی آثار این نویسنده به نحوی حضور داشته و حتی در برخی داستان ها نقشی محوری و اساسی را عهده دار بوده است. باید توجه داشت که ویژگی فوق، نه تنها موجبات سردرگمی و عدم استقبال خوانندگان را فراهم نکرده، بلکه در استقبال بی نظیر آنان به عنوان مهمترین نکته، نقش بازی کرده است. شاید از این جهت، داستان های تالکین با داستان های نویسنده شهیر آمریکایی یعنی ویلیام فاکنر دارای شباهت هایی باشد. چه، در داستان های فاکنر هم شخصیت هایی حضور داشته اند که گاه در یک داستان در نقش قهرمان ظاهر شده اند و به روایت ماجرایی از زندگی خود پرداخته اند و در بعضی دیگر تنها ناظر ماجراها بوده اند و به عنوان شخصیتی حاشیه ای در داستان معرفی شده اند. البته شباهت آثار تالکین با آثار نویسندگانی از جنس فاکنر تنها در همین نکته فوق خلاصه می شود. تالکین در آثارش از دنیایی سخن می گوید که در آن عناصری از رویا و خیالپردازی به وفور یافت می شود.

او حتی به واقعیت بیرونی به مثابه یک قرارداد میان خود و خواننده متعهد نمانده و دست به خلق دنیایی یکسره متفاوت از واقعیت زندگی زده است. اگر در داستان های او مشکل و کشمکشی وجود دارد، مانند داستان های فاکنر نیست. در آثار نویسندگانی همچون فاکنر مشکلاتی نظیر اختلافات سفیدپوستان و سیاه پوستان (که به هر حال در محدوده زندگی واقعی می گنجد) مطرح می شود حال آن که در داستان های تالکین نبردهای اسطوره ای و افسانه ای میان انسان و نژادهای دیگری از موجودات زنده (که مخلوق تخیل شگرف تالکین هستند) در می گیرد. در واقع آنچه از آن به عنوان کشمکش دراماتیک در داستان پردازی یاد می شود، در داستان های تالکین یکسره از جنس تخیل و رویاست و رنگی از واقعیت زندگی ندارد.

به نظر می رسد تالکین در ابتدا پیش از آن که به داستان نویسی مبادرت ورزیده باشد، در ذهنش درگیر و مجذوب دنیایی خیالی بوده که در آن جنبه هایی شبیه دنیای زمینی و واقعی به کمال یافت می شده است. پس از خلق چنین دنیایی، آن وقت ماجراها و وقایعی میان مخلوقان آن اتفاق می افتد که از دل آن، جهان رؤیاهای تالکین عینیت به خود می گیرد.

در میان آثار تالکین، رمان هابیت را بیش از همه به عنوان مقدمه ای بر مجموعه رمان های بزرگ ارباب حلقه ها معرفی کرده اند.دیدگاه فوق در برخی موارد درست به نظر می رسد. چراکه در ارباب حلقه ها نقش های اصلی از آن موجوداتی به نام هابیت است که در رمان هابیت به طور کامل پیرامون چیستی این موجودات توضیح داده می شود. ولی به هرحال این اثر دارای داستان و ماجرایی مستقل است که شاید در برخی خوانندگان آثار تالکین، افسون و جاذبه ای بیش از رمان های سه گانه ارباب حلقه ها به همراه داشته باشد.

هابیت به شرح جنگاوری ها و دلاوری های بیلبوبگینز می پردازد که در جریان آن، این هابیت به حلقه ای دست می یابد که زمینه ساز وقوع ماجراهای ارباب حلقه ها می شود. حلقه رمان هابیت با حلقه رمان ارباب حلقه ها، از لحاظ مفهومی به طور کامل متفاوت است. بیلبوبگینز در رمان هابیت به حلقه، نگاهی توأم با تفریح و بازیگوشی دارد و حتی لحن روایت داستان نیز مؤید این نگاه است. حال آن که در ارباب حلقه ها، حلقه دچار نیروهای جادویی و خطرناک می شود و به تبع آن لحن راوی نیز تغییر می کند. شاید لحن حاکم بر رمان هابیت با ابتدای رمان ارباب حلقه ها شباهت هایی داشته باشد. در ابتدای ارباب حلقه ها لحن راوی لحنی شوخ و شنگ است که به تدریج به لحنی که در سطور بالا ذکر شد تغییر می یابد. در هابیت به طور کامل، این لحن حاکم است و حتی در توصیف جنگ های به وقوع پیوسته در رمان هم به کار می رود و یک دست باقی می ماند.

بخشی از وقایع هابیت بدون هیچ تغییری در ارباب حلقه ها استفاده می شود. گذشته از ماجرای پیرامون حلقه و موجودی خیالی به نام گولوم،  در جنگ پایانی که میان گابلین ها با الف ها ودوارف ها در می گیرد، عقاب ها خاتمه دهنده جنگ هستند. چنین ماجرایی عیناً در ارباب حلقه ها با نام بازگشت شاه اتفاق می افتد و حتی یکی از هابیت ها به آن اشاره می کند و می گوید که این مربوط به داستان بیلبوبگینز و هابیت است.

در ساختار داستانی رمان، تالکین یک تمهید هوشمندانه به کار برده است. از زمانی که اسماگ (غول ساکن در غار) کشته می شود، اختلافاتی میان دوارف ها با انسان ها و الف ها بروز می کند. سردسته دوارف ها پس از به دست آوردن غار، بر حفظ یکی از جواهرات مهم آنجا تأکید می کند. انسان ها و الف ها هم به جواهر مذکور علاقه دارند و برای کسب آن تلاش می کنند. همین موضوع، موجبات اختلاف این دو دسته را به وجود می آورد. از ابتدای رمان، شخصیت گندالف دلیل حضور بیلبو در سفر را به خاطر توانایی های نهفته در درون او اعلام می کند.

در این بخش، این توانایی ها، نمود عینی تری به خود می گیرد. بیلبو، شبانه، جواهر را از غار می دزدد و سپس به نزد گندالف می رود. این اقدام او تنش میان دو گروه را به اوج می رساند. اما نویسنده در اینجا برخلاف حدس خواننده، داستان را به گونه ای دیگر پیش می برد. خواننده در طول این قسمت گمان می کند که جنگ میان دو دسته مذکور و پیروزی یکی از آنها، پایان بخش رمان خواهد بود. حال آن که در این میان نیروی سومی (گابلین ها) وارد ماجرا می شود که حضورش برای خواننده بسیار غافلگیر کننده است. همچنین همانطور که اشاره شد به مانند ارباب حلقه ها عقاب ها در آسمان ظاهر می شوند و گروه الف ها، دوارف ها و آدم ها را پیروز می کنند. چنین تمهیداتی البته در آثار تالکین کمتر دیده شده و پیرنگ های پیچیده داستانی و عناصری نظیر تعلیق و غافلگیری، عموماً در ذهن داستان پرداز او جایی نداشته اند. مهمترین ویژگی داستان های فوق در تخیل شگرف و بی حد و حصر نویسنده در خلق دنیایی متکی به رویا تجلی می یابد.

اگر بخواهیم در جست وجوی خصیصه مذکور در مجموعه آثار تالکین برآییم، نماد آن، رمان هابیت خواهد بود.اهمیت رمان هابیت در مجموعه آثار تالکین، از جنبه ای دیگر هم قابل بررسی است. اگر خواننده ای بخواهد خلاصه ای از حال و هوای حاکم بر آثار این نویسنده را به دست بیاورد، قطعاً اثر هابیت مهمترین کمک او در این هدف خواهد بود. گذشته از آن که، قبل از خواندن سه گانه ارباب حلقه ها، مطالعه این رمان ضروری به نظر می رسد، عناصر کلی این آثار اعم از شخصیت ها، اشعار، مکان ها و … هم بیش از پیش در اثر فوق وجود دارد. مسلماً انتشار این اثر در کشورمان اتفاق فرهنگی مهمی به شمار می رود که اگر اطلاع رسانی درستی صورت گیرد خواننده ایرانی این کتاب، همانند سایر خوانندگان جهان، لذت زیادی از خواندن آن کسب خواهد کرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.