آیا اختراعات نظامی اصلا به درد مردم عادی خورده؟ مثال‌های جالب

0

بسیاری از اختراعات و نوآوری‌ها در آغاز برای استفاده نظامی صورت گرفته‌اند و بعدا پایشان به عرصه‌های غیرنظامی هم باز شده است. با شماری از این اختراعات در این گزارش تصویری آشنا شوید:

دوربین دیجیتال

در سال‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی و در اوج جنگ سرد دوربین دیجیتال برای استفاده از مقاصد جاسوسی از طریق ماهواره‌ها و هواپیماهای عکس‌برداری اختراع شد. حالا تمام دوربین‌ها دیجیتال هستند و تلفن‌های همراه نیز به چنین دوربین‌هایی مجهزند.

موتور جت

فرانک وایتل در سال‌های ۱۹۲۰ بر روی ساخت موتور جت کار می‌کرد تا اینکه در سال ۱۹۳۰ این موتور را رسما به ثبت رساند. اولین هواپیمایی که در سال ۱۹۴۴ با این موتور پرواز کرد یک “مسر اشمیت Me ۲۶۲” (عکس) بود، اما هیتلر نتوانست از این اختراع و برتری هوایی ناشی از آن در جنگ دوم بهره ببرد. حالا تمامی هواپیماهای مسافربری نیز به موتور جت مجهز هستند.

بی‌سیم

بی‌سیم در جنگ جهانی دوم نخست مورد استفاده پیاده نظام بود، ولی پس از تکمیل کاربردش در واحدهای توپخانه و تانک هم به جریان افتاد. پس از جنگ استفاده از بی‌سیم نخست در بین شرکت‌های نگهبانی و تامین امنیت خصوصی، در طرح‌های بزرگ ساخت و ساز، رویدادهای ورزشی و غیره رواج یافت و حتی بصورت اسباب بازی با کاربرد واقعی نیز به فروش رفتند.

آمبولانس

ارتش اسپانیا برای نخستین بار در سال ۱۴۸۷ از آمبولانس (گاری با اسب) برای حمل مجروحین در جبهه جنگ استفاده کرد. در آغاز آمبولانس پس از پایان نبرد برای خارج کردن مجروحین وارد صحنه نبرد می‌شد که بسیاری هیچ شانسی برای نجات نداشتند. بعدا آمبولانس‌ها در حین جنگ وارد عمل شدند و مجروحین را خارج می‌کردند و جان بسیاری از سربازان را نجات دادند. حالا آمبولانس دیگر تنها استفاده نظامی ندارد.

کنسرو

دولت فرانسه در سال ۱۸۱۰ برای کسی که بتواند با راهی مناسب و ارزان مقادیر زیادی مواد غذایی را کنسرو کند جایزه تعیین کرد. یکی از راه‌‌حل‌های ارائه شده پختن مواد غذایی و نگهداری در شیشه‌های کوچک در بسته بود که هوا به آن راه نداشت. در جنگ جهانی اول برای غذارسانی به سربازان از قوطی‌های فلزی استفاده شد. مواد غذایی کنسرو شده حالا بخش مهمی از فروشگاه‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند.

انتقال خون و بانک خون

در نبردهای خونین جنگ جهانی اول ایده انتقال خون و تاسیس بانک خون برای نخستین بار توسط لورنس بروس روبرتسون، ستوان ارتش کانادا مطرح شد. در آغاز انتقال خون بخاطر خطر لخته شدن از فرد به فرد صورت می‌گرفت که بعدا با پیشرفت‌های صنعت پزشکی امکان نگهداری طولانی مدت خون و تاسیس بانک خون نیز فراهم شد.

نوار بهداشتی

بن فرانکلین برای جلوگیری از خونریزی سربازان مجروح “پولستر‌”هایی را ابداع کرد که بعدا با تغییراتی به نوار بهداشتی برای استفاده زنان هنگام دوران قاعدگی تبدیل شدند. اولین تولید کنندگان نوار بهداشتی همگی کارخانه‌هایی بودند که وسائل پانسمان تولید می‌کردند.

خود تزریق کننده (EpiPen)

اولین خود تزریق کننده‌ها توسط ارتش‌ها در اختیار سربازان قرار گرفتند تا هنگام حملات شیمیایی از این آمپول‌ها استفاده کنند. بعدا این خود تزریق کننده‌ها وارد زندگی بیماران غیر نظامی نیز شدند و مورد استفاده افراد دارای آلرژی یا دیابت نیز قرار گرفتند.

لاستیک مصنوعی

تا قبل از جنگ جهانی دوم لاستیک خودروها از کائوچو تولید می‌شد که از شرق آسیا به اروپا و آمریکا صادر می‌شد. وقتی ژاپن مناطق تولید کائوچو را تصرف کرد، متفقین مجبور به تولید لاستیک مصنوعی شدند. والدو سمون، دانشمند کمپانی گودریچ، نسخه جدید و ارزانتری از لاستیک مصنوعی را در سال ۱۹۴۰ با نام Ameripol تولید کرد که نیازهای آمریکا را در طول جنگ تامین کرد.

چسب قطره‌ای

در دوران جنگ دوم تیمی از محققیق در روند تولید ماسک شفاف برای استفاده از سلاح بودند که تصادفا ماده‌ای را کشف کردند که قابلیت چسبندگی زیادی داشت و بدین ترتیب چسب قطره‌ای کشف شد. گرچه نظامیان تولید این چسب را بی‌اهمیت گرفتند و به مصرف آن فکرنکردند، اما این اختراع در سال ۱۹۵۷ به تولید تجاری رسید.

عینک آفتابی

در سال‌های دهه ۱۹۳۰ میلادی عینک آفتابی برای محافظت از چشمان خلبانان هواپیماهای نظامی ساخته شد. بعدا شرکتی که این عینک‌ها را تولید می‌کرد با نام شرکت “ریبن” به ثبت رسید و عینک‌های آفتابی آن شهرت جهانی یافتند.

ساعت مچی

اولین ساعت‌های مچی برای همزمانی انجام عملیات یا مانور توسط نظامیان حمل شدند. با افزایش اهمیت “زمان” در زندگی مدرن، ساعت‌های مچی به بخشی از لوازمی تبدیل شدند که در بیشتر مواقع همراه انسان‌ها هستند.

گالن

در سال‌های دهه ۱۹۳۰ میلادی در آلمان برای مصارف نظامی گالن که به آن در این کشور “Kanister” گفته می‌شود با ظرفیت ۲۰ لیتر ابداع شد. استفاده از دیزاین آلمانی گالن نیاز به “قیف” ندارد.

برنامه فضایی

درجنگ دوم جهانی آلمان نازی بدنبال ساخت موشک‌های دوربرد بود تا با بمباران‌های هوایی متفقین مقابله کند. ساخت موشک‌های V2 و اولین شلیک آن به لندن در پاییز ۱۹۴۴ این هدف را تحقق بخشید. پس از پایان جنگ دانشمندان موشکی آلمان به آمریکا منتقل شدند و برنامه فضایی این کشور را رونق دادند. حالا شرکت‌های خصوصی و میلیادرهایی چون ایلان ماسک در برنامه‌های پرتاب ماهواره، سفرهای فضایی و غیره نیز فعالیت می‌کنند.

کامپیوتر و اینترنت

متفقین از اولین‌ کامپیوترها در جنگ دوم جهانی برای رمزگشایی از پیام‌های ارتش هیتلر استفاده کردند. در دوران جنگ سرد نیز اینترنت توسط مردی به نام رابرت تیلور ، که برای «آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته» (Advanced Research Projects Agency) وزارت دفاع آمریکا در واشینگتن کار می‌کرد شروع شد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.