آیا روان ما واقعاً با چند «خاطره اصلی» شکل گرفته است؟

0

خاطرات اصلی شما از دوران کودکی چیست؟ آیا می‌توانید یک خاطره اصلی انتخاب کنید؟ مضمون خاطرات اصلی شما در مورد جه هستند؟

مفهوم  «خاطرات اصلی» در فرهنگ عامه به خوبی شناخته شده است.فیلم Inside Out در سال ۲۰۱۵ هم مفهوم آن به تصویر کشیده شده بود، تصور می‌شود که خاطرات اصلی پنج تا یا بیشتر از مهم‌ترین خاطرات شما باشند. ‌ایده این است که برخی از رویداد‌های خاص بسیار مهم هستند، تجربه آن‌ها فوراً شخصیت، رفتار‌ها و احساس خود را شکل می‌دهد.

هزاران کاربر تیک تاک در مورد خاطرات برجسته (اغلب از دوران کودکی) صحبت کرده‌اند و  بیش از ۸۸۰ میلیون  بازدید از این گفتگوها در مورد حافظه اصلی خود منتشر کرده‌اند.

معمولاً این پست‌ها عنصری قوی از نوستالژی دارند و بر لحظات کوچکی تمرکز می‌کنند: تماشای کارتون‌های صبح روز تعطیل، دست در دست والیدن گرفتن با با دوستان درحیاط مدرسه راه رفتن، پیاده‌روی زیر باران.

اما دانش حافظه این مفهم حاطرات اصلی یا بنیادی را به چالش می‌کشد:

۱. ما فقط پنج خاطره اصلی نداریم

خاطرات اتوبیوگرافیک (خاطرات مربوط به خود و زندگی ما) در حافظه بلند مدت ما نگهداری می‌شود. این یک حافظه بزرگ است که هیچ محدودیتی در اندازه یا ظرفیت ندارد.

به همین دلیل، ما فقط به پنج (یا ۵۰) خاطره مهم زندگی محدود نمی‌شویم. و خاطرات مختلف ممکن است در زمینه‌های مختلف برای ما مرتبط باشد، به این معنی که ممکن است مجموعه متفاوتی از خاطرات خود را در مناسبت‌های مختلف به ذهن بیاوریم.

۲. خاطرات اصلی شخصیت ما را هدایت نمی‌کنند

روانشناسان و دانشمندان علوم شناختی بر این باورند که حافظه زندگینامه‌ای ۳ کارکرد کلیدی صحبت می‌کنند.

– برای ما تعریف می‌کنند که چه کسی هستیم.

–  با توجه به کارکرد اجتماعی، گفتن داستان‌های خاطره به ما کمک می‌کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

– در نهایت، خاطرات ما به ما کمک می‌کنند از گذشته درس بگیریم و مشکلات را در آینده حل کنیم.

برخی از خاطرات برجسته ممکن است برای هویت ما اهمیت ویژه‌ای داشته باشند. به عنوان مثال، برنده شدن در یک مسابقه مهم علمی یا ورزشی. با این حال، ویژگی‌های شخصیتی اساسی نسبتاً پایدار هستند.

۳. خاطرات کودکی ما همیشه قوی‌ترین خاطرات ما نیستند

برخلاف آنچه رسانه‌های عمومی به تصویر می‌کشند، برجسته‌ترین خاطرات زندگی‌نامه‌ای ما همیشه مربوط به دوران کودکی ما نیست. در واقع، ما از سال‌های اولیه‌مان خاطرات نسبتاً ضعیفی داریم. اگرچه اولین خاطرات ما اغلب مربوط به سه یا چهار سالگی است، تعداد رویداد‌هایی که به یاد می‌آوریم در طول سال‌های دبستان کم است.

در مقابل، بیشتر خاطرات برجسته و مهم ما در اوایل بزرگسالی ما خوشه می‌شوند. این پدیده به “برآمدگی خاطره” reminiscence bump موسوم است.

یک توضیح برای این یافته این است که اولین خاطرات دوران کودکی ما اغلب پیش پا افتاده است. آنچه در کودکی برای ما جالب بود ممکن است به اندازه بزرگسالان جالب نباشد و بالعکس. در عوض، شکل‌دهنده‌ترین تجربه‌های ما در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی اتفاق می‌افتد، زیرا احساس خودمان تثبیت شده.

البته، ما اغلب نسبت به زندگی قبلی خود دلتنگی می‌کنیم: اشتیاق تلخ و شیرین برای گذشته داریم و  مفهوم حافظه اصلی احتمالاً  به دلیل این نوستالژی ظاهر شده.

۴. ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه چیزی به یک حافظه اصلی تبدیل می‌شود

در  رسانه‌های اجتماعی،\”حافظه هسته‌ای جدید” به خلاصه‌ای برای برجسته کردن یک تجربه جدید هیجان‌انگیز به کار می‌رود. این تجربیات می‌تواند شامل برف‌بازی، در آغوش گرفتن، تعطیلات و موارد دیگر باشد.

اگرچه ما وقایع عاطفی را راحت‌تر از رویداد‌های خنثی به یاد می‌آوریم، اما نمی‌توانیم خاطرات خاصی خود را انتخاب کنیم. این بدان معنی است که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه رویداد‌هایی را بعداً به یاد می‌آوریم و چه چیز‌هایی را فراموش خواهیم کرد – خاطرات ما می‌توانند ما را غافلگیر کنند!

رویداد‌هایی که در درازمدت برای ما مهم می‌شوند ممکن است اتفاقاتی باشند که در آن زمان کاملاً عادی به نظر می‌رسیدند و خاطرات مختلف ممکن است در مراحل مختلف زندگی ما معنای متفاوتی داشته باشند.

حتی برای رویداد‌های بسیار برجسته، ما احتمالاً بسیاری از جزئیاتی را که در آن زمان مهم فکر می‌کردیم فراموش می‌کنیم.

۵. خاطرات اصلی دقیق‌تر از بقیه نیستند

خاطرات اصلی گاهی اوقات به عنوان عکس‌های فوری واقعی از گذشته در نظر گرفته می‌شوند، مانند فشار دادن دکمه پخش بر روی یک دوربین فیلمبرداری و تماشای رویداد.

استدلال‌های مشابهی قبلاً در مورد به اصطلاح  خاطرات «فلاش لامپ» ارائه شده است. این‌ها خاطرات بسیار واضحی هستند که هنگام اطلاع از رخ دادن رویداد‌های دراماتیک برای اولین بار (مانند حملات ۱۱ سپتامبر یا مرگ پرنسس دایانا) شکل می‌گیرند.

در حقیقت، هر خاطره‌ای که داریم مستعد تغییر، فراموشی و خطا در جزئیات جزئی است – حتی در مورد رویدادهای مهم.

این ظرفیت خطا به دلیل نحوه عملکرد حافظه است. هنگامی که یک خاطره را رمزگذاری می‌کنیم، معمولاً خلاصه کلی رویداد و برخی جزئیات را به یاد می‌آوریم.

وقتی رویداد را بازیابی می‌کنیم، آن را بازسازی می‌کنیم، اصل و تکه‌های جزئیات را تا جایی که می‌توانیم کنار هم می‌چینیم و شکاف‌ها را برای هر جزئیاتی که ممکن است فراموش کرده باشیم پر می‌کنیم.

هر بار که رویداد را به یاد می‌آوریم، پتانسیل تغییر جزئیات، معرفی احساسات جدید و تفسیر مجدد معنای یک رویداد را داریم. خاطره شادی را که ممکن است پس از نامزدی با یک شریک محبوب داشته باشید را در نظر بگیرید. اگر این رابطه شکست بخورد، فرآیند بازسازی حافظه اجازه می‌دهد تا احساسات منفی جدیدی به خود حافظه وارد شود.

بالاخره خاطره اصلی داریم یا نه؟!

در حالی که “حافظه اصلی” یک اصطلاح ساختگی است، روند حافظه اصلی برای نشان دادن ارزش خاطرات ما مفید است.

حافظه به ما دریچه‌ای به زندگی سابقمان سرشار از احساسات و گره خورده به هویت ما می‌دهد. با یادآوری تجربیات خود با دیگران، بخش‌هایی از خود را نیز به اشتراک می‌گذاریم.

منبع: The Conversation


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5