اولین عکاسان در خاورمیانه چه کسانی بودند؟

0

در 7 ژانویهٔ سال 1839، فرانسوا دومینک آراگو فرانسوی، در پشت تریبون آکادمی علوم پاریس ایستاد و اولین خبر از اختراع عکاسی را به استحضار همگان رسانید. لوئی ژاک مانده داگور، بر طبق گزارش آراگو، موفق شده بود که در دوربین Obscara برای گرفتن تصویر از موجودات زنده بر روی ورقه‌ای فلزی، بدون آنکه خود چیزی بر روی آن ترسیم کند، استفاده نماید. آراگو اظهار داشت که این اکتشاف دارای کاربردهای حیرت‌آور بسیاری بوده و یکی از آن کاربردها-که توسط او در همان روز اعلام اختراع عکاسی مبنی بر آنکه (آفتاب هم می‌تواند نقش‌هائی بیافریند)-در رابطه با عکاسی در خاورمیانه بوده است. به جهت نمونه‌برداری یا کپی کردن میلیونها میلیون نقش‌های هیروگلیفی که حتی نمای خارجی هرمها و ساختمانهای بزرگ تبس، ممفیس، کارناک و غیره را در خاک مصر می‌پوشانند، انسان به 20 سال صرف دقت و لژ یونی از طراحان و نقشه‌کشها نیازمند است. اما بکمک سیستم داگورا- تایپ، یک مرد، این کار بی‌نهایت سنگین و حجیم را به تنهائی خواهد توانست انجام دهد. به انستیتوی مصرشناسی دو یا سه دوربین عکاسی داگور بدهید…و این ترسیمات بر تمامی پندارهای ما از صداقت متن گرفته تا رنگ موضعی ماهرترین نقاشان، پیش افتاده و بر آنها تفوق خواهند یافت، و تصاویر (عکاسی‌شده) که بر طبق قوانین علم هندسه، پایدار هستند، بکمک تعداد معدودی از فرضیات، بما اجازه خواهد داد که ابعاد حقیقی بلندترین اجزاء این ساختمان رفیع را که بسیار خارج از دسترس می‌نمایند، آشکارسازیم.

البته این دوربین، وسیلهٔ اپتیکی جدیدی نبود و دانشمندان غرب قرن هشتم، از اصول ساختمانی دوربین Obscara آگاهی داشتند، که منادی دوربین عکاسی جدید بود و تشریحی کامل از آن، اولین‌بار در قرن دهم بوسیلهٔ حسن بن الحسن که گاهی اوقات بنام ابن الحثیم یا الحزین نیز خوانده می‌شد، ثبت گردیده است.900 سال پس از او، غربی‌ها دوربین‌ها را به سرزمین‌های اسلامی برگرداندند، و این مصادف با زمانی بود که آنها با در دست داشتن این نوع دوربین‌ها، به همه‌جای دیگر نیز سفر کردند. نقاشان و طراحان، از سال 1798‌ به بعد، در خاورمیانه سرگرم کار بوده‌اند و این نواحی گسیل داشته بود. منازعه، سبب گشودن شدن درهای تمامی امپراطوری عثمانی باضافهٔ مصر، بر روی دانشمندان و ماجراجویان و پس از آنها، بر روی توریست‌هائی شده است که سفر به این نواحی را در داخل کشتی‌های بخاری، در حدود دههٔ 1840 آغاز کردند.

هورس ورنهٔ نقاش و عموزادهٔ او، شارل ماری بوتون و فردر یک گوپیل-فسکه در اکتبر سال 1839 به مصر و سرزمین مقدس رفته و بهمراه خود وسایل و لوازم داگورا- تایپ را بردند. این دوربین‌ها مورد توجه محمد علی، خدیو مصر قرار گرفت. اما او آنها را محصول دست شیطان دانسته و بعضی وقتها بعنوان مترادفی برای (غیر مسلمان فرنگی) بکار می‌گرفت. تصاویر گرفته شده، توسط آنها و دیگران، بوسیلهٔ حکاکان، نسخه‌برداری شده و بعنوان «زینک» یا پایهٔ اصلی برای تصاویر چاپ شده در کتاب N.P.Levebours با عنوان «سیاحت‌های عکاسان داگورائی» یا «مناظر و ابنیهٔ پراهمیت جهان» در حدود سالهای (1844-1840) به کار گرفته شد.

در قایقی که ببالای رود نیل میرفت، گوپیل- فسکه از دیدن یکمرد فرانسوی دیگر با در دست داشتن دوربین متعجب شد. او پیرگوستاو ژولی دولوت بینر بود که از طرف هکتور هورو آرشیتکت، مأموریت یافته بود که بدین محل بیاید. هکتور هورو به عکسهای دقیقی از موقعیت ساختمانهای کهن مصری برای بازسازی قصرها و معابد فراعنه نیاز داشت. تصاویر نوع داگورائی لوت بینر اساس طرحهای آبرنگی هورو با عنوان پانورامای مصر و نوبی (1842) گردید.

در سال 1842، اولین دانشمند و استاد شرقی با داشتن دوربینی در دست وارد صحنه شد: ژوزف فیلبرت ژیرو دوپرانجی، متخصصی در معماری اسلامی، اقدام به گرفتن عکسهائی از جزئیات ساختمانها در مصر، سوریه و فلسطین می‌کند و از روی آنها زینک‌هائی برای استفاده در کتابش با نام (ساختمانهای عربی مصر، سوریه و آسیای صغیر- 1846‌) تهیه گردید. در مورد سایر کسانی که از سیستم داگورا استفاده کرده بودند، باید گفت که همگی در ثبت تصویر بر روی ورقه‌های مسی، همانند او موفق نبودند.

بجز بعضی از کارهای پرانجی، تمامی تصاویر نوع داگورائی تهیه شده توسط هنرمندان یاد شده، یا ناپدید شده و یا در موقع کپی شدن، توسط حکاکان از بین رفتند. یکی از هیجان‌انگیزترین یافته‌های سالهای اخیر، یک سری داگورا تایپ حقیقی متعلق به سالهای 1846-1845 از شهرها و محل‌های موجود در مصر است. بعضی از تصاویری که در اینجا چاپ شده‌اند، از مجموعه‌ای هستند که توسط ژول آتیر گرفته شده و نشاندهندهٔ کیفیت اسرارآمیز این ورقه‌های فلزی می‌باشند؛ کیفیتی که بعدا در کپی‌های حکاکی شده از دست رفته است.

شن‌هائی که در مقابل معبد ادفو Edfu انباشته شده‌اند، بنظر حقیقی و سنگین نمی‌آیند؛ بنحوی که انسان میخواهد آنها را برای یافتن آنچه که مدفون است، به کناری بزند.

تصویر مربوط به بندر اسکندریه، شبیه صحنه‌ای، چیده شده برای داستان پریان جلوه می‌کند؛ جائیکه تمامی بازیگران بسیار کوچک بوده و بهمراه شهرشان ممکن است با جهیدن یک برق «بارقه» ناپدید شوند!

برای آنکه یک تصویر از نوع داگورا بخوبی دیده شود، باید آنرا در دست نگهداشت. بنابراین تعداد افرادی که در قرن نوزدهم می‌توانستند غنای جزئیات مربوط به آنها را درک کنند، به چند نفر محدود می‌شده است. تا زمانی که اوین کالتویپیست‌ها Calotypists -یعنی عکاسانی که موفق به تهیهٔ نگاتیوهای کاغذی شدند که می‌شد در تعداد نامحدود از آنها تصویر چاپ کرد-وارد خاورمیانه نشده بودند، در واقع تعداد قابل ملاحظه‌ای از مردم نمی‌توانستند عکسهای مربوط به سرزمین‌های باستانی را رؤیت ‌نمایند.

کشیش جرج-و-بریجز، سی-جی ویل هاوس و ماکسیم دوکمپ، هرسه در حدود سالهای 1850-1849 در حال گرفتن عکس نوع Calotype در خاورمیانه بسر می‌بردند، امّا تنها کارهای دوکمپ از میان آنها معروفیت پیدا کرده است. او بهمراه دوستش گوستاو فولر سفر می‌کرد و هردو به ثبت دیده‌ها و شنیده‌ها می‌پرداختند. دربارهٔ دیدار از مجسمهٔ ابو الهول می‌نویسد:

«گوستاو فریاد بلندی کشید و منهم رنگ رخسارم زرد شده و پاهایم شروع به لرزیدن کرد. نمی‌توانستم بیاد بیاورم که تا آنزمان آنچنان عمیق تحت تأثیر قرار گرفته باشم، و موقعی که به مجسمه ابو الهول رسیدیم… در پشت اسبش بلند شده و فریاد زد: من ابو الهول را در حالکیه داشت بطرف لیبی فرار میکرد، دیده‌ام که مانند یک شغال، چهار نعل به آنطرف میرفت. و در جائی دیگر فلوبر اضافه کرده است: شکر خدا ما احساساتی شاعرانه و مرسوم آنروز را نداشتیم، زیرا همان می‌توانست باعث هلاکتمان گردد. او همچنین می‌افزاید، هیچ تابلو نقاشی که من دیده باسم ایدهٔ حقیقی و ویژهٔ مجسمهٔ ابو الهول را، آنطور که عکس بی‌نظیر و عالی ماکس نشان میدهد، نمی [] واند برساند.»

مصر، نوبی، فلسطین و سوریه (1852) بچاپ رساند، که توسط مؤسسه مطبوعاتی بلانکار-او رارد Blanquart Evrard -واقع در شهر لیل فرانسه منتشر شد. (این مؤسسه با جرح و تعدیلاتی در ظهور نوع کالوتایپ، قادر بود که نگاتیوهای کاغذی را به سهولت و بطور ثابت در اندازه‌های بزرگ بچاپ رساند.) اولین کتاب سفرنامه‌ای عکس‌دار، که شاهکاری از باریک‌بینی، لطافت و تهذیب محسوب شده و تصاویر آن زیبائی و قوت خود را تنها پس از مطالعهٔ دقیق بر خواننده و بیننده آشکار می‌سازد، همین کتاب بوده است. این کتاب بسیار گرانقیمت بوده و 500 فرانک طلا قیمت داشت. معهذا بخوبی به فروش رفته و تبلیغات و سروصدای زیادی براه انداخت. در روزنامهٔ لالومیر، منتقدی نوشته بود: کتاب آقای ماکسیم دوکمپ…راه و روش جدیدی از پژوهش دربارهٔ شرقی‌ها و افق جدیدی برای مطالعات را گشوده است. تصاویر دوکمپ آغازگر راهی شد که ما امروز آنرا عادی شمرده و صحیح میدانیم، و آن تجربهٔ زودگذر سرزمین‌های دوردست از طریق عکاسی است.

بخشی از کتاب مسافران سرزمین‌های باستانی (تصویری از خاورمیانه در محدودهٔ سالهای 1919-1839) نوشتهٔ لوئی واچک و گیل باکلند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5