داستان عجیب فرود اجباری رودلف هس -معاون هیتلر- در مزرعه‌ای در جنوب شهر گلاسگو در اسکاتلند

0

یکی از شگفت انگیزترین بخش های جنگ جهانی دوم اتفاقی است که در تاریخ ۱۰ مه ۱۹۴۱ در مزرعه‌ای در جنوب شهر گلاسگو در اسکاتلند اتفاق افتاد.

یک خلبان آلمانی درست قبل از این که هواپیمای بمب افکن دو موتوره او در مزرعه فلورز فارم در ایگلشام، سقوط کند با چتر نجات از هواپیما بیرون پرید.

یک کشاورز محلی چنگگ به دست، بلافاصله او را دستگیر کرد و قبل از اطلاع دادن به مقامات او را به خانه‌اش برد.

این شخص که خودش را کاپیتان آلفرد هورن، معرفی کرده بود، گفت پیام مهمی برای دوک همیلتون دارد و تقاضا کرد با او ملاقات کند.

صبح روز بعد دوک همیلتون که خانه‌اش با محل سقوط هواپیما کمی بیش از ۱۸ کیلومتر فاصله داشت، برای ملاقات این خلبان مرموز آورده شد و در آنجا او خودش را رودلف هِس، معاون هیتلر رهبر رایش سوم و دوست قدیمی و متحدش معرفی کرد.

چگونه بریتانیا از آزادی زودرس رودلف هس حمایت کرد

رودلف هس، که از نظر سلسله مراتب جانشینی در رژیم نازی، تنها پس از هرمان گورینگ قرار داشت به دوک همیلتون گفت قصد دارد واسطه توافق صلح بین بریتانیا و آلمان باشد.

دکتر جیمز کراسلند، دانشیار رشته تاریخ بین الملل در دانشگاه جان مورز لیورپول، می گوید: “تعجب آور نیست که همیلتون از تمام این ماجرا کمی یکّه خورده بود.”

به چه دلیل یک مقام سرشناس آلمان نازی در بحبوحه جنگ برای انجام یک ماموریت تک نفره باید حدود۱۶۰۰ کیلومتر راه را از فراز خاک دشمن عبور کند و ناچار شود در مزرعه ای در مرکز اسکاتلند فرود آید؟

و چرا او به اشتباه فکر می کرد دوک همیلتون(نماینده وقت پارلمان) حاضر خواهد بود با شروطی که برای هیتلر قابل قبول باشد جهت توافق صلح تلاش کند؟

به عقیده دکتر کراسلند ماهیت عجیب داستان سبب شده بود که برای سال ها همچنان یک فرضیه توطئه “پایدار” وجود داشته باشد از جمله این ادعاها که گروهی از بریتانیایی‌هایی که می‌خواستند چرچیل را ساقط کرده و در باره صلح گفتگو کنند، مشوق اجرای این برنامه بوده اند.

ولی به گفته این مورخ بنا بر اسنادی که از رده محرمانه خارج شده، اطلاعات نادرست رودلف هس در مورد میزان طرفداری از توافق صلح سبب شد او ماموریتی را که ناشی از خیالبافی بود، شروع کند.

دکتر کراسلند اضافه می کند که در مراحل اولیه جنگ، میانجیگران مهمی برای توافق صلح تلاش کرده بودند ولی پس از روی کار آمدن چرچیل در مه ۱۹۴۰ این تلاش ها متوقف شد.

رودلف هِس معتقد بود که یک پیوند خونی بین بریتانیایی ها و آلمانی ها وجود دارد و دشمن مشترک آنها روس‌های شوروی هستند.

در اواخر پاییز ۱۹۴۰ او از تماس هایش پرسید که آیا بریتانیایی هایی که خواستار گفتگوی صلح باشند، وجود دارند؟

آلبرشت هاشوفر، دوست رودلف هس از دوک همیلتون که قبل از جنگ او را در برلین ملاقات کرده بود، و شخص مشکوکی به نظر نمی رسید نام برد.
هاشوفر برای برقراری تماس به دوک همیلتون نامه نوشت ولی هرگز جوابی دریافت نکرد. بعدها معلوم شد که ام آی فایو(سرویس اطلاعات و امنیت داخلی بریتانیا) این نامه را ضبط کرده بود.

در ماه آوریل ۱۹۴۱ رودلف هِس بی طاقت شده بود و در انتظار دریافت خبری از دوک همیلتون مبنی بر آمادگی اش برای مذاکره، مشغول تمرین پرواز با هواپیمایش بود.

او دوباره به سراغ آلبرشت هاشوفر رفت و شنید هنوز کسانی هستند که خواستار صلحند.

دکتر کراسلند می گوید رودلف هس این سخنان را به معنی توصیه برای اجرای نقشه اش تعبیر کرد و تصمیم سرنوشت ساز پرواز به بریتانیا را گرفت.

“از نقطه نظر هس، این که گفته می شد کسانی هستند که مخالفت با موضع چرچیل را شروع کرده اند، کافی بود که تصور کند این اشخاص حاضر به ساقط کردن چرچیل و صلح با هیتلر هستند.”

به عقیده این مورخ، رودلف هس شخصی زودباور و دچار خیالات واهی بود و از این رو باور داشت تصمیمی که گرفته از نظر جهان کاملا منطقی است.

چرا هِس تا این حد مصمم به انجام این ماموریت بود؟

دکتر کراسلند می گوید رودلف هس یکی از اولین پیروان هیتلر بود. پس از کودتای ناموفق هیتلر در مونیخ در سال ۱۹۲۳، مدتی را در زندان لندزبرگ با او گذرانده و احتمالا زمانی نزدیکترین دوست واقعی هیتلر بود.

ولی با شروع جنگ جهانی دوم ستاره اقبال رودلف هس در داخل حلقه رایش سوم، رو به افول گذاشت و غالبا سایر شخصیت های برجسته او را مسخره می کردند و به همین جهت به گفته دکتر کراسلند مصمم بود مجددا مورد لطف هیتلر قرار گیرد.

به عقیده دکتر کراسلند شرح رسمی داستان این است که این پروازِ یک مردِ خیالباف با اطلاعاتی نادرست بود که چیزی را که واقعی نبود، باور داشت.
او می گوید دلیل وجود تئوری های توطئه عدم دسترسی به اسناد تاریخی بود ولی اکنون بسیاری از این اسناد از ردیف محرمانه خارج شده اند و با استناد به شواهد شرح وقایع به روال معمول امکان پذیر شده.

اولین تشخیص دکتری که رودلف هس را پس از دستگیری معاینه کرد این بود که او مبتلا به اسکیزوفرنی و دچار اختلالات روانی است.

ولی در ادامه گفتگوهایشان دکتر هیکز، از شنیدن این که علیرغم برتری وقت آلمان در جنگ، هیتلر و هِس بریتانیایی‌ها را تحسین می کردند، متعجب شده بود.
به نظر دکتر هیکز، ممکن است همین علاقه به بریتانیایی ها دلیل تصمیم رودلف هس برای پرواز تک نفره اش به اسکاتلند بوده باشد.

هیتلر گفت او اطلاعی از نقشه رودلف هس نداشت و طولی نکشید که حزب نازی او را دیوانه اعلام کرد.

در فکر معاون هیتلر چه می گذشت؟

در سال ۱۹۴۶، هس در دادگاه نورنبرگ به مجازات حبس ابد محکوم شد. او در سال ۱۹۸۷ در ۹۳ سالگی در زندان اسپاندائو درگذشت.
این واقعیت که در سال ۱۹۶۶ سایر شخصیت های آلمان نازی آزاد شدند و تنها هِس همچنان در زندان ماند، موجب این تصورات شد که دلیل آزاد نکردن او این بود که آنها نمی خواستند حقیقت هرگز کشف شود.

ولی بررسی اسنادی که در سال ۲۰۱۷ از رده محرمانه خارج شده بود، نشان می داد که دولت بریتانیا به دفعات از شوروی درخواست آزادی رودلف هس را کرده بود.

دکتر کراسلند این سئوال را مطرح می کند که اگر قرار بود چیزی در باره ماموریت رودلف هس مخفی بماند، به چه دلیل دولت بریتانیا خواستار آزادی او می شد که تا داستان از زبان او شنیده شود؟

او می گوید برای پژوهشگران جنگ جهانی دوم داستان رودلف هس اتفاق نادری است ولی بیشتر مورخان جنگ جهانی بیش از یکی دو پاراگراف به این داستان اختصاص نداده اند.

دکتر کراسلند اضافه می کند: “این ماجرای شگفت آوری است که هرگز فراموش نخواهد شد و به همین جهت ذهن من همیشه با آن درگیر خواهد بود.”


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5