چرا استرالیا غیرمعمول‌ترین موجودات زنده دنیا را دارد؟

0

موجودات استرالیا دارای غیرمعمول ترین و در عین حال جالب  توجه ترین ویژگی ها و شباهت های جغرافیای زیستی در جهان هستند. تشریح این ویژگی ها نیازمند درک بالایی از روابط متقابل بین حرکات قاره ای، تغییرات آب و هوایی و انتشار موجودات است.

زمانی که گیاهان گلدار و اولین کیسه داران در اواسط دوره کرتاسه تکوین یافته و در اشکال مختلف پراکنده گردیدند، هنوز قطب جنوب به آمریکای جنوبی و استرالیا متصل بود. آب و هوای گرم تا نزدیکی های قطب بدون یخ پیشروی کرده بود به ترتیبی که اطراف قطب گرم و جنگل حداقل تا کناره های ساحلی قطب توسعه یافته بود. فلور گندوانالند که تحت چنین شرایطی تکامل یافته بود برای توسعه در محیطی مرطوب و گرم سازگاری داشت و شامل سوزنی برگان پودوکارپ و سرخس ها می گردید. گیاهان گلدار این فلور احتمالاً شامل ۱۴ خانواده ای می گردد که هنوز در باقیمانده های  گوندوانالند وجود دارند. از جمله این گیاهان می توان به «پروتراسه»، «اپاکریداسه» و «مونمیاسه» اشاره کرد.

در استرالیا این گیاهان هنوز در جنگل های پرباران مناطق معتدله یا در جنگل های پرباران گرم و مرطوب دیده می شوند. این واقعیت نشان می دهد که محیط زیست اصلی در گندوانالند مشابه جنگل های پرباران استرالیایی بوده است. غیرمعمول ترین ویژگی فلوراسترالیا گیاهان اسکلروفیل است. گیاهان اسکلروفیل رشد آرامی داشته و در شرایط نامناسب از رشد بازمانده و صاحب سطح برگ ناچیزی می شوند که متشکل از برگ های کوچک و پهن همیشه سبز و چرمی است. این گیاهان برای زندگی در خاک غیرمعمول استرالیا سازگاری یافته اند که به شدت هوازده است و از نظر میزان مواد غذایی متغیر هستند. فقر غذایی خاک های استرالیا به دلیل پیر بودن کوه ها (۲۰۰ میلیون سال) و عدم امکان تأمین مواد غذایی از طریق فرسایش و انتقال این مواد به مناطق پست است.

به نظر می رسد که گیاهان اسکلروفیل از فلور جنگل های پرباران تکامل یافته باشند چرا که همه خانواده های بزرگ اسکلروفیل در چنین مناطقی یافت شده و حدود ۴۵درصد این گیاهان بومی استرالیا هستند. موفق ترین گیاهان اسکلروفیل درختان صمغ دار اکالیپتوس (میرتاسه) هستند که شامل ۵۰ گونه هستند.
اگرچه جنگل های پرباران و گیاهان اسکلروفیل هر دو زمانی مناطق وسیع تری از استرالیا را پوشانده بودند ولی در حال حاضر آنها در مناطق دورافتاده و به شکل پراکنده وجود دارند. کاهش حوزه پراکنش این دسته از گیاهان بدون شک به خاطر تغییرات آب و هوایی ناشی از حرکت قاره ای استرالیا پس از آنکه در ۹۰ میلیون سال پیش از قطب جنوب جدا شد و در جهت شمال شروع به حرکت کرد، است. در ابتدا این دو قاره تحت یک رژیم آب و هوایی بودند به ترتیبی که گرمای محیط از استرالیا به سمت قطب جنوب در حرکت بود. در اواسط اولیگوسن (۳۵ میلیون سال پیش) استرالیا از قطب جنوب آنقدر جدا شده بود که در حد فاصل این دو قاره جریان های آب سرد دور قطب جنوب و همچنین جریان بادهای غربی بتوانند مستقر گردند.

در این زمان تراکم یخ در قطب جنوب آغاز شده بود و در اطراف استرالیا آب های سرد به کندی تبخیر می شدند و میزان بارندگی کاهش یافته بود، در نتیجه بر وسعت کویرها افزوده گردید. این پروسه در اواسط میوسن تا وقتی که افزایش خشکی منجر به پدیدار شدن علفزارهای باز و ساوان های محتوی آکاسیا شدند، ادامه یافت. حرکت رو به شمال قاره استرالیا این قاره را به عرض جغرافیایی ۳۰ درجه، جایی که به لحاظ فشار بالای جو بارندگی کم دارد، کشاند. همه این عوامل موجب گردید که استرالیا مبدل به خشک ترین قاره جهان شود. قاره ای که دوسوم آن دارای بارندگی کمتر از ۵۰۰ میلیمتر در سال و یک سوم بقیه آن تنها ۲۵۰ میلیمتر بارندگی دارد. این هم یک دلیل دیگر برای محدود بودن حوزه زیست جنگل های پرباران و درختان اسکلروفیل است.این آب و هوایی بود که پستانداران استرالیا می بایست با آن سازگاری می یافتند. طبیعی است که پستانداران جفت دار نمی توانستند به قاره استرالیا وارد شده باشند، چرا که جدایی استرالیا از قطب جنوب قبل از رسیدن پستانداران جفت دار به این منطقه صورت گرفته بود.

تاریخچه اولیه کیسه داران در استرالیا ناشناخته است چرا که اولین فسیل ها متعلق به اواسط میوسن است یعنی زمانی که علفزارها در حال پدیدار شدن بودند. کیسه داران اولیه شامل تعداد بیشتری علفخواران سرشاخه چین بودند، در حالی که پستانداران فعلی چراکننده های بیشتری دارند که از علفزارهای وسیع استفاده می کنند. بیشترین میزان تنوع در میان این علفخوارها در کانگوروها و والابی ها دیده می شود ولی در انزوای استرالیا می بایست کیسه داران همه آشیان های اکولوژیکی را که در سایر مناطق به وسیله پستانداران دیگر پر شده بود اشغال کنند. معادل های اکولوژیک کیسه دار شباهت های فراوانی به انواع جفت دار خود دارند. موجوداتی نظیر رت ها، موش ها، سنجاب ها، جربوها، موش های کور، گورکن ها، مورچه خواران، خرگوش ها، گربه ها، گرگ ها و خرس ها در استرالیا وجود دارند.

پوشش گیاهان اسکلروفیل در استرالیا از نظر مواد غذایی فقیر و از نظر مواد بیوشیمیایی سمی که دورکننده علفخواران هستند غنی است. تأثیر نامتناسب این مواد در کاهش جمعیت علفخواران با مقایسه جمعیت «اوپاسوم برس دار» در زلاندنو و استرالیا معلوم می شود. تراکم جمعیت این پستانداران در زلاندنو ۵ تا ۶ بار بیشتر از استرالیا است.

همزمان با حرکت رو به شمال استرالیا، شمالی ترین بخش این قاره به حوزه بزرگ اقیانوس کبیر، جایی که پوسته اقیانوس در حال فرو رفتن است، نزدیک گردید. در نتیجه این بخش ها در زیر پوسته استرالیا فرو رفته و منجر به پیدایش کوه هایی در این منطقه گردیدند. کوه های گینه جدید که به وسیله پوشش درختان استوایی پوشیده شده، از این دسته ارتفاعات هستند. گینه جدید اگر چه خود یکی از مرطوب ترین مناطق جهان است ولی در عین حال فاصله چندانی با خشک ترین قاره جهان ندارد. در این زمان جزایر هند شرقی در جهت وضعیت فعلی خود چرخیده و بدل به منبعی برای پراکنش حشرات و گیاهان گلدار آسیایی به گینه جدید و از آن طریق به استرالیا شدند.

پستانداران جفت دار آسیایی نیز توانستند به سمت شرق انتشار یابند. به جز خفاش تنها رت ها توانستند به قاره اصلی استرالیا رسیده و با ۵۰ گونه خود بیش از ۵۰ درصد از پستانداران زمینی استرالیا را تشکیل دهند. انسان نیز در حدود ۳۰هزار سال پیش و سگ که نیای دینگو است در حدود ۳۵۰۰ سال پیش وارد استرالیا گردید.

Biogeoraphy, An Ecological and Evolutionary Approach, C.B.Cox. 1980


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.