همه چیز در مورد فیلم پیانیست رومن پولانسکی

0

مطلب زیر گزارش کوتاهی است از مراحل ساخت این فیلم که بسیاری از دوستداران سینما چشم انتظار آن هستند.

رومن پولانسکی بعد از 40 سال تصمیم گرفت با بهره‌گیری از تجربیات شخصی خود ماجرای فرار و لادیسلاو و ژپیلمن را از بازداشتگاه ورشو به تصویر بکشد. آدریان برای thin Red) (line liberty HeightsThe- نقش ژپیلمن را بر عهده دارد و توماس کرچمن (115- U) در نقش افسر آلمانی که در نهایت ژیپلمن را نجات می‌دهد ظاهر می‌شود.

رومن پولانسکی چهره خاک‌آلود و در هم شکسته خیابان‌های ورشو را بعد از تهاجم بمب‌افکن‌های لوفت و افت به خاطر می‌آورد. او در آنجا حضور داشت. او می‌تواند تصور کند که اقامت درگتو چگونه است زیرا خانواده او درگتو کراکوف تحت اسارت قوای آلمانی بودند. پولانسکی می‌تواند فرار از گتو را تصور کند زیرا پدرش قبل از اینکه اعضای خانواده او به اردوگاه کار اجباری فرستاده شوند مخفیانه او را از گتو فراری داده بود.

پولانسکی از سال 1962 که فیلم چاقو در آب او نامزد اسکار شده بود دیگر در لهستان فیلمی نساخته بود. اما انگیزه او از بازگشت به لهستان ساختن فیلمی درباره زندگی خودش نبود بلکه قصد داشت فیلمی بسازد که اقتباسی از جریان عمیق و اثرگذار فرار و بقای ولادیسلاو ژیپلمن بعد از نسل‌کشی یهودیان در ورشو باشد.

پولانسکی می‌گوید من همیشه می‌دانستم که روزی فیلمی درباره آن دوره دردآور و تاریخ لهستان خواهم ساخت. البته در اوایل دهه 90 اسپیلبرگ کارگردانی فهرست شنیدلر را به او پیشنهاد کرد اما او رد کرد؛ فیلمی که همیشه قصد ساخت آن را داشت؛ «هیچ‌وقت فیلم اتوبیوگرافی نساخته‌ام و علاقه‌ایی هم به ساخت آن ندارم اما می‌توانم از تجربیاتم استفاده کنم». پولانسکی می‌گوید: «این داستان واقعی است و من می‌دانم چگونه آن را روایت کنم». داستان فیلم، داستان تقدیر است. علی رغم فضای وحشت‌انگیز حاکم بر آن نویدبخش آینده روشنی است.

ولادیسلاو ژیپلمن (آدریا برادی) پیانیست جوان و با استعدادی است که تنها چند گام با شهرت و افتخار فاصله دارد. در همین اثنا آلمانیها به موطن او لشکرکشی می‌کنند. روابط گذشته او زمینه‌ساز فرار از اردوگاه یهودیان و یافتن سرپناهی برای او می‌شود. کمی بعد از خروج دوستانش از ورشو او نیز توانست به تنهایی فرار کند. زمانی‌که جنگ به بحران نهایی خود نزدیک می‌شد او غفلتا به کام شیر افتاد و در خانه بزرگی که مقر افسران ارتش آلمان بود گرفتار شد. وقتی یک افسر آلمانی او را پیدا کرد، ژیپلمن با نواختن قطعه‌ای از چایین بلاو به افسر آلمانی ثابت کرد که پیانیست قابلی است. این افسر آلمانی تا زمان خروج ارتش آلمان از شهر از او حمایت می‌کرد و به او غذا می‌داد.

توماس کرچمن در قبول نقش این افسر آلمانی تردید داشت. «من از نقش‌های کلیشه‌ای وحشت داشتم اما این افسر آلمانی کاملا متفاوت بود. او به پیانیست کمک کرد. او نماد امید برای ما آلمانی‌هاست».

شعار پولانسکی وفاداری به واقعیت است. او حتی در زمان انتخاب بازیگر برای نقش ژیپلمن قصد داشت از بازیگر غیر حرفه‌ای استفاده کند تا شکل تأثیر حضور یک ستاره سینما بر نقش را نداشته باشد: «یکبار از بازیگر غیر حرفه‌ایی استفاده کردم اما در نهایت تصمیم گرفتم از بازیگر حرفه‌ای و جوان استفاده کنم.

تعداد کمی از فیلم‌های آدریا براوی را دیده‌ام او یکی از 5  بازیگر پرطرفدار Vanity است. انتخاب او واقعا تصمیم آسانی بود».

با وجود اینکه فیلم‌های زیادی در آلمان تهیه شده است اما پولانسکی به شدت از بکارگیری نمادهای متعارف صلح اجتناب می‌کرد. پولانسکی به همراه آلن استارک که برای طراحی فیلم فهرست شیندلر موفق به دریافت جایزه اسکار شده بود تمام ورشو را برای پیدا کردن لوکیشن زیر پا گذاشته بود اما در نهایت به این نتیجه رسید که «چیزی را که در برلین یافتم هیچ‌وقت نمی‌توانستم در ورشو پیدا کنم».

با توجه به سقف 6 میلیون یورویی (5 میلیون دلاری) بودجه ساخت فیلم طراحان صحنه به سختی توانستند مخروبه‌های حاصل از بمباران ورشو را در یک پایگاه ارتش روسیه در شرق آلمان و باقی‌مانده را در استودیوهای بابلزبرگ برلین ایجاد کنند. حضور بازیگران و گروه تولید فیلم که از فرانسه، آلمان، انگلستان و لهستان آمده بودند باعث شد تا پولانسکی بدرستی ادعا کند که این فیلم یک واقعه عظیم اروپایی است. اما روح حاکم بر فیلم، حاصل نگاه پولانسکی به سرزمین مادریش است. رونالد هاروود همکار فیلمنامه‌نویس (Country The Dressers,Cry the Beloved) می‌گوید: «تجربه‌های شخصی پولانسکی است که مایه اصلی نگارش فیلمنامه است».

و اینک پولانسکی با یاری جستن از آلن استارسکی برنده جایزه اسکار طراح صحنه، آناشپرد لهستانی الاصل، طراح لباس (خودی)، پال ارلمن مدیر فیلمبرداری (Pan tedeusz) و همچنین وویچک کیلار آهنگساز (در آکولای برام استوکر) در صدد است تا به افکار و ایده‌های خود درباره فیلم پیانیست جامه عمل بپوشاند.

و کلام آخر اینکه پولانسکی می‌گوید: «من با خاطرات بمباران ورشو زندگی کردم. تصمیم دارم تمام آنچه را از کودکی به خاطر دارم بازسازی کنم و می‌خواهم تا آنجا که ممکن است شیوه بیانم به حقیقت نزدیک باشد نه آن‌گونه که در صحنه‌های هالیوود اتفاق می‌افتد».


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5