آخرین نوشته ها

کاراکتر سینمایی شوکت با بازی حسن پورشیرازی در مجموعه تلویزیونی «نرگس» – ۱۳۸۵: بررسی و تحلیل

بررسی حال و هوای روحی و موقعیت اجتماعی و کنش‌ها و واکنش‌های هر شخصیت در فیلمنامه‌های سینمایی با تلویزیونی کاری به نسبت دشوار و ظریف است که بدون در نظر گرفتن دورهٔ تاریخی و زمانهٔ زیست و دوران زندگی یک شخصیت، تا حدودی ناممکن به نظر می‌رسد. برخی از این شخصیت ها، از جمله شخصیت‌های […]

کاراکتر ناتاشا با بازی رویا نونهالی در مجموعه تلویزیونی «خواب و بیدار» – ۱۳۸۰ : بررسی و تحلیل

در خلق یک شخصیت چندین عنصر نقش مهمی دارند که می‌توانند به کاراکتر قوت بخشیده و در عین حال صاحب هویتش کنند تا جایی که در گوشه‌ای از خاطر مخاطبان باقی بماند. یکی از فاکتورهای مهم در این رابطه، بومی کردن شخصیت و شکل گیری هویت آن بر این اساس است که رابطه میان شخصیت […]

کاراکتر سینمایی شازده احتجاب با بازی جمشید مشایخی در فیلم شازده احتجاب – ۱۳۵۳: بررسی و تحلیل

شازده احتجاب تنها بازمانده عقیم تباریست که در کشتار و هوس رانی از یکدیگر پیشی گرفته اند. نسلی که تمام فخرشان به خون شتک زده گلوی آدم ها، خرس‌ها و مارال هاست او با سرفه‌های دائمی اش، خاطرات و روایات گذشته تبارش را از میان عکس‌ها احضار می‌کند تا با زیر و رو کردن تاریخ […]

کاراکتر سینمایی کریم با بازی رضا ناجی در فیلم آواز گنجشک‌ها – ۱۳۸۶: بررسی و تحلیل

سینمای مجیدی سینمای کودکان است. کودکان در فیلم‌های او مترادف با پاکی و زلالی و شفافیت هستند. جهان فیلم‌های او تعارضات میان پاکی‌ها و پلشتی‌ها را بازنمایی می‌کند. با توجه به نگاه دینی فیلمساز، نگاهی که برخاسته از عرفان اسلامی است در تک تک آثار او دیده می‌شود. عرفانی که به رحمانیت خداوند اعتقاد دارد […]

کاراکتر سینمایی رضا موتوری با بازی بهروز وثوقی در فیلم رضا موتوری – ۱۳۴۹: بررسی و تحلیل

روراستی یک کارگردان جوان و خوشفکر با خودش و شهامت او در ریسک پذیری و کلیشه نشدن، نتیجه‌اش یک فیلم «کالت»، جمع و جور که گذر زمان ارزش هایش را عیان‌تر کرده و ضد قهرمانی در شمایل و «رضا موتوری» می‌شود، بعد از استقبال چشم گیر از فیلمی با مضمون و نشانه‌های ظاهری و تیپیکال […]

کاراکتر سینمایی کریم با بازی داوود رشیدی در فیلم فرار از تله – ۱۳۵۶: بررسی و تحلیل

نقش مکمل در سینمای جهان، جایگاه ویژه‌ای دارد. با توجه به اهمیت بنیادی فیلمنامه در سینمای حرفه ای، قاعدتا در جهت ایجاد توازن میان شخصیت‌های موثر و پیشبرد قصه و ایجاد جذابیت منطقی و به موقع برای مخاطب می‌بایست وجود نقش‌های مکمل قرص و محکم را یکی از قواعد اصلی بازی در سینما بدانیم، چرا […]

کاراکتر سینمایی ناخدا خورشید با بازی داریوش ارجمند – ۱۳۶۵: بررسی و تحلیل

ارنست همینگوی زمانی گفته بود: «دنیا از یک روزی شروع کرد به این که کاری کند آدم‌ها شبیه داستان‌های من بشوند»؛ و مقصودش آن همه سماجت‌ها و لجاجت‌ها بود که در نیمهٔ قرن بیستم، طیف‌های بسیاری داشتند و به پیشرفت‌های دوران تازه و منجر به امروز انجامید: تاجران شیفتهٔ وسعت بازارشان از دخمه و دکان […]

کاراکتر سینمایی مجید با بازی بهروز وثوقی در فیلم سوته دلان – ۱۳۵۶: بررسی و تحلیل

نمیدانم چرا هرچه جلوتر می‌رویم و ما عتیقه‌های هم چنان آرمانخواه دههٔ سسی پیرتر می‌شویم، عیار سینمای علی حاتمی بیشتر می‌شود. قرار نیست این نوشته به خود حاتمی و دنیا و جهان بینی و دغدغه‌ها و مؤلفه‌های آثارش بپردازد، اما در این جامعهٔ گیر کرده میان سفت و مدرنیته جای خالی آن نگاه ریشه دار […]

کاراکتر سینمایی نوبر کردانی با بازی فاطمه معتمدآریا در فیلم روسری آبی – ۱۳۷۳: بررسی و تحلیل

آیا قهرمان رخشان بنی اعتماد، دختر حاشیه نشینی ست که روسری آبی فیروزه‌ای به سر دارد؟ اگر چنین است پس چرا فیلمساز تمرکزش بر رسول است و حجم قابل توجهی از فیلمش را به معرفی دقیق و پر از جزئیات او اختصاص داده است؟ فیلم درباره نویر صرفا به یک معرفی اجمالی و دادن اطلاعاتی […]

کاراکتر سینمایی اسی دربه در با بازی داریوش ارجمند در فیلم آدم برفی – ۱۳۷۳ : بررسی و تحلیل

برای شناخت ویژگی‌های اسی در به در فیلم آدم برفی یک مقدمهٔ کوتاه ضروری است. اسی دربدر تمام ویژگی‌های تیپیکال جاهل‌های فیلم فارسی‌های پیش از انقلاب را دارد، میرباقری در کنار علاقه‌اش به تاریخ اسلام، توجه ویژه‌ای به سنت‌های تئاتر روحوضی و دراماتیزه و به روز کردن شخصیت‌های فیلم‌های عامه پسند دارد، نمایش سریال دندون […]

کاراکتر نقی معمولی با بازی محسن تنابنده در مجموعه تلویزیونی «پایتخت» – ۱۳۹۰: بررسی و تحلیل

بدون تردید، نقی معمولی مجموعه سریال پایتخت، یکی از ماندگارترین شخصیت‌های تاریخ تلویزیونی ایران است شخصیتی که مانند نام خانوادگی اش، کاملا معمولی و از قشر عادی و پایین جامعه ایرانی است و یکی از باور پذیرترین کاراکترهایی است که در میان سریال‌های ایرانی خلق شده است. هرچند نقی از خطه مازندران، با تمام خصوصیات […]

کاراکتر نادر با بازی رضا عطاران در مجموعه تلویزیونی «بزنگاه» – ۱۳۸۷ : بررسی و تحلیل

بزنگاه در شرایطی در تلویزیون نمایش داده شد که عطاران پیش از آن در سه سریال پیشین خودش (خانه به دوش، متهم گریخت و ترش و شیرین به سبک مخصوص به خودش در سریال سازی دست یافته بود، با تمرکز بر زندگی مردم حاشیه نشین و شیوه کمدی سازی رئالیستی که شکاف بین طبقات اجتماعی […]

کاراکتر دکتر محمد قریب با بازی مهدی هاشمی در مجموعه تلویزیونی «روزگار قریب» – ۱۳۸۶-۱۳۸۱ : بررسی و تحلیل

دکتر محمد قریب، فارغ از حضورش به عنوان شخصیت اصلی روزگار قریب فردی مهم و تاثیرگذار در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران بوده است. خدمات چشمگیر علمی، رفاقت نزدیک با مهندس بازرگان و دریافت نشان‌ها و مدارک فراوان و تربیت و آموزش شاگردان و متخصصان فراوان که هر کدام بعدها کمک شایانی به پیشرفت پزشکی […]