بیونیک چیست و چه کاربردی دارد؟

0

طبیعت همه چیز را قبلا اختراع کرده است. زیپ از میلیون‌ها سال پیش موجود بود. بیونیک (bionics) وقت تلف نمی‌کند یکراست به سراغ طبیعت می‌رود تا ببیند قبلا راه‌حلی برای مشکل مورد نظر پیدا نشده است تقریبا همیشه طبیعت فکری کرده است و پاسخ را آماده دارد. ترجمه زیرا از یک نشریه فرانسوی است که پیشرفت‌های عصر حاضر بشریت را با رازهای طبیعت، طبیعتی که از میلیونها سال پیش وجود داشته مقایسه کرده است. مطالعه آن خالی از لطف نیست.

“آینده به کسی تعلق ندارد. پیش کسوتی در کار نیست. فقط عده‌ای دیرتر می‌آیند” این جمله شاعر فرانسوی، کوکتو را می‌توان شعار کارشناسان بیونیک دانست. بیونیک طرز کار آنرا ببیند و نقشه‌ای فنی از روی آن تهیه کند. این علم به ما نشان می‌دهد که طبیعت میلیون‌ها سال از بشر قرون بیستم پیشرفته‌تر است و قبلا همه چیز را اختراع کرده است.

آنچه که ما امروزه به عنوان اختراعات پیشرفته مدرن تلقی می‌کنیم همیشه وجود داشته است. برای مثال مخترع واقعی (sonar) “دستگاه کاشف زیردریائی به وسیله امواج صوتی”خفاش است. اگرچه خفاشان کورند، اما قادرند از هر دالانی بدون آنکه به موانع سر راه خود برخورد نمایند، بگذرند. آنها سونار (Sonar) خاص خود را دارند.

خفاش‌ها جیغ‌های (فرکانس) مافوق صوتی را به سوی موانع مختلف می‌فرستد و پژواک آنها را دریافت می‌کنند و فورا با گوش‌های گیرنده خود فاصله را تشخیص می‌دهند، بدین ترتیب با استفاده از جیغ‌های مافوق صوت تصویری از جنس صدا در برابر خود دارند که با امانت و وفاداری جهان پیرامون آنها منعکس می‌کنند.

پروانه‌ها و به‌ویژه در برابر Sonar های خفاشان دستگاه ضد رادار اختراع کرده‌اند.

(به تصویر صفحه مراجعه شود) پروانه‌ها در نزدیکی پای سوم خود نوعی پرده صماخ کوچک دارند که ماهیچه‌هایی به آن وصل هستند. برای مقابله با رادار خفاش. این ماهیچه‌ها منقبض می‌شوند و به کار می‌افتند. در این حالت لکه‌های کیتین (chitin) پوشاننده طبل به نوسان در می‌آیند و با همان طول موج رادار خفاش متقابلا امواجی ساطع می‌کنند، در نتیجه خفاش‌ها جهت‌یابی خود را گم می‌کنند و از تعقیب طعمه یعنی پروانه‌ها دست می‌شویند.

آشکارسازی گرمای مادون قرمز این امکان را فراهم می‌کند که در تاریکی ببینیم. این هم اختراعی است که فضل تقدم‌اش متعلق به مار زنگی است. این مار”چشم گرمائی” (thermal eye) دارد که از پانصد هزار گیرنده تشکیل شده است که درست زیرچشم اصلی قرار دارد و اندک تغییر دمای محیط را به اطلاع مار می‌رساند این چشم گرمائی اشعه مادون قرمز را محل‌یابی می‌کند و بدین ترتیب حتی در تاریکی کامل طعمه خود را تشخیص می‌دهد. مار زنگی تکنولوژی بشری را از رو برده است. گیرنده‌های گرمائی و مادون قرمز آن را از کوچکترین مدارهای الکترونیکی ظریف‌تر است.

بنابراین همه‌چیز در طبیعت وجود دارد حتی ساده‌ترین چیزها یعنی (Zip) زیپ هم در انتهای خرطوم مگس تعبیه شده است.

علم بیونیک از فراوانی اختراعات دائمی طبیعت زائیده شده است. لئوناردو داوینچی گفته است”پرنده ماشینی است که انسان قدرت ساختن آنرا دارد”این درست است که انسان مجبور شد پروانه هواپیما بسازد اما طبیعت در این کار هم پیشقر اول بود زیرا دانه‌افرا یا سنجاقک که همه اصول بنیادی پروانه‌های هواپیما را دارا می‌باشند میلیون‌ها سال پیش توسط طبیعت اختراع شدند.

علم بیونیک رسما از 1960 به بعد وارد جرگه علم گردید. اخیرا با مطالعه‌ای که بر روی دلفین‌ها انجام شده است توانسته‌اند به سرعت زیردریائی‌ها بیافزایند. کلید این سرعت در پوست دولفین نهفته است. بر روی پوست دولفین پرزهایی وجود دارند که آشفتگی و گردنکشی آب را جذب می‌کند بدین ترتیب دولفین می‌تواند تا 50% به سرعت خود بیافزایند. قایق‌هایی که با پوست مصنوعی دلفین روکش شده باشند سرعتی بیشتر از قایق‌های معمولی پیدا می‌کنند.

گیاهان نیز منبع دانش بیکران بیونیک هستند. آنها شرایط سختی اقلیمی، باد و سرما را تحمل می‌کنند. این همان چیزی است که مهندسان معمار دنبال می‌کنند. در 1850 جوزف پاکستن (Goseph Paxton) معمار کاخ کریستال لندن (محل برگزاری اولین نمایشگاه بین المللی) برای روکش بام کاخ از نیلوفر آبی غول‌آسای آمازون استفاده کرد.

امروزه معمار فرانسوی آجرمیان تهی را اختراع کرده است. این آجر تقلیدی از ساقه گیاه دم اسب که این گیاه ساقه‌ای میان تهی و ساختمانی معدنی دارد.

اما طبیعت رازداری می‌کند و تنها بخش کوچکی از رازهای آن کشف شده است. دانشمندان مایلند بدانند که چگونه استفاده می‌کنند و چگونه می‌توان از همین روش برای تولید مواد غذایی استفاده کرد. پرواز بی‌صدا جغدها توجه مهندسان متخصص پرواز را به خود جلب کرده است.

ارتش و دانشمندانی که برای آن کار می‌کنند مایلند بدانند که چگونه عقرب‌ها در برابر گرما، خشکی و مهمتر از همه، رادیواکتیو مقاومت دارند؟ راز عقرب در کجاست؟ آیا در اسیدهای نوکلوئیک آن نهفته است؟ آیا در فیزیولوژی این سنگواره زنده نهفته است؟

موجود اسرارآمیز و پر رازورمز دیگر طبیعت، کرم ابریشم است که دانشمندان می‌خواهند. بدانند که چگونه گیرنده‌های حساس آن بوها را حتی از فاصله 10 کیلومتری حس می‌کند. کرم ابریشم نر از فواصل دور، بوی کرم ماده را احساس می‌کند. طرز کار این گیرنده چگونه است؟

به نظر می‌آید طبیعت راز جاودانگی را تا به حال برای خود حفظ کرده است. بعضی از آنتروپدهای (Anthropods) میکروسکوپی در فصول خشکی و کم‌آبی خشک می‌شوند به محض اولین باران به زندگی باز می‌گردند در حالت خشکی به آن حیات نهانی (Cryptobiotic) می‌گویند، آنها می‌توانند دمای صفر مطلق را تحمل کننند، در چنین دمایی موجودات میکروسکوپی، پس از میلیاردها سال می‌توانند به حیات باز گردند.

فراموش نکنیم که هنوز دانشمندان راهی طولانی در پیش دارند تا بر رازهای طبیعی و کاربرد آن در علم بیونیک واقف گردند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.