فواید بخور سرد برای سرفه در فصل پاییز و زمستان

0
رپورتاژ

در  فصولی مانند پاییز و زمستان، گرفتگی بینی و سرفه یک عارضه شایع به شمار می رود. تقریبا همه افراد با چنین مشکلی مواجه خواهند شد. از این رو تلاش می کنند تا به روش های مختلفی این مشکل را برطرف کنند. برخی به پزشک مراجعه کرده و برخی دیگر نیز از روش های سنتی تر استفاده می کنند. اما آیا می دانستید که به کمک بخور سرد می توانید به سادگی این مشکل را برطرف کنید. جالب است بدانید که بخور سرد قادر است تا در کاهش سرفه در فصول سرد موثر واقع شود. ما در ادامه به بررسی فواید بخور سرد برای سرفه در پاییز و زمستان اشاره خواهیم کرد.

استنشاق بخور برای درمان سرماخوردگی

با سردتر شدن هوا و رسیدن فصولی مانند پاییز و زمستان، طبیعی است که آمار سرماخوردگی در بین افراد رشد داشته باشد. طبق مقاله ای که در خصوص سرماخوردگی و دلایل آن در وب سایت cdc.gov ذکر شده است، بیش از 200 ویروس مختلف می تواند باعث سرماخوردگی انسان شود. اما در میان همه آن ها، راینوویروس ها، شایع ترین ویروس سرماخوردگی بوده که می تواند از طریق هوا و یا تماس شخصی نزدیک از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

در این مطلب همچنین ذکر شده است که علائم مهم سرماخوردگی شامل عطسه کردن، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلو درد، ترشحات مخاطی گلو، تب و چشمان اشک آلود می شود. اگر قصد مطالعه بیشتر در این زمینه را دارید می توانید این گزارش را در اینجا مطالعه کنید. همچنین طبق این گزارش سرفه یکی از مهمترین علائم سرماخوردگی یاد شده است. سرفه کردن حتی بعد از بهبود سرماخوردگی نیز با فرد همراه است اما راه هایی برای بهبود این وضعیت وجود دارد.

در بین تمامی راه هایی که می تواند به بهبود سرفه در فصول سرد سال کمک کند، می توان به استنشاق بخور اشاره کرد. منظور از استنشاق بخور، تماس مستقیم با بخار آب است. این کار برای تسکین و باز کردن مجاری بینی و گلو در هنگام سرماخوردگی و عفونت های سینوسی مفید خواهد بود. پزشکان عنوان داشته اند که هوای گرم و مرطوب می تواند باعث شل شدن مخاط و تسکین علائم شود. استنشاق بخور به دو صورت سرد و گرم وجود دارد. فواید بخور سرد برای سرفه شاید به مانند بخور گرم شناخته شده نباشد.

 

بخور گرم و مشکلات آن

بخور گرم یکی از راه هایی است که افراد برای مقابله با سرفه در فصل پاییز از آن استفاده می کنند. چنین تصور می شود که استنشاق بخور گرم به عنوان راهی برای مقابله با سرماخوردگی بوده که می تواند با افزایش دمای داخل بینی و دهان، مانع از تکثیر راینوویروس ها شود. برخی از آزمایش های بالینی به صورت تخصصی بر تاثیر بخور گرم بر عفونت های راینوویروس پرداخته و نشان داده شده است که این روش، می تواند تا حدودی موثر واقع شود.

از این رو بسیاری از افراد در منزل تلاش می کنند تا به کمک روش های مختلفی بخور گرم را برای از بین بردن سرفه مورد استفاده قرار دهند. اما باید بدانید که بخور گرم مشکلات خاص خودش را دارد. طبق گزارش هایی که در این سایت آورده شده است، برخی از افراد با علائم سوختگی ناشی از آب داغ به بیمارستان ها مراجعه کرده اند. در واقع چنین افرادی در تلاش بودند تا با بخور گرم مشکل خود را برطرف کنند. این در حالی است که اگر از بخور سرد استفاده می کردند، هیچگاه با چنین مشکلی مواجه نمی شدند.

بخور سرد در مقابل با بخور گرم

فواید بخور سرد برای سرفه در مقابل با بخور گرم، کمتر شناخته شده است. اکثر افراد چنین تصور می کنند که بخار آب گرم به دلیل آن که دمای بیشتری دارد، برای درمان سرفه و باز کردن مجاری تنفسی بدن راه کاری کارآمدتر خواهد بود. اما جالب است بدانید که هم بخور گرم و هم بخور سرد، هر دو به یک اندازه می توانند در رفع مشکلات تنفسی مانند سرفه مفید واقع شوند. طبق گزارشی که در وب سایت mayoclinic.org ذکر شده است، فواید بخور گرم و سرد به یک اندازه است. شما می توانید این مطلب را از این قسمت مطالعه کنید.

در واقع هر دو این روش ها قادر هستند تا به مرطوب کردن هوای اطراف بیمار کمک کرده و بدین صورت باعث کاهش سرفه شوند. این در حالی است که باز فواید بخور سرد برای سرفه می توان به جلوگیری از سوختگی نیز اشاره کرد. زمانی که شما از یک دستگاه بخور سرد برای رفع سرفه در پاییز و زمستان استفاده می کنید، دیگر مشکل سوختگی به خصوص برای افرادی که دارای فرزند کودک و خردسال هستند، به وجود نخواهد آمد.

فواید بخور سرد برای سرفه چیست؟

تا بدین جا به صورت کامل اشاره کردیم که بخور سرد می تواند باعث بهبود وضعیت افراد سرما خورده، به خصوص کاهش سرفه شود. اما لازم به ذکر است که تحقیقات جدید نشان می دهد که لزوما چنین ارتباطی وجود نخواهد داشت. در مقاله علمی در خصوص تاثیر استنشاق بخار که در وب سایت بریتیش ژورنال به چاپ رسیده است، نشان می دهد که برخی از پزشکان معتقد هستند که این روش می تواند درمانی بر سرفه تلقی شود. اما از سوی دیگر، برخی هنوز هم در خصوص فواید بخور سرد برای سرفه، در شک و شبهه وجود دارند.

آن چیزی که مشخص است این است که هنوز هم مرطوب نگه داشتن هوای محیط برای افرادی که دارای سرماخوردگی و سرفه هستند، می تواند فواید خاص خودش را داشته باشد. اگر می خواهید با فواید بخور سرد برای سرفه در پاییز بیشتر آشنا شوید، بهتر است نگاهی به مطالب پایین بیندازید:

  • بخور سرد قادر است تا از انتشار ویروس های سرماخوردگی در محیط جلوگیری کند.
  • مرطوب کردن مجاری بیمار، باعث کاهش علائم سرماخوردگی می شود.
  • می تواند منجر به جلوگیری از التهاب شده و سرفه را کاهش دهد.
  • بخور سدر قادر است تا از خشک شدن سینوس ها جلوگیری کند.
  • بخور سرد منجر به بسته شدن منافذ باز پوست خواهد شد.
  • قادر است تا پوست را تقویت کند.
  • می تواند باعث مرطوب سازی پوست فرد شده و از خشکی آن جلوگیری کند.
  • بخور سرد احتمال سوختگی توسط بخار آب را در کودکان و خردسالان از بین می برد.

 

نگهداری صحیح و اصولی از دستگاه بخور سرد

همانطور که تا بدین جا نیز توضیح دادیم، فواید بخور سرد برای سرفه کم نیست! اما باید اشاره کرد اگر قصد دارید تا از این فواید استفاده کنید، لازم است تا از دستگاه بخور خود به خوبی مراقبت کنید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که دستگاه های بخور سرد در مقایسه با دستگاه های بخور گرم، به نگهداری و مراقبت بیشتری نیاز دارند. در غیر این صورت نه تنها کارایی خود را از دست خواهند داد. بلکه می توانند نتیجه ای عکس داشته و منجر به آلوده تر شدن محیط شوند.

در واقع در این گزارش آمده است که اگر از دستگاه های بخور سرد استفاده می کنید، لازم است تا در فواصل زمانی معینی نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. زمانی که از دستگاه های بخور سرد برای رفع سرفه کمک می گیرید، مواد معدنی باقی مانده در دستگاه، فضای مناسبی را برای رشد باکتری ها و کپک ها ایجاد می کنند. از سوی دیگر، دستگاه های بخار گرم، می توانند تا حدودی به کمک دمای خود، این باکتری ها را از بین ببرند؛ اما دستگاه های بخور سرد قادر به انجام این کار نیستند.

از این رو اگر دستگاه بخور سرد خود را به خوبی تمیز نکنید، نه تنها از فواید بخور سرد برای سرفه بهره مند نخواهید شد، بلکه به پخش شدن هر چه بیشتر باکتری و آلودگی در محیط کمک می کنید. سعی کنید تا مخزن دستگاه بخور سرد خود را بعد از هر بار استفاده خالی کرده، آن را شستشو داده و اجازه دهید تا به خوبی خشک شود. همچنین بهتر است تا از آب تصفیه شده یا آب مقطر به جای آب لوله کشی برای بخور سرد استفاده کنید. این مدل آب ها، دارای مواد معدنی بسیار کمتری بوده و در نتیجه باکتری و میکروب کمتری تولید می کنند.

 

آیا جایگزینی بهتر به جای بخور سرد برای سرفه وجود دارد؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، بسیاری از تحقیقات و گزارش ها حاکی از این است که استنشاق بخار، تاثیر به سزا و قابل شناسایی در درمان سرماخوردگی ندارد. با این که اشاره شد فواید بخور سرد برای سرفه چیست، اما از لحاظ علمی هنوز این فواید به ثبت دقیق نرسیده اند. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال راه حل جایگزینی به جای آن هستند. طبق گزارشی که در وب سایت cmaj.ca به چاپ رسیده است، شستشوی بینی و سینوس ها، جایگزین مناسب تری به جای بخور سرد است.

طبق این تحقیق 961 بیمار شرکت کرده و 871 پرسشنامه بازگشت داده شد. از مجموع این پرسشنامه ها مشخص شد که بیش از 77 درصد از از افراد، با شستشوی بینی و سینوس ها، توانستند تا عوارض سرماخوردگی مانند سرفه را نیز کاهش دهند. می توانید این گزارش را از این قسمت مطالعه کنید. همچنین از تاثیرات بخور غافل نشوید. برای تهیه بخور سرد نیز توصیه می شود از فروشگاه های مجاز و معتبر خرید خود را انجام دهید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5