کتاب اثر مرکب |خلاصه و معرفی‌| دارن هاردی

0

کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردیارشناس و مشاور کارآفرینی و سردبیر مجله موفقیت آمریکا است. این اثر کتابی قدرتمند و عملی است که راه‌های ایجاد تحولی شگفت‌انگیز در زندگی، درآمد و موفقیت افراد را بیان می‌کند. پوریا امامی کتاب اثر مرکب را به فارسی ترجمه و انتشارات میلکان آن را منتشر کرده است.

موضوع کتاب اثر مرکب روش‌های دستیابی به موفقیتی فراتر از حد تصورتان است و حاوی حقایقی درباره چگونگی موفق بودن است.

اثر مرکب دارن هاردی را می‌توان جان کلام همه کتاب‌های موفقیت در دهه‌های گذشته دانست. در اثر مرکب، دارن هاردی به ما یادآوری می‌کند که درست است که همه به دنبال موفقیت و تحقق اهداف‌مان هستیم اما فرمول خاصی برای این کار وجود ندارد.

این کتاب به شما می‌گوید که با چند اصل ساده می‌توانید زندگی روزمره‌تان را متحول کنید. اثر مرکب می‌گوید برای به وجود آمدن تغییرات بزرگ احتیاج به قدم‌های بزرگ ندارید بلکه ثبات قدم در انجام تغییرات کوچک است که می‌تواند شما را به آنچه می‌خواهیدبرساند. شما در اثر مرکب، این تغییرات کوچک و اتفاقات پیرامون آن‌ها را در مسیر موفقیت بررسی می‌کنید.

احتمالا همه‌ی ما تحت تاثیر تبلیغات به این فکر می‌کنیم که کاش می‌شد با یک کرم بیست سال جوانتر بشویم یا موفقیت را به راحتی از مغازه بخریم اما اینطور نیست. باید آن‌ها را بدست آوریم و دارن‌ هاردی به ما می‌گوید که از طریق کنترل نیرویی که در زندگی‌مان وجود دارد باید این کار را انجام دهیم. با کنترل نیروی اثر مرکب.

چیزی که در این کتاب به شما گفته می‌شود، نتیجه ۱۶ سال تحقیقات و تجربه دارن‌ هاردی با بهترین اساتید دنیاست. در این کتاب شما رازهای خارق‌العاده‌ای را کشف نمی‌کنید، بلکه چیزهایی که در زندگی‌تان وجود دارد را کنترل و با تغییرات ساده اتفاقات بزرگ برای خودتان به وجود می‌آورید.


اثر مرکب
چگونه لاک‌پشت‌ها در رقابت با خرگوش‌ها پیروز می‌شوند؟
نویسنده: دارن هاردی
مترجم: پوریا امامی
انتشارات میلکان


«اهمیتی ندارد چقدر باهوشید یا نیستید؛ باید کمبود تجربه، مهارت، هوش یا تواناییِ ذاتی‌تان را با سخت کارکردن جبران کنید. اگر رقیب شما باهوش‌تر، بااستعدادتر یا باتجربه‌تر است، فقط باید سه یا چهار برابرِ او سخت‌تر کار کنید. هنوز هم می‌توانید شکستش دهید!»

قانون اینرسی می‌گوید اشیای ساکن تمایل به ساکن‌ماندن دارند. معنایش این است که اثر مرکب علیه شما عمل می‌کند. هرقدر زمان بیش‌تری را صرف تماشای سریال دو مرد و نصفی کنید، بلندشدن و حرکت‌کردن برای‌تان دشوارتر خواهد شد. پس بیایید همین حالا شروع کنیم!

با خودتان مدارا کنید. اگر باز وارد جاده‌خاکی شدید، خودتان را تمیز کنید، نه این‌که خودتان را کتک بزنید! سپس دوباره به مسیر برگردید. مشکلی نیست. همهٔ ما دچار لغزش می‌شویم. دوباره تلاش کنید و راهبرد دیگری را به کار ببندید. تعهد و سازگاری‌تان را تقویت کنید. اگر پافشاری کنید، به نتایج بزرگی دست خواهید یافت.

هرچه در زندگی‌تان وجود دارد به‌علت انتخابی است که در ابتدا کرده‌اید. انتخاب‌ها ریشهٔ هریک از نتایجِ شما هستند. هر انتخاب آغازگر رفتاری است که به‌مرورزمان به عادت تبدیل می‌شود. اگر انتخاب‌های بدی انجام دهید، به خانهٔ اول بازمی‌گردید و مجبور خواهید بود انتخاب‌های جدید و اغلب سخت‌تری بکنید. اگر هیچ انتخابی نکنید، درواقع انتخاب کرده‌اید هر اتفاقی را در زندگی‌تان منفعلانه بپذیرید.

بزرگ‌ترین اختلاف بین افراد موفق و ناموفق این است که افراد موفق تمایل دارند کارهایی انجام دهند که افراد ناموفق تمایلی به انجام‌شان نشان نمی‌دهند. این را به خاطر داشته باشید. این نکته در سراسر زندگی، در بزنگاه مواجهه با انتخاب‌های سخت و طاقت‌فرسا بارها به کار خواهد آمد.

«افراد موفق اهداف بسیار روشنی دارند. آن‌ها می‌دانند چه‌کسی هستند و می‌خواهند چه‌کسی باشند. آن‌ها این هدف را می‌نویسند و برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند. افراد ناموفق اهداف‌شان را مثل تیله‌های توی قوطی، در سرشان دارند. ما می‌گوییم هدفی که نوشته نشود، خیالی بیش نیست. همهٔ افرادْ خیالاتی دارند؛ اما این خیالات مثل فشنگ‌هایی بدون باروت است. افراد بدون داشتن اهدافِ کتبی در زندگی، به‌سمت نشانه‌های خالی شلیک می‌کنند و این نقطهٔ شروع است.‌»

داستانی دربارهٔ مردی نقل شده است که سوار بر اسب سریع می‌تاخت. به نظر می‌رسید به جایی بسیار مهم می‌رود. مردی که تنها کنار جاده ایستاده بود فریاد زد: «کجا می‌ری؟» اسب‌سوار گفت: «نمی‌دونم. از اسب بپرس!» این داستانِ زندگیِ اغلب مردم است. آن‌ها بدون توجه به مقصد، سوار بر اسبِ عادت‌های‌شان می‌تازند.

در یکی از مصاحبه‌هایم با برایان تریسی، او این مسئله را به این صورت شرح داد: «افراد موفق اهداف بسیار روشنی دارند. آن‌ها می‌دانند چه‌کسی هستند و می‌خواهند چه‌کسی باشند. آن‌ها این هدف را می‌نویسند و برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند. افراد ناموفق اهداف‌شان را مثل تیله‌های توی قوطی، در سرشان دارند. ما می‌گوییم هدفی که نوشته نشود، خیالی بیش نیست. همهٔ افرادْ خیالاتی دارند؛ اما این خیالات مثل گلوله‌هایی‌اند که پوکه‌شان بدون باروت است. افراد بدون داشتن اهدافِ کتبی در زندگی، به‌سمت نشانه‌های خالی شلیک می‌کنند و این نقطهٔ شروع است.‌»

یکی از فلسفه‌های اصلیِ پدر این بود: «اهمیتی ندارد چقدر باهوشید یا نیستید؛ باید کمبود تجربه، مهارت، هوش یا تواناییِ ذاتی‌تان را با سخت کارکردن جبران کنید. اگر رقیب شما باهوش‌تر، بااستعدادتر یا باتجربه‌تر است، فقط باید سه یا چهار برابرِ او سخت‌تر کار کنید. هنوز هم می‌توانید شکستش دهید!»

موقع خرید ماشین خاصی، به‌طور ناگهانی شروع می‌کنید به مشاهدهٔ آن مدل در همه‌جا. درست است؟ این‌طور به نظر می‌رسد که سروکلهٔ تعداد زیادی از آن مدل به‌طور ناگهانی در خیابان‌ها پیدا شده، درحالی‌که دیروز در آن‌جا نبودند. اما آیا این واقع‌بینانه است؟ معلوم است که نه، همهٔ آن‌ها از قبل آن‌جا بوده‌اند، اما شما به‌شان توجه نمی‌کردید.

صرفاً خریدن کفش‌های دوی عالی باعث آماده‌شدن ما برای ماراتن نمی‌شود. ما انسان‌ها گونه‌ای از موجودات منطقی هستیم؛ حداقل این چیزی است که به خودمان می‌گوییم. پس چرا به‌صورتی بسیار غیرمنطقی خودمان را اسیر عادت‌های بدِ زیادی کرده‌ایم؟ دلیلش این است که نیاز ما به خشنودی می‌تواند فوراً ما را به واکنش‌پذیرترین و بی‌فکرترین حیوانات پیرامون تبدیل کند.

بنابراین وقتی در مسیر خود به محل کار رادیو را روشن می‌کنید و همهٔ آن گزارش‌ها دربارهٔ دزدی‌ها، آتش‌سوزی‌ها، حملات و اقتصادِ بیمار را می‌شنوید، مغز شما روشن می‌شود و تمامِ آن روز، ترس، نگرانی و افکار منفی را پردازش خواهد کرد. همین قضیه درخصوص گوش‌دادن به اخبار در غروب پس از کار نیز درست است. اخبار بدِ بیش‌تر؟ عالی! ذهن شما تمام شب با فکر به آن‌همه مطالبِ منفی و مخرب خواهد جوشید.

تأثیری که دوستان‌تان بر شما می‌گذارند نامحسوس است و ممکن است مثبت یا منفی باشد. در هر دو حالت، این تأثیر بسیار قدرتمند است. ببینید! نمی‌توانید با افراد منفی‌گرا دوست شوید و انتظار زندگیِ مثبت‌گرایانه داشته باشید.

خصوصیتی وجود دارد که ۹۹ درصد گروه‌های موفق و شکست‌خورده در آن مشترک‌اند: همهٔ آن‌ها از انجام کارهای تکراری متنفرند. تفاوت این دو گروه آن است که افراد موفق به هر نحو ممکن این کارها را انجام می‌دهند. تغییر دشوار است؛ به همین دلیل است که مردم عادت‌های بدشان را عوض نمی‌کنند و بسیاری از مردم ناراحت و ناسالم‌اند.

شما هرگز این‌قدر خوب نیستید که مشاور نداشته باشید. در خلال مصاحبه‌ام با هاروی ماکای، او به من گفت: «باور کن تابه‌حال بیست مربی داشته‌ام: مربی سخنرانی، مربی نگارش، مربی شوخی، مربی زبان و… .‌» برایم همیشه جالب بود که موفق‌ترین افراد کسانی‌اند که تمایل دارند بهترین مربیان را استخدام کنند. آن‌ها برای بهسازی خود پول پرداخت می‌کنند.

مهم نیست چه اتفاقی برای‌تان پیش آمده است؛ مسئولیت کامل آن‌را، خوب یا بد، پیروزی یا شکست، قبول کنید. آن را برعهده بگیرید. معلم من، جیم ران گفت: «روزی که از مکتب بچگی فارغ‌التحصیل می‌شوی و به بزرگ‌سالی قدم می‌گذاری، روزی است که مسئولیت کاملِ زندگی‌ات را می‌پذیری.‌» امروز روز فراغت از تحصیل است! از این روز به‌بعد، مسئولیت کامل زندگی‌ات را برعهده بگیر. همهٔ بهانه‌هایت را حذف کن. این حقیقت را بپذیر که اگر مسئولیت فردیِ انتخاب‌هایت را برعهده بگیری، انتخاب‌هایت حکم آزادی‌ات را خواهند داشت.‌ زمان آن فرارسیده است که عنان را در دست بگیری.

آیا تاکنون در آزادراهی با ترافیکِ چندکیلومتری گیر افتاده‌اید که باعث دیررسیدن‌تان شود و از خود بپرسید چه‌چیزی باعث ایجاد این ترافیک شده است؟ حتماً بارها به این وضع برخورده‌اید. وقتی درنهایت نزدیک می‌شوید، می‌بینید هیچ‌چیزِ فیزیکی‌ای جریانِ ماشین‌ها را مسدود نکرده است. مدتی پیش ماشینی خراب شده و سپس به کنار جاده منتقل شده است. ترافیک پنج‌کیلومتری بابت افرادی ایجاد شده است که سرک می‌کشند! حالا واقعاً دلخور می‌شوید. اما پس از این‌که ماشین‌تان از محل خرابی عبور کرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ سرعت‌تان را کم می‌کنید، چشم‌تان را از جاده برمی‌گردانید و خودتان هم سرک می‌کشید! چرا افراد خوب و نجیب به دیدن چیزی غم‌انگیز و پوچ تمایل دارند؟ این ارثیهٔ ژنتیکی‌مان است که به حس ماقبل‌تاریخ ما برای محافظت از خود بازمی‌گردد.

بیایید دوباره به آزادراه‌مان بازگردیم. اگر به‌جای خرابیِ ماشین در کنار جاده، زیباترین غروب آفتابِ کل عمرتان را می‌دیدید، چه اتفاقی می‌افتاد؟ چه اتفاقی برای ترافیک می‌افتاد؟ من این اتفاق را بارها مشاهده کرده‌ام. این صحنه با بیش‌ترین سرعت از برابر چشمان‌مان رد می‌شود. خطر بزرگ رسانه این است که دید بسیار منحرفی از جهان به ما ارائه می‌کند. ازآن‌جاکه تمرکز پیام‌رسانی بر تکرار موارد منفی است، مغز ما شروع به باور آن‌ها می‌کند. این دیدِ کج‌ومعوج و کوته‌فکرانه تأثیر شدیدی بر قوهٔ خلاقانهٔ شما می‌گذارد. این پدیده می‌تواند فلج‌کننده باشد.

. اگر می‌خواهید مغزتان بهترین عملکردش را به نمایش بگذارد، باید درخصوص چیزهایی که به آن وارد می‌کنید حتی هشیارتر باشید. آیا آن را با خلاصهٔ اخبار یا طنزهای بسیار کسل‌کننده تغذیه می‌کنید؟ آیا روزنامه‌های زرد و شایعه‌نامه می‌خوانید یا مجلهٔ ساکسس؟ کنترل ورودی تأثیر مستقیم و سنجش‌پذیری بر بهره‌وری و نتایج‌تان می‌گذارد.

افرادی که زمان‌مان را با آن‌ها می‌گذرانیم تعیین می‌کنند چه بحث‌هایی توجه‌مان را به خود معطوف می‌کنند و به‌طور مرتب با چه نگرش‌هایی مواجه می‌شویم. درنهایت، ما چیزهایی خواهیم خورد که آن‌ها می‌خورند، شبیه آن‌ها صحبت خواهیم کرد، چیزهایی خواهیم خواند که آن‌ها می‌خوانند، مانند آن‌ها فکر خواهیم کرد، چیزهایی تماشا خواهیم کرد که آن‌ها تماشا می‌کنند

بندهٔ عادت از ارسطو نقل شده است: «ما همان چیزی هستیم که به‌طور مکرر آن را انجام می‌دهیم.‌» لغت‌نامهٔ مریام‌وبستر عادت را به این صورت تعریف می‌کند: «رفتاری اکتسابی که تقریباً یا کاملاً غیرارادی شده است.‌» داستانی دربارهٔ مردی نقل شده است که سوار بر اسب سریع می‌تاخت. به نظر می‌رسید به جایی بسیار مهم می‌رود. مردی که تنها کنار جاده ایستاده بود فریاد زد: «کجا می‌ری؟» اسب‌سوار گفت: «نمی‌دونم. از اسب بپرس!» این داستانِ زندگیِ اغلب مردم است. آن‌ها بدون توجه به مقصد، سوار بر اسبِ عادت‌های‌شان می‌تازند.

درصورتی‌که می‌خواهید در زندگی‌تان پیشرفت‌های مهمی ایجاد کنید، باید دلیل داشته باشید و برای وادارکردنِ خودتان به خواستنِ این تغییراتِ ضروری، دلیل باید برای شما بسیار انگیزشی باشد. سال‌ها فرصتِ این را داشته‌اید که برخیزید و بروید، بروید، بروید، بروید و بروید. چه‌چیزی بیش از بقیه شما را به جلو می‌راند؟ شناساییِ دلیل بسیار مهم است. آن‌چه به شما انگیزه می‌دهد، هیجانی برای عشق، منبعی برای اشتیاق و سوختی برای ایستادگیِ شماست.

می‌توانستم آزادانه پرواز کنم. بی‌توجه به این‌که چه‌کسی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده، اوضاع اقتصادی چقدر بد است یا فلانی چه گفته، چه کرده و نکرده، هنوز هم کنترلم دست خودم بود. انتخابم این بود که دیگر قربانیِ گذشته، حال و آینده نباشم، و با این انتخاب، بسیار موفق شدم و برای کنترل سرنوشتم قدرتی نامحدود یافتم.

جالب این است که ثروت بعد از گذر از یک نسل به وجود می‌آید. غرق‌شدن در ثروت اغلب به بی‌اشتیاقی منجر می‌شود، موضوعی که باعث شکل‌گیریِ زندگیِ پشت‌میزنشینی می‌شود. به‌خصوص فرزندان خانواده‌های ثروتمند در معرض این آسیب قرار دارند. آن‌ها در مرحلهٔ اول برای به‌دست‌آوردن ثروت، دست به ایجاد نظم و رشد شخصیت نمی‌زنند؛ بنابراین منطقی به نظر می‌آید که درخصوص ثروت یا درک چیزهای ضروری برای حفظ آن، حس مشابهی نداشته باشند. ما این ذهنیت را به‌طور مکرر در میان فرزندان خانواده‌های سلطنتی، ستارگان سینما و مدیران شرکت‌ها و در مقیاس عام، همه‌جا بین بچه‌ها و بزرگ‌سالان می‌بینیم.

کبوتر با کبوتر، باز با باز. افرادی که برحسب عادت با آن‌ها معاشرت می‌کنید گروه مرجع شما نامیده می‌شوند. طبق پژوهش‌های دکتر دیوید مک‌کلاند، روان‌شناس اجتماعی از دانشگاه هاروارد، گروه مرجع شما ۹۵ درصد از موفقیت یا شکست‌تان را در زندگی تعیین می‌کند. بیش‌ترین زمان خود را با چه‌کسانی سپری می‌کنید؟ چه افرادی را بیش‌تر تحسین می‌کنید؟ آیا این دو گروه دقیقاً یکی‌اند؟ اگر نه، دلیل آن چیست؟ جیم ران به ما آموخت ما به آمیزهٔ میانگینی از پنج شخصی تبدیل می‌شویم که بیش از سایرین با آن‌ها معاشرت می‌کنیم. ران گفت ما می‌توانیم کیفیت سلامتی، نگرش و درآمدمان را ازطریق نگاه‌کردن به افرادِ پیرامون‌مان بگوییم. افرادی که زمان‌مان را با آن‌ها می‌گذرانیم تعیین می‌کنند چه بحث‌هایی توجه‌مان را به خود معطوف می‌کنند و به‌طور مرتب با چه نگرش‌هایی مواجه می‌شویم. درنهایت، ما چیزهایی خواهیم خورد که آن‌ها می‌خورند، شبیه آن‌ها صحبت خواهیم کرد، چیزهایی خواهیم خواند که آن‌ها می‌خوانند، مانند آن‌ها فکر خواهیم کرد، چیزهایی تماشا خواهیم کرد که آن‌ها تماشا می‌کنند، همانند آن‌ها با مردم رفتار خواهیم کرد و حتی مانند آن‌ها لباس خواهیم پوشید. نکتهٔ جالب این است که معمولاً از شباهت‌های بین خود و آن پنج نفر بی‌خبریم.

وقتی در حال ساخت محیطی برای پشتیبانی از اهداف خودتان هستید، به خاطر داشته باشید هرچیزی را که تحمل کنید، وارد زندگی‌تان خواهید کرد. این قاعده در همهٔ زمینه‌های زندگی‌تان درست است، به‌خصوص در روابط با خانواده، دوستان و همکاران. هرچیزی که تصمیم به تحمل‌کردن آن گرفته‌اید، همین حالا در موقعیت‌ها و اوضاع زندگی‌تان منعکس می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، هرچیزی را بپذیرید و خود را شایستهٔ آن بدانید در زندگی به آن دست خواهید یافت. اگر بی‌احترامی را تحمل کنید، به شما بی‌احترامی خواهد شد. اگر افرادی را تحمل کنید که دیر می‌کنند و شما را منتظر می‌گذارند، افراد تأخیر می‌کنند. اگر کار زیاد با حقوق کم را تحمل کنید، این وضع برای شما ادامه خواهد یافت


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.