شجریان نمی‌میرد! 81 سالگی نازیدن ما به او – موسیقی بازتابی از درون انسان و جامعه

0

نخستین خاطره‌ای که از استاد شجریان دارم، منظره ضبط یک کاسته ساده ناسیونال و نوارهای کاست در خانه‌مان است و نور خورشید که از ورای پنجره‌های رنگی در به داخل اتاق نشیمن، بر روی فرش‌های کف اتاق ما می‌تابید.

نخستین باری که عاشقش شدم، با «چهره به چهره» بود. حالا نه اینکه معانی ساقی، مطرب، فراق و دجله را در چند سالگی می‌دانستم، نه! اما موسیقی‌اش برایم بس روح‌نواز بود. معنی کلمه متعالی را هم نمی‌دانستم، اما در ذهنم هنر او یکراست در طبقه هنر متعالی جا گرفت.

بعد از آن دیگر جدایی‌ای در کار نبود. تصانیف و آوازهایش به هر بهانه‌ای پخش می‌شدند. یک زمانی در شادی‌های کودکانه، بعد در غم‌های جوانانه. مانند شعر حافظ که هرگز کهنه نمی‌شود، با هر بار تکرار و گذشت هر لایه از زندگی، آثار شجریان رنگ و لعابی افزون‌تر برای من پیدا می‌کرد.

من شهرستانی که از موهبت کلاس موسیقی بی‌بهره بودم، اما مانند یک علاقه‌مند به فوتبال که از چابکی و تیزهوشی و دریبل فوق ستاره به وجد می‌آید، متوجه ظرایف کار او می‌شدم و اینکه تک تک کلمات را با چه دقتی ادا می‌کند و حتی حرف‌های هر کلمه را. هر واژه را بسته به مقصود، با چنان احترام، اوج، عتاب و سرزنش به جایی در آوازهای خود می‌آورد که سر ذوق می‌آمدم. گاهی در ذهنم برای خودم مسابقه می‌گذاشتم، تا پیشبینی کنم که در بیت بعدی کلمه فلان را استاد چگونه تحریر می‌کند و همیشه و همیشه غافلگیری‌هایی بود.

تا غم نداشته باشی، آن هم غم‌های بزرگ، نمی‌توانی فضای شعر و آواز ایران را درک کنی. درست به همین خاطر بود که درک صحیح فضای هنر استاد شجریان، واقعا برای یک نوجوان سخت بود و من باید سال‌ها منتظر می‌ماندم تا مبتلا به دردهایی شوم یا در جریان غم‌های ملی ایران و آشفتگی‌هایش قرار بگیرم و پناه ببرم به آثارش، تا به درک صحیح‌تری از هنر استاد برسم.

یک زمانی با کاست آثارش را گوش می‌کردیم، بعد نوبت سی دی رسید و بعد استریم با یوتیوب و اسپاتیفای و البته همیشه داغ ضبطهای باکیفیت نازل آثار خصوصی‌اش به دل ما مانده و اینکه چه می‌شد همه آنها را با کیفیت استودیویی می‌داشتیم. شاید فناوری در آینده مقداری از این تاسف بکاهد و با تمهیدات هوشمندی کیفیت این آثار ارتقا پیدا کنند!

حالا دیگر با گذشت زمان، هر کدام از آثار استاد را می‌شنوم پرت می‌شوم به همه برهه‌هایی از زندگی‌ام که آن اثر تنها دوست و تسکین‌دهنده من بوده‌اند.

… یادت می‌آید این کاست را آن روز پاییزی خریدی از کاست فروشی زیر کتابخانه عمومی رشت؟ یادت می‌آید همنوا با بم را؟ یادت می‌آید شورهای به هرز رفته دانشجویی را ، همراه شو عزیز را؟ یادت می‌آید غافلگیری بزرگ را و نخستین باری که شجریان مهمان نوروزی تلویزیون شد؟ یادت می‌آید نفرین‌ها و امیدها و تسکین‌ها و زنهارهایی را که در آوازهایش جستجو می‌کردی؟

متاستاز به مغز، پیش‌آگهی … چه کسی تصور می‌کرد که آن جمله‌ها بی‌مفهوم کتاب‌های درسی پزشکی زمانی مصداق دردناکی مثل استاد شجریان پیدا کنند؟ بعد همه به دنبال معجزه بودیم. هم می‌خواستیم استاد شجریان بیشتر بین ما باشند و هم اینکه از تصور رنجش بر خود می‌لرزیدیم و در عدالت دنیا شک می‌کردیم.

جسم استاد رفت، اما باز کدام روز است که از او بی‌بهره باشیم؟ بهره‌مندی و دلنوازی او برای ما دلشدگان هنرش همچنان ادامه خواهد یافت و پوسته‌های نو خواهد پوشید. در تار و پودمان، یاد تو تنیده شده.


ما قصد سرگرم کردن مردم را نداریم. هنر بازتابی از درون انسان و جامعه است و هنر موسیقی، هنری است که مثل شعر، اعتراض بیشتر از جنبه‌های دیگر در آن وجود دارد. می‌توانم بگویم که شاید اعتراض آواز از موسیقی هم بیشتر باشد. از شعر‌هایی که انتخاب می‌کنیم مشخص است، آواز می‌تواند مداحی هم باشد، اما کار بیهوده‌ای است. از یک نفر یا منظر‌های مثلا باغ و بستان تعریف کنیم. این کار را هم می‌کنند، اما آنچه که هست این است که اعتراض در هر هنری وجود دارد. حالا این اعتراض می‌تواند، به معشوق، به روزگار، به پروردگار، حکومت و یا به رفتار مردم باشد. راجع به شکست‌ها، اجحاف‌ها و زورگویی‌ها و با پیروزی‌ها باشد. همه این‌ها در هنر خلاصه می‌شود. چیز‌هایی دیگر را هم می‌شود با هنر بیان کرد. اما جنبه شناخته شده آن، اعتراض است.

انسان می‌تواند درس راستی و درستی و ایثار و محبت هم بدهد. من آواز را از این دید دنبال می‌کنم که آنچه مربوط به سروش خاک و کارگاه هستی و خواست مردم است را بیان کنم، آنچه را که باید در زندگی و جامعه باشد بیان کنم. وقتی که نیست ما اعتراض می‌کنیم، بازخواست می‌کنیم، با آواز بهتر می‌توان درس زندگی داد. به جامعه و مردم آرامش داد و خشم یک ملت را برانگیخت. با آواز خیلی کار‌ها می‌توان کرد. توانی که در آواز هست در هیچ یک از هنر‌های ما نیست. تأثیر سینما هم بیشتر به خاطر موزیک صحنه هاست.

من آواز را از این دید دنبال کردم. البته با جبهه‌گیری‌های سیاسی اشتباه نشود. جنبه اجتماعی دارد. آواز می‌تواند در هر کانالی وارد شود و خودش را مطرح کند، اما دیدگاه من اینگونه نیست. به نظر من موسیقی مثل آفتاب و زیبایی باید به دوست و دشمن یکسان بتابد. مثل اکسیژن مال همه است. من هیچ وقت آواز را برای سرگرمی و وقت گذرانی ارائه نمی‌دهم. ارائه تکنیک و پز دادن و از این بازی‌ها هم نیست. بلکه تکنیک، دانش، تجربه و هرچه که هست در خدمت اهدافی است که عرض کردم.

گفتگو با نشریه فرهنگ اصفهان – سال 1378


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

10 شهید دنیای فناوری!

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.