ملاقات استثنایی الویس پریسلی و ریچارد نیکسون: داستان یک عکس عجیب

0

ملاقات استثنایی الویس پریسلی و ریچارد نیکسون الهام بخش فیلم سینمایی جدیدی است که این ماه روی پرده می‌رود. اما داستانی که در پس این عکس نهفته حتی از تخیل هم غریب تر است.

عکس مربوط به ملاقات الویس پریسلی و ریچارد نیکسون، پر مراجعه‌ترین سند در بایگانی ملی آمریکاست و حتی از عکس های فرود انسان بر کره ماه، بیانیه استقلال آمریکا و منشور حقوق مدنی این کشور پر طرفدارتر است. این عکس تاریخی تنها یادگار ملاقات پرزیدنت و سلطان و مربوط به دیدار آنها در دسامبر ۱۹۷۰ در دفتر کار رئیس جمهور در کاخ سفید است.

حقایق مربوط به این ملاقات حتی از تخیل هم غریب ترند. کمدی “الویس و نیکسون” بر اساس همین ماجرا در ماه آوریل روی پرده می‌رود که در آن کوین اسپیسی نقش ریچارد نیکسون و مایکل شنون نقش الویس پریسلی را بازی می کند. در تبلیغات مربوط به فیلم آن را “داستانی واقعی که باور کردنی نیست” توصیف می کنند.

الویس پریسلی که به ندرت چیزی می نوشت، در پروازی به شهر واشنگتن از خدمه هواپیما کاغذ گرفت و در نامه ای خطاب به رئیس جمهور نوشت “حاضرم برای کمک به کشور هر خدمتی که از دستم برمی آید انجام دهم” و در ادامه درخواست کرد تا او را به مقام “یک مامور فدرال” منصوب کنند.

صبح آن روز الویس پریسلی شخصا نامه را به کاخ سفید تحویل داد. نامه به دست یکی از مشاوران ریچارد نیکسون به نام اگیل کرو رسید که از علاقمندان الویس بود. ملاقاتی برای ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه همان روز ترتیب داده شد.

الویس سر ظهر با یکی از لباس های پرزرق و برق همیشگی خود، کمربندی با قلاب طلایی بزرگ و عینک دودی به کاخ سفید رفت. همراه خودش هدیه ای برای رئیس جمهور برد: یک کلت کالیبر ۴۵ از کلکسیون شخصی خودش.

اگیل کرو که جزییات این ملاقات را ثبت کرده و بعدها در مورد آن کتابی نوشت، در یادداشت های خود توضیح می دهد چگونه الویس نشان هایش را به رخ رئیس جمهور کشید و بعد گفت:”به نظر او گروه بیتل ها در ایجاد روحیه ضد آمریکایی نیروی موثری بوده اند.” رئیس جمهور نیز دیدگاههای خود را عنوان کرد و گفت: ” کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند از پیشقراولان اعتراضات ضدآمریکایی هستند.”

توضیح تصویر، در کمدی “الویس و نیکسون” کوین اسپیسی نقش ریچارد نیکسون و مایکل شنون نقش الویس پریسلی را بازی می کند

سپس الویس دلیل واقعی برای این ملاقات، که آرزویش برای داشتن نشان اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا بود را توضیح داد. الویس نشان های ادارات پلیس و نیروهای انتطامی را جمع می کرد و فکر می کرد نشان اداره مبارزه با مواد مخدر به او اختیارات ویژه و آزادی های یک مامور فدرال را خواهد داد. نیکسون تقاضای او برای دریافت این نشان را تضمین کرد و آنطور که اگیل کرو توضیح می دهد این ملاقات “با یک حرکت تعجب آور و فی البداهه” پایان یافت: الویس بازوهای خود را دور پرزیدنت حلقه زد و او را بغل کرد.

جذابیت قطب‌های متضاد

اکنون این عکس و سایر یادگارهای مربوط به این ملاقات در نمایشگاه آنلاینی که بایگانی ملی آمریکا ترتیب داده برای تماشای عموم در دسترس هستند. اما دلیل این همه توجهی که این تصویر به خود جلب کرده و ماندگار بودن آن چیست؟

گرگوری کامینگ از مورخان موزه و کتابخانه ریاست جمهوری ریچارد نیکسون می گوید:”دلیل توجه فراوان مردم به این عکس تصور رایج در افکار عمومی است که معتقدند ریچارد نیکسون از شخصت ها و نمادهای فرهنگ پاپ در زمانه خود بی اطلاع بود.”

کلی گرویر، مورخ آمریکایی نیز می گوید:”برای مردم عدم تجانس این دو شخصیت جذاب است، ملاقات فردی که نماد برجسته سرگرمی و با حالی بود با فرد دیگری که نماد همه پدیده های سرد و حسابگرانه تلقی می شد.”

اما با وجود تفاوت هایشان در همان ملاقات بین دو طرف رابطه ای آغاز شد که بعدها ادامه یافت. جری شیلینگ دوست و دستیار همیشگی الویس که با او به کاخ سفید رفته بود، پیوندی را که بین آنها ایجاد شد اینطور توصیف می کند: “هر دو آنها در آن زمان در اوج فعالیت حرفه ای خود بودند، هر دو تنهایی ناشی از یک چنین موقعیتی را درک می کردند و با وجود تمامی تمایزها از همان ملاقات این پیوند بین آنها برقرار شد.”

هم الویس و هم نیکسون، به عنوان شخصیت های ماندگار در فرهنگ معاصر آمریکا به اشکال گوناگون موضوع محصولات فرهنگی و سرگرم کننده بوده اند، از تمسخر و دست انداختن آنها در برنامه های تلویزیونی و حتی مجموعه کارتونی مشهور سیمپسونز گرفته تا فیلم های سینمایی مثل “نیکسون” به کارگردانی

الیور استون و فیلم “مردان ایکس”.

گرگوری کامینگ می گوید:”هیچ چیز دیگری مشابه این عکس وجود ندارد. هیچ جای دیگری نمی توان عکس رئیس جمهور آمریکا با سلطان راک اند رول را دید. دلیل اهمیتش بی همتایی این عکس است.”

اما کلی گرویر از اینکه این عکس با تضادهایی که بین دو شخصیت و استیل آنها وجود دارد، تا این حد توجه جلب کرده در تعجب است و می گوید: “این عکس یادآور دورانی است که شخصیت های معروف عالم موسیقی و سینما تا حدی که امروز می بینیم با سیاستمداران نزدیک نبودند.”

چه عکسی امروزه می تواند به همین حد جالب و بحث برانگیز باشد؟

کلی گرویر در پاسخ می گوید: “تکان دهنده تر از عکس نیکسون و الویس در کاخ سفید، دیدن عکسی از دونالد ترامپ تنهایی در دفتر کار ریاست جمهوری است. رئیس جمهور شدن دونالد ترامپ درست ترکیب باورنکردنی از دو قطب متضادی است که در عکس نیکسون و الویس می بینیم: شومنی که رئیس جمهور می شود و یا برعکس، رئیس جمهوری که شومن است.

توضیح تصویر، نامه دستنوشته الویس خطاب به نیکسون که در آن نوشت:”حاضرم برای کمک به کشور هر خدمتی از دستم برمی آید، انجام دهم.”


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5