11 نکته بسیار جالب در مورد شکلات

0

قرن‌هاست که مردم شکلات می‌خورند، هرکس آن را چشیده عاشقش شده و نام علمی آن به معنی “خوراک خدایان” است.

اما درباره شکلات چه می‌دانید؟

۱. مصرف کاکائو به ۵۰۰۰ سال پیش باز‌می‌گردد

بنا بر یافته‌های باستان‌شناسی، حدود ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد، مردمان تمدن مایوچین‌چیپ در اکوادور ماده‌ای از جنس کاکائو می‌خوردند؛ خیلی پیش از سال‌های ۲۵۰ تا ۸۵۰ پیش از میلاد و دوران اوج شکوفایی تمدن مایا‌ که اولین شواهد مصرف شکلات به شکل امروزی و به عنوان نوشیدنی گرم در میان مایا‌ها به دست آمده است. این نوشیدنی محبوب آزتک‌ها هم بود که آن را با میوهٔ درخت آناتو به رنگ قرمز درمی‌آوردند.

۲. به راستی “خوراک خدایان” است

نام علمی شکلات، تئوبروما‌ کاکائو به معنی ” خوراک خدایان” است. کارل لینه، گیاه‌شناس سوئدی و پایه‌گذار سیستم امروزی طبقه‌بندی گونه‌های گیاهان و جانوران، در سدهٔ ۱۷ میلادی این نام را بر این درخت گذاشت.

۳. اولین محموله شکلات که به بریتانیا رسید با مدفوع گوسفند اشتباه گرفته شد

اگر چنین اشتباهی در تشخیص محموله پیش نیامده بود شاید بریتانیا زودتر شکلات را می‌چشید. وقتی محمولهٔ اسپانیایی حاوی دانه‌های کاکائو در قرن شانزدهم به ساحل بریتانیا وارد شد، کسانی که آن را به دست آوردند فکر کردند مدفوع گوسفند است و آن را سوزاندند.

توضیح تصویر، میوه درخت کاکائو در جنگل‌های استوایی اکوادور، جایی که برای اولین بار در تاریخ نشانه‌هایی از خوردن ماده‌ای ساخته شده از کاکائو به دست آمده است

۴. پاپ ناچار شد کشیشان را از بحث در مورد شکلات منع کند

در قرن ۱۷، بحث داغی بین دو گروه از راهبان کاتولیک درگرفته بود که آیا شکلات نوشیدنی هست یا نیست و در نتیجه آیا می‌توان آن را در ایام روزه‌داری نوشید؟ سرانجام پاپ الکساندر هفتم مداخله کرد و اعلام کرد که شکلات نوشیدنی است (و به احتمال زیاد باعث شادی بسیاری از راهبان گرسنه شد).

توضیح تصویر، زن جوانی که در روز ولنتاین جعبه‌ای شکلات به شکل قلب هدیه گرفته است، حدود سال۱۹۳۵

۵. شکلات به شورش ربط داشت

در فرانسه و اسپانیا شکلات نوشیدنی طبقات ممتاز بود و در انگلستان هم ابتدا روشنفکران و اندیشمندان سیاسی آن را مصرف کردند. در حدود سال ۱۶۶۰، چارلز دوم چنان به وحشت افتاد که از ترس شورشیان و تندرو‌هایی که در شکلات و قهوه‌فروشی‌ها جمع می‌شدند، تلاش کرد آنها را تعطیل کند.

۶. در حدود سال ۱۹۳۰، یک جعبه شکلات به بهای ۱۰ هفته اجاره بود

شکلات جامد سرانجام در سال ۱۸۴۷ تولید شد. از زمانی که شرکت‌های بزرگ صنعتی شروع به تولید شکلات کردند، مراکز شکلات‌سازی محبوب شدند. این شکلات‌ها در جعبه‌های دست‌سازی با تزئین ابریشم و زرورق و تور و روبان بسته‌بندی می‌شد و نام‌هایی مثل جعبه‌ٔ فانتزی کدبری (شرکت شکلات‌سازی بریتانیایی) بر آنها نقش می‌بست.

در حدود سال ۱۹۳۰، این شکلات‌های تزئین‌شده هنوز محبوب بود اما اصلاً ارزان نبود. یک جعبه شکلات رونتری ۱۰۰ شیلینگ قیمت داشت در حالی که اجارهٔ یک آلونک محقر ۱۰ شیلینگ در هفته بود.

۷. تولید بعضی از شکلات‌های معروف حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد

خیلی از شکلات‌های محبوب ما در دوران طلایی نوآوری با کاکائو بین سال‌های ۱۹۰ تا ۱۹۳۰ برای اولین بار تولید شدند. محصولاتی که در این سال‌ها تولیدشان شروع شد شامل کدبری، فروت ‌اند ‌نات و کرانچی در حدود ۱۹۲۰ و مارس در سال ۱۹۳۳ و میلکی‌وی و کیت‌کت در سال ۱۹۳۵، مالتزرز در سال ۱۹۳۶ و آئرو و اسمارتیز در سال ۱۹۳۷ است.

اولین تخم‌مرغ‌های شکلاتی در حدود سال ۱۹۲۰ ساخته شد اما تخم‌مرغ شانسی محصول کارخانه فرای بود و سال‌ها بعد کدبری هم آن را تولید کرد.

۸. شکلات سفید ابتدا به عنوان دارو برای کودکان تولید شد

در حدود سال ۱۹۳۰ در سوئیس، پزشکان می‌خواستند به کودکان بیماری که در بیمارستان بودند شیر غنی‌شده با ویتامین بدهند. مشکل این بود که بچه‌ها فکر می‌کردند شیر خوراک بچه‌های کوچک است و تمایلی به آن نداشتند . پس کرهٔ کاکائو به آن اضافه کردند و بر حسب تصادف شکلات سفید کشف شد. این محصول غنی‌شدهٔ شکلاتی چنان محبوب شد که در سراسر جهان به فروش رفت و انواع امروزی آن هنوز در جهان محبوب است.

۹. کیت‌کت‌های غیر‌اصل در دوران جنگ جهانی دوم از شکلات تلخ و کراکر درست می‌شد

در دوران جنگ جهانی دوم، شرکت رونتری تولید کیت‌کت (یا همان ویفر شکلاتی که آن زمان نامیده می‌شد) را متوقف کرد تا اسلحه و مهمات جنگی تولید کند اما کارکنان کارخانه و خانواده‌های آنها آنقدر آن را دوست داشتند که تصمیم گرفتند کیت‌کت غیراصل دست‌ساز خود را تولید کنند. آنها قالب‌ها را با نوار‌هایی از ریویتا (نوعی کراکر) پر می‌کردند و شکلات تلخ روی آن می‌ریختند و محصول‌ را برای جیره‌های غذایی سربازان می‌فرستادند.

۱۰. فقط یک شکلات تا به‌حال از درخت کاکائوی رشد کرده در بریتانیا تولید شده است

کاشت و تولید دانه‌های کاکائو کار سختی است. این گیاه فقط در دمای استوایی ۱۶ درجه سانتیگراد و بالاتر و در شرایط خاصی رشد می‌کند. در سال ۱۹۳۲، کارکنان کارخانه رونتری در یورک بریتانیا پس ازتجربهٔ کاشت آناناس تصور کردند که می‌توانند گیاه کاکائو را هم در خاک بریتانیا پرورش دهند . آنها توانستند درخت را در گلخانه پرورش دهند اما محصول آن فقط یک میوهٔ کاکائو بود که با آن یک شکلات کوچک درست کردند و به ملکه الیزابت دوم تقدیم کردند.

11-شکلات ‘تاریخ پنج‌هزارساله’ دارد

شکلات بیش از آنچه تصور می‌شد، قدمت دارد. تازه‌ترین شواهد گیاه‌شناسی نشان می‌دهد که درخت کاکائو که شکلات از میوه آن ساخته می‌شود، برای نخستین بار به منظور استفاده غذایی بیش از پنج‌هزار سال پیش در جنگل‌های آمازون کاشته شده است.
باقی‌مانده‌های شیمیایی که در سفال‌‎های باستانی پیدا شده نشان می‌دهد که مردم بومی مناطقی در اکوادور کنونی، از کاکائو به عنوان خوراک، دارو و نوشیدنی استفاده می‌کردند.

قبل از این تصور می‌شد که شکلات برای اولین بار بیش از ۳۵۰۰ سال قبل در آمریکای مرکزی کشف شده است.

پروفسور مایکل بلیک یکی از محققان این پژوهش از دانشگاه بریتیش کلمبیا در گفتگویی با هلن بریگز، خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است: “شواهد قبلی در مکزیک و آمریکای مرکزی پیدا شده بود.”

به طور طبیعی در جنگل‌های مرطوب و استوایی می‌روید. سرزمین بومی آن مکزیک، آمریکای مرکزی و مناطق شمالی آمریکای جنوبی است
میوه آن حاوی دانه‌هایی است که آن را خشک می‌کنند و از آن پودر کاکائو تهیه می‌شود

محتویات شکلات شامل پودر کاکائو و کره کاکائو است که از دانه‌های تخمیرشده و بو داده شده تهیه می‌شود

فراورده‌های کاکائو همچنین به صورت گسترده در ساختن برخی دارو‌ها و محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود

در سال‌ ۲۰۰۸-۲۰۰۹ تولید جهانی کاکائو سه میلیون و ۵۱۵ هزار تن بود

محققان ظروف سفالی یافت شده از منطقه سانتا انا در ارتفاعات اکوادور را مورد بررسی قرار دادند. این منطقه بین ۵۳۰۰ تا ۲۱۰۰ سال قبل محل زندگی بوده است.

مطالعه اطلاعات دی‌ان‌ای به دست آمده در این ظروف نشان می‌دهد که موقعیت درخت این کاکائو در منطقه‌ای از جنگل‌های آمازون در شمال‌غرب آفریقای جنوبی بوده است. درخت کاکائو هم برای نخستین بار در همین منطقه روییده است.

پروفسور بلیک می‌گوید این اهمیت محافظت از زیستگاه‌ها را برجسته می‌کند.

نتیجه این تحقیق در مجله علمی نیچر منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5