آخرین نوشته ها

کاراکتر نقی معمولی با بازی محسن تنابنده در مجموعه تلویزیونی «پایتخت» – ۱۳۹۰: بررسی و تحلیل

بدون تردید، نقی معمولی مجموعه سریال پایتخت، یکی از ماندگارترین شخصیت‌های تاریخ تلویزیونی ایران است شخصیتی که مانند نام خانوادگی اش، کاملا معمولی و از قشر عادی و پایین جامعه ایرانی است و یکی از باور پذیرترین کاراکترهایی است که در میان سریال‌های ایرانی خلق شده است. هرچند نقی از خطه مازندران، با تمام خصوصیات […]

کاراکتر نادر با بازی رضا عطاران در مجموعه تلویزیونی «بزنگاه» – ۱۳۸۷ : بررسی و تحلیل

بزنگاه در شرایطی در تلویزیون نمایش داده شد که عطاران پیش از آن در سه سریال پیشین خودش (خانه به دوش، متهم گریخت و ترش و شیرین به سبک مخصوص به خودش در سریال سازی دست یافته بود، با تمرکز بر زندگی مردم حاشیه نشین و شیوه کمدی سازی رئالیستی که شکاف بین طبقات اجتماعی […]

کاراکتر دکتر محمد قریب با بازی مهدی هاشمی در مجموعه تلویزیونی «روزگار قریب» – ۱۳۸۶-۱۳۸۱ : بررسی و تحلیل

دکتر محمد قریب، فارغ از حضورش به عنوان شخصیت اصلی روزگار قریب فردی مهم و تاثیرگذار در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران بوده است. خدمات چشمگیر علمی، رفاقت نزدیک با مهندس بازرگان و دریافت نشان‌ها و مدارک فراوان و تربیت و آموزش شاگردان و متخصصان فراوان که هر کدام بعدها کمک شایانی به پیشرفت پزشکی […]

کاراکتر سینمایی سارا با بازی نیکی کریمی در فیلم سارا – ۱۳۷۱: بررسی و تحلیل

زنی باردار کنار پنجره ایستاده، در حالی که یک دستش را زیر چانه نهاده و با دست دیگرش سیگار می‌کشد، به دوردست خیره است. این نخستین پلان اقتباس درخشان مهرجویی از خانه عروسک ایبسن است که بدون هیچ توضیح اضافی ما را به ذهن درگیر قهرمانش راه می‌دهد. سارا آبستن است؛ فیزیکی و ذهنی، آبستن […]

کاراکتر سینمایی مکس با بازی فرهاد آییش در فیلم مکس – ۱۳۸۳: بررسی و تحلیل

ایده آدم اشتباهی در یک محیط جدید شاید ایده تازه‌ای نباشد که نیست اما قطعا اگر درست اجرا شود حتما ایده بانکی است. پیش از مک در سینما و تلویزیون ایران بارها این ایده اجرا شد مارمولک و بعد از آن هم مرد هزار چهره اما نکته‌ای در همی هست که در بقیه این فیلم‌ها […]

کاراکتر سینمایی اکبر با بازی اکبر عبدی در فیلم هنرپیشه -۱۳۷۱: بررسی و تحلیل

هنرپیشه جذابیت بالقوه‌ای دارد که یکسره به اکبر عبدی برمی گردد. همه می‌خواهند او را در سال‌های اوج و پرکاری در نقش خودش ببینند. می‌خواهند ببینند در زندگی خصوصیش چه جور آدمیست و وقتی که بازیگر نیست چطور رفتار می‌کند. فیلم در همین راستا با تکیه بر تعارض زندگی خصوصی عبدی با حرف‌های او وضعیتی […]

کمک داور ویدئویی در جام جهانی ۲۰۱۸ تاریخ‌ساز شد؛ فناوری VAR چگونه کار می‌کند و چرا نقطه عطف فناوری در فوتبال است؟

اگر دیروز بیننده بازی دو تیم فرانسه و استرالیا بودید؛ برای اولین بار در تاریخ طولانی جام جهانی شاهد استفاده از فناوری VAR یا کمک دارو ویدیویی هم بودید. نقطه عطف بسیار بزرگی در فوتبال و جام جهانی و کمک فناوری به داورها برای سوت و قضاوت درست. یک بازیکن استرالیا روی مهاجم فرانسه خطا […]

کاراکتر سینمایی گلرخ کمالی با بازی مژده شمسایی در فیلم سگ کشی – ۱۳۸۰: بررسی و تحلیل

شخصیت گلرخ کمالی را می‌توان مهم‌ترین پرتره زن مدرن در موقعیت سنتی ناسیونالیستی پس از جنگ در نظر گرفت، از معدود کاراکترهای زن سینمای ایران که اولین مشخصه شخصیت پردازیش با المان‌های جنسیتی معرفی می‌گردد؛ به این ترتیب که برای تحلیل هر چه بهتر شخصیت ملتزم به یادآوری این نکته هستیم که گلرخ کمالی یک […]

کاراکتر سینمایی بهزاد با بازی حمید فرخ نژاد در فیلم به رنگ ارغوان – ۱۳۸۳: بررسی و تحلیل

بازی قدرتمند و چند لایه حمید فرخ نژاد در نقش یکی از مهم‌ترین کاراکترهای تاریخ سینمای ایران (در جدی‌ترین فیلم سیاسی سینمای ایران) برگ برنده به رنگ ارغوان است. فرخ نژاد در نقش یک مامور اطلاعاتی، همزمان شخصیتی ساده لوح و دست و پا چلفتی و کاراکتری باهوش و جدی را توامان ایفا کرده و […]

کاراکتر سینمایی حسین با بازی حسین عمادالدین در فیلم طلای سرخ – ۱۳۸۲: بررسی و تحلیل

حسین جوانی سرخورده و از همه جا بریده است که محیط پیرامونش پر از بیگانه هاییست که هیچ کدامشان را نمی‌شناسد. از صاحب جواهر فروشی که با طرز نگاه‌اش به حسین و نامزدش، محور درام فیلم را شکل می‌دهد (حسین به علی دوستش می‌گوید: «لازم بود ما رو اون جوری نگاه کنه!؟») تا مهمانان آن […]

کاراکتر سینمایی ترانه با بازی ترانه علیدوستی در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم – ۱۳۸۰: بررسی و تحلیل

در سه گانهٔ نوجوانانه صدرعاملی، من ترانه ۱۵ سال دارم از بقیه فیلم هایش، اثر بالغ‌تری است. فیلمی که درست وسط این سه گانه، مابین دختری با کفشهای کتانی و دیشب باباتو دیدم آیدا ساخته شده و هر سه قرار است به مشکلات نوجوانان البته در دوره اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ بپردازند. […]

کاراکتر سینمایی پدر با بازی عزت الله انتظامی در فیلم گاوخونی – ۱۳۸۱: بررسی و تحلیل

یکی از شخصیت‌های مهم و ماندگار در سینمای ایران که استاد عزت الله انتظامی نقش آن را بازی و شخصیت را از ادبیات به سینما آورده و جان بخشیده، نقش کابوس وار «پدر» در فیلم گاوخونی است. گاوخونی رمان جعفر مدرس صادقی است؛ بهروز افخمی آن را به سناریو تبدیل و کارگردانی کرده است. فیلمی […]

کاراکتر سینمایی حمید خوشمرام با بازی ابوالفضل پورعرب در فیلم عروس – ۱۳۶۹: بررسی و تحلیل

عملیات کرکوک، مجنون عشق و مرگ، ابلیس، گربه آواز خوان، دو آرزوی ازدواج، عروس و چندین و چند فیلم دیگر، آثاری هستند که با فاصله زمانی اندکی از یکدیگر اکران می‌شوند. از میان این فیلم‌ها عروس می‌شود طاقته جدا بافته‌ای که مردم را به سینماها می‌کشاند. پچ پچ آدم‌های ایستاده در آن صف‌های طویل همه […]