فیلم درخت گلابی داریوش مهرجویی – معرفی و نقد و تحلیل

0

احمد طالبی‌نژاد

در واپسین فصل درخت گلابی، محمود قهرمان اصلی این درام سیاسی/اجتماعی، بر بالای شاخه‌های درخت سترون گلابی جای می‌گیرد و از آن‌جا به آسمان شفاف بالای سرش می‌نگرد. نیرویی فراتر از واقعیت او را به خود می‌خواند. تصویری کوتاه از کهکشان در چشم‌انداز او و ما قرار می‌گیرد و این پایان امیدوارانه‌ای است بر راهبندان فکری محمود و آغازی است برای زایش دیگر بار درخت گلابی که بی‌هیچ دلیل و برهان علمی، قهر کرده و بار نمی‌دهد. این فصل نمادین، حدیث نفس نسلی از هنرمندان ماست که طی این سال‌ها، به هزار و یک دلیل، سترون شده‌اند. نسلی که روزگاری پیش قراول جنبش روشنفکری بوده اما قهر روزگار و شرایط اجتماعی جدید، آن‌ها را به عزلت کشانده است. اصلی‌ترین عامل این انزوای ویرانگر، فرو ریختن پایه‌های کاخ‌های آرمانی است که یکی دو نسل از روشنفکران ایران در زیر سقف‌هایشان آرمیده بودند.

داریوش مهرجویی جایی طی گفتگویی در باب گرایش خود به فلسفه، عرفان و جهان معنوی گفته است که پس از دایرهٔ مینا (1356) که با قهر و غضب روبرو شد و در زمان خود به نمایش درنیامد، احساس کرده که دچار نوعی گسست از همهٔ ایدئولوژی‌های باب روز شده و به همین دلیل، بلافاصله پس از آن فیلم، مشغول ساختن مجموعهٔ تلویزیونی الموت شده که تحلیلی است بر تاریخ و فلسفهٔ اسلام. این گرایش سال‌ها بعد در هامون، پری و سرانجام درخت گلابی به شکل بارزتری تجلی پیدا کرده است. درونمایهٔ هر سه فیلمی که از آن‌ها یاد شد، تردید و تشکیک نسبت به واقعیت و جستجو برای یافتن حقیقت است. شخصیت‌های اصلی این سه فیلم، در مرحله‌ای از زندگی روزمرهٔ خود، نسبت به «قطعیت» شرایطی که در آن به سر می‌برند، به تردید می‌افتند و این آغاز سرگردانی آن‌هاست در راه پر مخالف حقیقت که به آسانی دست یافتنی نیست. هامون به قصد یافتن حقیقت و شاید رهایی از قید و بندهایی که او را اسیر کرده، خود را به دریا می‌سپارد. دریایی که در عین بی‌کرانگی می‌تواند نمادی باشد از نیروی عظیم مرگ. اما دستی را می‌رهاند و به زندگی برمی‌گرداند.

دست علی عابدینی، همان مرادی که هامون عمری سر در پی او داشته. او توسط علی عابدینی به زندگی باز می‌گردد. اما آیا در عرصهٔ زندگی اتفاق تازه‌ای افتاده؟ نه، همه‌چیز بر مدار سابق می‌گردد. به عبارت دیگر، هامون محکوم می‌شود بار دیگر زندگی احمقانهٔ پیشین خود را تکرار کند. در واقع رستگاری او، آغاز رنجی مکرر است. بنابراین مهرجویی با زیرکی در عین گرایش ظاهری به مضامین فلسفی و عارفانه، با چنین پایانی، دنیای معنوی ساخته و پرداختهٔ خود را ویران می‌کند. چیزی که به شکلی دیگر در پری نیز تکرار می‌شود. پری این دختر پرجنب و جوش و جستجوگر که طی حادثه‌ای درونی، به وادی تردید گام نهاده، آرام و قرار از کف می‌دهد، قید زندگی مادی را می‌زند و به دنیایی ملکوتی دل می‌سپارد. آیا او رستگار خواهد شد؟ هر چیز حاکی از آن است که او چنین سرنوشتی خواهد داشت. اما در واپسین فصل فیلم، پری را می‌بینیم که در رختخواب سوختهٔ برادرش که خود را به آتش کشیده دراز می‌کشد. پس او نیز در آتش پندارهای خود خواهد سوخت بی‌آن‌که بهره‌ای از زندگی برده باشد. پس می‌شود نتیجه گرفت که آدم‌های مهرجویی در این دو فیلم و به شرح ایضا در درخت گلابی، علاوه بر گرفتار شدن در بلاتکلیفی و تردید، دچار نوعی بلاهت هم هستند. بلاهتی ناشی از شرایط اجتماعی. همان شرایطی که هامون روشنفکر و کتاب خواند و متفکر را به دلالی و واسطه‌گری کشانده یا پری جوان و رعنا را همچون عرفای سنهٔ جرث معه وامی‌دارد سر در چاه کند. آن‌ها به نوعی بازتاب زمانهٔ خود هستند. زمانه‌ای که از یک‌سو در آن زهد و تقوا و دل کندن از جهان خاکی تبلیغ می‌شود و از سوی دیگر فضای آن انباشته از حس مادی است. در چنین فضایی چگونه می‌شود خلوتی جست و در آن به تزکیهٔ نفس پرداخت؟ شدنی نیست که انسان امروزی، همچون اسلاف خود راه تقوا برگزیند. اگر هم چنین میلی در او پدید آید، سرنوشتی همچون هامون و پری خواهد داشت.

اما در درخت گلابی برخلاف دو فیلم پیشین، مهرجویی، پناه بردن به ملکوت را تنها راه رهایی از راهبندان فکری می‌راند. محمود، این مرد میانسال ناکام که به رغم برخورداری از شهرت، تنهاترین انسان روی زمین است، دیگر قادر به خلق اثر نیست. چیزی در زندگی او غایب است و همین غیبت است که جوهر قلم او را خشکانده است. آن «چیز» چیزی جز عشق نیست.

«میم» این معشوق مرموزی که مقل رگباری در آسمان نوجوانی محمود ظاهر می‌شود و دل او را سرشار از عاطفه و احساس می‌کند، طی تصادفی در خارج از کشور می‌میرد. محمود این خبر ار در زندان می‌شنود و از آن پس چشمه خلاقیتش خشک می‌شود. این درام نمادین، به سهولت قابل تعمیم است. نه دربارهٔ خود محمود که، حتی دربارهٔ همهٔ همنسلان او که طی این سال‌ها، قادر به خلق اثری ماندگار نشده‌اند. آیا این نکته تنها از آن گسست است؟ می‌شود گفت تا حدودی. اما علاوه بر آن غیبت عشق را نیز نباید فراموش کرد.

نیروی عشق، عامل اصلی همهٔ خلاقیت‌ها و جوشش‌هاست. وقتی به هر دلیلی این عنصر اساسی از زندگی آدمیزاد حذف شد، تنها کالبدی بی‌روح باقی ماند و یک زندگی سترون و سرده چیزی شبیه محمود که حتی حوصلهٔ شرکت در یک آئین سنتی را هم دارد و قادر نیست با اطرافیانش، ارتباطی انسانی برقرار کند. او یک بورژوای روشنفکر است که همهٔ آرمان‌هایش را از دست داده و گرفتار پوچی و بی‌ایمانی شده است. هم ازاین‌روست که در جایی می‌گوید «بیماری خارج از وجود ماست». یعنی که او خود در سرنوشتی که نصیبش شده، کمترین نقش را داشته است. بازی‌های سیاس که تنها پناهگاه او برای اثبات وجود بوده، به پایان رسیده، کسانی، عشق را از او دزدیده‌اند و این موجود پرجنب و جوش و خلاق را به بیماری کشانده‌اند. درست مثل خود درخت گلابی که روزگاری پربار و سخاوتمند بوده و بر اثر بی‌اعتنایی باغبان‌ها، به قول خودشان «قهر» کرده و خسّت به خرج می‌دهد.

محمود در بالای شاخه‌های درخت با خود نجوا می‌کند «این درخت هشیار است و حرفی پنهانی دارد» او بین خود و درخت، نسبت مستقیمی یافته و می‌داند که درخت قهر نکرده، بلکه راه بر زایش او بسته‌اند. بیهوده نیست که باغبان و ساکنان باغ، هنگام مشاوره در پای درخت، تنها راه برای رهایی از مخمصهٔ سترونی را، قطع ریشه‌های درخت می‌دانند تا به جای آن نهالی بکارند مطیع و منقاد. آیا این اشارهٔ روشنی به شرایط روزگار ما نیست؟ شرایطی که اعتقاد دارد باید درختان تنومند و مستقل اندیشه را از ریشه درآورد تا نسلی تازه چنان‌که برآورندهٔ حوائج مورد نظر باشد، پدید آید. بله «این درخت هشیار است و حرفی پنهانی دارد» قهرا و آگاهانه است. انزوایش هم نوعی اعتراض است. اعتراض به شرایطی که می‌خواهد انسان را از فردیتش جدا کند و از او موجودی قالبی بسازد. به عبارت دیگر اعتراضی است به آنان‌که می‌خواهند آرمان شهر هنرمند را به شهرکی سیمانی تبدیل کنند.

استفاده از تکنیک اینرمونولوگ (تک‌گویی درونی) برای بیان منویات قهرمان، یکی از عناصر مؤثر برای فشرده کردن زمان از یک سو و برملا کردن دنیای درونی آدم‌هاست. مهرجویی از این تکنیک برای برآوردن هر دو منظور، استفاده‌ای خلاقانه کرده و به همین دلیل، توانسته است در تبدیل یک رمان مطّول به فیلم، عنصر انسجام را از دست ندهد. درخت ‌ گلابی که به رغم برخورداری از ساختاری (به تصویر صفحه مراجعه شود) ذهنی و تودرتو، اثر منسجمی است. نگاه کنیم فصل ورود به گذشته را که معمولا در چنین مواردی از کلیشه‌ای‌ترین قالب یعنی گرفتن یک نمای درشت از سر و کلّه قهرمان و دیزالو به نخستین نمای فصل خاطات استفاده می‌شود. اما در این فیلم، دوربین روی چهرهٔ محمود مکث می‌کند. محمود در ذهن پریشان خود، به جستجو می‌پردازد و به یاد نخستین برخورد خود با «//» می‌افتد. دوربین با حرکتی آرام و درونی، در لابلای درختان باغ که همراه با تغییر رنگ نیز هست، به روزگاران سپری شده وارد می‌شود. رنگ طبیعی صحنه، به مرور قهوه‌ای می‌شود گویی به دنیایی خزان‌زده وارد می‌شویم. دنیایی که شادابی و طراوت محمود در آن به یغما رفته است.

حالا او برای نوشتن انگیزه پیدا کرده است. یادآوری آن سال‌های به یغما رفته، می‌تواند او را از بستگی ذهنی نجات دهد و همپای او، ما نیز آن‌چه بر یک نسل رفته را دوره می‌کنیم. نسلی که در گیرودار تب و تاب‌های سیاسی و اجتماعی عمر سپری کرده و نوجوانی و جوانی‌اش در این معرکه‌های پی‌درپی، به یغما رفته است. در فصلی از فیلم (زندان) هنگامی که محمود خبر تصادف و مرگ «میم» از زبان هم‌بند خود می‌شنود، بلافاصله، به گذشته می‌رویم. جایی که بچه‌ها (محمود،//و دیگران) در حال تمرین و باز به نمایش ژاندارک هستند. این فصل، کارکردی دوگانه دارد. از یک‌سو، شخصیت ژاندارک به عنوان یک قدیس آرمانگرا اما ناکام و مظلوم، اشاره‌ای است به محمود هم‌نسلان او که همچون ژاندارک با داعیهٔ نجات بشریت وجود خود را فدیهٔ آرمان‌هایشان کردند اما از آن همه آرمان‌گرایی، چیزی جز قل و زنجیر و پیری زودرس، نصیبی نبردند و از سوی دیگر اجرای کودکانه و پرغلط این نمایش توسط بچه‌ها، اشاره‌ای است به کودکانه و بی‌معنی بودن همهٔ بازی‌های سیاسی و حزبی و ایدئولوژیک که نسل محمود ناخواسته در آن شرکت داشته اما حالا و اکنون وقتی به پشت سر و سپس به روبرو نگاه می‌کنند، هیچ شباهتی بین آرمان شهری که در پی‌اش بودند و آن چه جاری است، وجود ندارد. پس باید به محمود حق بدهیم وقتی که می‌گوید «بیماری خارج از وجود ماست».

ویل دورانت می‌گوید «مردان باید در اوج زندگی خود بمیرند. ولی آن‌ها در اوج نمی‌میرند. مرگ و جوانی، به تصادف همدیگر را در راه ملاقات می‌کنند».*

(*) لذات فلسفه/ترجمهٔ عباس زریاب، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.*


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.