بهترین فیلم های علمی تخیلی ۲۰۲۲ |معرفی و خلاصه ۱۴ فیلم برتر

0

شاید این سال‌های اقتباس علمی تخیلی نتوانسته باشد همگام با ادبیات علمی تخیلی حرکت کند. اما هنوز فیلم‌هایی با ایده‌های خوب را می‌شود پیدا کرد که با کمی اغماض دیدنی هم به شمار می‌روند.

این سال‌ها هم منقدین و هم مردم در تعریف ژانر علمی تخیلی آشفتگی پیدا کرده‌اند و بسیار پیش می‌آید که هر اثر که بیشتر در ژانر مرموز یا فانتزی و افسانه‌ای است را علمی تخیلی می‌شمارند. اما تعریف شخصی من از علمی تخیلی چیز دیگری است و باید به نوعی دانش و اثرات سیاسی- اجتماعی و فرهنگی آن در محور اصلی فیلم مشاهده بشود. از این دید هر فیلمی که با جلوه‌های ویژه ساخته شده باشد و در آن سفینه‌ها و شهرها و سلاح‌های پیشرفته تخیل شده باشد یا ورد و جادویی ادا شود، مسلما علمی تخیلی نیست.

پس شما و این فهرست از فیلم های علی تخیلی ۲۰۲۲ که البته به زحمت توانسته‌ام به خودم بقبولانم که برخی از اینها را در این دسته قرار بدهم. با این همه هر کدام از اینها از جهتی دیدنی و قابل اعتنا هستند.

۱- فیلم مموریا
Memoria

فیلم پرافتخار «مموریا» موفق به کسب جایزه هیئت ژوری از جشنواره فیلم کن شده و جایزه هوگوی طلایی را از جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو از آن خود کرده است. داستان این فیلم درباره زنی اسکاتلندی است که هنگام سفر در جنگل های کلمبیا در روز روشن صدای بلندی می شنود و این صداها دائم به گوشش می خورد تا اینکه فکر می کند نکند منبع این صداها در برابرش ظاهر شود.

فیلم مموریا به کارگردانی آپیچاتپونگ ویراستاکول در سال 2021 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور کلمبیا و تایلند و در ژانر درام و علمی تخیلی می‌باشد. در این فیلم تیلدا سوئینتن، ژان بالیبار، خوان پابلو اورهگو، دانیل خیمنس کاچو و اگنس برکه به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲- فیلم بلک آدام
Black Adam

«بلک آدام»، محصول کمپانی بزرگ دی سی، درباره شخصیت ابرقهرمان آمریکایی کتاب های کمیک دی سی به همین نام است.

فیلم بلک آدام به کارگردانی ژاومه کویت سرا در سال 2022 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و فانتزی می‌باشد. در این فیلم دوئین جانسون راک، سارا شاهی، پیرس برازنان، نوحا سنتینو، آلدیس هاج، مروان کنزاری و کوینتسا سویندل به هنرمندی پرداخته‌اند.

۳- فیلم دوگانه
Dual

«دوگانه»، نامزد جایزه بزرگ هیئت ژوری از جشنواره فیلم سان دنس شده است. پس از آنکه یک زن متوجه می شود به بیماری کشنده ای مبتلا شده است، تصمیم می گیرد فرآیند شبیه سازی را امتحان کند. اما پس از بهبودی، تلاش او برای لغو این فرآیند به جایی نمی رسد و منجر به دوئل مرگباری به دستور دادگاه می شود.

فیلم دوگانه به کارگردانی رایلی استرنز در سال 2022 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور فنلاند و آمریکا و در ژانر علمی تخیلی و هیجان انگیز می‌باشد. در این فیلم کارن گیلان، آرون پال، بیولا کول، تئو جیمز و کریستوفر گومروس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۴- فیلم سلطه دنیای ژوراسیک
Jurassic World Dominion

چهار سال پس از نابودی ایسلا نوبلار، دایناسورها هم اکنون در سرتاسر دنیا در کنار انسان ها زندگی و شکار می کنند. این تعادل ناپایدار آینده را تغییر شکل می دهد و یکبار برای همیشه تعیین می کند که آیا انسان ها شکارچیان یکه تاز بر روی زمین خواهند ماند؟ سیاره ای که هم اکنون در عصر جدید مخوف ترین موجودات بر روی آن زندگی می کنند.

فیلم سلطه دنیای ژوراسیک به کارگردانی کالین ترورو در سال 2022 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و چین و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم کریس پرت، برایس دالاس هاوارد، لورا درن، سام نیل و جف گلدبلوم به هنرمندی پرداخته‌اند.

۵- فیلم جواب منفی
Nope

ساکنان دره ای دورافتاده در دل کالیفرنیا شاهد کشف عجیب و ترسناکی هستند.

فیلم جواب منفی به کارگردانی جوردن پیل در سال 2022 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و ژاپن و در ژانر وحشت و رازآلود می‌باشد. در این فیلم دنیل کالویا، کیکه پالمر، براندون پریا، میکائیل وینکات و استیون ین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۶- فیلم وسپر
Vesper

«وسپر»، نامزد دریافت جایزه برای عنوان بهترین فیلم از جشنواره فیلم سیتخس کاتالونیا شده است. پس از نابودی اکوسیستم زمین، وسپر، دختری سیزده ساله که در حال تلاش برای زنده ماندن به همراه پدر فلجش است، با زنی ملاقات می کند که مجبورش می کند از نبوغ و توانایی اش برای ساختن آینده خود استفاده کند.

فیلم وسپر به کارگردانی کریستینا بوزایت و برونو سامپر در سال 2022 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور لیتوانی و فرانسه و در ژانر ماجراجویی و درام می‌باشد. در این فیلم رافیلا چاپمن، ادی مارسن، رزی مک ایون، ریچارد بریک و ملانی گیدوس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۷- فیلم ذهن خالی
Blank

«ذهن خالی»، برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین طراحی از جشنواره فیلم علمی-تخیلی بوستون و نامزد جایزه بهترین فیلم بلند داستانی از جشنواره بین المللی فیلم منچستر شده است. نویسنده ای که مدت هاست ایده ای به ذهنش خطور نکرده، برای حل این مشکل در یک برنامه خلوت نشینی هوش مصنوعی ثبت نام می کند. اما یک نقص فنی نرم افزاری باعث می شود او بدون آنکه با جهان بیرون راه ارتباطی داشته باشد با اندروید ناپایداری در اتاقکش گیر بیفتد.

فیلم ذهن خالی به کارگردانی ناتالی کندی در سال 2022 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور انگلیس و در ژانر درام و علمی تخیلی می‌باشد. در این فیلم راشل شلی، هایدا رید، وین بردی، ربکا کلر ایوانز و باسکر پاتل به هنرمندی پرداخته‌اند.

۸- فیلم شریک زندگی
Significant Other

«شریک زندگی»، عرضه شده بر پلتفرم پارامونت پلاس، داستان زوج جوانی است که با پای پیاده و کوله پشتی به منطقه ای دورافتاده در شمال غربی اقیانوس آرام می روند. آن دو وقایع شومی را از سر می گذرانند و متوجه می شوند که هیچ چیز آنجا آنطور که به نظر می رسد نیست.

فیلم شریک زندگی به کارگردانی دن برک و رابرت اولسن در سال 2022 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و علمی تخیلی می‌باشد. در این فیلم مایکا مونرو، جیک لیسی، تیل شرر و لودون مک کلیری به هنرمندی پرداخته‌اند.

۹- فیلم ضد حمله
Slash/Back

وقتی مایکا و دوستانش متوجه حمله موجودات فضایی به دهکده کوچکشان می شوند، تصمیم می گیرند با استفاده از سلاح های تبدیل شونده خود و اطلاعاتشان از فیلم های ترسناک با آن ها مقابله کنند.

فیلم ضد حمله به کارگردانی نیلا ایناکساک در سال 2022 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور کانادا و در ژانر ماجراجویی و علمی تخیلی می‌باشد. در این فیلم کریستین بروون، شان بنسون و تاسیانا شرلی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۰- فیلم در جستجوی فردا
In Search of Tomorrow

«در جستجوی فردا»، مستندی است که شما را به فیلم های علمی-تخیلی دهه 80 می برد و تاثیر آن ها را امروزه بررسی می کند. راویان این مستند هنرمندانی هستند که سازنده این فیلم ها بوده اند به علاوه کسانی که دنیای ذهنی خود را به واقعیت بدل کردند.

فیلم در جستجوی فردا به کارگردانی دیوید ای وینر در سال 2022 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر مستند و علمی تخیلی می‌باشد. در این فیلم جان کارپنتر، ایوان رایتمن، نیک کسل، کلنسی براون، آدرین باربو، نانسی آلن، شین یانگ و دی والاس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۱- فیلم فراتر از بی نهایت دو دقیقه
Beyond the Infinite Two Minutes

«فراتر از بی نهایت دو دقیقه»، نامزد دریافت جایزه برای بهترین فیلم از جشنواره فیلم سیتخس اسپانیا شده است. صاحب یک کافه متوجه می شود که تلویزیون کافه اش، ناگهان شروع به پخش تصاویری از آینده می کند. اما تنها دو دقیقه از آینده را.

فیلم فراتر از بی نهایت دو دقیقه به کارگردانی جونتا یاماگوچی در سال 2020 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر کمدی و علمی تخیلی می‌باشد. در این فیلم کازوناری توسا، ریکو فوجیتانی، آکی آساکورا، یوشیفومی ساکای و چیکارا هوندا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۲- فیلم همه چیز همه جا ناگهان
Everything Everywhere All at Once

مهاجر چینی سالخورده ای ناخواسته وارد یک ماجراجویی دیوانه وار می شود: فقط اوست که می تواند جهان را نجات دهد و برای این کار، باید در جهان هایی سفر کند که با زندگی هایی که می توانست داشته باشد مرتبط است.

فیلم همه چیز همه جا ناگهان به کارگردانی دن کوان در سال 2022 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم میشل یئو، استفانی هسو، که هوی کوان، جیمز هنگ و جیمی لی کرتیس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۳- فیلم جنایات آینده
Crimes of the Future

جنایات آینده  یک فیلم علمی-تخیلی وحشت جسمی محصول ۲۰۲۲ به نویسندگی و کارگردانی دیوید کراننبرگ و با بازی ویگو مورتنسن، لئا سیدو و کریستن استوارت است. این فیلم اگرچه عنوان مشترکی با فیلم کراننبرگ در سال ۱۹۷۰ به همین نام دارد، اما بازسازی آن نیست و داستان و مفهوم آن به هم مرتبط نیستند. این فیلم بازگشتی از کراننبرگ به ژانرهای علمی تخیلی و ترسناک برای نخستین بار از زمان اگزیستنز (۱۹۹۹) است.

در آینده‌ای نامشخص، اثرات فاجعه‌بار آلودگی و گرمایش جهانی باعث ایجاد پیشرفت‌های قابل توجهی در زیست‌فناوری شده‌است، از جمله اختراع ماشین‌ها و رایانه‌های آنالوگ که می‌توانند مستقیماً با عملکردهای بدن انسان ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را کنترل کنند. در عین حال، خود بشر تعدادی از تغییرات بیولوژیکی با منشأ نامشخصی را تجربه کرده‌است. مهم‌ترینِ این تغییرات ناپدید شدن درد فیزیکی و بیماری‌های عفونی برای اکثریت مردم است که به آنها اجازه می‌دهد تا به طور ایمن به روی افراد هوشیار در محیط‌های معمولی عمل جراحی انجام دهند، اما سایر انسان‌ها تغییرات اساسی‌تر در فیزیولوژی خود را تجربه کرده‌اند. یکی از آنها، پسری هشت ساله به نام برکن، توانایی ذاتی را در مصرف و هضم پلاستیک به عنوان غذا نشان می‌دهد. مادر او که متقاعد شده که او یک «غیرانسان» است، او را با بالش خفه می‌کند و جسدش را برای شوهر سابقش لَنگ دوتریس (Lang Dotrice؛ اسکات اسپیدمن)، می‌گذارد.

۱۴- فیلم بل
Belle

«بل»، نخستین اثر مشترک دو انیماتور مطرح به نام های «مامورو هوسودا»، نامزد دریافت جایزه اسکار، و جین کیم، طراح کاراکتر انیمیشن هایی همچون «فروزن» و «زوتوپیا» است. بل، نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن از «جامعه منتقدان فیلم دیترویت» و «جشنواره فیلم لندن» شده است. سوزو دختری خجالتیست که در دهکده ای زندگی می کند و به دبیرستان می رود. در طول سالیان سال، او فردی گوشه گیر و منزوی بوده است. اما پس از آنکه سوزو وارد دنیایی مجازی و عظیم به نام «یو» می شود، با تصویر خواننده ای جهانی و محبوب به نام «بل» خود را معرفی می کند. او سپس با موجودی مرموز آشنا می شود و…

فیلم بل به کارگردانی مامورو هوسودا در سال 2021 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد. .


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.