فرضیه جدید عجیب: آیا IBS اصولا نوعی “عدم تحمل جاذبه” است؟!

0

هیچ کس واقعا نمی‌داند که چگونه و چرا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ایجاد می‌شود، اما برنان اشپیگل، متخصص گوارش از بیمارستان Cedars-Sinai در لس آنجلس، یک فرضیه عجیب را مطرح کرده.

در مقاله ای که در مجله آمریکایی گوارش منتشر شده، اشپیگل استدلال می کند که IBS توسط ناتوانی بدن در مدیریت گرانش ایجاد می شود.

اشپیگل توضیح می‌دهد که روده‌های ما مانند یک کیسه بزرگ سیب‌زمینی هستند که باید در تمام طول زندگی‌مان آن را حمل کنیم.

اگر مدیریت معمول گرانش بدن ما به هر دلیلی شکست بخورد، دیافراگم ما می تواند به پایین سر بخورد و روده‌های ما را فشرده کند و احتمالاً باعث مشکلات حرکتی و رشد بیش از حد باکتری شود.

اشپیگل می‌گوید: «سیستم عصبی ما نیز در دنیای پر از گرانش تکامل یافته است، و این ممکن است توضیح دهد که چرا بسیاری از مردم هنگام مضطرب، «پروانه‌های» شکمی را احساس می‌کنند.

عجیب است که این “احساسات روده” در هنگام سقوط به سمت زمین نیز رخ می دهد، مانند به پایین رفتن ناگهانی روی ترن هوایی یا هواپیما  یا وقتی خود در شرف تجربه یک سقوط خطرناک حس می‌کنید. این فقط یک فرضیه است، اما افراد مبتلا به IBS ممکن است مستعد پیش بینی بیش از حد تهدیدات نیروی G باشند که هرگز رخ نمی دهد.

بخش خوب در مورد فرضیه اشپیگل این است که به راحتی قابل آزمایش است و سایر نظریه های IBS را رد نمی‌کند.

در حال حاضر آزمایش قطعی برای IBS وجود ندارد و علائم آن از بیماری به بیمار دیگر بسیار متغیر است.

هنگامی که سایر اختلالات بپنی، معمولاً به بیماران گفته می شود که IBS دارند.

امروزه تصور می‌شود که حدود 10 درصد از مردم در سراسر جهان از این سندرم رنج می برند و اشپیگل یکی از دانشمندان بسیاری است که برای کشف علت آن تلاش می کند.

او استدلال می کند که گرانش ممکن است نیروی زمینی باشد که همه این علائم مختلف را با هم جمع می‌کند.

تحت چارچوب اشپیگل، یک پاسخ نامنظم به گرانش نیز ممکن است باعث اختلال در تعامل روده به مغز شود. با فشرده کردن روده ها، حتی ممکن است بر میکروبیوم روده تأثیر بگذارد و باعث حساسیت، التهاب یا ناراحتی شود.

ناهماهنگی با گرانش ممکن است حرکت نامناسب، رشد بیش از حد باکتری‌ها، و روانشناسی عصبی IBS را توضیح بدهد.

اگر IBS ناشی از تلاش بدن برای دست‌وپنجه نرم کردن با جاذبه باشد، می‌تواند توضیح دهد که چرا فیزیوتراپی و ورزش می‌توانند در تسکین علائم آن بسیار مفید باشند. همچنین می تواند توضیح دهد که چرا سروتونین در بیماران IBS افزایش می یابد.

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که عمدتاً در روده برای تنظیم حرکات روده و همچنین خلق و خوی ما تولید می‌شود، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث اسهال شود . همچنین در تنظیم فشار خون ما در پاسخ به گرانش نقش دارد.

اشپیگل می‌گوید بدون سروتونین، بدن شما ممکن است نتواند بایستد، تعادل را حفظ کند یا به گردش خون ادامه دهد.

زمانی که بیولوژی سروتونین غیرطبیعی باشد، افراد ممکن است دچار IBS، اضطراب، افسردگی ، فیبرومیالژی و خستگی مزمن شوند. اینها ممکن است اشکال عدم تحمل جاذبه باشند.

سندرم خستگی مزمن / آنسفالومیلیت میالژیک (CFS/ME) یکی دیگر از بیماری های مزمن و ناتوان کننده بدون علت یا درمان است و اغلب با IBS تلاقیدارد.بسیاری از بیماران CFS/ME نیز هنگام ایستادن، دچار افت ناگهانی فشار خون، خستگی، سرگیجه و ضربان قلب می‌شوند.

سایر علائمی که با IBS تداخل می‌کنند عبارتند از: کمردرد، سردرد، سرگیجه و سندرم تاکی کاردی وضعیتی (POTS)، که زمانی است که فشار خون پس از افزایش شدید کاهش می‌یابد. همه این شرایط را می توان با ناتوانی بدن در مدیریت صحیح نیروی گرانش توضیح داد.

البته  فرضیه گرانش فقط یک “آزمایش فکری” است. اما اشپیگل امیدوار است که روش های جدیدی برای تحقیق و درمان IBS در آینده ابداع شود.

منبع : نشریه Gastroenterology


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.