زندگینامه خولیو کورتاسار و دستاوردهای هنری و ادبی او

0

«من به موضوعی خیلی انسانی نیاز دارم : زندگی ، عشق ، رنج و برخوردهای شخصی» این حرفی است که کورتاسار به دوستش آلَن سیکار می گوید که در سال۱۹۷۹برای مجله درای با او مصاحبه می کرد .

مشکل بتوان زندگینامه ای از او ارائه داد چون ، چنان که تمام دوستانش و در رأس آنها خود آلن سیکار بدان اشاره می کنند ، همه چیز داخل کتاب هایش است  و بهتر آن که به خود کتاب ها رجوع کنیم .

به کتاب شناسی اش بنگرید . جایی که بهترین کتاب ها ، مقالات و مصاحبه ها درباره کورتاسار را به زبان فرانسه و اسپانیایی خواهید یافت . اما باز از زبان خود کورتاسار بشنویم : «آینده کتاب های من یا دیگران کوچکترین دلواپسی من است…  نویسنده  واقعی کسی است که وقتی می نویسد کمان را تا ته می کشد و سپس آن را به میخ آویزان می کند تا برود با دوستانش چیزی بنوشد . تیر درست به سمت هوا است ، به هدف اصابت خواهد کرد یا نه ؟ تنها احمق ها می توانند ادعای تصحیح مسیر تیر را بکنند یا در حالی که از زاویه  جاودانگی آن را می پایند ، پشت سرش بدوند تا چند تا هل کوچولوی تکمیلی به آن بدهند . . .» ( به نقل از کارین بِریو در کورتاسار افسونگر).

به راستی خولیو کورتاسار که بود؟ معمایی که پانزده سال پس از مرگ او در پاریس حتی به حل شدن نزدیک هم نشده و هنوز به تاباندن هاله ای از راز دور شخصیت و آثارش ادامه می دهد . کم نیستند کسانی که از سخن گفتن درباره نویسنده ای طفره می روند که عملاً هیچ کس دیگری چون او نسل آمریکای لاتینی دهه شصت را متمایز نمی کند . اکثراً ترجیح می دهند به کتاب هایش اعتماد کنند ، جایی که او از طریق حلقه  دوستان صمیمی ترش کاملاً کشف می شود .

با این حال نویسنده  کتاب _ کیش (livre-culte) «لی لی بازی» به رغم تمام تلاش هایی که کرده تا به شفاف ترین نحو ممکن به نظر آید ، امروزه مثل نتیجه  سوءتفاهمی مزمن ظاهر می شود ، مرگ او پایان یک دوران را رقم می زند. اسطوره  کورتاسار که در آمریکای لاتین واقعیتی به شمار می آمد ، همزمان با خالقش در یک بعدازظهر خواب زده و سرد فوریه  ۱۹۸۴ در غبار گم شد .

خولیو کورتاسار سال۱۹۱۴در بروکسل به دنیا آمد، اونیه کارولیس همسر دومش می گوید: «روزنخستین بمباران شهر توسط نازی ها». پدرش که کنسول آرژانتین در بلژیک است ، به سرعت خانواده اش را به سوئیس و سپس به بارسلونا می برد . نخستین خاطرات کودکی اش از آنجا است: «یک پارک پر از چیزهای رنگارنگ» ، مطمئناً پارک گوئل ساخته ، معمار کاتالانی آنتونی گائو .

پس از آن نوبت بازگشت به آرژانتین می رسد و اولین ضربه ، غیبت پدر که «یک روز رفت سیگار بخرد و دیگر هرگز برنگشت .»صحنه در یکی از قصه هایش شرح داده شده. از آن به بعد کورتاسار و پدرش تصمیم گرفتند همدیگر را فراموش کنند . روزی پدر که او هم نامش خولیو بود ، پسر را از امضا زیر نوشته هایش با نام او منع کرد . مدت ها بعد ، در سال های ۴۰ کورتاسار پدر سعی کرد با پسر آشتی کند . ظاهراً ملاقات خیلی بد برگزار شد  و نویسنده دیگر هیچ گاه حتی پیش نزدیک ترین بستگانش از پدر سخن نگفت . ولی از لابه لای بعضی نوشته هایش می توان سیمای پدری غایب را تشخیص داد که او دیگر هرگز نخواست نامش را ببرد .

از آن پس تعلیم و تربیت خانوادگی کورتاسار را مادر و به ویژه مادربزرگ یهودی تبار و  هامبورگی اش که تأثیری قطعی بر جنبه های مختلف هویت او گذاشت ، به عهده گرفتند . هویتی چندگانه ، متناقض و به دور از سادگی و خامی که گاه به نظر می رسد او آرزو می کند از شرجاهای پرشماری که آن را اخذ کرده ، خلاص شود . کورتاسار به خاطر محل تولدش و طرز تلفظ «ر» اش به زبان فرانسه اندکی بلژیکی بود و وقتی به اسپانیایی آرژانتینی سخن می گفت ، به خاطر اشتیاقش به بوئنوس آیرس و چون آنجا نخستین منبع الهامش به خصوص در دو رمان اول چاپ نشده اش«Divertimento» و«El examen» بود ، یک آرژانتینی . و آمریکای لاتینی بود به خاطر تعهد سیاسی و احساسی اش نسبت به کوبا و نیکاراگوئه. به علاوه ، به خاطر فرهنگ و ملیتش فرانسوی بود . تابعیت فرانسه در سال۱۹۸۱ و در جریان عملی کاملاً نمادین توسط فرانسوا میتران ، همزمان با میلان کوندرا ، به وی اهدا شده بود . دو آواره ، یکی از جنوب و دیگری از شرق .

اگر بر این ملغمه تأثیری را که جنبه وهمی و خارق العاده  ادبیات انگلوساکسون ، از نوع ادگار آلن پو ، بر او گذاشت اضافه کنیم ، به پازلی می رسیم که شخصیتی را ترسیم می کند که می خواست یک تبعیدی باشد ولی نبود و سعی می کرد خیلی بیشتر از آن که آرژانتینی ، آمریکای لاتینی باشد و تازه سخنگوی آمال و آرزوهای ساکنین جنوب ریوگرانده .

خولیو کورتاسار، انگار برای ادا کردن دینش به خود یا همزادهایش ، مبارزی بود بر ضد خود . همزاد پای ثابت کارهای او بود . انسان هایی ظاهراً عادی که بر اثر تقلیدگری ناخودآگاه به بت های جزایر سیکلاد بدل می شوند و ماهی های عجیب یا «من»های دیگر، عین حکایت های استادانش ادگار آلن پو و بیش از همه فرانتس کافکا، که چنان که پیر مرتان ، رمان نویس بلژیکی و دوستش می گوید ، سرمشق واقعی او بود . «کافکا در «محاکمه» ، به همان خوبی که در «قصر» یا در «گروه محکومین» ، ادبیاتی خلق کرده که بدون این که هجویه باشد ، خودکامگی را درتمام اشکالش افشا می کند . »

کورتاسار همزادش را ، انگار که پدری ناپدیدشده در کار باشد ، در تمام طول جغرافیای شخصی اش جست وجو کرد .

شهری که کورتاسار طی سالیان برای اقامت برمی گزیند (او در سال۱۹۵۱ به پاریس می آید و باقی عمرش را در آنجا سر می کند)، بر خلاف آنچه ممکن است به نظر بیاید همانی نیست که اوراسیو اولیویرا ، قهرمان «لی لی بازی»برای خود انتخاب می کند . کورتاسار اولیویرا نیست . «او آدمی بسیار منظم بود .» این را شائول یورکیویچ ، نویسنده  چندین مقاله درباره کورتاسار و یکی از نزدیک ترین دوستان نویسنده از ابتدای دهه  ۶۰ می گوید و ادامه می دهد : «خولیو کاملاً برخلاف قهرمانش بود . او گرگ بیابانی بود که از محافل رسمی ادبیات بوی تعفن به مشامش می رسید .» در آن دوره کورتاسار به عنوان مترجم در یونسکو کار می کرد و هم زمان «لی لی بازی» را می نوشت . «به جز تک و توک اشاره هایی ، هیچ وقت با من درباره چیزی که داشت می نوشت حرف نمی زد.» «لی لی بازی»یکی از سوءتفاهم های اساسی ای است که بر آثار کورتاسار سایه افکنده . کارولیس می گوید : «با این رمان خولیو می خواست کتاب – کیشی بنویسد که برای خواص در نظر گرفته شده بود .» کورتاسار از همذات پنداری گسترده  جوانان آمریکای لاتینی با شخصیت هایش به ویژه سیبیل(Sibylle) بی نهایت شگفت زده شده بود . کارولیس اضافه می کند : «ولی او مجذوب این شده بود که به نوعی بت برای جوانان تبدیل شده.» چه بسیار خوانندگانی که در این زوج عجیب و غریب رمانتیک که در پاریس پرسه می زدند ، خود را می یافتند .

سال۱۹۶۳ چرخشی در«کار»ادبی کورتاسار بود (او همیشه از این اصطلاح بدش می آمد و خودش را بیشتر یک آماتور می دانست تا نویسنده ای حرفه ای). اما از طرفی این سال ، زمان نخستین سفرش به کوبا به همراه همسر اولش آئورورا برناردز ، مترجم و نویسنده، است ،که سال۱۹۴۵در آرژانتین با او آشنا شد و در پاریس دوباره به کورتاسار ملحق شد و در سال۱۹۵۳با او ازدواج کرد . به همراه او ، کورتاسار چندین سفر قابل توجه به چهارگوشه  جهان و از جمله هند انجام می دهد که در آنجا مهمان اکتاویو پازهستند . آئورورا برناردز آثار سارتر ، دورل ، کالوینو و . . . را ترجمه کرد و همو است که ماه های آخر عمر کورتاسار را در کنارش بود و چنان که کارین بریو می گوید کورتاسار مطمئن از «مراقبت جانانه در کنار تختش»در کنار او جانی دوباره گرفته بود .

هاوانا نخستین کشف بزرگ او است . قطعاً به دلیل انقلاب و به دلیل زندگی حاره ای ، شور و سرزندگی این شهر . بنابراین هاوانا چهارراهی بود بر سر راه بیشتر نویسندگان آمریکای لاتین . La casa de las Americas ، موسسه  فرهنگی ای که به وسیله  هایده سانتامارا اداره می شد ، مجموعه نویسندگانی را که آنها را «رونق» ادبیات آمریکای لاتین می خواندند ، دور هم جمع کرده بود : گابریل گارسیا مارکز ، کارلوس فوئنتس ، ماریو بارگاس یوسا و عده ای دیگر . تا وقتی که ، در سال۱۹۷۱ ، به هنگام هیاهو بر سر «قضیه ، پادیلا» از آن بریدند . هربرتو پادیلا ، خالق مجموعه شعری به نام «جرزنی» ، را مجبور کردند در اتحادیه  نویسندگان و هنرمندان کوبا و در حضور عموم اظهار ندامت کند . کورتاسار به همراه ژان پل سارتر ، سیمون دوبووار ، اکتاویو پاز ، ماریو بارگاس یوسا و عده ای دیگر نامه ای را امضا می کند که در آن با افشای روش هایی که به طرز غریبی یادآور روش های محاکمه های شوروی هستند ، از دولت توضیح خواسته می شود .

کوبا نشانگر گسست بزرگی در قلب زندگی و آثار او است . کورتاسار نازک طبع ، روشنفکر ناب و غریبه با هر گونه نظامی گری از آن پس خود را وقف انقلاب می کند . او شروع می کند به نوشتن قصه های سیاسی وهمی و همچنین رمان «کتاب امانوئل» . پایش به میتینگ و کنفرانس ها باز می شود و در آنها دوباره بر اتحادش با کوبا و ضرورت مبارزه بر ضد امپریالیسم تأکید می کند . کورتاسار حالا دیگر مبارز همه میدان های نبرد است . در پاریس ، او پذیرای همه تبعیدیان آمریکای لاتینی است که در خانه اش را می زنند . آن وقت ها سال های سیاه کودتای نظامی در اروگوئه ، سرنگونی سالوادور آلنده در شیلی و استبداد در کشور خود او ، آرژانتین بود. کورتاسار به سخنگوی مخالفان ژنرال پینوشه و ژنرال ویدلا بدل می شود . او در دادگاه روسل شرکت می کند و بیانیه ها را امضا می کند ، اما رهبر سیاسی شدن را رد می کند . همه در این جنبه از شخصیت او اتفاق نظر دارند که تعهدش بیشتر اخلاقی بود تا سیاسی. یورکیویچ می گوید : «او همیشه می خواست تلفیق میان شعر و زندگی را محقق کند، بعد ها این تلفیق میان سه چیز رخ می داد : شعر ، انقلاب و زندگی .»

جریان های انقلابی مدام او را به گونه ای مقاومت ناپذیر به سمت خود می کشیدند ، اما تنها در آغازشان ، هنگامی که هنوز بی غل و غش به نظر می رسیدند . این بار نیکاراگوئه جای کوبا را گرفت . کورتاسار جسم و روحش را وقف این انقلابی کرد که توسط دوست کشیش و شاعرش ارنستو کاردنال رهبری می شد . این بار او را کارول دونلوپ ، یار آخر عمرش همراهی می کرد .

کورتاسار کارول ، زن جوانی که نویسنده بود ، را در جریان نمایشگاه کتابی در کانادا شناخته بود و به همراه او les autonautes de la cosmoroute را نوشت . او دو سال پیش از کورتاسار ، در سال ۱۹۸۲ و درسن ۳۵ سالگی مرد . تصویر نهایی خولیو کورتاسار ، تصویر نویسنده ای است که سعی کرد به معمای شخصیتی و همین طور به غیبت های بنیادین و اساسی اش معنایی واضح و روشن ببخشد ، نویسنده ای که سعی می کرد دردآورترین چیزهایی را که برایش وجود داشتند پنهان کند ، چیزهایی که در درون او غیر قابل فهم ترین ها بودند . . . یعنی همان دلمشغولی های اصلی ادبی اش که مرکب بودند از پژوهش هایی سودایی در خلال حکایت های تخیلی اش ، درباره «من»وجودی او و همزادش .در گورستان مونپارناس ، جایی که شاعر پرویی سزار وایخو نیز که زمانی سروده بود : «من روزی در پاریس وقت باران می میرم.» در آن آرمیده ، قبری از مرمر سپید هست ، با دو نام : یکی اسم کارول دونلوپ(۱۹۸۲- ۱۹۴۶) و دیگری خولیو کورتاسار(۱۹۸۴ – ۱۹۱۴) . بالاتر ، مجسمه ای کار خولیو سیلوا ، یکی از دوستان همیشگی ، برپا است . مجسمه مجموعه ای از دایره های هم مرکز را نمایش می دهد. روی یکی از آنها چهره ای خندان ، دو چشم و دهان ، از آن بچه ای که هیچ گاه نخواست بزرگ شود و خود را بی آن که بخواهد ، پرتاب شده در گرداب خروشان دنیایی بیش از حد واقعی می دید ، دنیایی حتی غیر قابل درک تر از دنیای حکایت های وهمی اش. شاید تنها آنجاست که تلاش برای درک بخش ناچیزی از ابهام کورتاسار امکان پذیر است .


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.