بتن می‌تواند به ما کمک کند جهان را برای بار سوم تغییر دهیم: با حذف انتشارات گازهای گلخانه‌ای و تثبیت کردن اقلیم ما

0

امروزه جاده‌ها، پیادروها، پل‌ها، و آسمان‌خراش‌ها از ماده‌ای به نام بتن ساخته شده‌اند. برای هر فرد بر روی زمین سه تن بتن هست. بتن همچنین نقش به طور شگفت‌انگیزی بزرگ در افزایش دماهای جهانی در طول قرن آخر داشته است. پس چه چیزی بتن را مشکل‌ساز می‌کند، و ما برای درست کردن آن می‌توانیم چه کاری انجام دهیم؟ اینکه چگونه دانشمندان در حال کار کردن برای ساخت یک بتن پاک‌تر و پایدارترهستند را کاوش کنید.

هزاران سال پیش، رومیان یک ماده‌ای را اختراع کردند که به آنها این اجازه را داد تا بیشتر تمدن گسترده خود را بسازند. پلینی بزرگ یک دیوار دریایی باابهت که از این ماده ساخته شده بود را به عنوان «در مقابل موج‌ها رسوخ ناپذیر و هر روز قویتر» ستایش کرد. او صحیح بود: بیشتر این ساخته هنوز پابرجا است، که هزاران سال از ضربه و نیروهای محیطی زنده مانده است که ساختمان‌های مدرن را خراب می‌کردند.

امروزه، جاده‌ها، پیاده‌روها، پل‌ها، و آسمان‌خراش‌های ما از ماده مشابه‌ای، اما با دوام کمتر، به نام بتن ساخته شده‌اند. سه تن بتن برای هر فرد روی زمین وجود دارد. و طی ۴۰ سال آینده، ما به اندازه کافی از آن برای ساختن معادل نیویورک هر ماه استفاده خواهیم کرد.

بتن منظره هوایی ما را شکل داده است، و این تنها راهی نیست که دنیای ما را تغییر داده است. بتن همچنین در افزایش دماهای جهانی در طول قرن آخر، نقش بسیار بزرگی بازی کرده است، روندی که دنیا را تغییر داده است، و تهدیدی برای تغییرهای به شدت زیادتری در قرن‌های پیش‌رو است.

برای منصف بودن به بتن، اساسا هر چیزی که بشر انجام می‌دهد به انتشارات گازهای گلخانه‌ای که باعث گرمایش جهانی می‌شود، کمک می‌کند. بیشتر این آلودگی‌ها از فرآیندهای صنعتی که بیشتر مواقع از آنها خبر نداریم می‌آیند، ولی به هر جنبه زندگی‌مان مربوط می‌شوند. به اطراف خانه‌تان نگاه کنید تبرید – همراه با گرمایش و خنک‌سازی دیگر – تقریبا ۶٪ کل انتشارات را تشکیل می‌دهد. کشاورزی، که غذایمان را تولید می‌کند، مسئول ۱۸٪ انتشارات است. الکتریسیته مسئول ۲۷٪ از انتشارات است. بیرون بروید، ماشین‌هایی که در حال حرکت‌اند، هواپیماهای بالای سرتان، قطارانی که در حال رساندن مسافران به کارشان هستند – حمل و نقل، شامل کشتیرانی، در ۱۶٪ انتشارات گازهای گلخانه‌ای مشارکت دارد.

حتی قبل از اینکه ما از اینها استفاده کنیم، ساخت آنها آلودگی تولید می‌کند – مقدار بسیار زیادی آلودگی. تولید مواد – بتن، فولاد، پلاستیک، شیشه، آلومینیوم و هر چیز دیگری – مسئول ۳۱٪ از انتشارات گازهای گلخانه‌ای است. بتن به تنهایی مسئول ۸٪ از کل انتشارات کربن سراسر جهان است. و کاهش آلودگی از بتن نسبت به مصالح ساختمانی دیگر بسیار سخت‌تر است.

مشکل سیمان است، یکی از چهار عنصر در بتن. سیمان سه عنصر دیگر را – سنگ ریزه، شن و آب – نگه می‌دارد. متاسفانه، غیرممکن است سیمان را بدون تولید کربن دی‌اکسید تولید کنیم. عنصر اصلی در سیمان کلسیم اکسید است، CaO. ما این کلسیم اکسید را از سنگ آهک به دست می‌آوریم، که بیشتر از کلسیم کربنات ساخته می‌شود: CaCO3 ما با گرم کردن سنگ آهک از CaCO3، CaO استخراج می‌کنیم. آنچه باقی می‌ماند CO2 است – کربن دی‌اکسید. پس برای هر تن سیمانی که ما تولید می‌کنیم، یک تن کربن دی‌اکسید آزاد می‌کنیم.

این مسئله هرچه قدر هم مشکل باشد، به این معناست بتن می‌تواند به ما کمک کند جهان را برای بار سوم تغییر دهیم: با حذف انتشارات گازهای گلخانه‌ای و تثبیت کردن اقلیم ما. همین الان، بتن ۱۰۰٪ پاک وجود ندارد، ولی تعدادی ایده‌های عالی وجود دارند که به ما کمک می‌کند به بتن ۱۰۰٪ خالص دست یابیم. تولید بتن همچنین گازهای گلخانه‌ای را با سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای گرم کردن سنگ آهک منتشر می‌کند. گرم کردن سنگ آهک با الکتریسیته پاک یا سوخت‌های جایگزین، این آلودگی‌ها را حذف می‌کند.

برای کربن دی‌اکسید ناشی از خود سنگ آهک، بهترین شانس ما جذب کربن است: به طور دقیق، جذب کربن در همان مکانی که تولید می‌شود، قبل از اینکه وارد جو شود. دستگاه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند وجود دارند، ولی به دلیل نبودن مشوق اقتصادی به طور گسترده استفاده نمی‌شوند. حمل و نقل و ذخیره کربن جذب شده می‌تواند گران باشد. برای حل این مشکل، یک شرکت روشی برای ذخیره دائمی CO2 حذف شده در خود بتن کشف کرده است.

دیگر مبتکران در حال کار کردن با شیمی بنیادین بتن هستند. بعضی‌ها در مورد روش‌های کاهش آلودگی‌ها با کم کردن سیمان در بتن، تحقیق می‌کنند. هنوز دیگران در حال کار بر روی کشف و تکثیر کردن راز بتن رومی هستند. آنها یافتند که اظهارنظر پلینی واقعا صحیح است. رومیان در بتن خود از خاکستر آتشفشانی استفاده کرده‌اند. هنگامی که خاکستر با آب دریا تعامل کرد، آب دریا آن را محکم‌تر کرد – که باعث شد بتن آنها قویتر و ماندگارتر از هر چیزی که امروزه استفاده می‌کنیم، شود. با اضافه کردن این کشفیات به انبار علمی از نوآوری‌های مدرن، امیدواریم بتوانیم موفقیت آنها را تکرار کنیم – هم با ساخت سازه‌های ماندگار، و هم با اطمینان از اینکه نوادگان ما آنها را هزاران سال بعد هم، تحسین کنند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5